PDA

View Full Version : vervangen buizen



FruscianteFan
22 januari 2006, 16:45
Hoi

Ik ben al een tijdje van plan om een nieuwe versterker te kopen, en op het moment twijfel ik tussen een Fender Champion 300 (30 watt transistor) en een Epiphone Valve Special (5 watt buizen (3 in voorversterker en 2 in de eindtrap).

Ik heb ze allebei nog niet geprobeerd (wel de Fender bullet, de 15 watt versie van de Champion), trouwens.

Maar wat mijn vraag is: hoe lang gaan die buizen ongeveer mee? Ik ben niet echt van plan om ze elke dag 5 uur op volle toeren te laten werken en ik weet ook wel dat dat van een hele hoop factoren af kan hangen, maar ik heb dus echt geen idee waar ik dan aan moet denken. Weken, maanden, jaren?
Dit kan voor mij nogal doorslaggevend zijn, ik heb namelijk geen zin om al te vaak nieuwe buizen te moeten kopen.

Alvast bedankt :)

Negative K3 fan
22 januari 2006, 18:45
ik zou uitgaan van ongeveer iedere 2 jaar nieuwe buizen, dan zijn ze op.

Thijssie
22 januari 2006, 18:57
ik zou uitgaan van ongeveer iedere 2 jaar nieuwe buizen, dan zijn ze op.

Dat kun je echt niet zo stellen, dat ligt aan het type en de kwaliteit van de buizen.

Bij mijn Mesa studio .22+ (2xel84) moest bijna 2 x per jaar de eindbuizen vervangen maar ik heb met mijn Marshall JCM900 4100 (4xel34) wel eens 10 jaar met een setje eindbuizen gedaan.

Ik ken zelfs verhalen van 20 jaar of langer met een set buizen maar dat waren dan wel buizen van "de oude stempel" en ouder is in dat geval echt beter ;-)))

Annuh
22 januari 2006, 19:00
Mee eens, maar als ze versleten zijn hoor je dat wel. Bovendien zijn ze niet zo verschrikkelijk duur hehe :)

Negative K3 fan
22 januari 2006, 19:03
Dat kun je echt niet zo stellen, dat ligt aan het type en de kwaliteit van de buizen.

Bij mijn Mesa studio .22+ (2xel84) moest bijna 2 x per jaar de eindbuizen vervangen maar ik heb met mijn Marshall JCM900 4100 (4xel34) wel eens 10 jaar met een setje eindbuizen gedaan.

Ik ken zelfs verhalen van 20 jaar of langer met een set buizen maar dat waren dan wel buizen van "de oude stempel" en ouder is in dat geval echt beter ;-)))

precies, daarom zou ik ook: ik zou uitgaan van.

maar je kunt het idd niet zomaar zeggen. wel gek trouwens dat je bij die mesa studio 2 keer per jaar buizen moest wisselen!

FruscianteFan
22 januari 2006, 19:04
Echt duur zijn ze niet, nee. Maar ik ben ook niet echt rijk ;), dus ik heb geen zin om om de 4 maanden ofzo 5 nieuwe buizen te kopen.

Maar op zich, ik neem aan dat die versterker ook gewoon werkt op 2 buizen?

AART
22 januari 2006, 19:28
Echt duur zijn ze niet, nee. Maar ik ben ook niet echt rijk ;), dus ik heb geen zin om om de 4 maanden ofzo 5 nieuwe buizen te kopen.

Maar op zich, ik neem aan dat die versterker ook gewoon werkt op 2 buizen?

nee, 2 buizen werkt niet echt....


tenzij je een mesa mark IV hebt, daar mag je met 2, 3 of 4 eindbuizen spelen volgens randall smith, alleen doie ik het liever met 4 :satisfie:

Thijssie
22 januari 2006, 19:39
wel gek trouwens dat je bij die mesa studio 2 keer per jaar buizen moest wisselen!

Nee niet echt. Die 2 el84's worden echt gruwelijk misbruikt als je op "band geluidsniveau" mee wilt komen.

AART
22 januari 2006, 19:49
Nee niet echt. Die 2 el84's worden echt gruwelijk misbruikt als je op "band geluidsniveau" mee wilt komen.\


in een band moeten die dingen idd op 7/8....

nicoverduin
22 januari 2006, 20:18
't is ook afhankelijk hoe heet ze staan afgesteld. De Marshall 18 watt staat bijv. erg heet afgesteld. Maar daar klinkt ie dan ook naar.

Nico

Eko
22 januari 2006, 22:39
Het gebruik aan buizen per jaar heb je goeddeels zelf in de hand. Als je de versterker na gebruik goed laat afkoelen ,voor transport, dan gaan de buizen veel langer mee. Laat de versterker niet op karretjes over de stoep rijden. Dit soort trillingen zorgt voor extra slijtage.
Te hard neerzetten idemdito. Gebruik hem waar hij voor gemaakt is en hij gaat lang mee.
Nog even dit, als je de buizen heter laat zetten door een expert, dan staat er continue meer spanning op. Het geluid kan er in jouw ogen mooier door worden , maar het werkt hetzelfde als continue volgas rijden met een nieuwe auto. Hogere slijtage dus.
Zelf sleutelen aan dit soort zaken is ten strengste af te raden. De versterker bevat onderdelen met zeer hoge spanning. Die kan zelfs dodelijk zijn.
Laat je niet afschrikken , een buizenversterker heeft voor blues e.d. een niet te overtreffen geluid.Met normaal gebruik gaat hij jaren mee. Ook de buizen.
Gewoon doen. Of koop je geen gitaar omdat er af en toe nieuwe snaren op moeten?!

FruscianteFan
23 januari 2006, 16:42
Wat betreft de vergelijking met snaren v.e. gitaar: niet als ik elke maand voor 50 euro ofzo aan snaren kwijt was ;)

Ik denk sowieso niet dat de amp vaak moet worden verplaatst, voorlopig staat hij gewoon op m'n slaapkamer (maar ik sluit niet uit dat ik hem in de toekomst zal gebruiken om mee op te treden :)).