PDA

View Full Version : JCM900 in band situatie !



Dude
22 januari 2006, 10:42
Ok gisteren dus voor het eerst met mn 900 sl-x live gespeelt.

Het was een verjaardagsfeestje dus geen volle kroeg dus dat betekende een lekker ongedwongen speelsfeertje en goed de tijd om lekker te klooien en aanmodderen.

We speelde in een soort kerkzaaltje met een onwijs goeie akoustiek, dat was absoluut leuk, de basdrum van de drummert klonk zoals die nog nooit klonk op zon houten vloer. net alsof alles over subwoofers uitversterkt was. Prachtig !

Maar goed, jcm900 !!

Ik had de amp thuis uitvoerig uitgeprobeert en ben echt heel erg tevreden over het geluid ! onwijs mooi en netjes ! modern en bruikbaar, met het neck element en volume op strat op 5 ook een nette clean sound te krijgen voor slagpartijtjes en bepaalde nummers !

gewoon goed !!

Maar goed, ik bleef aan de volume knop draaien joh. Hij stond half open om mezelf maar enigsinds te horen. Voor het mooi had die nog veel harder gemoeten want ik prikte er duidelijk niet doorheen.

Een beetje die bekende 900 kwaal waar ik zoveel over lees op internet. Zal ws wel iets gehyped zijn want ik heb zoveel bandjes gehoord met 900's waar je de gitaren toch echt wel duidelijk door de mix heen hoorde prikken maar goed. Mijn ervaring is dus deze.

Ik zal nog wel efe flink moeten wennen aan de amp en misschien is er nog wel een hoop te doen met instellingen. Maar mijn eerste ervaring in de band was dus niet louter positief !!

...rock...
22 januari 2006, 11:41
een vriend van me hoeft de JCM op repetitie niet meer dan 3 open te draaien...
Ben naar ene optreden van hem gaan zien en hij kwam er zéér goed door, je moet natuurlijk geen schrik hebben om hem wat open te draaien...

VooDoo
22 januari 2006, 11:42
is je Koch weg :|

mmrizio
22 januari 2006, 12:13
Ik hoor altijd op dit soort vragen de reactie :-)

Heb je niet een te lief geluid genomen? Het ideale geluid in een band is vaak een geluid wat 'solo' erg schel klinkt.
Een SLX heeft niet het strakste geluid, maar kan wel lekker hard! Tenzij je heel erg clean wilt spelen....

Maurice

harrie-beton
22 januari 2006, 12:17
Is het een grote kerkzaal dan?
voor een gitaarband is veel galm helemaal niet zo goed.

Cabinetten klinken beter vond ik altijd als je ze niet op de grond zet maar iets hoger.

Negative K3 fan
22 januari 2006, 13:42
Misschien een domme vraag, maar met welk cabinet heb je hem gebruikt?

ziggie
22 januari 2006, 14:37
Gooi eens een boostpedaaltje voor de amp, of tussen de voor- en eindtrap (in de effectloop), Ik gebruik zelf de MI-Audio Blues Pro. Een toppedaal en nog maar kort op de markt. Wordt geimporteerd door Haar Guitars en al zijn dealers kunnen hem leveren. Kost maar 105 euro. Het is eigenlijk een soort van tubescreamer, maar heel transparant en dynamisch. Handgebouwd en true bypass.

Zowel voor de amp, als in de effectloop krijg je een veel vettere klank. Het karakter van je amp blijft behouden, maar je prikt er veel beter door heen. Als je al een tubescreamer hebt, kan je die ook gebruiken. Alleen is die minder dynamisch en open.

De truc van een tubescreamer in de effectloop werd al toegepast door Rory Gallagher. Julian Sas heeft hem ALTIJD aan staan in de loop (speelt ook op een JCM 900). Probeer het en laat je verrassen.

BLOK182
22 januari 2006, 14:40
Hmm, onze zanger speelde over een JCM900 4100 + 4x12, en die prikte echt OVERAL door heen, tot aan het irritante toe:-) Misschien eens je presenceknop een stuk opentrekken? Deze is voor mijn Powerball ook best bepalend geworden en staat live bij mij ook flink open, werkt echt!

Dude
22 januari 2006, 15:41
De truc van een tubescreamer in de effectloop werd al toegepast door Rory Gallagher. Julian Sas heeft hem ALTIJD aan staan in de loop (speelt ook op een JCM 900). Probeer het en laat je verrassen.

Had ik inderdaad thuis geprobeert ja, een boss eq in de effectloop. Dat beviel me niet zo omdat het geluid er erg dichtgesmeerd van werd, tussen de gitaar en amp in vond ik het wel weer erg lekker klinken alleen ik had tijdens het stemmen voor de eerste set ineens een rare kraak in mn effectenkoffertje dus heb alles er tussen uit getrokken op het stem apparaat na :(



een vriend van me hoeft de JCM op repetitie niet meer dan 3 open te draaien...
Ben naar ene optreden van hem gaan zien en hij kwam er zéér goed door, je moet natuurlijk geen schrik hebben om hem wat open te draaien...

Mijn jcm800 komt tijdens gigs ook zeker niet boven de 2.5 op de master uit !



is je Koch weg :|

Neeeeee natuurlijk niet, das een blijvertje !! definitly !


Is het een grote kerkzaal dan?
voor een gitaarband is veel galm helemaal niet zo goed.

Cabinetten klinken beter vond ik altijd als je ze niet op de grond zet maar iets hoger.

Grote van de zaal viel mee, beetje school lokaal keer 2. Ik zet de 2x12 altijd op zn kant zeg maar, dus dat de speakers boven elkaar staan.


Misschien een domme vraag, maar met welk cabinet heb je hem gebruikt?


2x12 marshall met een vintage 30 en een hot 100 er in. Geen ideale combinatie maar met de koch klinkt die erg lekker. Krijg er een ontzettend smerige overdrive uit. Kan niet zo goed omschrijven hoe dat is maar ik zie het een beetje als een blok golf in plaats van een mooie vloeiende golf. Misschien begrijp je wat ik bedoel _-_-_-_- zoiets... ja jezus hoe omschrijf je dat. Bij open acoorden hak werd klinkt het vreselijk smerig en vuil. En dat kan ik wel waarderen !

AART
22 januari 2006, 16:59
draai de presence goed open, en de mids ook, dan prik je er makkelijk doorheen.

Braindead
22 januari 2006, 17:30
Check deze site ff voor instellingen!

http://www.blamepro.com/br01210a.htm

Vooral de hardcore en death zijn erg bruikbaar.
Daarnaast een boostertje voor je amp zetten en niet teveel boosten, maar vooral de bas eruitdraaien en de middel wat boosten. dan klinkt ie prima!
En iig niet lief en mooi....... haha

A3
23 januari 2006, 15:38
Check deze site ff voor instellingen!

http://www.blamepro.com/br01210a.htm

Vooral de hardcore en death zijn erg bruikbaar.


middel op 2 of zelfs op 0 lijkt me niet echt bruikbaar als je BETER door de bandmix wilt komen

Scali
23 januari 2006, 16:08
maar vooral de bas eruitdraaien

Ja, vooral als de eq na de distortion van de pre-amp zit, wil dat wel goed werken, is mijn ervaring. Krijg je een strakker, directer geluid van.

bat
23 januari 2006, 23:12
middel op 2 of zelfs op 0 lijkt me niet echt bruikbaar als je BETER door de bandmix wilt komen
Jeez, inderdaad. Helemaal met dit type versterkers...

AART
24 januari 2006, 18:15
bij een mesa kan je gerust middle op 2 ofzo draaien, maar doe het asteblieft niet bij de sl-x, daar moet de middle juist op 6 oid staan.

hoog 5-6, middle 5-6, presence 5, bass 6, gain 18, pre-amp 8-10.

master boven 3.

Dat waren ongeveer mijn settings op de sl-x, kan iets vergeten zijn na 1,5 jaar natuurlijk...

Eko
24 januari 2006, 18:52
Heb je zelf het idee dat je niet te horen was , of heb je het iemand anders laten horen? De meest gemaakt fout is dat je jezelf wilt horen op het podium met je eigen versterker. Vaak gaat het dan veel te hard voor in de zaal.
Ook zijn veel versterkers pas echt goed van geluid op enkele meters van de amp zelf.
Belangrijkste is dat het geheel goed klinkt, niet dat je zelf alles perfect kunt horen.

Orpheo
24 januari 2006, 22:47
Mijn jcm800 komt tijdens gigs ook zeker niet boven de 2.5 op de master uit !


damn..... dan gaat die van jou dus ook al zo snoeihard!! ik heb m thuis ongeveer op master 1 staan... 1.5 is de max. 2 is echt voor thuis al te hard..

Punt
24 januari 2006, 23:09
Belangrijkste is dat het geheel goed klinkt, niet dat je zelf alles perfect kunt horen.

Mee eens, maar helaas klinkt het geheel het best als ik ook lekker speel en dat doe ik als ik mezelf kan horen met alle harmonics en details.

Braindead
24 januari 2006, 23:43
middel op 2 of zelfs op 0 lijkt me niet echt bruikbaar als je BETER door de bandmix wilt komen

Klopt, de middle heb ik zelfs over de helft staan (3/4) . Daarnaast heb ik de bas er voor een groot deel uitgedraaid, maar ook al voor dat ie de versterker in gaat (op eq pedaaltje).

De MArshall draait juist op middle en die moet je juist lekker boosten.

Sorry voor het misverstand.

Eko
27 januari 2006, 10:13
Punt,
Ga er eens vanuit dat je voor publiek speelt en niet voor jezelf. Als je alles zo goed wilt horen, moet je volume zo erg omhoog dat het voor een kleine zaal niet leuk meer is. Bijeffect is dat iedereen in de band steeds harder gaat spelen om zichzelf te kunnen blijven horen. Dit is de meest gemaakte fout bij beginnende bands ( en gevorderden ook nog).
Ook voor publiek is dit irritant.
Oplossing zou kunnen zijn om je amp te kantelen. Daarvoor hebben ze ooit van de mooie tiltbacklags uitgevonden. Mocht je versterker die niet hebben zijn er ook nog racks in de handel waar je versterker in z`n geheel op kan en waarmee hij gekanteld wordt. Het volume hoeft dan niet omhoog , het geluid wordt dan voor jou beter geprojecteerd.

Bins
27 januari 2006, 10:54
Punt,
Ga er eens vanuit dat je voor publiek speelt en niet voor jezelf. Als je alles zo goed wilt horen, moet je volume zo erg omhoog dat het voor een kleine zaal niet leuk meer is. Bijeffect is dat iedereen in de band steeds harder gaat spelen om zichzelf te kunnen blijven horen. Dit is de meest gemaakte fout bij beginnende bands ( en gevorderden ook nog).
Ook voor publiek is dit irritant.
Oplossing zou kunnen zijn om je amp te kantelen. Daarvoor hebben ze ooit van de mooie tiltbacklags uitgevonden. Mocht je versterker die niet hebben zijn er ook nog racks in de handel waar je versterker in z`n geheel op kan en waarmee hij gekanteld wordt. Het volume hoeft dan niet omhoog , het geluid wordt dan voor jou beter geprojecteerd.

Zo lang je je amp niet de zaal in laat "laserstralen", heeft het publiek niet zo veel met jou podiumgeluid te maken. In de ideale situatie staan onze cabs haaks op het podium zeg maar, en het liefst nog ergens op. Je hoort jezelf dan goed, kan lekker op volume spelen, en geluidsmannen en publiek zullen je dankbaar zijn. Kantelen is natuurlijk ook goed, maar niet zo handig met een 4x12 :)