PDA

View Full Version : element hoogte



mark verhoef
22 januari 2006, 11:19
hallo wie kan mij uitleggen hoe ik de elementhoogte goed kan afstellen ik wil een lekkere blues sound. ik heb 3 single coils

Eko
22 januari 2006, 11:36
Mark,
Ik denk dat je een geluid zoekt wat net niet clean meer is. Gitaristen als Stevie Ray Vaughn en Eric Clapton hebben zoiets. Zoiets wordt opgewekt als het kale signaal niet meer strak wordt doorgegeven , maar wordt opgepept. Hetzij door het geluid van de singlecoils sterker te maken ( zwaardere windingen op de kern) of door het te ,,boosten,,. Het laatste kan bv door het gebruik van een overdrive of tubescreamer.
Het nadeel van een pedaal is dat het veelal het geheel omhoog jaagt in plaats van alleen iets te oversturen. Het laatste gebeurd op z`n mooist door de ( buizen)versterker geheel open te zetten of voor meer dan 3/4.
Vind niet iedere ouder of buur zo`n goed idee , maar werkt het mooist.
Met het verhogen of verlagen van de pickups heeft het niets te maken.

martinuz
23 januari 2006, 00:36
Heeft de hoogte van de pickup wel ergens anders invloed op? Kwa klank?

Wormaap
23 januari 2006, 00:47
Tuurlijk.
Dichter bij de snaren betekent 'n wat scheller, feller geluid, en wat meer output.
Wat Eko zegt klopt ook niet helemaal. Elementhoogte kan wel degelijk je geluid behoorlijk beïnvloeden, en elementen dichter bij de snaren zal ook wat sneller vervormen :)

chennie
23 januari 2006, 01:49
maar wat eko wel gelijk in heeft is dat het niet echt veel verschil maakt, ja er is een verschil tussen goed en fout (als in te dicht of te ver), maar de verschillen tussen goed dichtbij en goed iets verder af is miniem.
Het beste is zelf even experimenteren, wat je zelf het beste vindt.

Bij mij staan ze ook nog even schuin, dat wil zeggen dat de pick up iets dichter staat op de dunnere snaren. Dit is omdat die dunnere snaren iets moelijker zijn op te pikken, wat weer een iets lagere output, dus lager volume geeft. Dis compenseer ik dus door depickup schuin te zetten. Dat heb ik ook gewoon op gehoor gedaan: versterker op clean en dan de snaren aanslaan kijken wat mooi klinkt.

Wormaap
23 januari 2006, 01:56
'T verschil is niet altijd even subtiel hoor. In m'n Charvel scheelde het omhoogdraaien van de pickup echt enorm in de output. Al was de J-50BC die er origineel in zat niet echt een outputbeest naar mijn idee, dus daar kan't ook mee te maken hebben.

frekie
23 januari 2006, 12:30
Het maakt enorm verschil de element hoogte zeker bij een strat. Gewoon eens een uurtje mee klooien met een schroevendraaier bij de hand. Lager is softer uiteraard en hoger is luider en vetter maar te hoog kan te schel worden en je krijgt valse boventonen door de 'string pull ' vd magneten. Ook op de balans letten tussen de PUs ivm de tussenstandjes. Het brug element moet het dichtste tegen de snaren aan, dan de mid, dan de neck.
Net mijn RW/GFS stratje meegenomen naar een sessie, ingeplugd in een vaag transistor combootje, prima blues/rock sound. Truc: lekker overdive pedaal ertussen (Marshall Guvner mk1 Made in UK:rockon:) , gain helemaal open zetten en distortion ietsje open, 1/3 tot max 1/2. Ibbie Tubescreamer mag ook, gebruikte SRV ook.

Johnny V
23 januari 2006, 13:57
Ik heb mijn elementen vrij hoog gezet, ongeveer op 1.25 mm van de snaren, dat geeft echt een lekker bluesgeluidje, en ook een vrij dynamisch/direct geluid. Maar zoals de voorgangers hier al zeiden, gewoon is mee spelen en testen hoe hoog je ze kunt zetten...

piezo
23 januari 2006, 13:59
Goed verhaal over het naar eigen smaak instellen van elementhoogte vind je op:
http://www.kinman.com/html/toneWorkshop/tone.htm#pickupadjust

Enne.. topicstarter, speel jij toevallig volleybal bij RVCLibanon in Rotterdam of is dat iemand met toevallig dezelfde naam?