PDA

View Full Version : Peterson StroboStomp



Rhythm Machine
22 januari 2006, 11:00
Op de Amerikaanse fora wordt er nogal wat geklaagd over de slechte kwaliteit van de input en output jacks, loskomende displays enz. Ik heb zelf nog nooit een probleem gehad met mijn StroboStomp, en ik heb gezien in het pedalboard topic dat er hier ook nogal wat mensen zijn met een StroboStomp op hun board. Wat zijn jullie ervaringen?

RM

dml
22 januari 2006, 11:04
In- en output zijn inderdaad niet van de beste kwaliteit. Niet dat ze er van afvallen, maar ze zitten alleen maar vast aan de print en worden niet nog eens extra geborgd door een moer zoals dat bij andere pedalen (behalve die van Behringer) wel het geval is.
Het transparante afdekplaatje boven het display zit bij mij aan één kant los maar een druppeltje secondelijm doet wonderen.
Eigenlijk mogen dit soort onvolkomenheden niet voorkomen op een pedaal van deze prijs.

fullorder
22 januari 2006, 17:52
Inderdaad bizar voor een pedaal van 200 euro. :confused:

Angel
22 januari 2006, 19:04
Inderdaad bizar voor een pedaal van 200 euro. :confused:

Vind ik ook. Ik heb een TU-2 van Boss en heb al eens gedacht om over te schakelen, maar is het wel de moeite?

AART
22 januari 2006, 19:07
wel slecht, geef mij maar een behringer racktuner :D

DREAMMACHINE
23 januari 2006, 10:49
Vind ik ook. Ik heb een TU-2 van Boss en heb al eens gedacht om over te schakelen, maar is het wel de moeite?
met die gedachte speel ik ook, maar als ik dit zo hoor hou ik hem voorlopig echt nog wel even

dml
23 januari 2006, 11:30
Ik zie hier termen voorbij komen als "TU-2" en "Behringer Racktuner", maar blijkbaar hebben jullie geen idee wat de Peterson Strobostomp inhoudt. Dat hij mechanisch niet al te best in elkaar zit, zou mij nog geen moment doen twijfelen om op een ander merk over te stappen.

Angel
23 januari 2006, 11:43
Ik zie hier termen voorbij komen als "TU-2" en "Behringer Racktuner", maar blijkbaar hebben jullie geen idee wat de Peterson Strobostomp inhoudt. Dat hij mechanisch niet al te best in elkaar zit, zou mij nog geen moment doen twijfelen om op een ander merk over te stappen.

Kan je het ons dan eens duidelijk maken aub?

cosmos
23 januari 2006, 12:36
Kan je het ons dan eens duidelijk maken aub?

Inderdaad! Ik ben er namelijk zolangzamerhand echt wel van overtuigd dat die Strobostomp heel goed is (ik heb zelf een Korg DT-10 waar ik ook erg tevreden over ben), maar als zo'n ding voor DAT geld niet ook heel stevig is, tja...

SimonS
23 januari 2006, 13:05
hij is zo goed want hij is zo precies/handig (en weet ik veel wat de voordelen van het ding zijn) etc. maar hij dondert wel uit elkaar? geef mij dan maar een stevig stemapparaat dat het iets minder goed doet qua stemmen. het verschil hoor ik toch niet, laat staan het publiek dat weggeblazen wordt. maar dat is mijn mening. liever stevig en ietsie minder accuraat dan niet zo stevig en super-accuraat. :)

dml
23 januari 2006, 13:29
"Als het publiek het toch niet hoort", dat zijn van die drogredenen. Waarom over een buizenbak spelen als het publiek toch het verschil niet hoort tussen een POD en een Dual Recto........
Jullie trekken het wel lekker uit het verband (geeft niets, dat doen alle gitaristen die "wel eens wat gehoord hebben"). Het is niet zo dat de Peterson uit elkaar valt, heb 'm nou een jaar en doet het nog steeds goed. Maar als je kritisch kijkt zijn de punten die ik aangaf zeker wel voor verbetering vatbaar. Hij is gewoon stevig, maar hij kan steviger.
Ik kan wel gaan uitleggen waarom hij zo "goed" is maar ik adviseer liever naar je lokale gitaarboer te gaan om 'm qua stemming te vergelijken met een conventionele tuner.

Scali
23 januari 2006, 13:32
"Als het publiek het toch niet hoort", dat zijn van die drogredenen. Waarom over een buizenbak spelen als het publiek toch het verschil niet hoort tussen een POD en een Dual Recto........

Omdat een Dual Recto full stack er veel stoerder uitziet dan zo'n niertje :)

Maar inderdaad, vriend van mij heeft ook een StroboStomp, en het is de moeite waard, vind ik.
Zeker als je ook graag akkoorden over de hele hals speelt (dus ook boven de 12e fret, zoals bij funk).

dml
23 januari 2006, 13:37
Ha die Dennis!!
Hahahaha, we hadden het hier over het geluidsaspect, niet over het cosmetische. Dan heb je echter gelijk, een vette stack achter je staat natuurlijk superstoer. En het maakt je gelijk een beter gitarist. ;-)

SimonS
23 januari 2006, 13:53
"Als het publiek het toch niet hoort", dat zijn van die drogredenen. Waarom over een buizenbak spelen als het publiek toch het verschil niet hoort tussen een POD en een Dual Recto........
Jullie trekken het wel lekker uit het verband (geeft niets, dat doen alle gitaristen die "wel eens wat gehoord hebben"). Het is niet zo dat de Peterson uit elkaar valt, heb 'm nou een jaar en doet het nog steeds goed. Maar als je kritisch kijkt zijn de punten die ik aangaf zeker wel voor verbetering vatbaar. Hij is gewoon stevig, maar hij kan steviger.
Ik kan wel gaan uitleggen waarom hij zo "goed" is maar ik adviseer liever naar je lokale gitaarboer te gaan om 'm qua stemming te vergelijken met een conventionele tuner.
het publiek hoort het verschil niet tussen een goed ingestelde PODxt en eoa buizenbak. dat doe je meer voor jezelf. een stemapparaat met een dergelijke stevige prijs, waarvan de input en output verrot gaan na wat maanden podiumgebruik, daar ben ik niet in geinteresseerd. hoe goed hij ook is qua stemming vergeleken met een conventionele tuner. Het is mijn persoonlijke mening en zo simpel is het: wat er voor me op de grond ligt moet stevig zijn, en stevig blijven na wat enthousiast gebruik. en dat geldt nog sterker voor apparatuur dat duur is.

Lucluc
23 januari 2006, 13:55
Ik heb nog nooit problemen gehad met de strobostomp en hij zit nu al bijna twee jaar op m'n bord. Ik heb voor mijn andere instrument, een pedalsteel, een goede tuner nodig en dan kom je niet om een Peterson tuner heen. Ik heb voor het stompboxformaat gekozen, omdat ik ook gitaar speel.

Wat mij betreft is het de enige standaard in tuner-land. 30 keer naukeuriger dan een Boss TU-2, I rest my case.

dml
23 januari 2006, 14:05
Dat bedoel ik dus.
Het ding is niet verrot en gaat ook niet verrot. Ja, een Boss-pedaal kan ik ook wel kapot krijgen, als ik dat wil.
En ook de StroboStomp maakt mij een beter gitarist. Nog beter!!

Lucluc
23 januari 2006, 17:14
We moeten hier ook eens af van de veronderstelling dat Boss pedalen niet stuk kunnen. Ik heb er in mijn leven al heel wat voorbij zien komen met kapotte jackaansluitingen (stuk of 20 zeker). Die zitten misschien wel niet direct vast op de printplaat (wat overigens niet per se een zwak punt hoeft te zijn, sterker nog ik denk dat het geen fluit uitmaakt, dit is weer een fabeltje in het leven geroepen door een of andere analoge guru), maar zijn wel van plastic en kunnen het bij veel batterij gebruik en bijbehorend in- en uitpluggen begeven.

Rhythm Machine
23 januari 2006, 20:03
Er zijn er hier inderdaad een paar die niet goed kunnen lezen. Mijn punt was precies dat, ondanks de negatieve berichten op sommige Amerikaanse fora, de mijne na ongeveer een jaar NOG PROBLEEMLOOS WERKT. De jacks doen het nog steeds en het beschermplaatje boven het display zit nog steeds vast. Ik vroeg gewoon naar de ervaringen van andere gebruikers, en diegenen die hem hebben en hier geantwoord hebben zijn er blijkbaar ALLEMAAL tevreden over. Enkel diegenen die er (nog) geen hebben zijn zeer royaal met negatieve kritiek.
Over het verschil in efficiëntie zullen we het maar niet hebben, ik wil alleen nog even kwijt dat het verschil echt HOORBAAR is. Met de TU-2 ben je ongeveer goed gestemd, met de StroboStomp is het gewoon pefect.

RM

robert-gitarist
23 januari 2006, 20:16
Dit word een gebed zonder einde vrees ik

:D

bat
23 januari 2006, 21:09
Dit word een gebed zonder einde vrees ik

:D
Precies.

Het is ongeveer net zoiets als de apple/windows discussie. :stop:

Bouke
23 januari 2006, 22:08
ehhh... waar koop je de strobostomp eigenlijk? Ik krijg steeds meer ruzie met m'n TU2 (lees: de GAS voor de Strobostomp wordt steeds heviger :D).

Iemand een adresje?

Bouke

Rhythm Machine
23 januari 2006, 22:15
Ik heb de mijne bij Musik Produktiv gekocht.

www.musik-produktiv.de

RM

Scali
23 januari 2006, 22:28
Bij Max Guitar (van Meerdervoort) in Den Haag zijn (waren?) ze ook te koop.

Bouke
23 januari 2006, 23:28
Oke dan... Besteld bij MP.

Iemand een TU2 kopen? :D

fullorder
23 januari 2006, 23:32
Omdat een Dual Recto full stack er veel stoerder uitziet dan zo'n niertje :)

Maar inderdaad, vriend van mij heeft ook een StroboStomp, en het is de moeite waard, vind ik.
Zeker als je ook graag akkoorden over de hele hals speelt (dus ook boven de 12e fret, zoals bij funk).

Dat is dus precies wat ik heel vaak doe op mijn TU-2 gestemde tele. Ik kan je verzekeren dat die hoge akkoorden helemaal zuiver klinken.

Maar voor wat betreft de discussie zonder einde, ik ben van het Mac-kamp. Gaat dat samen met Boss of hoort dat juist bij Peterson? ;)

Scali
23 januari 2006, 23:53
Als dat een Tele is met de originele brug, met 3 zadels, dan hoeven we het verder nergens over te hebben. Het is fysiek onmogelijk om die goed te intoneren, laat staan zuiver te stemmen over de hele hals met een TU-2 :)

fullorder
24 januari 2006, 00:40
Als dat een Tele is met de originele brug, met 3 zadels, dan hoeven we het verder nergens over te hebben. Het is fysiek onmogelijk om die goed te intoneren, laat staan zuiver te stemmen over de hele hals met een TU-2 :)

En toch is het zo. Brug is weliswaar niet orgineel, maar wel van den ouden stempel. Drie zadels die een tikkie scheef zijn, zodat de gitaar prima te intoneren is. Uiteraard zal bij een akkoord hoog op de hals onzuiverheden meetbaar zijn, maar ja dat heeft naast zuiverheid van je gitaar ook nog gewoon te maken met vingers die snaren indrukken en wellicht licht verschuiven.
Het klinkt mij echter prima in de oren allemaal en de gitaar onstemt ook nog eens nauwelijks tijdens een oefensessie van 4 uur. Maar misschien dat jouw supersonische gehoor een stuk gevoeliger is voor die 2 Hz afwijking ;)

Scali
24 januari 2006, 09:30
Het klinkt mij echter prima in de oren allemaal en de gitaar onstemt ook nog eens nauwelijks tijdens een oefensessie van 4 uur. Maar misschien dat jouw supersonische gehoor een stuk gevoeliger is voor die 2 Hz afwijking ;)

Da's het punt. Als jij de gebreken van een Tele al niet eens merkt, dan is een StroboStomp aan jou niet besteed.
Maar als je een goed geintoneerde gitaar hebt, en je stemt hem met een StroboStomp, dan kun je merken (zeker met de sweetened tuning) dat die akkoorden toch op de een of andere manier beter klinken. En bijkomend voordeel is dat de StroboStomp volledig visueel werkt. Ook in de mute-stand kun je perfect zuiver stemmen, wat op een podium erg handig is.

fullorder
24 januari 2006, 10:33
En bijkomend voordeel is dat de StroboStomp volledig visueel werkt. Ook in de mute-stand kun je perfect zuiver stemmen, wat op een podium erg handig is.

Hij werkt visueel en je kan ook stemmen in mute-stand??? :o :o
waaauw, nu wil ik er ook 1! :rockon:

Josdevos
24 januari 2006, 10:40
En bijkomend voordeel is dat de StroboStomp volledig visueel werkt. Ook in de mute-stand kun je perfect zuiver stemmen, wat op een podium erg handig is.

:sssh:

Alle gekheid op een stokje, je moet er een paar dagen een in huis hebben alvorens je een serieus oordeel kunt vellen over de Strobostomp.
Tis jammer dat de inputs niet zo stevig zijn, maar verder is hij z'n geld echt wel waard imo.

fullorder
24 januari 2006, 11:06
:sssh:

Alle gekheid op een stokje, je moet er een paar dagen een in huis hebben alvorens je een serieus oordeel kunt vellen over de Strobostomp.

Du hast recht, dat geldt voor elk pedaal. Je weet het pas na wat speeluurtjes op het podium of in de studio wat zo'n pedaal echt voor je kan betekenen.

Scali
24 januari 2006, 11:16
Hij werkt visueel en je kan ook stemmen in mute-stand??? :o :o
waaauw, nu wil ik er ook 1! :rockon:

Blijkbaar begrijp je het niet...
Een normale tuner, met zo'n wijzertje, of een led-variant daarvan, is niet heel precies. Als je alleen stemt totdat ie in het midden lijkt te staan, en verder niet je gitaar beluistert, klinkt ie vaak niet zo lekker. Ik controleer dan ook altijd met wat akkoorden, en luister naar de verhouding tussen de snaren. De tuner is voor mij voornamelijk een indicatie van hoe de snaren ongeveer gestemd moeten staan. De exacte stemming kan ik alleen op gehoor doen.
Bij de StroboStomp is dat dus niet zo, je kunt HEEL duidelijk zien wanneer een snaar precies goed is (stroboscoop dus), veel beter dan bij conventionele tuners, dus heb je geen geluid nodig om de stemming te perfectioneren. Verder heeft ie speciale 'getemperde' stemmingen (de 'sweetened tuning' bv), waardoor de verhouding tussen de snaren gemiddeld beter is bij alle akkoorden, in plaats van goed bij sommige akkoorden en slecht bij andere. Vergelijkbaar met hoe een piano gestemd wordt (kwinten worden iets 'onzuiver' gezet enzo, zie 'Das wohltemperierte klavier' en blabla).
Maargoed, niet iedereen hoort dat, er spelen nog steeds mensen op Telecasters.
Ik hoor het wel, dus voor mij is een StroboStomp een leuke toevoeging.

dml
24 januari 2006, 12:03
Dat van die input's is makkelijk zelf te verhelpen, gewoon even naar je elektroboer en twee jack-chassisdelen kopen die dezelfde uitwendige diameter hebben als die van de Strobostomp, schroef daarvan de moertjes af en schroef ze op de input en output van de Strobo. Klaar.

Lennaert
24 januari 2006, 12:06
Ik heb zelf een StroboStomp en ben er _erg_ blij mee. Natuurlijk "hoor" je zuiverheid niet direct (net als dat je van een "normaal" gestemde gitaar ook niet hoort dat hij niet helemaal zuiver is), maar je merkt 't wel aan 't spelen:
- Ik weet nu tenminste zeker dat _ik_ niet degene ben die vals is. Dat was met m'n vorige stemapparaat wel anders.
- Een dove kan m'n gitaar stemmen en hij klinkt nog steeds even goed. Ik hoef niet een paar akkoorden te spelen om zeker te weten dat hij goed klinkt.
- Akkoorden staan als een huis.

Het blijkt dat zelfs een paar cents verschil per snaar verschil maakt:
- De standaard getemperde stemming is allround het beste
- de sweetened tuning is ideaal voor powerakkoorden (perfect zuivere kwinten op de bovenste snaren)
- en er is ook ergens een stemming te vinden die heel goed klinkt als je ook een piano of keyboard in je band hebt. Dat merk je (af en toe :) ) en dan ben je opeens heel blij met je Strobostomp :)

Lucluc
24 januari 2006, 12:52
Volgens mij is een gitaar niet eens zo'n zuiver instrument. Ik kan je verzekeren dat je een pedalsteel onmogelijk gestemd krijgt met een TU-2. Dan klinkt dat ding ZO VALS, dat het niet meer leuk is. Ik heb nu p1 vol gezet met een stemming die af en toe wel 10c afwijkt van 440.

Hoe intoneren mensen hier eigenlijk? Allemaal op gehoor?

fullorder
24 januari 2006, 23:18
Blijkbaar begrijp je het niet...
Een normale tuner, met zo'n wijzertje, of een led-variant daarvan, is niet heel precies. Als je alleen stemt totdat ie in het midden lijkt te staan, en verder niet je gitaar beluistert, klinkt ie vaak niet zo lekker. Ik controleer dan ook altijd met wat akkoorden, en luister naar de verhouding tussen de snaren. De tuner is voor mij voornamelijk een indicatie van hoe de snaren ongeveer gestemd moeten staan. De exacte stemming kan ik alleen op gehoor doen.
Bij de StroboStomp is dat dus niet zo, je kunt HEEL duidelijk zien wanneer een snaar precies goed is (stroboscoop dus), veel beter dan bij conventionele tuners, dus heb je geen geluid nodig om de stemming te perfectioneren. Verder heeft ie speciale 'getemperde' stemmingen (de 'sweetened tuning' bv), waardoor de verhouding tussen de snaren gemiddeld beter is bij alle akkoorden, in plaats van goed bij sommige akkoorden en slecht bij andere. Vergelijkbaar met hoe een piano gestemd wordt (kwinten worden iets 'onzuiver' gezet enzo, zie 'Das wohltemperierte klavier' en blabla).
Maargoed, niet iedereen hoort dat, er spelen nog steeds mensen op Telecasters.
Ik hoor het wel, dus voor mij is een StroboStomp een leuke toevoeging.

Ok bedankt voor de uitleg, dat wist ik inderdaad nog niet. Ik ben nu echter wel benieuwd op wat voor een gitaar jij speelt, vraagt de gebrekkige tele-speler ;)

vester86
25 januari 2006, 00:45
een ibanez RG met zeer goed instelbare edge tremolo en een epiphone les paul met per snaar in te stellen intonatie ;-) qua intonatie beide in meerdere opzichten beter dan de telebrug....
zeker bij het middelste paar snaren (de D en de G) moet ie wel een heel raar zadeltje hebben wil je die goed kunnen intoneren
http://hoodlum.gmta.nl/pics/tune-o-matic.jpg

fullorder
25 januari 2006, 12:13
een ibanez RG met zeer goed instelbare edge tremolo en een epiphone les paul met per snaar in te stellen intonatie ;-) qua intonatie beide in meerdere opzichten beter dan de telebrug....
zeker bij het middelste paar snaren (de D en de G) moet ie wel een heel raar zadeltje hebben wil je die goed kunnen intoneren

Dit systeem ken ik uiteraard, heb bovendien ook zelf een LP gehad. Het gekke is dat die LP moeilijker te intoneren was dan mijn tele, maar dat had vooral iets met de hals te maken geloof ik. Maar inderdaad, mijn tele heeft een heel raar zadeltje. Nogmaals, hij is niet recht (heb ff geen foto).
Intonatie is wel een lastiger klusje en zo'n LP brug of een moderne tele of strat brug zijn een stuk praktischer. Maar ja ik ben zo'n oen die z'n gitaar zonodig wilt laten lijken op de 'real deal' (denk nocaster) ;)
In ieder geval klinkt hij zuiver over de hele nek in mijn oren en dat is maar goed ook, want ik speel vooral veel ritmische akkoorden en loopjes, dan dat ik solo's speel ofzo. Die zuiverheid is dus wel belangrijk voor me. Misschien heb ik wel een gebrekkig gehoor (net als andere tele-spelers zoals bruce springsteen en johnny greenwood), maar dat scheelt me dan mooi 200 euro :D