PDA

View Full Version : Nieuw Multieffect + floorboard, maar welke?



Chroxy
22 januari 2006, 14:21
Afgelopen kerst hier en daar wat geld gekregen van oom/tantes en nu ik 3 maanden geen optreden meer gepland heb met mijn band kan ik weer eens goed gaan 'kloten' met mijn geluid.

Momenteel heb ik een Marshall DSl401, Epi LP + Squier Showmaster met een JB in de brugpostie van beiden en een klein rackje voor mijn effecten: een Boss GX-700 voor mn versterker (en nog een Crybaby ervoor) en een Lexicon MPX-100 in mn FXloop (paralelle) en alles wordt aangestuurd door een Behringer FCB1010

Nu wilde ik een pedalenkist maken met phantoomvoeiding waarmee mn midipedaal + wah pedaal wordt gevoed, zodat alles snel op te zetten is op het podium. Ik heb een mooie kist waarin in mn Behringer altijd vervoerde, alleen heir past net geen wahpedaal naast. Balen!

Nu wil ik dus een ander midipedaal, vooral een kleinere. Over de behringer ben ik best tevreden, alleen de 2 EXPpedalen gebruik ik niet en CC's gebruik ik nu eigenlijk ook niet, misschien later voor tap delay.

Welk board kan ik dan het beste kopen? Ik zat te denken aan een Roland FC-200, een Roland FC-100 met een pedaal erbij.. en zijn er nog andere opties? En doe ik hier wel goed aan? En kan ik niet beter een grotere kist kopen? Ik weet dat geen van deze pedalen phantoomvoeding ondersteunt, maar het is in de bouwen !

Over mn Boss GX-700 ben ik ook niet meer zo helemaal tevreden, de effecten klinken toch niet allemaal zo super. Hiervoor wil ik ook graag iets anders. Wat moet het nieuwe multieffect kunnen: kanalen schakelen! Als de behringer weggaat moet iets anders dit overnemen.. en ik weet dat er multieeffects zijn die dit kunnen. Verder moet er een phaser, flanger, chorus, delay en meer van die 'standaard' effectjes inzitten.

Welke kan ik dan hiervoor het beste kopen? Ik zit te denken aan een Roland GP100, een grotere broer van de GX-700.. of kan ik betere een Gmajor kopen? Of een Rocktron? In ieder geval gaat het effectenapparaat tussen mn gitaar en versterker, waarom!? Mijn parallele loop is vrij slecht, als ik bv een chorus aanzet dan hoor ik hem totaal niet op het clean kanaal, wat ik ook doe.. de Lexicon is er dan ook alleen voor delays bij mn distortion..

SimonS
23 januari 2006, 09:15
ben ook wel geinteresseerd in de meningen hierover, doe zelf ook mn fcb1010 weg om kleiner qua pedalboard te gaan.dat ding is gewoon te lomp groot...

wie o wie?

Yv
24 januari 2006, 20:03
WIl je een kleine midi fc ?

Axxes el. MFC5 of nog kleiner

Tech 21 MidiMouse
TC Electronic G-Major

morris
24 januari 2006, 20:32
Je gebruikt je GX700 voor je amp en de MPX in de loop? De GX700 gaat weg en de vervanger moet ook delays doen? Waarom kijk je niet eens naar een lexicon G2? Die kan allebei en dan kan je beide apparaten weg doen.

De Beer
24 januari 2006, 20:35
WIl je een kleine midi fc ?

Axxes el. MFC5 of nog kleiner

Tech 21 MidiMouse
TC Electronic G-Major
F7: G-Minor

Balthazar
24 januari 2006, 20:45
hallo.
ik heb zelf de tech21 midi mouse. ennn ik wil graag een groter midipedaal.
dusss als iemand wil ruilen moet je het maar even laten weten !!

Chroxy
24 januari 2006, 21:23
Bedankt voor de hulp tot nu toe!

@ Morris
Als beide apparaten weg kunnen ,is het alleen maar beter, maar kun je de G2 dan voor en na de preamp zetten..!? Beetje zoals een Boss GT-3/5/?

Want ik kan hem dus niet in de FXLoop hangen, dan heb ik op mn cleankanaal geen effecten..*brakke fxloop..*

En de controllers heb ik allemaal bekeken, helaas zijn ze allemal wel heel erg klein. Ik wil een dus iets kleiner midipedaal als de Behringer, liefst eigenlijk een Behringer met maar 1 EXP pedaal, maar dat gaat niet..

nielsduursma
24 januari 2006, 21:26
Bedankt voor de hulp tot nu toe!
En de controllers heb ik allemaal bekeken, helaas zijn ze allemal wel heel erg klein. Ik wil een dus iets kleiner midipedaal als de Behringer, liefst eigenlijk een Behringer met maar 1 EXP pedaal, maar dat gaat niet..

kan je die niet op een een of andere manier er af "slopen" ofzo??

kokeleko
25 januari 2006, 07:31
Waarom kijk je niet eens naar een lexicon G2? Die kan allebei en dan kan je beide apparaten weg doen.

Hoe lang heb jij die G2 gehad??

Magic Bean
25 januari 2006, 15:32
Gewoon je fx-loop laten maken en een g-major erin hangen. Die kan je amp schakelen en heeft alle effects die je nodig hebt.
Je gebruikt geen expr. pedalen van je FCB1010, waarom dan toch een FC200 of FC100 met pedaal? Je kan net zo goed een rackmount wah aansturen met je FCB1010, dan ben je zo goed als klaar.
Als je toch een ander floorboard wil is de Rocktron midimate misschien een goede optie?

Chroxy
25 januari 2006, 16:01
helaas zou ik graag iets aan mijn FXLoop willen doen, maar hij is dus niet kapot, .. :(.. misschien modden..? Chorus hoor ik dus bv nie op het clean kanaal, delays heel zacht.

Ik gebruik nu idd geen EXP pedalen, toch zou ik er graag 1 bij hebben, voor effecten hier en daar te kunnen aanpassen live, pitchshifters etc :)

Een rackmount wah zou dan idd erg handig zijn, dan zou ik de Behringer gewoon kunnen houden. Maar rackmount wahs zijn gigantisch duus.. en in mn GX zit er wel 1.. maar die krijg ik maar nie lekker! Dus ja, dan liever mn eenvoudige crybaby ernaast! En later eventueel wat beters

Ik zal eens kijken naar de midimate, bedankt!

morris
25 januari 2006, 22:05
Bedankt voor de hulp tot nu toe!

@ Morris
Als beide apparaten weg kunnen ,is het alleen maar beter, maar kun je de G2 dan voor en na de preamp zetten..!? Beetje zoals een Boss GT-3/5/?

Want ik kan hem dus niet in de FXLoop hangen, dan heb ik op mn cleankanaal geen effecten..*brakke fxloop..*

En de controllers heb ik allemaal bekeken, helaas zijn ze allemal wel heel erg klein. Ik wil een dus iets kleiner midipedaal als de Behringer, liefst eigenlijk een Behringer met maar 1 EXP pedaal, maar dat gaat niet..

Hoe kan dat dan, krijgt de mpx1 te weinig level binnen bij het cleane kanaal?

De G2 heeft een insert, je kunt dus diverse effecten voor je amp hangen, en andere in je loop. Ik ken de gt3/5 niet, dus ik weet niet of het vergelijkbaar is...

Chroxy
25 januari 2006, 22:50
met de FXloop heeft niks te maken met de MPX.. met losse effectpedaaltjes had ik dat ook: een chorus is gewoon niet te horen op het clean kanaal.. geprobeerd met een Boss CE-2, Boss CE-3, Marshall Sv-1..

morris
25 januari 2006, 23:20
met de FXloop heeft niks te maken met de MPX.. met losse effectpedaaltjes had ik dat ook: een chorus is gewoon niet te horen op het clean kanaal.. geprobeerd met een Boss CE-2, Boss CE-3, Marshall Sv-1..

Nee, dat bedoel ik niet. Krijgt de MPX1 wel level binnen aan de input?
Je amp heeft overigens een parallelle loop, je weet dat je dan de MPX op full wet moet zetten? Overigens, pedaaltjes werken hoe dan ook niet fatsoenlijk op een parallelle fx loop. Lijkt me stug dat je FX loop zo slecht is. Het moet wel haast ergens aan je instellingen liggen.

Morris

Chroxy
26 januari 2006, 09:33
dan heb ik je verkeerd begrepen :)

De MPX krijgt idd input binnen, vaak worden de lichtjes rood, dus moet de input knop staat dan flink naar links..

Ook staat hij volledig wet. Ik zal komende dagne nog eens proberen of het echt niet aan mijn instellingen ligt, maar ik ben er bang voor.

peter_heijnen
26 januari 2006, 10:25
Boss gt8.

En nieuw pedaal, en fx voor preamp en fx na preamp, en versterker schakelen, en geen rack meer nodig.

Je hebt bij deze toepassing wel drie losse kabels nodig om je multi en versterker op elkaar aan te sluiten, maar de kabels kun je makkelijk bij elkaar houden met tyraps en je kunt de pluggen natuurlijk ook labelen.
Aansluiten gaat daarna altijd heel snel en zelfs mensen die nog nooit een versterker hebben aangesloten kunnen jouw spullen nu aansluiten. Nadeel is wel dat je nu met 220 volt loopt te zeulen aan de voorkant van het podium.

Van die chorus is raar, maar met de gt8 kun je ook per preset vrij kiezen of je de chorus, of welk effect dan ook, voor de versterker of in de loop zet. Omdat je toch mono speelt maakt dat verder niet uit, maar het zou wel je clean probleem kunnen oplossen.

Chroxy
3 februari 2006, 23:23
helaas denk ik dat een GT8 ook nie tgaat werken..

met mijn GX700 kan ik ook via een 4kabel methode mn effecten neerzetten, maar dit werkt nie omdat ik een paralele loop heb en de GX700 nie op volledig wet kan zetten..


Ondertussen heb ik voor vrij weinig geld een FC200 en een Roland GP100 gekocht.. ik ben ze nu uitvoerig aan het testen naast elkaar en de beste spullen blijven en de rest gaat weg *2e hands gekocht, dus gene verlies van geld:))

Nu heb ik de FC200 eerst geprobeerd, fijn pedaal werkt alelmaal goed, net als mijn Behringer.. alleen instellen lukt niet perfect.. *staat nie in de handleiding*.. ik wil dus wanneer ik op knop 1 duw, dat hij over kanaal 1 een signaal naar de GC700 stuurt en over kanaal 2 een signaal naar mn Lexicon.. maar hoe stel ik dit in!?

BeeJee
4 februari 2006, 01:53
Dan moet ik je helaas teleurstellen Chroxy....
De FC200 kan slechts op 1 midi-kanaal tegelijkertijd verzenden...
Wat jij wilt kan dus niet met de FC200.

peter_heijnen
4 februari 2006, 02:11
helaas denk ik dat een GT8 ook nie tgaat werken..

met mijn GX700 kan ik ook via een 4kabel methode mn effecten neerzetten, maar dit werkt nie omdat ik een paralele loop heb en de GX700 nie op volledig wet kan zetten..



Dat klopt volgens mij dus niet. Volgens mij moet je in de afzonderlijke presets echt het effect signaal op 100% wet kunnen krijgen als je modulatie effecten gebruikt in het tweede blok. En het zou me zeker tegenvallen als dit niet zou kunnen in de GT8.

morris
4 februari 2006, 02:12
Beejee heeft gelijk... je kunt het omzeilen met midi mapping.
Maar zou je niet eerst eens je FX loop probleem aanpakken? Er lijkt me wat serieus niet in orde met je FX loop.

Morris

Chroxy
4 februari 2006, 11:13
Ik heb al een hele tijd de Lexicon niet meer aangeraakt en ook de FXLoop niet meer geprobeerd..

Nu net toch even gedaan en! Hij werkt wel :).. waarom hij niet werkte: ik zette de input en output zo laag dat er simpelweg geen FX bij kwam..beetje dom! Nu heb ik de output volledig opengedraaid en de input wat meer en nu hor je ook op het clean kanaal alle effecten.. !

Alleen als ik dan naar mn OD2 kanaal switch, dan clipt hij nogal en dan moet ik de input terug draaien. als ik dan weer naar het cleankanaal ga hoor je niks meer omdat de input te laag staat.. dus nog even kijken hoe ik dat oplos :)

Erg balen van de ROland FC200. Ik heb dus een flightcase waar hij samen met mn wah pedaal perfect is paste en hij programmeert er makkelijk. Hoe werkt dat mindmapping? of is er een andere manier om de Gx700/Gp100 en mn Lexicon tegelijkertijd aan te sturen!?

peter_heijnen
5 februari 2006, 02:16
Ik heb al een hele tijd de Lexicon niet meer aangeraakt en ook de FXLoop niet meer geprobeerd..

Nu net toch even gedaan en! Hij werkt wel :).. waarom hij niet werkte: ik zette de input en output zo laag dat er simpelweg geen FX bij kwam..beetje dom! Nu heb ik de output volledig opengedraaid en de input wat meer en nu hor je ook op het clean kanaal alle effecten.. !

Alleen als ik dan naar mn OD2 kanaal switch, dan clipt hij nogal en dan moet ik de input terug draaien. als ik dan weer naar het cleankanaal ga hoor je niks meer omdat de input te laag staat.. dus nog even kijken hoe ik dat oplos :)



Volume van OD2 ietsjes terug? Of misschien ietsjes minder laag in je OD2 kanaal?

Chroxy
5 februari 2006, 10:51
ik denk dat het ook waarschijnlijk te maken heeft met dat ik een clean kanaal heb en een OD1 kabaal.. dan zit er een boost op mn OD1 kanaal wat voor meer gain + meer kabaal zorgt.. waardoor hij dus gaat clippen..

Als ik de volume wat terug draai dan staan de OD kanalen veel te zacht in verhouding met mn clean kanaal.. maar ik ga vandaag nog even aan de knopjes draaien of het bv beter wordt als ik minder laag heb :)

Predator
6 februari 2006, 16:41
En de controllers heb ik allemaal bekeken, helaas zijn ze allemal wel heel erg klein. Ik wil een dus iets kleiner midipedaal als de Behringer, liefst eigenlijk een Behringer met maar 1 EXP pedaal, maar dat gaat niet..Dude, er is een kleiner pedaal van Roland, soortvan FCB1010 met maar 1 expressie pedaal, 'ns ff checke voor je...

http://www.rolandus.com/products/productlist.aspx?ParentId=52

FC-200 van Roland, zou jouw eisen denk ik volkomen vervullen. Heb zelf de FCB1010, vind em wel lekker! Leef je uit!

peter_heijnen
6 februari 2006, 17:16
Je moet met je maximale speelniveau van tevoren inregelen.
Dat doe je met die sound die het meeste volumeniveau uitstuurt.
Als dat bij jou de od+boost is, dan moet je daarop inregelen.

Stel de kanalen op je versterker in zoals jij het wilt hebben.
Zoek nu uit wat inderdaad je hardste sound is (bij mij is dat clean btw) en speel die op je hardst terwijl je de input trim op de lexicon zover opendraait dat de lexicon net niet in het rood komt. Je hebt nu de input van de lexicon ingeregeld op de preamp van de marshall.

Neem nu jouw chorus preset, zet het chorus effectlevel binnen die preset zo hoog mogelijk, en draai dan de output van de lexicon zover open dat de chorus naar wens klinkt, of beter nog, de lexicon nog net niet te veel ruis/brom of andere bijgeluiden gaat toevoegen (hierbij moet je niet vergeten: hoe zachter je de lexicon uitstuurt hoe minder bijgeluiden ie zal toevoegen).
Nu heb je dus ook de output van de lexicon ingeregeld en heb je de "goede werkstand" van de lexicon gevonden. Deze kun je vanaf nu blijven aanhouden als referentie.

Je preampniveaus (die naar de ingang van de lexicon gaan) zullen hierna nog best wel eens veranderen, maar eventuele niveauverschillen regel je daarna gewoon weer netjes bij met de input van de lexicon. De output van de lexicon verandert in principe niet meer. Meer of minder effect regel je vanaf nu overzichtelijk per preset.

EDIT: je kunt misschien ook nog eens die gx700 goed inregelen op jouw marshall. Eerste gedeelte voor de marshall en de rest in de loop. Je zult dan zien dat die boss helemaal zo slecht nog niet is.
Verder: de rocktron replifex is volgens mij een soort intellifex met extra (vintage-) effecten plus 1 of 2 channelswitchers. Ik zou daar eens naar op zoek gaan.

Chroxy
6 februari 2006, 18:53
Dude, er is een kleiner pedaal van Roland, soortvan FCB1010 met maar 1 expressie pedaal, 'ns ff checke voor je...

http://www.rolandus.com/products/productlist.aspx?ParentId=52

FC-200 van Roland, zou jouw eisen denk ik volkomen vervullen. Heb zelf de FCB1010, vind em wel lekker! Leef je uit!

Hier was ik idd ook al achtergekomen en deze FC-200 heb ik al gekocht... helaas vind ik tot nu toe de FCB1010 nog steeds het prettigst.. omdat ik verschillende apparaten moet aansturen en dit met verschillende kanalen doe wat niet in te stellen is met de FC200

En Peter, bedankt! Ik zal dit gebruiken om hem in te stellen!
En de GX-700 klinkt niet met de 4 kabel methode, dit heeft niks te maken met inregelen, maar vanwege mn parellele fxloop, mn distortion klinkt erg single coil achtig als ik de GX-700 in mn loop duw.. (ook op bypass)

peter_heijnen
6 februari 2006, 19:53
En de GX-700 klinkt niet met de 4 kabel methode, dit heeft niks te maken met inregelen, maar vanwege mn parellele fxloop, mn distortion klinkt erg single coil achtig als ik de GX-700 in mn loop duw.. (ook op bypass)


Distortion en od hoort voor de preamp, dus niet in een loop en zeker niet in een paralelle (-kort door de bocht maar in principe wel het uitgangspunt).
Behalve natuurlijk als je het mooi vindt om je buizen preampgeluid nog eens door de digitale distortion van de boss te halen en dat te mengen met het origineel dmv je loop. Over geen smaak valt niet te twisten!

Dist, od, en wah mogen wat mij betreft eigenlijk altijd voor de preamp. De andere effecten naar smaak in de loop (modulatie en vertragingseffecten) of anders ook voor de preamp (phaser, octaver, whammy). Uitzonderingen voor maffe sounds natuurlijk altijd daargelaten.

Probeer anders eerst alleen het tweede gedeelte van de boss in je loop:

git>marshll inp/marshll fxsend>boss insert return/boss outp>marshall fx ret

Gebruik hier dan alleen galm, delay, chorus en pitch shifting (full wet).

Zet daarna het eerste gedeelte van de boss voor de versterkerinput:

git>boss inp/boss insert send>marshall input en verder zoals boven.

Gebruik hier nu eens de distortion of overdrive en geef je marshall OD kanaal nog eens dat extra zetje.

Chroxy
6 februari 2006, 21:18
vogges mij begrijpen we elkaar niet helemaal super! :satisfie:

Ik gebruik dus een Marshall DSl401, deze heeft 2 kanalen waarvan op het 2e kanaal een boost. dus eigenlijk clean, od1, od2..

Nu heb ik de 4kabelmethode geprobeerd en de boss alleen in de loop gehangen.. omdat ik een paralelle fxloop heb krijg ik *volgens het forum, ik had het toen eens nagevraagd* een fasewisseling waardoor je dit single coil achtig geluid krijgt.. ik gebruik dus geen distortion patch .. dit gebeurt dus ook wanneer ik de GX-700 op Bypass zet..

De manier om dit op te lossen is, om zoals je zelf al zegt, alles op full wet te zetten.. *wat ik ook doe met de Lexicon en goed werkt*.. maar je kan de effecten van de Boss nie op full wet zetten..

De GX-700 werkt dus absoluut niet in mijn FXLoop.. vandaar dat ik deze.. of de GP100 ben er nog niet uit.. voor de versterker zet.. en gebruik ik de lexicon in mn loop :)

peter_heijnen
7 februari 2006, 14:07
Sorry Chroxy, ik had je inderdaad niet goed begrepen.
Maar ik heb toch nieuws voor je.

Het feit dat je last krijgt van die fase problemen heeft inderdaad te maken met de optelling van het directe geluid uit jouw boss in je marshall loop plus het directe geluid van de marshall zelf.

Ik zeg nog steeds dat de boss wel full wet kan, maar dan moet je er ook echt voor zorgen dat daar inderdaad geen enkel dry signaal meer uit komt en volgens mij moet dat toch gewoon kunnen.

Om te beginnen is er een ding niet onbelangrijk: De loop van de boss heeft een "mode" parameter. Deze moet je op "series" zetten. In "paralell" kan je directe signaal in het slechtste geval meteen naar de uitgangen van de boss gestuurd worden waar dan later pas het effectsignaal aan wordt toegevoegd. Voor alle zekerheid eerst dus maar series mode!

Dan moet je in het tweede fx blok van de boss even alleen die effecten gebruiken die ook een aparte "direct level" regeling hebben. Hiermee kun je in die effecten de dry dan helemaal uitzetten zodat je effectsignaal tenslotte full wet wordt.

De effecten van de gx700 die op deze manier full wet zouden moeten kunnen:
-reverb
-delay
-ring modulator
-speaker simulator

Als je nu snel wilt testen of dit ook echt goed werkt kun je het beste even alleen een van deze effecten, en bij voorkeur galm of delay, in het tweede blok zetten. Sluit voor de overzichtelijkheid ook beter alleen dat tweede fx blok aan op je versterker.
Direct level 0, effect level 100, en dan inregelen: met de returnlevel van de loop regel je het ingangsniveau van je tweede fx blok, en met de output van de gx700 regel je het master fx niveau van de boss naar de loop.
Als dit echt niet werkt ga ik ook geloven dat jouw loop niet goed funktioneert.

Helaas: de chorus werkt op deze manier in de loop dus niet goed, want de chorus heeft geen directlevel regelaar waardoor je weer de bekende faseproblemen door het direkte geluid zou krijgen.
Dit kan echter volgens mij makkelijk opgelost omdat jij mono werkt. De chorus kan namelijk eigenlijk net zo goed in het eerste fx blok zodat ie uiteindelijk volgens de "4 kabels" voor de versterker terecht komt waar ie prima kan functioneren.

Wel kun je de chorus, maar ook de andere effecten, in de loop gebruiken om je galm of delay in het tweede fx blok met effect te verrijken. De chorus bijvoorbeeld zal dan nooit luider zijn dan het effect niveau van de galm of delay zelf die je "chorussed" en zou dan normaal gesproken geen last mogen geven.

Samenvattend kun je met de boss in de 4 kabel methode de galm en delay full wet in de loop, waar ze ook thuishoren, volledig gebruiken. De andere effecten kunnen dan voor de versterkerinput, waar ze -enigszins onder voorbehoud (fx met veel feedback)- prima kunnen funktioneren.
Je kunt deze effecten uiteindelijk ook wel in de loop gebruiken, maar dan niet als volledig effect op zichzelf, maar enkel om de galm en/of delay -die full wet staan- van effect te voorzien.
Tijd om te experimenteren!

Chroxy
9 februari 2006, 22:37
ik heb het helaas nog niet kunnen proberen, wel heb je voor zover ik kan zien gelijk en zou het wel moetne lukken.! Mijn kabels zijn allemaal naar de klote (zeker van het vele optreden), zodra ik nieuwe heb ga ik het proberen!

Verder heb ik de FC200 flink liggen gebruiken om te programmeren.. Maar ik krijg de Lexicon + GX700 maar niet goed aangestuurd.. vandaar dus 1 makkelijke vraag en anders gaat ie er gewoon weer uit :)

Ik bypass de apparaten dus veel.. en soms gebruik ik effecten van de 2 apparaten tegelijkertijd.. bv de chorus van GX700 en de Delay van Lexicon.. is het dus mogelijk om gewoon op knop 3 te duwen.. en dat hij dan automatisch deze 2 dingen samen/tegelijkertijd switch.? Dus ja of nee? Ik zag dat je met midimapping toch verschillende kanalen kunt aansturen, maar niet in 1patch.. Dit zou dus ook niet gaan, want als ik de delay van alleen de lexicon wil.. dan moet ik nog een signaal sturen dat de GX-700 even op bypass staat en zit je weer met 2 kanalen per patch..