PDA

View Full Version : Effect in The Bends (Radiohead)



Guitarik
22 januari 2006, 14:42
In het nummer The bends van Radiohead haalt Jonni Greenwood op een gegeven moment een geluid uit z'n gitaar waarvan ik niet weet hoe ie het doet. Ik heb het over het stuk waarin eigenlijk geen gitaar zit alleen bas en drum (en zang/gepraat), dat stukje dat van A naar E gaat en dan weer naar A. In ieder geval in dat stukje zit dat geluid van Greenwood. Weet iemand hoe je dat doet?

Bram+
23 januari 2006, 22:34
Hehe weinig reacties hier? Laat ik dat album toevallig in mijn kast hebben staan :) Ik zal eens luisteren of ik er iets van kan maken.

Edit:
Ik heb even geluisterd.. Die eerste twee hoge geluiden lijken op natural harmonics ergens op een 'gekke' plek op de hals, of misschien wel de snaren achter de topkam aanslaan, het is niet zozeer een los 'effect' of zo. Dat stotterende lijkt meer een productiegrapje, maar kan ook met een muteschakelaartje of zo gedaan zijn.

Guitarik
24 januari 2006, 21:48
Ja, ik denk ook dat het niet gewoon een effectje (slechte woordkeus aan mijn kant) is, maar ik dacht inderdaad ook iets met harmonics en een wah erover heen. Maar het is een vaag geluid (dat wel vet klinkt) en ik zou graag weten hoe Greenwood het doet. Een edit in de studio zou een tegenvaller zijn, ik denk eigenlijk ook niet dat dat zo is.

Ach, misschien heeft-ie het gewoon per ongeluk gedaan (niet-wetende hoe) en hebben ze het de tweede keer gekopieerd en geplakt. :D

Bram+
24 januari 2006, 23:41
Ach, misschien heeft-ie het gewoon per ongeluk gedaan (niet-wetende hoe) en hebben ze het de tweede keer gekopieerd en geplakt. :-D
Hehe als je ziet hoe die gast af en toe speelt, zou me dat niks verbazen.

Gho$t
25 januari 2006, 10:58
Zal vanavond eens kijken of ik het op de DVD kan ondekken.
Zal morgen wel verslag uitbrengen.

Guitarik
25 januari 2006, 18:42
Vette shit! Welke DVD? Astoria?

Guitarik
25 januari 2006, 18:44
Hehe als je ziet hoe die gast af en toe speelt, zou me dat niks verbazen.

Toch vind ik 'm een van de betere gitaristen. Hij speelt een belangrijke rol in het speciaal maken van de Radiohead-nummers

Bram+
25 januari 2006, 19:48
Toch vind ik 'm een van de betere gitaristen. Hij speelt een belangrijke rol in het speciaal maken van de Radiohead-nummers
Je hoort mij niet zeggen dat het een slechte gitarist is hoor..

Guitarik
25 januari 2006, 19:50
Nee dat klopt, maar ik had het zelf ook nog niet gezegd. :)

Gho$t
26 januari 2006, 09:15
Vette shit! Welke DVD? Astoria?
Ja inderdaad.

Heb inmiddels gekeken was maar een shot van 1 seconden en het is inderdaad iets met harmonics maar hij draait zijn vollume knop ook open. (stond eers dicht) waardoor je dat geluid krijgt. Is dus eigenlijk vrij makkelijk.

Guitarik
26 januari 2006, 10:19
Hey bedankt! Ik had gisteren ook zoiets geprobeerd op m'n gitaar en het kwam wel een beetje in de richting. Is het een vette DVD eigenlijk? Het zijn wel alleen maar oudere nummers, dat is wel jammer. Aan de andere kant zie je die nummers van The Bends en Pablo Honey eigenlijk nauwelijks live, dus dat mag ook wel een keer.

Gho$t
26 januari 2006, 15:21
The Bends is natuurlijk wel een van de beste radiohead albums (op O.K. Computer na de het beste vind ik) Dus ik vind het wel een hele goeie DVD.
En zo,n DVD is natuurlijk ideaal voor het afkijken van technieken.

Bram+
26 januari 2006, 15:36
Kid A anyone?

Dat is in ieder geval mijn favoriete.

Gho$t
26 januari 2006, 16:10
Is wel goed maar niet de beste vind ik.
Maar als jij Kid A het beste album vind vind jij The Bends zeker een van de mindere?? Is een vrij andere stijl.

Bram+
26 januari 2006, 17:23
Ik vind het geen slecht album, heeft ook zijn hoogtepunten. Laten we het zo zeggen: hoe nieuwer het album van Radiohead, hoe beter m.u.v. Hail To The Thief dat m.i. toch een stapje terug was en ervanuitgaande dat Amnesiac en Kid A één album is aangezien het praktisch uit dezelfde sessie kwam. HTTT was iets te veilig voor Radiohead.

Guitarik
26 januari 2006, 18:08
Ik vind HTTT anders ook super! En echt niet zo veilig in mijn opzicht. Kwestie van smaak natuurlijk dus laten we daar niet om twisten. Ze zijn nu trouwens bezig met het maken van een nieuw album....ben erg benieuwd. Ik zie Radiohead toch wel als de beste band op dit moment (die ik ken). dEUS is een goeie tweede.

Bram+
26 januari 2006, 18:17
Radiohead staat bij mij in het algemeen gewoon hoog aangeschreven dus een 'iets minder radioheadalbum' is nog steeds beter dan het gros wat tegenwoordig uitgebracht wordt.

Guitarik
26 januari 2006, 19:10
Nou stelt 'het gros' tegenwoordig al niet zo veel voor...:)

Bram+
26 januari 2006, 19:17
Nou stelt 'het gros' tegenwoordig al niet zo veel voor...:)
OK het gros van de 'betere'/alternatievere platen dan, hehe. TMF-meuk niet meegekerend.