PDA

View Full Version : Hi-gain pre-amp buizen (voor Marshall 6101)



Scali
22 januari 2006, 09:58
Ik maak maar even een apart topic om het overzichtelijk te houden.

Ik vind het lead-kanaal van m'n 6101 dus wat tam, en ik wou daar eens hi-gain buizen in proberen.
Er zitten nu JJ ECC83S in alle kanalen. Clean en crunch bevallen me goed, daarmee.
Maar wat zal ik in het lead-kanaal doen?
Ik heb een hi-gain variant van JJ gevonden, de ECC803S.
En natuurlijk de EHX 12AX7EH.

Kunnen jullie meer vertellen over de hoeveelheid gain en het karakter van die buizen... en weten jullie misschien nog meer opties voor hi-gain buizen?
Ik zoek dus een zingende distortion met veel gain/compressie, voor een felle, compacte attack enzo. Denk daarbij aan Petrucci, Vai, Lukather, etc.

Dude
22 januari 2006, 10:31
je hebt die amp gisteren gehaald, volgens mij had je daarvoor geen buizenamp dus misschien nog wat weinig verstand van buizenamps

sorry hoor zie dit niet als kritiek want ik herken je enthousiastme om spullen te kopen en uitproberen enzo

maar je hebt die amp net 24 uur, nog niet eens volluit gedraait, en nu wil je er al andere buizen in doen omdat het lead kanaal "tam" is, de vorige eigenaar schreef zelf al in je topic dat je hem volluit moet proberen, met pedaaltjes kan klooien enz enz..

wacht nou maar effe met die buizen wisselen, heeft ws totaal geen meerwaarde zeker omdat je hem nog amper geprobeert hebt. Ga gewoon effe lekker spelen met dat ding, probeer alles eens goed uit en dan kan je inderdaad bepalen of het aan de buizen ligt

Scali
22 januari 2006, 10:45
Punt is dat ik ook graag thuis opnamen ermee wil maken, dus ook als ie voluit wel het gewenste geluid geeft, dan kan ik nog niet alles wat ik ermee wil.
Verder is het allemaal niet zo ingrijpend. Ik kan gewoon een setje hi-gain buizen proberen, en bevalt het niet, dan zitten de oude buizen er zo weer in.

zjanke
22 januari 2006, 11:06
Als het gaat om thuisopnames heb je de verkeerde amp gekocht, of je moet een attenuator kopen. Met een paar voorbuizen ga je echt niet zoveel winnen op laag volume dat het nu ineens wel goed is.
Zoek een THD hotplate of Koch Loadbox, dan kun je wel vol open en je geluid zoeken wat je gebruiken wil...

Scali
22 januari 2006, 11:19
Ik wil deze preamp gebruiken door de lus van een modeler/multifx, of via z'n eigen speakersim (als die goed genoeg is). De poweramp komt er dan dus niet aan te pas, en daarom wil ik de preamp wat aanpassen zodat ie doet wat ik graag wil.
Met een boostertje ervoor gaat dat al heel goed, maar het is wat praktischer als ik dat boostertje niet nodig had. Ik wil dat boostertje namelijk niet op alle kanalen gebruiken. Vandaar dat ik dus wat meer wil weten over hi-gain buizen.
Een hotplate is ook een leuke optie, ga ik nog wel eens proberen, maar da's een stuk duurder dan een setje buizen.

gerrekat
22 januari 2006, 11:37
NO contest Electro Harmonix ECC83's......

mmrizio
22 januari 2006, 12:06
Mij schieten een paar reacties te binnen:
1 De ECC803 S wordt door Eurotubes *niet* aanbevolen voor high gain toepassingen, vanwege microfonie. Eurotubes adviseert de buizen die er al in zitten.
2 Voor meer agressie kun je Chinese buisjes proberen
3 Heb je alle knoppen al geprobeerd? Ik zou inderdaad meer dan een dag spelen met zo'n versterker - en zeker een Anni met zo'n groot aantal knoppen.
4 Je kunt 'm ombouwen naar LM specificaties voor meer gain op het Lead kanaal. Op het Blamepro forum stond indertijd het recept om LM naar LE om te bouwen - ik het het nooit geprobeerd dus ik sta niet in voor de correctheid/compleetheid/resultaten. Om LE naar LM om te draaien moet je onderstaand verhaal omdraaien, waarbij je misschien alleen de preamp wilt aanpassen en de EL34's laat zitten?

6100LM: Sovtek 5881
6100LE: Tesla EL34
Preamp
C21 2.2 mf > 0.68 mf
R32 15 k > 1.5 k
R33 47 k > 100 k
R34 47 k > 2.2 k

Poweramp
Screen resistors (5): 470 ohm 5 watt > 1k 5 watt
C226 22 mf > 1 mf
C219/C220: 100 nf > 22 nf
R234/235:100 k > 220 k
R210 10k > 15 k
R229 470 ohm > 1 k

If you make these changes you'll have an original spec LE.

Maurice

Scali
22 januari 2006, 23:52
Ik denk niet dat ik zo ver wil gaan als het aanpassen van de preamp. Ik hou de versterker liever in originele staat.
Maar misschien zoek ik niet zozeer buizen met meer gain, alswel buizen met een ander type vervorming. Buizen met wat meer compressie, een meer 'gefocust' geluid. Voor een heel percussief effect bij palmmuting enzo.
Die JJ-buizen zijn wel mooi en warm en transparant etc, maar dat is wel wat ik wil bij clean en crunch, maar juist niet bij veel gain.
Als ik met palmmuting speel, dan wil ik dat een powerchord aanvoelt alsof de versterker je een stomp geeft, als je snapt wat ik bedoel.

ziggie
23 januari 2006, 00:08
Volgens mij krijg je alles wat je wilt voor elkaar met een goed boostpedaaltje er voor (bv een MI-Audio) in combinatie met de juiste amp-instellingen. Ik heb de Extension cab. overigens ook verkocht vandaag.

Scali
23 januari 2006, 11:32
Aha, alles is weg... Mis je ze al? :)

Ik heb momenteel de Marshall aangesloten met de vierkabelmethode met m'n Zoom 8080. Ik heb nu het crunch-kanaal een beetje 'getemperd'. Nu heb ik drie goede geluiden die ik met het pedaal kan wisselen. Met de Zoom kan ik daar een wah en delay/reverb/chorus aan toevoegen met z'n pedaaltjes.
Het begint er al heel erg op te lijken nu.
Het nadeel van zo'n boostertje vind ik dan dus dat ik nog een pedaal extra moet gaan bedienen, want bij het clean wil ik zo'n boostertje dan weer niet, en bij de crunch heb ik hem ook niet nodig. Daarom zou ik het het liefst met wat buisjes oplossen.
Maar als dat niet lukt, dan ga ik binnenkort maar eens shoppen voor een boostertje. Ik heb de vraag maar even aan Dr Tube voorgelegd. Die heeft vast een beter idee van de mogelijkheden van zo'n 6101 met verschillende buizen.

ziggie
23 januari 2006, 12:32
Mijn ervaring is dat zo'n booster (Mits goed afgesteld) juist altijd en op alle kanalen erg goed werkt op deze amp. Zolang je (op het pedaal) nauwelijks gain toevoegt, maar alleen volume en evt. wat tone, blijft de klank hetzelfde, maar krijg je wel meer punch en vetheid. Ook kwam ik met een acceptabel volume op deze manier beel beter door de mix heen.

Ik had hem de laatste tijd (sinds ik de MI-Audio had) permanent aanstaan. Bij elke soort muziek. Probeer het gewoon eens. Als het niet bevalt ben je hem zo weer kwijt voor een goede prijs.

Tja, mis ik de 6101? Een beetje wel. Hij is zo veelzijdig. Aan de andere kant klopt het helemaal voor mij. Ik ben echt op de toer van "back to basics" en "pure tone". Die Deluxe Reverb levert me precies wat ik nu zoek. Verder heb ik weer wat ruimte in mijn kamer en hoef ik wat minder zwaar te tillen. Die Deluxe weegt nog minder dan de Extension Cab van de 6101. Maar ach, toen ik hem had heb ik me eigenlijk nooit geergerd aan het gewicht. Hij is zo compact en makkelijk te vervoeren.

Geronimo
23 januari 2006, 13:42
Ik denk niet dat ik zo ver wil gaan als het aanpassen van de preamp. Ik hou de versterker liever in originele staat.
Maar misschien zoek ik niet zozeer buizen met meer gain, alswel buizen met een ander type vervorming. Buizen met wat meer compressie, een meer 'gefocust' geluid. Voor een heel percussief effect bij palmmuting enzo.
Die JJ-buizen zijn wel mooi en warm en transparant etc, maar dat is wel wat ik wil bij clean en crunch, maar juist niet bij veel gain.
Als ik met palmmuting speel, dan wil ik dat een powerchord aanvoelt alsof de versterker je een stomp geeft, als je snapt wat ik bedoel.

Die dingen die jij zoekt gaan echt niet lukken met het vervangen van een paar voorversterkerbuisjes. Ik zou het ook zoeken bij een goede booster, dat kan echt wonderen doen. Het zou zonde zijn als je nieuwe buisjes koopt en je er achter komt dat het bijna geen niks uitmaakt.

Scali
24 januari 2006, 12:10
Die dingen die jij zoekt gaan echt niet lukken met het vervangen van een paar voorversterkerbuisjes. Ik zou het ook zoeken bij een goede booster, dat kan echt wonderen doen. Het zou zonde zijn als je nieuwe buisjes koopt en je er achter komt dat het bijna geen niks uitmaakt.

Ik denk dat ik het toch ga proberen... Werkt het niet, dan heb ik iig wat buisjes in voorraad, want vroeg of laat moeten die toch vervangen worden.
Werkt het wel, dan ben ik ineens klaar.
Dr. Tube adviseert ook om verschillende typen buizen in de versterker te doen, hij adviseert Electro Harmonix of Sovtek.
Ik heb al wel getest met de booster van m'n Zoom 8080, en dat heeft ook niet echt het gewenste effect. Ik krijg het gevoel dat deze buizen zich verzetten tegen de boost/oversturing. Ook de gain-boost knop op de versterker doet niet heel veel als je voorbij een bepaald niveau gain komt. Dat is allemaal leuk en aardig voor clean/crunch, maar bij het lead-kanaal wil ik juist helemaal geen lichte, heldere oversturing. Gewoon een dikke muur van distortion. Liefst buizen erin die uberhaupt niet clean kunnen klinken. Hard scheuren met die hap.

En een bijkomend nadeel is dus dat die booster dan ook aan blijft staan als ik andere kanalen kies. M'n clean is dan dus ook niet clean meer, maar is een dikke crunch. Aangezien er geen gain-knop op het clean zit, kan ik daar dus geen verandering in brengen. Er is dus geen andere keus dan apart ook de booster uitzetten als je naar het clean-kanaal wilt.

Ik zit er overigens niet heel ver meer vanaf nu. Nu ik de damping op high heb gezet, is het geluid sowieso al wat directer en compacter, en komt palmmuting er al een stuk percussiever uit. En ik ben blij dat ik dat cab erbij heb gekocht. Ik heb even met alleen de combospeaker gespeeld, maar die is eigenlijk heel schel, en heeft heel weinig bas. Met zo'n dicht cab erbij heb je ineens een veel voller geluid, veel betere bas, en niet meer dat de schelle frequenties overheersen.

taylor
24 januari 2006, 13:22
het mooiste van een buize amp is toch de eindbuis oversturing en niet de voorversterker wat dat betreft kun je net zo goed op een clean kanaal distortion zetten dat klinkt vaak zelfs mooier dan de gain vol open zetten op lage volumes.

Scali
24 januari 2006, 13:35
het mooiste van een buize amp is toch de eindbuis oversturing en niet de voorversterker wat dat betreft kun je net zo goed op een clean kanaal distortion zetten dat klinkt vaak zelfs mooier dan de gain vol open zetten op lage volumes.

Idd klinkt mijn Zoom beter dan het lead-kanaal van m'n Marshall op lage volumes. Maar ik kan me niet echt voorstellen dat er veel gaat veranderen aan de attack als er eindbuis-vervorming bijkomt. Het lijkt mij dat de attack vooral te maken heeft met de compressie en karakteristiek van de preamp, en dat eindbuisvervorming daar dan vooral wat meer warmte en body etc aan toevoegt... Maar niet dat je ineens van een 'blues-georienteerd' geluid naar een 'Metallica-achtig' geluid gaat, zeg maar.
Dus lijkt mij dat er ook bij de preamp nog wat aan het geluid gesleuteld kan worden mbv boosters en buizen etc.

ziggie
24 januari 2006, 14:11
Wat buizen betreft:

Je kan inderdaad wat andere buisjes in het kanaal 3 gedeelte zetten. JJ's hebben idd minder oversturing dan EH's of diverse andere merken. Je kan iig 1 buisje minder kopen, want in de fasedraaier (enkele kleine buis, die niet in lijn staat met de pre-amp buizen) zit al een Electro Harmonic. Die kan je simpelweg verwisselen met een JJ. Scheelt je weer 10 euro.

Wat booster betreft. Zie mijn eerdere reactie:

Bij de juiste instelling van de booster blijft je clean WEL clean en krijg je GEEN randje. Volume van de booster omhoog en NIET de gainknop is de oplossing. Dan kan hij echt altijd aan blijven staan en klinkt je amp altijd mooier en toch clean waar je clean nodig hebt.

Scali
24 januari 2006, 14:45
Je kan inderdaad wat andere buisjes in het kanaal 3 gedeelte zetten. JJ's hebben idd minder oversturing dan EH's of diverse andere merken.

Zaten die EH-buisjes dan eerst ook in het lead-kanaal? En wat was de reden dat je ze hebt omgeruild voor JJs?

ziggie
24 januari 2006, 14:55
De EH's zaten verspreid over de pre-amp, zodat ik zelf kon experimenteren met de juiste plaatsing. Al na 1 dag experimenteren kwam ik tot de conclusie dat ik de amp warmer en dynamischer wilde hebben. Door overal JJ's in te zetten is me dat gelukt.

Geronimo
24 januari 2006, 18:12
Ik denk dat ik het toch ga proberen... Werkt het niet, dan heb ik iig wat buisjes in voorraad, want vroeg of laat moeten die toch vervangen worden.
Werkt het wel, dan ben ik ineens klaar.
Dr. Tube adviseert ook om verschillende typen buizen in de versterker te doen, hij adviseert Electro Harmonix of Sovtek.
Ik heb al wel getest met de booster van m'n Zoom 8080, en dat heeft ook niet echt het gewenste effect. Ik krijg het gevoel dat deze buizen zich verzetten tegen de boost/oversturing. Ook de gain-boost knop op de versterker doet niet heel veel als je voorbij een bepaald niveau gain komt. Dat is allemaal leuk en aardig voor clean/crunch, maar bij het lead-kanaal wil ik juist helemaal geen lichte, heldere oversturing. Gewoon een dikke muur van distortion. Liefst buizen erin die uberhaupt niet clean kunnen klinken. Hard scheuren met die hap.

En een bijkomend nadeel is dus dat die booster dan ook aan blijft staan als ik andere kanalen kies. M'n clean is dan dus ook niet clean meer, maar is een dikke crunch. Aangezien er geen gain-knop op het clean zit, kan ik daar dus geen verandering in brengen. Er is dus geen andere keus dan apart ook de booster uitzetten als je naar het clean-kanaal wilt.

Ik zit er overigens niet heel ver meer vanaf nu. Nu ik de damping op high heb gezet, is het geluid sowieso al wat directer en compacter, en komt palmmuting er al een stuk percussiever uit. En ik ben blij dat ik dat cab erbij heb gekocht. Ik heb even met alleen de combospeaker gespeeld, maar die is eigenlijk heel schel, en heeft heel weinig bas. Met zo'n dicht cab erbij heb je ineens een veel voller geluid, veel betere bas, en niet meer dat de schelle frequenties overheersen.

Preamp buisjes kunnen wel 10 jaar meegaan dus ja daar hoef je het niet voor te doen denk ik.
Je kan het uiteraard proberen, maar ik heb er zelf ervaring mee en als er al goeie buizen in zitten (en JJ's zijn niet slecht, Mesa verkoopt ze, getest en gerelabeled als spax7, als uber-12ax7 voor twee keer de prijs van hun Sovteks) maakt het misschien geen zak uit en dan heb je tientallen euro's voor nop uitgegeven terwijl je ook een mooie Tubescreamer oid had kunnen kopen. Zo'n Zoom geval lijkt me namelijk ook niet echt ideaal als booster.
Het kan natuurlijk zijn dat je een paar mindere JJ's erin hebt zitten en dat een paar betere lampies misschien wel wat verbeteren.

Je zou eigenlijk ergens in de gelegenheid moeten zijn om verschillende merken en idividuele buisjes uit te proberen en dan die te kopen die jij hebt beste vind klinken.
Ik heb in ieder geval inmiddels al een hele verzameling 12ax7's in de kast liggen waar ik dus 20 euro per stuk aan heb uitgegeven en ik dus niet gebruik.

Ik raad je dus aan om naar een goeie tech te gaan om daar wat te kunnen proberen en niet bij de gitaarwinkel wat uit de vitrine of op internet te kopen.

Uiteindelijk gebruik ik Mesa buisjes met in de eerste positie zo'n dure, en dat vind ik het beste tot nu toe. Maar waar ik veel meer verbetering door heb gekregen is door de schakeling aan te passen en door mijn tubescreamer en veel minder door die buizen.

chennie
24 januari 2006, 18:22
tja, sorrie scali, maar ik denk niet dat wat jij wilt kan bereiken door andere buizen. In mijn mening, kan een juiste keuze van buizen net dat kleine beetje extra geven wat je nodig hebt, en met klein bedoel ik ook dat kleine beetje extra.

Wanneer je het lead kanaal te tam vindt en dat wilt bereiken in de preamp fase, wat ik overigens ook zou doen, lijkt mij een goede booster op zich een veel betere keuze. Deze kunnen wel een flinkere trap geven, dát icm goede buizen kan veelbelovend zijn. Qua boosters heb je uiteraard een ontzettende scala aan produkten. Ik had er ooit een topic over geopend met allerlei eisen en er kwam nog een lijst uit met namen waarvan ik nog nooit had gehoord. Er zijn dus veel alternatieven naast die Zoom. Dus misschien eens langs de winkel met je amp en uittesten maar ?

En als het echt vervelend wordt: misschien op zoek naar een andere amp? Je haalt er echt niet meer uit door de buizen te verwisselen, maar dat is slechts mijn mening.

ziggie
24 januari 2006, 18:35
Buizen maakt best wel flink uit, is mijn ervaring met deze amp. (voor de duidelijheid en voor wie het nog niet wist, ik ben de vorige eigenaar van Scali's amp) EH's klonken veel feller, scheller en minder dynamisch dan de huidige JJ's. Maar ik ben en blijf ook van mening dat een goede booster VEEL meer effect geeft.

chennie
24 januari 2006, 18:39
aha ! ok.

Maar de vraag is kan andere buizen zo'n verschil uitmaken dat het gewenste effect kan worden bereikt ? En daar heb ik echt mijn twijfels bij =).

Doch als het wel degelijk lukt, ben ik natuurlijk benieuwd hoe dat is gelukt !

Scali
25 januari 2006, 11:27
Ik ga er gewoon 3 of 4 12AX7EH in proppen, en dan zie ik wel wat er gebeurt.
Aangezien er in het lead-kanaal alleen al 4 buizen zitten, lijkt het mij ook dat het best verschil kan maken.
Het karakter van andere buizen wordt dus 4 keer zo duidelijk in deze versterker. Ik krijg dus 4 keer die extra gain, of 4 keer dat extra felle karakter van een buis.
En als het karakter eenmaal naar m'n zin is, dan kan ik boosten als ik niet genoeg gain blijk te hebben. Maar het karakter van de JJ-buizen is dus niet naar m'n zin, die buizen willen niet dat de bas overstuurt, om de een of andere reden.

Geronimo
25 januari 2006, 16:11
die buizen willen niet dat de bas overstuurt, om de een of andere reden.

Wil je dat dan? Dat is juist de reden van een ongedefineerd blaffend kutgeluid. Jij wou toch percussief palmmute geluid? Dan moet je de bas juist strak sinus houden.

Een reden waarom een Recto of bv een TSL100 zo "muddy" klinkt komt door teveel overstuurd laag. Met een booster of een actieve EQ ervoor kan je daar wat aan doen: het laag knijpen en het hoog boosten; en ziedaar; je strakke geng-geng percussief PM sound!

Scali
25 januari 2006, 16:22
Volgens mij bedoelen we precies hetzelfde.
Ik wil dat de bas als het ware comprimeert, en dat doen die buizen niet (luister maar naar wat opnamen van mij... als ik snelle palmmuted lijntjes speel in een solo, dan klinkt dat als een soort machinegeweer, dat zoek ik). Die lubberen liever een beetje. Bas eruit draaien werkt ook niet, want dan haal je wel het lubberen weg, maar dan zit er totaal geen attack/punch/power/etc meer in je geluid. Dan krijg je zo'n halfzacht bluesrock-achtig geluid (waar die JJs op zich super in zijn, maar daar had ik al twee andere kanalen voor).
Kortom, weg met die dingen, en iets stevigers erin.

AART
25 januari 2006, 16:29
heb je wel de goeie amp?

moet je geen engl/peavey/mesa hebben voor dat werk?

Scali
25 januari 2006, 16:36
Nee, want ik ken genoeg mensen die het geluid hebben dat ik zoek, en die dat uit een Marshall halen.
Zoals Joe Satriani bv. Die haalt het zelfs uit de head-versie van deze versterker. Weliswaar met een DS-1 erbij, maar dat kan altijd nog. Ik wil eerst zien hoever ik kom met andere buizen en m'n eigen apparatuur. Een DS-1 kopen kan altijd nog, mocht dat nog nodig zijn.
De 12AX7EH's zijn onderweg, dus ik zal het binnenkort zien.

renier
25 januari 2006, 19:12
ik zit hier echt op mijn lip te bijten: een marshall buizenversterker kopen voor thuisgebruik, er een Zoom effectapparaat tussenhangen, binnen 24 uur zonder op volume te hebben gespeeld de beste buizen die er zijn (JJ's) willen vervangen door neurotische bij-in-een-potje buizen...


echt, ik weet dat over smaak niet te twisten valt, maar doe jezelf een lol en koop een line 6 spider ofzo. verkoop je die buizenversterker aan iemand die er gewoon een les paul en een tubescreamer voor zet, zoals het hoort.

zo, kan de purist in me er weer even tegen!

Scali
25 januari 2006, 19:22
Ja, je begrijpt het natuurlijk niet.
Ik ben net zo'n purist als jij (toevallig speel ik ook op een Les Paul).
Ik maak waarschijnlijk alleen andere muziek dan jij.
Ik ben het met je eens dat die JJ-buizen prima buizen zijn.
Alleen wil ik dus dat 'bijen-in-een-potje' geluid op een van m'n kanalen. De JJ's blijven gewoon in de andere kanalen zitten, want daar doen ze het prima.
Maar JJ's zijn nou eenmaal niet de ideale buizen voor alle soorten muziek (net zoals EH dat ook niet zijn). Van oorsprong zaten er trouwens ook helemaal geen JJ-buizen in, maar waarschijnlijk Sovteks, waar de EH dus een afgeleide van is. In feite breng ik hem meer terug naar de originele staat.
En purist als ik ben, zoek ik dus naar mogelijkheden om zoveel mogelijk mijn geluid te krijgen met zo min mogelijk extra rommel erbij.

En dat je mij een Spider aan probeert te smeren, vat ik op als een enorme onderschatting van mijn spel en ervaring.
Die Marshall is trouwens niet alleen voor thuis, maar als er een buizenversterker is die je ook thuis goed kunt gebruiken, dan is deze het wel. En als ik hem helemaal naar mijn hand kan zetten, kan ik dus mijn andere versterker wegdoen, dat scheelt weer ruimte thuis.

Geronimo
25 januari 2006, 20:56
Je zegt zelf dat Satch er een DS-1 bij gebruikt, waarom zou ie dat doen dan? Niet voor niets lijkt me. Echt als ik jou was zou ik eerst een DS-1 proberen en dan pas andere buizen.

Ik weet niet hoe ie nu klinkt natuurlijk misschien dat de buizen idd niet helemaal lekker klinken maar ik twijfel of je gaat bereiken wat je wilt met die nieuwe buisies. Maargoed je moet het zelf weten het is jouw amp. Je vroeg om advies en dit is mijn advies...

Ik snap wat je bedoelt met "zo min mogelijk rommel". Dat had ik ook altijd, maar ik ben best tevreden met mijn tubescreamer nu, het geeft me de mogelijkheden die ik zoek. Ik denk ook niet dat er een versterker is die het geluid in zich heeft zonder dat je er nog wat bij moet doen. Ik heb nog niet alles geprobeerd maar ik heb er nog nooit iets over gehoord of gelezen.
Wat ik wel overal hoor en zie is mensen die hun versterker boosten, en ook op opnamen van brute bands is het allemaal opgepepte versterkertjes... Waarom zou je dan koppig blijven proberen een versterker te vinden (of in mijn geval te bouwen) die plug-in-and-instant-ultra-sound geeft? Er zullen mensen tevreden zijn met hun sound zonder hulpmiddelen, maar voor mijn geluid (en ik denk dat jij iets soortgelijks zoekt) bestaat er denk ik geen alles in een amp.

Misschien dat er zondag op de meeting mensen zijn die me kunnen overtuigen hoor, het zou kunnen natuurlijk. Ik ben benieuwd. Dan koop (of bouw) ik er meteen eentje haha

Oja en die Elektroharmonix zijn niet afgeleid, het zijn juist dezelfde buizen. Het zijn Sovteks met een EH labeltje erop. Mesa en Groovetubes doen dat ook. Ze testen ze, plakken er een ander labeltje op en verkopen ze voor 2 tot 3 keer zoveel door. Het schijnt zo te zijn dat ze dan de alleen de beste verkopen maar ja het blijft een beetje dubieus vind ik...

AART
25 januari 2006, 21:34
mijn tip:

hang er een 4x12 aan en zet hem op 5.

als je dan nog vind dat je meer gain wil zet je er andere buizne in of nog beter een tubescreamer of ds1 zoals al 20000000000 keer gezegd.

Scali
25 januari 2006, 21:46
Ja, maar de vraag was niet "welk boosterpedaaltje", maar "welke hi-gain buizen".

vester86
25 januari 2006, 22:58
Ja, maar de vraag was niet "welk boosterpedaaltje", maar "welke hi-gain buizen".

en dat had je al beslist :-p dus das ook klaar :)

Scali
25 januari 2006, 23:20
Voor het boosterpedaaltje heb ik ook al een idee... de Marshall Shredmaster lijkt me wel wat.
Ik heb nu m'n VS230 terug, en die distortion is gebaseerd op de Shredmaster, volgens mij. Ik heb nu de VS230 aangesloten via de vijfkabelmethode (stereo :)), en dat kanaal in combinatie met de Zoom-effecten staat garant voor een enorme scheur, vol met harmonisch vuurwerk.
Eerst maar eens kijken of ik het lead-kanaal van de 6101 zo af kan stellen, en anders eens kijken wat er gebeurt als ik de VS230 als booster aansluit op de 6101. Dit geluid met een vleugje buizen eroverheen, dat zou al heel erg in de richting komen.

drap
26 januari 2006, 00:24
Ook ik heb info ingewonnen voor een pre-amp buis via dr Tube. Antwoord was een jj voor meer pop gerichte muziek en een ehx meer voor rock/metal. Het is overigens een groove tubes 12ax7 gold geworden en ben meer als tevreden. Heb nu een warmere klank met ietswat meer gain. Oh ja, een shredmaster is ook zeer aan te raden, heb ik namelijk ook. :D Worden alleen volgens mij niet meer gemaakt (weet ik niet zeker), maar wordt nog geregeld aangeboden op marktplaats, waar ik 'm ook vandaan heb

drap
26 januari 2006, 00:30
Wil je dat dan? Dat is juist de reden van een ongedefineerd blaffend kutgeluid. Jij wou toch percussief palmmute geluid? Dan moet je de bas juist strak sinus houden.

Een reden waarom een Recto of bv een TSL100 zo "muddy" klinkt komt door teveel overstuurd laag. Met een booster of een actieve EQ ervoor kan je daar wat aan doen: het laag knijpen en het hoog boosten; en ziedaar; je strakke geng-geng percussief PM sound!

Een recto (ik neem aan dat je een rectifier bedoelt) muddy???? Waarom gebruiken zoveel stevige rock en metalgitaristen die amp dan? En velen zonder distortionpedaal en/of booster.

Scali
26 januari 2006, 09:30
Maar er zit dus ook al een booster ingebouwd in die 6101. Met de juiste buizen zou je gewoon ineens klaar moeten kunnen zijn, lijkt mij, maar bij die JJs vind ik die boost gewoon niet goed werken, die buizen klinken alleen goed als ik de gain terugdraai. Maar dan zit ik dus in hetzelfde bereik als het crunch-kanaal, en wat heb ik aan twee kanalen die nagenoeg hetzelfde klinken?
Satriani gebruikt ook Groove Tubes in zijn versterkers, trouwens. Dus het lijkt me nog steeds dat die JJs vervangen een goed idee is. Ik heb trouwens ongelabelde besteld, dus ik betaal niks extra voor een merkje. Gewoon 4,90e per stuk bij Tube Town :)

Scali
26 januari 2006, 09:36
Oja en die Elektroharmonix zijn niet afgeleid, het zijn juist dezelfde buizen. Het zijn Sovteks met een EH labeltje erop.

Wat ik op verschillende sites heb gelezen bij mijn zoektocht, is dat EH van oorsprong wel Sovtek was, maar dat ze nu ieder hun eigen weg zijn gegaan, en dat ze nu ook niet meer identiek klinken.
Groove Tubes schijnt een kloon van de Mullard te zijn, dus geen Sovtek.

Punkrockerke
26 januari 2006, 13:19
Ik heb nu de VS230 aangesloten via de vijfkabelmethode (stereo :)), en dat kanaal in combinatie met de Zoom-effecten staat garant voor een enorme scheur, vol met harmonisch vuurwerk...
Als jij een Zoom over een Valvestate goed vind klinken, moet je echt geen buizenamp kopen :roll:
6101 verkopen, hou je nog een hoop zakgeld over...

Scali
26 januari 2006, 13:26
Als jij een Zoom over een Valvestate goed vind klinken, moet je echt geen buizenamp kopen :roll:
6101 verkopen, hou je nog een hoop zakgeld over...

Je hebt waarschijnlijk ook geen flauw idee hoe een Zoom 8080 klinkt over een VS230 met stereo fx loop. Ik denk dat er zeer weinig mensen zijn met zo'n setup, als ze er uberhaupt al zijn.
En ik ben niet zo'n buizensnob die meteen al het andere af moet zeiken. Ik vind het gewoon goed klinken, ook al is m'n 6101 beter.

Komt allemaal een beetje over als jaloerse reacties omdat ik een 6101 heb, en die anders gebruik dan jullie dat zouden willen. Het is mijn versterker, en ik doe ermee wat ik wil. Dan ga je zelf ook maar werken en sparen, en dan koop je er ook een en doe je lekker wat je wilt.

Verder moet je pas oordelen als je mijn setup gehoord hebt. Wie weet heb ik wel een wereldtone, hoewel jij mijn aanpak absoluut niet ziet zitten.

chennie
26 januari 2006, 13:35
Komt allemaal een beetje over als jaloerse reacties omdat ik een 6101 heb, en die anders gebruik dan jullie dat zouden willen.

en ik heb een mesa recto, lekker puh !! ;)

Punkrockerke
26 januari 2006, 13:42
Je hebt waarschijnlijk ook geen flauw idee hoe een Zoom 8080 klinkt over een VS230 met stereo fx loop. Ik denk dat er zeer weinig mensen zijn met zo'n setup, als ze er uberhaupt al zijn.
En ik ben niet zo'n buizensnob die meteen al het andere af moet zeiken. Ik vind het gewoon goed klinken, ook al is m'n 6101 beter.
Ik heb enkele jaren op een VS8080 gespeeld, en een bandmaat op een VS100H + cab. Deze worden door velen als de betere modellen valvestate gezien. Ik weet maar al te goed hoe een VS klinkt.

Mijn pa speelt in een poprock-coverband, en heeft daarvoor al verschillende multifx gebruikt, oa. al 3 verschillende Zooms, waarvan nu de 8080. toegegeven, de 8080 is al een pak beter dan de goedkopere modellen van Zoom (deze zijn bijna onbruikbaar IMO). Hij haalt daar zeer degelijke geluiden uit, maar ook niet meer dan dat...


Komt allemaal een beetje over als jaloerse reacties omdat ik een 6101 heb, en die anders gebruik dan jullie dat zouden willen. Het is mijn versterker, en ik doe ermee wat ik wil. Dan ga je zelf ook maar werken en sparen, en dan koop je er ook een en doe je lekker wat je wilt.
Dat zal het zeker zijn. Mijn Soldano Hot Rod 50+ is inderdaad rommel :roll:


Verder moet je pas oordelen als je mijn setup gehoord hebt. Wie weet heb ik wel een wereldtone, hoewel jij mijn aanpak absoluut niet ziet zitten.
Zeer juist. Maar als je dan een wereldtoon hebt, waarom heb je dan die 6101 gekocht?

Scali
26 januari 2006, 14:07
Ik heb enkele jaren op een VS8080 gespeeld, en een bandmaat op een VS100H + cab. Deze worden door velen als de betere modellen valvestate gezien. Ik weet maar al te goed hoe een VS klinkt.

Behalve dan dat je nu alleen modellen opnoemt met een buisje in de voorversterker en met 12" speakers.
De mijne heeft geen buisje, en heeft 2x10" speakers.
Niet heel erg vergelijkbaar dus. Verder voegt de Zoom ook nog het een en ander aan het geluid toe met compressor en een lichte boost.
Mijn geluid is dus niet zomaar 'een VS'.


Mijn pa speelt in een poprock-coverband, en heeft daarvoor al verschillende multifx gebruikt, oa. al 3 verschillende Zooms, waarvan nu de 8080. toegegeven, de 8080 is al een pak beter dan de goedkopere modellen van Zoom (deze zijn bijna onbruikbaar IMO). Hij haalt daar zeer degelijke geluiden uit, maar ook niet meer dan dat...

Ligt er maar aan waar je em voor gebruikt. De crunches zijn niet goed, maar hi-gain doet ie zeer overtuigend (maar dat zal je vader vast niet gebruiken). En dat vind ik niet alleen, dat vinden een hoop mensen die mij hebben horen spelen. Ik haal nu dus het clean en de crunch uit de Marshall, dus dat probleem is ook opgelost.
De kwaliteit van de 8080 is overigens prima. Totaal geen last van ruis, en hij laat je tone en dynamiek goed intact als je de fx-loop gebruikt. Volume en aanslag zijn nog steeds heel gevoelig.


Dat zal het zeker zijn. Mijn Soldano Hot Rod 50+ is inderdaad rommel :roll:

Ik zou m'n 6101 er inderdaad niet voor ruilen :)


Zeer juist. Maar als je dan een wereldtoon hebt, waarom heb je dan die 6101 gekocht?

Volgens mij snap je het niet. Die 6101 heb ik gekocht omdat ik een goede buizensound wilde hebben, en ook het ding als recording-preamp etc kan gebruiken (hij kan min of meer wat de JMP-1 kan). M'n VS230 was kapot, en omdat ie toch gerepareerd moest worden, heb ik er een fx-loop in laten bouwen. Maar toen had ik dus de 6101 al. Nu blijkt dus dat ik met die fx-loop ook uit de VS230 hele goede geluiden kan halen.
Maar qua 'wereldtone' had ik het over de 6101. Hij klinkt op zich prima, maar ik wil gewoon een wat wildere lead, meer vuurwerk. Dat doet die VS230 dan weer wel, gewoon net ff dat beetje extra. En als het goed is, doen die EH-buizen dat straks ook, in het lead-kanaal. Volgens Dr. Tube wel iig, en die zal het wel weten.
Zoniet, dan moet ik gewoon het lead-kanaal zodanig instellen dat ik er een mooi, bruikbaar geluid uit krijg, al is het niet 'mijn' geluid. Misschien wordt het wel mijn geluid. Maar nu is dat nog de lead-distortion van de Zoom.

Thijssie
26 januari 2006, 18:53
Komt allemaal een beetje over als jaloerse reacties omdat ik een 6101 heb, en die anders gebruik dan jullie dat zouden willen. Het is mijn versterker, en ik doe ermee wat ik wil. Dan ga je zelf ook maar werken en sparen, en dan koop je er ook een en doe je lekker wat je wilt.

Klote he? Zo'n forum, daar komen ook allemaal mensen die het niet met je eens zijn :-P

Scali
26 januari 2006, 19:43
Niet met iemand eens zijn is 1 ding. Iemand beledigen en behandelen als een of andere idioot is iets compleet anders. Ik ben het niet eens met de booster-mensen, maar ik ga ze toch ook niet vertellen dat ze dan maar hun spullen moeten verkopen en een Line6 spider moeten kopen, zodat ze nog wat zakgeld hebben ofzo?

Bazzey
26 januari 2006, 21:30
quote:
Ook de gain-boost knop op de versterker doet niet heel veel als je voorbij een bepaald niveau gain komt. Dat is allemaal leuk en aardig voor clean/crunch, maar bij het lead-kanaal wil ik juist helemaal geen lichte, heldere oversturing. Gewoon een dikke muur van distortion.


Als je je oren aan je hoofd nou is goed had gebruikt waar je ze voor hebt zou je allang gehoord hebben dat je kanaal 2 op je versterker wel als een Marshall klinkt en kanaal 3 niet.
Komt omdat de EQ van kanaal 3 een andere shape heeft dan kanaal 2,wat wel het vertrouwde Marshall geluid geeft........en daar heb je dus wel dat "stomp in je maag" geluid wat je bedoelt,maar dan moet ie ook wel HARD staan.(en hang er een 4X12 kast aan,dan krijg je een veel meer gespreid geluid,dan hoor je pas echt hoe dat ding klinkt)
In kanaal 3 zit veel minder bas dan kanaal 2 bijvoorbeeld.
En het is waar,dat ding komt pas echt tot leven als je het volume flink open draait.
En die dikke muur van distortion:laat em modden,kost wat maar dan hebbie ook wat!

Scali
26 januari 2006, 22:06
Als je je oren aan je hoofd nou is goed had gebruikt waar je ze voor hebt zou je allang gehoord hebben dat je kanaal 2 op je versterker wel als een Marshall klinkt en kanaal 3 niet.

Duh!
Ik heb ook nergens gezegd dat ik een Marshall-geluid wil, sterker nog, dat wil ik helemaal niet. Niet uit het lead-kanaal in ieder geval.
Het geluid is best okee, maar ik wil dat er net nog ff wat meer felheid in komt, en net ff wat meer attack en strakkere bas enzo.

Ik hoef em ook helemaal niet te modden, die versterker is veelzijdig genoeg om te doen wat ik wil, in z'n originele staat. Punt is alleen dat JJ-buizen niet de originele staat zijn.

Geronimo
27 januari 2006, 17:01
Niet met iemand eens zijn is 1 ding. Iemand beledigen en behandelen als een of andere idioot is iets compleet anders. Ik ben het niet eens met de booster-mensen, maar ik ga ze toch ook niet vertellen dat ze dan maar hun spullen moeten verkopen en een Line6 spider moeten kopen, zodat ze nog wat zakgeld hebben ofzo?


Chill your beans gast wie zit je te beledigen dan?

Als je nou eens niet zo kinderachtig reageert als

Komt allemaal een beetje over als jaloerse reacties omdat ik een 6101 heb, en die anders gebruik dan jullie dat zouden willen. Het is mijn versterker, en ik doe ermee wat ik wil. Dan ga je zelf ook maar werken en sparen, en dan koop je er ook een en doe je lekker wat je wilt

dan reageren mensen misschien ook wat relaxter.

Geronimo
27 januari 2006, 17:09
Wat ik op verschillende sites heb gelezen bij mijn zoektocht, is dat EH van oorsprong wel Sovtek was, maar dat ze nu ieder hun eigen weg zijn gegaan, en dat ze nu ook niet meer identiek klinken.
Groove Tubes schijnt een kloon van de Mullard te zijn, dus geen Sovtek.

Zou best kunnen dat EH zijn eigen fabriek heeft gekocht in Rusland of zo. Maar dan lijkt het me dat dezelfde spullen uit dezelfde fabriek toch hetzelfde zijn. Alleen met een andere eigenaar. Het zou natuurlijk zo kunnen zijn dat ze een ander beleid voeren en beter materiaal gebruiken of nauwere toleranties, maar ik betwijfel dat. Ik denk dat ze gewoon geld willen verdienen zoals ze eerst ook deden.

Dat van Groove Tubes is natuurlijk onzin. Ze verkopen een heel arsenaal aan types, uit fabrieken van over heel de wereld. Idd onder andere Mullard klonen.
Maar Philips Miliwatt buisies zijn ook Mullard klonen, maar nog geen Mullards...

Geronimo
27 januari 2006, 17:14
Een recto (ik neem aan dat je een rectifier bedoelt) muddy???? Waarom gebruiken zoveel stevige rock en metalgitaristen die amp dan? En velen zonder distortionpedaal en/of booster.

Ik vind 'm muddy voor mijn stijl. Er zijn genoeg bands idd die ze zonder booster gebruiken maar ja dat is mijn stijl niet. Luister naar Nevermore bijvoorbeeld, superstrak geluid door z'n ts808. Luister naar Killswitch Engage (End of Heartache) en die hebben een veel losser geluid. Ze gebruiken Krank versterkers maarja dat is volgens mij ook weer een voortborduursel op de recto-hype. En die klinken idd muddy. Past ook bij hun stijl. Maar voor snelle lage riffs moet je geen los laag hebben want dan wordt het een brij.

Geronimo
27 januari 2006, 17:17
Ik heb trouwens ongelabelde besteld, dus ik betaal niks extra voor een merkje. Gewoon 4,90e per stuk bij Tube Town :)

Ja dan moet je dus maar geluk hebben dat je goeie koopt... Straks heb je de mindere van de produktie en dan schiet je dus helemaal niks op.

Maar ja 5 eu stuk je kan het altijd proberen. Hoeveel moet je er hebben?

Scali
27 januari 2006, 19:47
Chill your beans gast wie zit je te beledigen dan?

Als je nou eens niet zo kinderachtig reageert als


dan reageren mensen misschien ook wat relaxter.

Ik reageer inderdaad. Nadat al meerdere malen opgemerkt was dat ik m'n versterker maar moest verkopen, en weet ik wat allemaal meer voor rare opmerkingen.
Ik stel een doodnormale vraag, namelijk wat voor buizen er aangeraden worden voor hi-gain/hardrock/metal-muziek, en moet je kijken hoe weinig antwoorden er op die vraag zijn gekomen, en hoeveel ongerelateerde onzin.
Daarom reageer ik, en kan mijn reactie dus nooit de oorzaak zijn.

drap
27 januari 2006, 20:04
Ik vind 'm muddy voor mijn stijl. Er zijn genoeg bands idd die ze zonder booster gebruiken maar ja dat is mijn stijl niet. Luister naar Nevermore bijvoorbeeld, superstrak geluid door z'n ts808. Luister naar Killswitch Engage (End of Heartache) en die hebben een veel losser geluid. Ze gebruiken Krank versterkers maarja dat is volgens mij ook weer een voortborduursel op de recto-hype. En die klinken idd muddy. Past ook bij hun stijl. Maar voor snelle lage riffs moet je geen los laag hebben want dan wordt het een brij.

Hahaha, ik denk dat ik dat muddy dan wel mooi vind dan :D Niet dat ik de bands die je noemt nou zo geweldig vind met alle respect (spelen kunnen ze wel), maar als ik het geluid van FooFighters bijv. hoor, daaaaaamn! En voor een lead sound vind ik ze helemaal te gek. Als ik nou morgen nog de lotto won ging m'n Marshall echt wel bij het grof vuil en kocht ik me een recto. Hoewel, het geluid van Frusciante en z'n Marshall Major (kt77 buizen toch?) geeft me toch ook een behoorlijke klopper

renier
27 januari 2006, 20:15
Ja, je begrijpt het natuurlijk niet.
Ik ben net zo'n purist als jij (toevallig speel ik ook op een Les Paul).
Ik maak waarschijnlijk alleen andere muziek dan jij.
Ik ben het met je eens dat die JJ-buizen prima buizen zijn.
Alleen wil ik dus dat 'bijen-in-een-potje' geluid op een van m'n kanalen. De JJ's blijven gewoon in de andere kanalen zitten, want daar doen ze het prima.
Maar JJ's zijn nou eenmaal niet de ideale buizen voor alle soorten muziek (net zoals EH dat ook niet zijn). Van oorsprong zaten er trouwens ook helemaal geen JJ-buizen in, maar waarschijnlijk Sovteks, waar de EH dus een afgeleide van is. In feite breng ik hem meer terug naar de originele staat.
En purist als ik ben, zoek ik dus naar mogelijkheden om zoveel mogelijk mijn geluid te krijgen met zo min mogelijk extra rommel erbij.

En dat je mij een Spider aan probeert te smeren, vat ik op als een enorme onderschatting van mijn spel en ervaring.
Die Marshall is trouwens niet alleen voor thuis, maar als er een buizenversterker is die je ook thuis goed kunt gebruiken, dan is deze het wel. En als ik hem helemaal naar mijn hand kan zetten, kan ik dus mijn andere versterker wegdoen, dat scheelt weer ruimte thuis.


sorry dude, liet me even gaan. het was volgens mij de Zoom die me over het randje duwde ;)

je moet er natuurlijk mee doen wat je wilt. ik persoonlijk ben gewoon geen fan van EHX buizen. maar goed, ik speel ook meer mainstream rock en niet zozeer zwaardere stijlen. daarvoor zijn de JJ's met hun ronde, warme toon meer geschikt dan de wat aggresievere, piekerige EHX buizen.


ik geloof best dat je een prima gitarist bent, en iedereen moet zij geluid natuurlijk zelf bepalen, maar dat van die zoom moet je me toch een keertje uitleggen....

Scali
27 januari 2006, 20:33
je moet er natuurlijk mee doen wat je wilt. ik persoonlijk ben gewoon geen fan van EHX buizen. maar goed, ik speel ook meer mainstream rock en niet zozeer zwaardere stijlen. daarvoor zijn de JJ's met hun ronde, warme toon meer geschikt dan de wat aggresievere, piekerige EHX buizen.

Da's dus precies het probleem. Voor de stijl die ik wil spelen, zijn die JJ's niet geschikt. Maar mensen redeneren altijd vanuit zichzelf natuurlijk.


ik geloof best dat je een prima gitarist bent, en iedereen moet zij geluid natuurlijk zelf bepalen, maar dat van die zoom moet je me toch een keertje uitleggen....

Daar valt weinig aan uit te leggen. Dat ding legt gewoon een dijk van een solotone neer voor mij. En z'n wah, chorus, delay en reverb klinken ook heerlijk in combinatie met clean of crunch van de Marshall.
Moet je gewoon maar eens horen. En dan liefst onbevooroordeeld, want een 8080 was destijds een absoluut topapparaat, en toen ik hem laatst naast een GT-8 had, viel me op dat de 8080 minder ruiste, en gewoon prettiger aanvoelde, waarschijnlijk omdat ie gewoon analoge distortions heeft ipv digitale modeling.
Absoluut niet te vergelijken met de low-budget apparaatjes van Zoom (die ik overigens nog steeds prima vind qua prijs/prestatie).

Geronimo
27 januari 2006, 23:26
Hahaha, ik denk dat ik dat muddy dan wel mooi vind dan :D Niet dat ik de bands die je noemt nou zo geweldig vind met alle respect (spelen kunnen ze wel), maar als ik het geluid van FooFighters bijv. hoor, daaaaaamn! En voor een lead sound vind ik ze helemaal te gek. Als ik nou morgen nog de lotto won ging m'n Marshall echt wel bij het grof vuil en kocht ik me een recto. Hoewel, het geluid van Frusciante en z'n Marshall Major (kt77 buizen toch?) geeft me toch ook een behoorlijke klopper

Precies! Daar zit 't 'm in. Smaak. Vind het wel cool hoor, Foo Fighters, maar toch dat superagressieve geluid van Jeff Loomis shit man evil gewoon.

En ja voor leads heb je sowieso meer laag nodig anders krijg je een iel en dun geluid. Voor leads is een Recto perfect. (Heet niet voor niets Solo Head) Ook de Soldano Super Lead Overdrive, waar de Recto eigenlijk een ripoff van is zegt het ook al; ze zijn gemaakt voor zingende ultraleads...
Voor agressieve rythmshit heb je helaas toch een booster of iets nodig.

JesseBeau
28 januari 2006, 09:45
Hé Scali,
Zou jij dan een opname voor en na het omwisselen van de buizen kunnen maken? Ben wel benieuwd naar het effect...

Thijssie
28 januari 2006, 13:14
Da's dus precies het probleem. Voor de stijl die ik wil spelen, zijn die JJ's niet geschikt. Maar mensen redeneren altijd vanuit zichzelf natuurlijk.

Heb je ervaring met het wisselen van buizen?

Mijn ervaring is nl niet dat je er een andere amp van krijgt, de ene buis breekt wat donkerder op dan de andere of je krijgt wat meer boven en ondertonen maar je krijgt er echt geen "andere versterker" van. Het is wel zo dat de ene buis het in een bepaalde versterker beter doet dan een andere en vice versie maar dat een bepaalde buis niet geschikt is voor een bepaalde speelstijl vind ik een beetje onzin.

vester86
29 januari 2006, 02:03
Heb je ervaring met het wisselen van buizen?

Mijn ervaring is nl niet dat je er een andere amp van krijgt, de ene buis breekt wat donkerder op dan de andere of je krijgt wat meer boven en ondertonen maar je krijgt er echt geen "andere versterker" van. Het is wel zo dat de ene buis het in een bepaalde versterker beter doet dan een andere en vice versie maar dat een bepaalde buis niet geschikt is voor een bepaalde speelstijl vind ik een beetje onzin.

das toch ook exact wat hij wil??? een bepaalde buis niet geschikt voor een bepaalde speelstijl heb je op zich gelijk in, maar als die speelstijl een bepaald geluid met zich meebrengt dus juist wel. en in dat geval zullen EHX of Sovteks het beter doen dan JJ's, in het geval van de topicstarter

Scali
29 januari 2006, 11:36
Ja, een aantal mensen hier denkt dat ze het uitgevonden hebben, blijkbaar.
Ik ga gewoon af op wat de vorige eigenaar en Dr. Tube zeggen: andere buizen kunnen best een aardig verschil geven.

En 'niet geschikt voor een bepaalde speelstijl' is geen onzin. Wat doen die buizen? Die leveren de distortion voor je versterker. Het is net zoiets als met distortion-pedaaltjes. Een Boss MT-2 is ook niet geschikt voor blues. Je kunt het wel proberen, maar je kunt er nooit een echt overtuigend bluesgeluid uit krijgen, omdat de distortion nou eenmaal een compleet ander karakter heeft.
Nou zal het verschil tussen buizen misschien minder extreem zijn dan bij pedaaltjes, maar EHX hebben wel degelijk een andere karakteristiek, en het lijkt mij ook dat ze door die andere karakteristiek een beter gedefinieerd geluid hebben bij veel gain. Dit is gewoon een hi-gain versterker, dus moet er ook een goede hi-gain tone uit te krijgen zijn, met de juiste buizen.

AART
29 januari 2006, 18:29
hou er wel rekening mee dat het geen mesa of 5150 is he.

Voor marshall begrippen is het een zware high gain amp, maar engl's, mesa's en peavey's hebben nog veel meer gain, en bovenal, een ander karakter.

Ik weet niet wat je zoekt, maar death en trash metal zal niet lukken.

Metallica/punk hardcore oid lukt wel, maar das het dan ook wel.

Scali
29 januari 2006, 18:56
Ik speel geen metal, en zeker geen slaggitaar.

zjanke
29 januari 2006, 19:36
Ja, een aantal mensen hier denkt dat ze het uitgevonden hebben, blijkbaar.
Ik ga gewoon af op wat de vorige eigenaar en Dr. Tube zeggen: andere buizen kunnen best een aardig verschil geven.

Een aantal mensen heeft een andere mening en dat die niet overeenkomt met de jouwe is blijkbaar een probleem (overigens is er inderdaad wel een klein verschil, maar niet zo groot als jij wil doen geloven)


En 'niet geschikt voor een bepaalde speelstijl' is geen onzin. Wat doen die buizen? Die leveren de distortion voor je versterker.
Die versterken je signaal en bij een bepaalde hoeveelheid signaal gaan ze oversturen. De manier waarop dat gebeurt wordt bijna helemaal bepaald door het type en niet door het merk.


Het is net zoiets als met distortion-pedaaltjes. Een Boss MT-2 is ook niet geschikt voor blues. Je kunt het wel proberen, maar je kunt er nooit een echt overtuigend bluesgeluid uit krijgen, omdat de distortion nou eenmaal een compleet ander karakter heeft.

Als ik het vergelijk met pedaaltjes doortrek zeg jij dat een Boss dus nooit een goede distortion kan geven, omdat een specifiek Bosspedaal dat niet doet.
Als je een ECC83 van merk A vergelijkt met een ECC83 van merk B zal het verschil wel aanwezig zijn, maar niet zo dat je een compleet andere versterker krijgt.
Als jij kunt laten horen dat dat zo is dan ben ik overtuigd. Niet op basis van je uitspraken dat iemand jaloers is omdat hij een andere mening heeft.

Scali
29 januari 2006, 19:46
Een aantal mensen heeft een andere mening en dat die niet overeenkomt met de jouwe is blijkbaar een probleem (overigens is er inderdaad wel een klein verschil, maar niet zo groot als jij wil doen geloven)

Ik heb nooit een uitspraak gedaan over hoe groot het verschil zou zijn.


Die versterken je signaal en bij een bepaalde hoeveelheid signaal gaan ze oversturen. De manier waarop dat gebeurt wordt bijna helemaal bepaald door het type en niet door het merk.

Leg dan eens uit waarom bepaalde buizen van hetzelfde type, maar een ander merk als 'bijen in een potje' aangeduid worden? Of waarom de vorige eigenaar de versterker flink vooruit vond gaan nadat hij de EHX door JJs had vervangen?
Of val je over het feit dat de vervorming op zich gelijkaardig is, maar dat verschillende buizen van hetzelfde type een andere frequentierespons hebben, wat tot uiting komt in een ander geluid, en dan met name bij de vervorming? Dan moet je eens wat minder taalkundig bezig gaan zijn, en wat meer proberen de daadwerkelijke discussie te volgen, en aan te voelen waar het wel en niet over gaat.


Als ik het vergelijk met pedaaltjes doortrek zeg jij dat een Boss dus nooit een goede distortion kan geven, omdat een specifiek Bosspedaal dat niet doet.

Dat kan ik helemaal niet volgen.


Als je een ECC83 van merk A vergelijkt met een ECC83 van merk B zal het verschil wel aanwezig zijn, maar niet zo dat je een compleet andere versterker krijgt.

Dat heb ik nooit beweerd. Ik heb alleen aangegeven dat ik buizen zocht met bepaalde eigenschappen, om het lead-kanaal beter tot zijn recht te laten komen op de manier waarop ik het gebruik.

Volgens mij schrijf je een hele hoop uitspraken van anderen aan mij toe. Beter lezen dus, en beter bijhouden wie wat zegt.

drap
29 januari 2006, 19:51
Volgens mij zegt hij dat niet wat betreft die Boss pedalen. Wat hij volgens mij probeert te zeggen is dat je niet moet verwachten dat je van een pedaal met zware metal distortion bijv een bluesgeluid kunt creëren. Dat is dacht ik geen kritiek op Boss pedalen

Scali
29 januari 2006, 20:12
Om het wat duidelijker te maken, heb ik even snel twee opnamen gemaakt (let niet op het gammele spel)...

Marshall 6101 lead-kanaal (http://scali.eu.org/~bohemiq/Cryin' - 6101.mp3)
Zoom 8080 lead-distortion (http://scali.eu.org/~bohemiq/Cryin' - 8080.mp3)

Het enige wat hier verschilt is de distortion, beiden gebruiken verder dezelfde effecten, en zijn via de line-out van de 6101 opgenomen.
Ik vind de Zoom dus iets mooier klinken, heeft een net wat stevigere attack, en is ook wat strakker, waar de 6101 een beetje fuzzy wordt in het laag. De 6101 is ook wat nasaler.

Het lijkt mij niet onmogelijk om de 6101 meer als de 8080 te laten klinken met andere buisjes... Het zit er al dicht tegenaan, maar het is het nog net niet. Die EHX-buisjes hebben wat minder midden, dan wordt het vast wat minder nasaal en wat minder fuzzy. Ook zijn ze wat feller.

zjanke
29 januari 2006, 20:14
Leg dan eens uit waarom bepaalde buizen van hetzelfde type, maar een ander merk als 'bijen in een potje' aangeduid worden? Of waarom de vorige eigenaar de versterker flink vooruit vond gaan nadat hij de EHX door JJs had vervangen?

Als ik het verschil hoor tussen mijn oude JJ's (die versleten waren) en mijn nieuwe JJ's hoor ik een groot verschil. Dus mijn JJ's zijn beter dan mijn JJ's :o Ik heb bij een amptech verschillen gehoord tussen merken en dat was zo marginaal dat ik dit soort uitspraken altijd met een korreltje zout neem. Eenzelfde voorbeeld heb je bij snaren. oude van merk X eraf, nieuwe van merk Y erop, dat is dus 100 keer beter. Als je hetzelfde doet met twee nieuwe setjes is het verschil ineens stukken minder


en wat meer proberen de daadwerkelijke discussie te volgen, en aan te voelen waar het wel en niet over gaat.

dank je, ik heb niet zoveel moeite met begrijpend lezen. Is het je wellicht opgevallen dat bijna iedereen een andere mening heeft dan jij?

Origineel gepost door zjanke
Als je een ECC83 van merk A vergelijkt met een ECC83 van merk B zal het verschil wel aanwezig zijn, maar niet zo dat je een compleet andere versterker krijgt.


Dat heb ik nooit beweerd. Ik heb alleen aangegeven dat ik buizen zocht met bepaalde eigenschappen, om het lead-kanaal beter tot zijn recht te laten komen op de manier waarop ik het gebruik.

Volgens mij schrijf je een hele hoop uitspraken van anderen aan mij toe. Beter lezen dus, en beter bijhouden wie wat zegt.

Dat komt omdat ik niet zo snap waar de discussie over gaat.....

Volgens mij ben je deze thread begonnen met de vraag welk merk buizen je moet kopen om je versterker anders te laten klinken.

vester86
29 januari 2006, 20:16
ja,en het enige wat hij te horen heeft gekregen is dat hij een andere versterker moest kopen, bedankt voor het advies zjanke

Scali
29 januari 2006, 20:30
Als ik het verschil hoor tussen mijn oude JJ's (die versleten waren) en mijn nieuwe JJ's hoor ik een groot verschil. Dus mijn JJ's zijn beter dan mijn JJ's :o Ik heb bij een amptech verschillen gehoord tussen merken en dat was zo marginaal dat ik dit soort uitspraken altijd met een korreltje zout neem. Eenzelfde voorbeeld heb je bij snaren. oude van merk X eraf, nieuwe van merk Y erop, dat is dus 100 keer beter. Als je hetzelfde doet met twee nieuwe setjes is het verschil ineens stukken minder

Alleen had hij NIEUWE EHX vervangen door nieuwe JJ's. Dus jouw verhaal gaat niet op.


dank je, ik heb niet zoveel moeite met begrijpend lezen. Is het je wellicht opgevallen dat bijna iedereen een andere mening heeft dan jij?

Behalve Dr. Tube en de vorige eigenaar, wiens mening ik hoger waardeer dan mensen die mij of mijn versterker nog nooit gehoord hebben.


Volgens mij ben je deze thread begonnen met de vraag welk merk buizen je moet kopen om je versterker anders te laten klinken.

Inderdaad, en dat is niet hetzelfde als de versterker als een andere versterker te laten klinken. Zie je waar het fout gaat met lezen?

zjanke
29 januari 2006, 20:43
Alleen had hij NIEUWE EHX vervangen door nieuwe JJ's. Dus jouw verhaal gaat niet op.

Ik schat mijn oren wat hoger in dan dat wat jij "van horen zeggen" hebt. Mijn verhaal blijft dus overeind



Inderdaad, en dat is niet hetzelfde als de versterker als een andere versterker te laten klinken. Zie je waar het fout gaat met lezen?

Ja, als je het hebt over begrijpend lezen.... Als je versterker anders klinkt heb je dus een andere versterker.

Scali
29 januari 2006, 20:49
Ik schat mijn oren wat hoger in dan dat wat jij "van horen zeggen" hebt. Mijn verhaal blijft dus overeind

Het gaat er niet om of je verhaal klopt of niet, het gaat erom dat je verhaal slaat op oude vs nieuwe buizen, terwijl beiden nieuw waren.


Ja, als je het hebt over begrijpend lezen.... Als je versterker anders klinkt heb je dus een andere versterker.

Nee hoor, dan is het nog steeds een Marshall 6101, sterker nog, dan is het nog steeds MIJN Marshall 6101.

Maar misschien zou je even naar de twee voorbeeldjes kunnen luisteren, en iets over dat verschil zeggen. Volgens mij is dat verschil namelijk wel overbrugbaar met wat buisjes en eventueel wat eq'en oid.

zjanke
29 januari 2006, 21:49
Het verschil tussen die twee opnames is voor mij een vlakker geluid bij de 8080, maar mijn crappy speakers die in combinatie met de delay het geluid geweld aan doen maken een eerlijk vergelijk niet echt mogelijk (de gitaar klinkt "ver weg", maar dat effect heb ik bij andere opnames ook). EQ zal een deel doen, maar volgens wat ik gehoord heb (zelfde versterker en verschillende merken buizen) ga je daar minder winst mee behalen.


Maar je hebt de buizen al besteld, dus ik blijf toch benieuwd naar de resultaten ;)

Scali
29 januari 2006, 22:00
Ik speel Cryin' met de nieuwe buisjes nog wel een keer in. Dan zien we wel wat er gebeurt.

Scali
30 januari 2006, 00:15
vlakker geluid bij de 8080

Wat bedoel je met 'vlakker'? Meestal bedoelt men dan dat het onnatuurlijk klinkt. Als ik de opnamen hoor, en niet wist welke van de twee buizen was, en welke transistor, dan zou ik zeker de 6101 hebben aangezien voor de 'vlakke' transistor-opname. Ik vind het fuzzy en definitieloos klinken. Daarom wil ik dus van die JJ's af. Ze klinken slechter dan een oude multifx die door iedereen verguisd wordt (wat dus onterechte vooroordelen zijn, zoals we hier horen).

Geronimo
30 januari 2006, 01:11
Ik speel Cryin' met de nieuwe buisjes nog wel een keer in. Dan zien we wel wat er gebeurt.

Wanneer heb je ze in huis dan? Wordt een beetje een zemel-topic nu...

Scali
30 januari 2006, 01:12
Wanneer heb je ze in huis dan? Wordt een beetje een zemel-topic nu...

Ik wou dat ik het wist. De order-tracking is niet heel geniaal.
Edit: Ik krijg net een mailtje dat ze verstuurd zijn. Ze zullen er dus wel binnen 2 a 3 dagen zijn, denk ik.
Ik vond ook nog een leuke tip op deze site: http://www.geocities.com/SunsetStrip/Vine/6655/gear.htm
Met een 7025-buis kun je 20-25% meer gain krijgen dan met een ECC83. Da's niet mis.

peter_heijnen
30 januari 2006, 15:52
Scali,

Jouw zoom of iedere andere modeler bootst een ander geluid na, of probeert dat tenminste.
Wat voor geluid? Het geluid van een complete versterker op volume.
En als die modeler goed is, heb je een goede imitatie van een volledige amp, voor- en eindamp dus, die op lekker volume staat te werken.

De preamp buisjes -in jouw marshall- zijn gewoon heel eerlijk en zeggen op laag volume: "wij willen eindbuiswerking! Zelf klinken we helemaal niet zo vet als iedereen wel zou willen, maar samen met de eindbuizen en op goed volume kunnen we er een feest van maken".
En dan nog blijft het erg moeilijk je geluid goed te krijgen omdat je afhankelijk bent van zoveel factoren. Keith Scott of Brian Adams vertelde ooit dat ie in de studio zowat een hele dag aan een gitaargeluid gesleuteld had tot ie "het" eindelijk te pakken had. Toen ie na een onderbreking terugkwam bleek "het" weer helemaal verdwenen te zijn.
En ook, Joe Satriani die op die ene live dvd vertelt twee soorten speakers tegelijkertijd op te nemen opdat ie achteraf kan kijken welk geluid hij het bruikbaarst vind.

Het voordeel van je zoom is dat ie een "compleet" geluid naar keuze nabootst dat jij mooi vindt en relatief makkelijk kunt instellen op ieder gewenst volume. Bijkomend voordeel is ook dat je iets nabootst: je hebt dus een startpunt, vaak aangegeven door de draaiknop "amptypes". Dan heb je het voordeel van de grote "gemaakte" flexibiliteit van de modeler dmv vele amptypes en vele kiesbare parameters tot aan de akoustiek toe.
Nadeel is de beperkte "natuurlijke" flexibiliteit van de sound zelf, want deze kan zich nu eenmaal alleen binnen die bepaalde parameters begeven. Nadeel wat mij betreft: die sound is altijd zoals je hem instelt en dat is het dan eigenlijk. Weinig flexibel dus, want de digitale techniek is nog steeds niet ver genoeg om het gemak waarmee de buis versterkt (betaalbaar) te kunnen evenaren.

Het voordeel van je buizenamp is dat de versterking van het geluid heel natuurlijk en het geluid daarom "natuurlijk" flexibeler is. Het geluid geeft beter weer wat jouw handen doen, wat dus ook confronterend kan zijn! Het heeft dus ook nadelen zoals verder ook: je hebt nu te maken met een origineel waarmee je enigszins vastzit aan een bepaalde karakteristiek. Je kunt dus niet switchen van jcm800 naar rectifier. Een beperkte "gemaakte" flexibiliteit dus. Dit betekent dat je binnen de mogelijkheden van die ampkarakteristiek, met je amp moet gaan samenwerken. Het betekent ook dat de amp lelijk gaat doen als jij dingen wilt die de amp echt niet wil. Maar als je doet wat die amp wel wil...., tja dan, 't is eigenlijk net een vrouw!
Ook is de marshall een volledige versterker. Dit betekent wat we allemaal al wisten: Volume!
Alle versterkeronderdelen moeten optimaal met elkaar samenwerken, dus ook op een bepaald volume, om de optimale gewenste werking te kunnen verkrijgen. En het gaat dan niet alleen om pre- en poweramp in een loadbox, maar zeker ook om de samenwerking met de speakers. Nog een nadeel van veel volume, naast de buren, is dat je dat volume eigenlijk ook "kwijt moet kunnen": volume moet je altijd laten afhangen van de bijbehorende akoestiek.
Ik denk dus dat het bij een buizenamp veel makkelijker is om van alles fout te doen, en dat kan al beginnen bij deze te vaak voorkomende fout: de foute ampkeuze.

Als ik naar jouw opnames luister hoor ik dat de 8080 een dichter geluid heeft, en inderdaad de marshall is rafeliger.
Je kunt daarnaast ook zeggen; de 8080 neemt, onnodig, veel meer ruimte in beslag in de mix, of misschien ook, de marshall ligt beter in de mix.
Ik vind de 8080 vooral duidelijker, dat heeft vooral te maken met compressie en eq. Het geluid is overal even hard en breed, maar ik vind het ook weinig expressief, en ook vind ik juist de 8080 nasaler.
Ik vind het geluid van de marshall opener en uiteindelijk ook beter, maar inderdaad ook iets "dunner". Er moet dus nog een hoop aan gebeuren, en dat begint als ik naar jouw opname luister bij de toonregeling. Jouw marshall is een origineel en behoeft grondig onderzoek, en dus veel meer tijd dan een dag, en zelfs daarna kan het knap lastig blijven allemaal. Gemakkelijker dan met de 8080 gaat jouw marshall gaat het je echt niet maken, mogelijk wel beter! Met een modeler moet je je geluid instellen, maar met een goede amp moet je je geluid maken!

Ik zou proberen de gemaakte flexibiliteit van de zoom en de natuurlijke flexibiliteit van de marshall aan elkaar te koppelen en kan me voorstellen dat je dit op laag volume met en/of boost-, en/of eq-, en/of compressie zou kunnen bereiken. Vet en toch open!

Wat betreft het verschil tussen alle verguisde multifx'n en bewierookte buizenamps: in een studio hoor je dat verschil al veel beter, en voor sommige toepassingen is een multifx dan ook de betere keus, maar het allerbelangrijkste: Als je een goede buizenbak op de goede manier aan de praat krijgt, ga je iets mee maken wat je met welke multibak dan ook echt wel kunt vergeten.

Dit is dus ook al niet het antwoord op jouw vraag, maar ik geloof dus ook niet dat die nieuwe buisjes jouw beoogde verschil gaan maken. Toch hoop ik natuurlijk voor je dat het alsnog gaat lukken met de lampjes.

Hou ons inderdaad op de hoogte.

Zo, en nu eerst mijn nieuwe JJ's uitpakken. Bedankt Nico!

Scali
30 januari 2006, 16:35
Maar mijn Zoom is helemaal geen modeler, de distortion is niet eens digitaal. Hij probeert ook niet direct een bepaalde versterker na te bootsen, je hebt gewoon de keuze uit verschillende typen distortion (die overigens nergens naar klinken als je ze niet via een gitaarversterker of speakersim verbouwt).
Het verschil is dus wel dat je via een gitaarversterker/speakersim WEL een goed geluid hebt, en die buisjes nog steeds niet (met het lead-kanaal dan, over clean en crunch geen klachten).
Ik vind die 6101 dus helemaal nergens naar klinken in deze opname. Hij probeert open te zijn, zodat je een soort bluesrock-achtig geluid krijgt, terwijl dat bij deze hoeveelheden gain helemaal niet kan. Het moet wat meer compressen, wat meer crunchen, wat meer hoog erin (die bijen in dat potje dus). En dat schijnen EH-buizen wel te kunnen. Marshall is natuurlijk niet achterlijk, en zal geen versterker voor hun 30e verjaardag ontwerpen waarbij je een dikke gainboost hebt, die je niet kwijt kunt. Dus lijkt mij dat het met de EH-buizen beter gaat worden. Die EH-buizen liggen ook dichter bij de buizen die er af-fabriek in zaten, als het goed is (dat zullen Russische buisjes geweest zijn, denk ik, in 1992... Svetlana of Sovtek?).

peter_heijnen
30 januari 2006, 17:12
Ok,

Ik vind dat nou leuk, dat ik de marshall beter vind, en jij vindt het juist helemaal nergens naar klinken.

Smaken verschillen, en smaken veranderen ook.
Toen ik lang geleden voor het eerst Steve Vai op Alcatraz' Disturbing The Piece hoorde ging ik finaal uit mijn plaat. Ik heb sindsdien alle releases van Vai meegemaakt, heb zelfs lange tijd op een roze Jem gespeeld en vond zijn geluid toen het mooiste dat ik me kon voorstellen.
Tegenwoordig vind ik er eigenlijk niks meer aan, luister nooit meer naar Vai, koop al een hele tijd geen nieuwe cd's meer van hem, en doe ook zeker geen moeite meer om enigszins ook in die stijl te willen spelen. Ik vind tegenwoordig andere dingen veel belangrijker.

Hoe dan ook, ik ben benieuwd naar je bevindingen met de EH.

Scali
30 januari 2006, 19:40
Ik snap niet dat iemand serieus kan beweren dat die Marshall beter klinkt.
Het is toch het toppunt van fuzz en mud? Er zit absoluut geen detail in het geluid, geen definitie, geen helderheid, geen felheid, niks.

Geronimo
30 januari 2006, 19:57
Ik wou dat ik het wist. De order-tracking is niet heel geniaal.
Edit: Ik krijg net een mailtje dat ze verstuurd zijn. Ze zullen er dus wel binnen 2 a 3 dagen zijn, denk ik.
Ik vond ook nog een leuke tip op deze site: http://www.geocities.com/SunsetStrip/Vine/6655/gear.htm
Met een 7025-buis kun je 20-25% meer gain krijgen dan met een ECC83. Da's niet mis.


Ja een 7025 is gelijk aan de ECC83, het is de militaire aanduiding ervan... De specs kunnen verschillen dus ook de versterkingsfactor geloof ik. Het zou dus kunnen werken wat je zegt.

Ik heb ook een keertje 7025's besteld, en kreeg ik 12axLP's.... Hadden godver hetzelfde bestelnummer en dus kreeg ik niet wat ik eigenlijk wilde.
Toch maar gekocht, maar klonk naar niks. Wel meer gain, maar veel in het laag waardoor ie alleen maar modderiger werd.

Ik ben benieuwd of je onwijs verschil gaat horen met je andere buisies.

Er staat in dat stukkie trouwens ook iets over Tubescreamers...

drap
30 januari 2006, 19:59
Ik snap niet dat iemand serieus kan beweren dat die Marshall beter klinkt.
Het is toch het toppunt van fuzz en mud? Er zit absoluut geen detail in het geluid, geen definitie, geen helderheid, geen felheid, niks.

Sorry scali, maar ik vind die Marshall ook beter klinken. Dat beetje fuzz wat er in zit geeft een extra randje vind ik. Maar jij zoekt duidelijk een wat meer gefocused geluid en dan begrijp ik je punt

Scali
30 januari 2006, 20:26
Sorry scali, maar ik vind die Marshall ook beter klinken. Dat beetje fuzz wat er in zit geeft een extra randje vind ik. Maar jij zoekt duidelijk een wat meer gefocused geluid en dan begrijp ik je punt

Een buizenversterker moet niet fuzzy klinken, naar mijn mening. Fuzz komt uit brakke transistorpedaaltjes, niet uit een luxe 3-kanaals buizenversterker.
En ik zoek ongeveer het geluid van Satriani in dit nummer. Je hoort toch wel dat zo'n slap bluesy geluidje niet bij het nummer past? Het moet allemaal net ff wat feller. Blues is kut, ik heb een hekel aan blues.
Zodra ik het hoog in ga, is ie wel okee, maar het laag is gewoon futloos, slap en ongedefinieerd.

andoni
30 januari 2006, 20:40
Ik moet ook eerlijk bekennen dat ik de lead toon van de Marshall mooier vind, "echter" en wat minder hifi, maar ik vind zo'n gladde Satriani sound dan ook niks, voor mij mag het best wat schrapen en krijsen Let wel, in mijn ervaring, hoe luider je een Marshall zet, hoe smoother en minder harsh ze gaan klinken, meer mids en minder schrapend hoog. Een booster kan ook werken, leads van mijn DSL100 icm met een SD-1 hebben meer sustain en bite, springen meer uit de speakers, maar klinken wel killer en minder dik. Ik ben ervan overtuigd dat die versterker kan doen wat jij wil, maar ik denk toch dat uit meer Amerikaans klinkende amps makkelijker dat geluid te halen valt (lijkt mij een typische Mesa lead).

Scali
30 januari 2006, 20:50
Punt is alleen dat hard zetten absoluut geen effect heeft op het geluid dat ik uit de line-out krijg (waar dit dus mee opgenomen is).
Met een JMP-1 kun je toch ook prima geluiden opnemen? Moet met dit ding ook kunnen, neem ik aan, zelfde line-out, en de preamp is ook zeker niet minder, eerder beter.
En Satriani speelt dit nummer op een Marshall, waarschijnlijk zelfs de 6100 (head-versie), maar dat weet ik niet 100% zeker.
Dus het geluid dat ik zoek, moet in deze versterker zitten.
Met een Mesa moet het ook wel lukken, een Mark III of IV dan, denk ik. Maar die zitten weer een prijsklasse hoger, en hebben ook geen speakersim ingebouwd, dacht ik, dus moet dat ook weer geregeld worden op de een of andere manier.

Geronimo
31 januari 2006, 01:04
Dus het geluid dat ik zoek, moet in deze versterker zitten.
Met een Mesa moet het ook wel lukken, een Mark III of IV dan, denk ik. Maar die zitten weer een prijsklasse hoger, en hebben ook geen speakersim ingebouwd, dacht ik, dus moet dat ook weer geregeld worden op de een of andere manier.

Ja MET een SD-1 ervoor.... Wat je zelf zegt. Echt gast ik had als ik jou was die ook gelijk maar besteld want waarschijnlijk is dat het eerste wat je gaat doen als je klaar bent met het eindeloos heen en weer prikken van je nieuwe lampies...

Je moet de kracht van een goede booster niet onderschatten. Je hebt het geprobeerd met je Zoom, maar dat is natuurlijk geen vergelijking. Anders gebruikte Satch wel een Zoom en geen SD-1...

Ik had met mijn TS9 al een onwijze verbetering in het geluid toen ik 'm om had gebouwd naar een TS808.

En ja, een Line Out is natuurlijk altijd zonde... Een microfoon wil misschien helpen?

Maar probeer je buisies eerst maar. Ik ben benieuwd.

chennie
31 januari 2006, 01:14
en wanneer , stel dat wanneer satriani en al je andere voorbeelden op gemodde marshalls speelt ? Die kans is niet gering volgens mij. Het lijken mij types van die ook wel veel doen voor tone. Niet dat ze weten hoe het is gemodt, als het maar goed klinkt. Maar goed daar heb ik niet zoveel verstand van, want ik luister niet zoveel naar die gitaristen.

Scali
31 januari 2006, 09:20
Ja MET een SD-1 ervoor.... Wat je zelf zegt. Echt gast ik had als ik jou was die ook gelijk maar besteld want waarschijnlijk is dat het eerste wat je gaat doen als je klaar bent met het eindeloos heen en weer prikken van je nieuwe lampies...

Punt is dat ik niet per se exact als Satriani wil klinken, het is slechts een richtlijn. Ik wil een nog iets zwaarder en voller geluid eigenlijk (hoewel hij live vaak ook wat zwaarder en voller klinkt dan in de studio).
Dus ik weet nog niet of een DS-1 wel het ideale pedaal voor mij is. Er is zo veel keus met die krengen. En verder zijn ze ook nog eens bijzonder onhandig.


Je moet de kracht van een goede booster niet onderschatten. Je hebt het geprobeerd met je Zoom, maar dat is natuurlijk geen vergelijking. Anders gebruikte Satch wel een Zoom en geen SD-1...

Wat mij betreft is een booster gewoon een booster hoor. Een DS-1 voegt ook wat eigen distortion toe, maar een booster is gewoon een extra versterkingstrap die je versterker dus meer laat oversturen, en dan moet de distortion van die versterker goed zijn, en dat is ie dus niet.
Verder weet ik niet of Satriani ook de DS-1 heeft gebruikt op Cryin'. Gisteren heb ik de CD nog eens geluisterd, en toen merkte ik dat ie op dat nummer eigenlijk relatief weinig gain gebruikte, en niet zo'n zware tone had. Met de gain teruggedraaid, en wat rommelen aan de eq, had ik dat geluid eigenlijk bijna direct uit het lead-kanaal.


En ja, een Line Out is natuurlijk altijd zonde... Een microfoon wil misschien helpen?

Deze line-out vind ik anders wel bijzonder goed klinken. Het heeft weinig nut om een microfoon te gebruiken, want m'n versterker klinkt echt zoals in deze opname. Ook over de speaker is ie zo fuzzy en muddy.

andoni
31 januari 2006, 11:25
Oppassen: er is een GROOT verschil tussen het Boss SD-1 OVERDRIVE pedaal waar er over een paar posts hierboven werd gesproken en het DISTORTION pedaal DS-1 waar jij het over hebt. Ofwel heb je een paar typo's gemaakt, dan heb ik niks gezegd ;)

Ik zie net op de site van Boss dat de SD-1 verdwenen is? Dit was toch een van hun meest succesvolle pedaaltjes?

Scali
31 januari 2006, 12:13
Ik heb het over de DS-1, die staat aangegeven bij guitargeek: http://guitargeek.com/rigview/293/

Geronimo
31 januari 2006, 23:03
Oppassen: er is een GROOT verschil tussen het Boss SD-1 OVERDRIVE pedaal waar er over een paar posts hierboven werd gesproken en het DISTORTION pedaal DS-1 waar jij het over hebt. Ofwel heb je een paar typo's gemaakt, dan heb ik niks gezegd.

Hhm ja ik haal die ds en sd ook altijd door elkaar. Ik geloof dat de Sd idd een soort Tubescreamer ripoff was en dat Scali die bedoelde. De ds is idd die distortion en die is wat ruiger.


Wat mij betreft is een booster gewoon een booster hoor. Een DS-1 voegt ook wat eigen distortion toe, maar een booster is gewoon een extra versterkingstrap die je versterker dus meer laat oversturen, en dan moet de distortion van die versterker goed zijn, en dat is ie dus niet.
Verder weet ik niet of Satriani ook de DS-1 heeft gebruikt op Cryin'. Gisteren heb ik de CD nog eens geluisterd, en toen merkte ik dat ie op dat nummer eigenlijk relatief weinig gain gebruikte, en niet zo'n zware tone had. Met de gain teruggedraaid, en wat rommelen aan de eq, had ik dat geluid eigenlijk bijna direct uit het lead-kanaal.

Dat is dus niet waar. Een TS808 klinkt veel beter dan een TS9. Het is zeker niet zomaar een trapje. De EQ wat ie uitvoert is veel belangrijker. Daarmee heb je controle over wat er gaat oversturen, waarmee je dus controle hebt over het karakter van de overdrive. Weinig bas en veel mid en hoog geeft een strakke rythmsound, met het percussieve karakter zoals jij het noemt. Goed voor snelle metalriffs, maar levenloos voor stonerrock of drieakkoordenpunk.
Voor een goede leadsound wil je ook misschien juist wat meer overstuurd laag om wat meer "attack" in je aanslag te krijgen.

Scali
1 februari 2006, 10:53
Dat is dus niet waar. Een TS808 klinkt veel beter dan een TS9. Het is zeker niet zomaar een trapje. De EQ wat ie uitvoert is veel belangrijker. Daarmee heb je controle over wat er gaat oversturen, waarmee je dus controle hebt over het karakter van de overdrive.

Ja, maar het blijft ondergeschikt aan de overdrive van de versterker... tenminste... de TS is eigenlijk niet puur een booster maar ook een overdrive... boosten is als je veel signaal gebruikt en weinig tot geen overdrive/distortion uit het pedaaltje zelf.
Dat kan mijn Zoom dus ook. Ik heb controle over de algemene signaalsterkte, en daarnaast kan ik kiezen voor een extra boost in lo, mid of hi gebied. Maar vooral lo klinkt dus nergens naar.
Met 'percussief' bedoel ik dus dat je een hele sterke attack hebt, een aardig voorbeeld is het geluid van Nightwish.
Nou hoeft het van mij niet zo enorm strak en percussief als dat geluid (ik weet ook wel dat dat een ander soort versterker is... en het is ook niet zo'n probleem, want met de metal-distortion van de Zoom krijg ik het ook uit de 6101), maar bij mij zit dat er helemaal niet in, waardoor vooral het laag heel ongedefinieerd is, zeker als je snel wilt spelen.
Daarom wil ik dus andere buizen proberen. Die hebben misschien een strakkere oversturing, waardoor het wel zin heeft om te gaan boosten, of misschien boosten al niet eens meer nodig is.

Geronimo
1 februari 2006, 18:25
Ja, maar het blijft ondergeschikt aan de overdrive van de versterker... tenminste... de TS is eigenlijk niet puur een booster maar ook een overdrive... boosten is als je veel signaal gebruikt en weinig tot geen overdrive/distortion uit het pedaaltje zelf.
Dat kan mijn Zoom dus ook. Ik heb controle over de algemene signaalsterkte, en daarnaast kan ik kiezen voor een extra boost in lo, mid of hi gebied. Maar vooral lo klinkt dus nergens naar.
Met 'percussief' bedoel ik dus dat je een hele sterke attack hebt, een aardig voorbeeld is het geluid van Nightwish.
Nou hoeft het van mij niet zo enorm strak en percussief als dat geluid (ik weet ook wel dat dat een ander soort versterker is... en het is ook niet zo'n probleem, want met de metal-distortion van de Zoom krijg ik het ook uit de 6101), maar bij mij zit dat er helemaal niet in, waardoor vooral het laag heel ongedefinieerd is, zeker als je snel wilt spelen.
Daarom wil ik dus andere buizen proberen. Die hebben misschien een strakkere oversturing, waardoor het wel zin heeft om te gaan boosten, of misschien boosten al niet eens meer nodig is.

Hmm ken Nightwish niet echt, niet echt mijn muziek. Maar waarschijnlijk weet ik wat je bedoelt.
Ik zocht precies naar hetzelfde, en dan ook nog bruter dan wat jij wilt. Luister naar Nevermore Dead Heart in a Dead world... Zo'n sound, ik vind dat echt de uber metalsound. Niet normaal gewoon. Ik heb nog niks anders gehoord wat beter klinkt, echt helemaal niet. (suggesties zijn welkom, ik ben benieuwd!)
Zo'n sound krijg je niet uit een Zoom of een Line6 of een Metalzone of whatever, maar dat is dus een Recto met een brute gitaar (esp ofzo?) en een
TS808!

Wat ik wil zeggen is dat ik dus dezelfde zoektocht heb gehad, waar ik jaren geleden mee begonnen ben. Ik heb zelf een versterker gebouwd om dat geluid te krijgen met dezelfde overtuiging dat dat zonder booster ook kon...
Ik zat toen nog niet op dit forum en van boosters had ik ook nog nooit gehoord.
Ik weet niet precies wat voor overdrive een 6101 produceert maar ik denk dat dat, aangezien het een Marshall is, sowieso minder heftig is dan mijn 5150/DR/SLO kloon. (ik kan dat natuurlijk mis hebben, reken me er niet op af)

Uiteindelijk is het me bijna gelukt alleen had ik dan wel een strak rythmgeluid, maar voor leads bleef er weinig van over. Dat krijg je als je de bas voor in de versterker er bijna helemaal uithaalt.

Ik had het bereikt met aanpassingen van de schakeling (kleinere koppel c's, grotere bypass c's en dergelijke dingen meer) en minder met het toepassen van verschillende buizen. Ik kon wel buizen vinden met meer gain vinden (uiteindelijk Mesa 12ax7's geworden, waarschijnlijk zijn het geselecteerde Sovteks en 1 JJ Tesla welke ik in de eerste positie gestopt heb)en die klinken ook wel beter dan goedkopere, niet geselecteerde buizen, maar het werd er niet minder floppy op. Meer gain betekent ook meer overstuurde bas wat ervoor zorgt dat een versterker floppy klinkt.

Later las ik dus over Jeff Loomis, gitarist van Nevermore, dat ie een TS808 gebruikte om z'n Recto mee te boosten.

Ik heb een TS9 geleend van iemand die tevens aan mij vroeg of ik die kon modden tot een 808.

EUREKA! Dat was het! Nu heb ik bijna net zo'n bruut geluid als Nevermore, en heb ik de mogelijkheid om de booster voor leads uit te trappen en weer het mooiere, zingende laag terug te krijgen.

Ik wil je alleen maar waarschuwen dat het effect van de buizen niet zo heel groot is vergeleken met een booster. Buizen die strakker oversturen bestaan niet. Echt ik heb er ervaring mee want ik heb naar hetzelfde gezocht als jij.

En als je toch een booster gebruikt zou ik een goeie kiezen. Echt als er al zo'n verschil zit in een TS9 en een gemodde TS9, hoe groot zal het verschil dan wel niet zijn met een Zoom multieffect pedaal?

Scali
1 februari 2006, 19:02
In het geval van Nightwish is het wel een modeler dacht ik, en een ESP-gitaar met EMG-elementen.

De buisjes zijn inmiddels binnen, en ik heb alle 4 de buizen van het lead-kanaal vervangen.
De versterker is ineens helemaal tot leven gekomen. Palmmuting klinkt nu wel strak en percussief, en ook met de gain vol open wordt het geen muddy rotzooi meer. Hij reageert nu dus ook veel beter op de booster.
Ook heb je nu een VEEL betere respons op pinch harmonics en dergelijke. De versterker voelde voor mij echt compleet dood aan op het lead-kanaal omdat er bijna met geen mogelijkheid vette harmonics uit te krijgen waren, en als het al lukte, dan klonken ze heel nasaal.
Nu schreeuwt het veel meer. Ik heb eigenlijk de booster niet echt meer nodig, want er zit al een heerlijke volle overdrive in, waarmee je dingen als Iron Maiden of Metallica wel aan kunt. Alleen voor extreme dingen heb je nog een gain-boost nodig.
Ook het crunch-kanaal is nu dus beter geworden, omdat de eerste buis van het lead-kanaal gedeeld wordt met het crunch-kanaal. Dat kanaal heeft nu ook wat meer gain, en een veel feller geluid met veel betere harmonics.
Ook heb ik nu minder ruis op beide kanalen, dus kennelijk zijn die JJ's kwalitatief ook nog niet eens zo denderend.

Kortom, gerrekat en Dr. Tube, bedankt voor het advies, Electro Harmonix zijn echt heerlijke scheurbuizen.
En jammer voor de rest, maar die buizen maken dus wel degelijk een hoop uit, en de oversturing is wel degelijk een heel stuk anders geworden, en voor mij veel bruikbaarder.
JJs zijn echt slappe buizen, die ik iedereen zou afraden, als ze een stevig hardrock/metal-geluid zoeken, want dat doen ze echt niet goed.
Het lijken mij verder prima buizen voor clean of een randje, maar als je te veel gain wilt gebruiken, wordt het geluid nogal muddy, krijg je teveel ruis, en is het gewoon niet lekker fel door het ontbreken van een goede attack en harmonics. EHX is waarschijnlijk juist door het felle karakter niet mooi bij weinig vervorming.

Straks nog even alles weer netjes aansluiten en kijken of ik een goede tone kan vinden om Cryin' nog een keer in te spelen.

Geronimo
1 februari 2006, 19:20
Ik ben benieuwd naar je opname. Zoals jij het beschrijft moeten het wel heel erg gesteld zijn met je oude buizen...

Scali
1 februari 2006, 19:42
Hier even vlug een opname: Marshall 6101 met EHX (http://scali.eu.org/~bohemiq/Cryin' - 6101 EHX.mp3)

Je hoort dus dat het laag nu strakker is, en dat de tone gewoon wat voller is. Verder speelt het nu veel lekkerder. Tappen etc gaat nu veel makkelijker, eerst moest je echt elke noot uit de versterker peuteren. Het klinkt nu beter, en speelt veel natuurlijker.
Alsof ik van een fuzz naar een distortionpedaaltje ben gegaan.
Nu hoor ik ook duidelijker verschil tussen de speakersim en het werkelijke geluid.

Negative K3 fan
1 februari 2006, 19:44
In het geval van Nightwish is het wel een modeler dacht ik, en een gitaar met ESP-elementen.
ESP elementen haha


De buisjes zijn inmiddels binnen, en ik heb alle 4 de buizen van het lead-kanaal vervangen.
De versterker is ineens helemaal tot leven gekomen. Palmmuting klinkt nu wel strak en percussief, en ook met de gain vol open wordt het geen muddy rotzooi meer. Hij reageert nu dus ook veel beter op de booster.
Ook heb je nu een VEEL betere respons op pinch harmonics en dergelijke. De versterker voelde voor mij echt compleet dood aan op het lead-kanaal omdat er bijna met geen mogelijkheid vette harmonics uit te krijgen waren, en als het al lukte, dan klonken ze heel nasaal.
Nu schreeuwt het veel meer. Ik heb eigenlijk de booster niet echt meer nodig, want er zit al een heerlijke volle overdrive in, waarmee je dingen als Iron Maiden of Metallica wel aan kunt. Alleen voor extreme dingen heb je nog een gain-boost nodig.
Ook het crunch-kanaal is nu dus beter geworden, omdat de eerste buis van het lead-kanaal gedeeld wordt met het crunch-kanaal. Dat kanaal heeft nu ook wat meer gain, en een veel feller geluid met veel betere harmonics.
Ook heb ik nu minder ruis op beide kanalen, dus kennelijk zijn die JJ's kwalitatief ook nog niet eens zo denderend.
leuke conclusie trek je hahaha waarschijnlijk zijn die JJs gewoon oud en verrot maar dat is nog niet bij je opgekomen??


Kortom, gerrekat en Dr. Tube, bedankt voor het advies, Electro Harmonix zijn echt heerlijke scheurbuizen.
En jammer voor de rest, maar die buizen maken dus wel degelijk een hoop uit, en de oversturing is wel degelijk een heel stuk anders geworden, en voor mij veel bruikbaarder.
JJs zijn echt slappe buizen, die ik iedereen zou afraden, als ze een stevig hardrock/metal-geluid zoeken, want dat doen ze echt niet goed.
ferme taal voor iemand die net een paar maanden een buizen amp heeft en zn eerste 4 preamp buisjes heeft verwisseld

Het lijken mij verder prima buizen voor clean of een randje, maar als je te veel gain wilt gebruiken, wordt het geluid nogal muddy, krijg je teveel ruis, en is het gewoon niet lekker fel door het ontbreken van een goede attack en harmonics. EHX is waarschijnlijk juist door het felle karakter niet mooi bij weinig vervorming.
nogmaals: zou dat niet komen doordat die JJs gewoon versleten waren?

Negative K3 fan
1 februari 2006, 19:52
ik heb trouwens de soundclips even geluisterd en inderdaad er zit een flink verschil tussen het oude en nieuwe geluid, heb je alle andere dingen (instellingen etc.) gelijk gehouden?

Scali
1 februari 2006, 19:52
ESP elementen hahaleuke conclusie trek je hahaha waarschijnlijk zijn die JJs gewoon oud en verrot maar dat is nog niet bij je opgekomen??

Nee, want ik heb een bon gekregen bij de versterker, toen ik hem kocht.
Dr. Tube heeft op 20-07-2005 alle buizen vervangen.


ferme taal voor iemand die net een paar maanden een buizen amp heeft en zn eerste 4 preamp buisjes heeft verwisseld

Ik heb vaker buisjes verwisseld hoor, alleen niet bij mijn eigen amp.
Misschien heb jij zelf wel nooit buisjes verwisseld bij een geavanceerde buizenamp als deze? Dit is niet zomaar een standaard Marshall versterkertje natuurlijk. In het lead-kanaal alleen al zitten al meer buizen dan in een DSL. Logisch dat je dan andere resultaten gaat krijgen.


nogmaals: zou dat niet komen doordat die JJs gewoon versleten waren?

Nee dus. Jammer voor je, he?

Negative K3 fan
1 februari 2006, 19:57
Ik heb vaker buisjes verwisseld hoor, alleen niet bij mijn eigen amp. Misschien heb jij zelf wel nooit buisjes verwisseld bij een geavanceerde buizenamp als deze? Dit is niet zomaar een standaard Marshall versterkertje natuurlijk. In het lead-kanaal alleen al zitten al meer buizen dan in een DSL. Logisch dat je dan andere resultaten gaat krijgen.

hehe nee, nog niet in zo'n 'geavanceerde' buizen amp die alle beste marshall amps nadoet zodat het een combinatie van een jtm45, plexi, jcm800, jcm900 enzo is!!!11 echt geweldig dat er in het lead kanaal meer buizen zitten dan in een hele DSL!!!!!!1

mwahaha

Scali
1 februari 2006, 20:00
Nu snap ik het, je bent jaloers :)
Gauw sparen voor je eigen 6101 dan!

Negative K3 fan
1 februari 2006, 20:08
nah, ik bouw wel echte jtm45s, plexis, 18 watters en jcm800s :)

Scali
1 februari 2006, 20:21
Maar dan heb je nog steeds halfzachte versterkers zonder een vet lead-kanaal. Het lead-kanaal heeft overigens zeer weinig met die JTM45/Plexi/JCM-modes te maken. Dat is het crunch-kanaal, dat uit twee buizen bestaat, waarvan dus de eerste buis gedeeld met het lead-kanaal. De andere drie buizen daarop zijn extra gain-stages.

Geronimo
1 februari 2006, 20:53
Maar dan heb je nog steeds halfzachte versterkers zonder een vet lead-kanaal. Het lead-kanaal heeft overigens zeer weinig met die JTM45/Plexi/JCM-modes te maken. Dat is het crunch-kanaal, dat uit twee buizen bestaat, waarvan dus de eerste buis gedeeld met het lead-kanaal. De andere drie buizen daarop zijn extra gain-stages.

Dan bouwt ie toch zoiets? home.casema.nl/hartm294/

Oja dat Cry For You ding moet je maar vergeten...

Geronimo
1 februari 2006, 21:02
Maar je moet niet te snel oordelen over dat baksel van Nk3 want ik vond het erg goed klinken! Het zag er niet uit maar klonk echt goed!
Er stond in die toko ook een Plexi van 8000 fokking euro (!) maar die van hem klonk er niet minder door!
(ik heb jou mp3 nog niet gehoord, ben aan het werk nu namelijk)

Scali
2 februari 2006, 00:00
Ik wou alleen even duidelijk maken dat het lead-kanaal van deze Marshall iets aparts is. Zowel technisch (gebruikt 4 buizen tegelijkertijd, die buizen zijn dus niet om die andere versterkers na te bootsen, is niet eens hetzelfde kanaal) als qua geluid.
Verder, ja... Plexis en JCM800s enzo, leuke versterkers, maar niet echt hi-gain. Daar heb je wel boosters voor nodig om ze te laten doen wat ik wil, wat voor buizen je er ook in doet. Deze versterker dus niet, de ingebouwde boost is genoeg, mits er geschikte buizen in zitten.
Ik denk dat daardoor een hoop misverstanden zijn ontstaan. Mensen onderschatten mijn kennis en ervaring, en overschatten zichzelf.
Ik ben wel benieuwd wat voor muziek NegK3 dan speelt. Bij ziggie is het wel duidelijk dat hij totaal andere eisen aan een versterker stelt, en dat hij met JJ's goed af was. Verder wist hij natuurlijk ook precies waar hij het over had, omdat hij dus de vorige eigenaar was, en wist wat voor soort lead-kanaal er op deze versterker zit.
Ik vind JJ's in mijn versterker totaal waardeloos, en een tijdje terug heb ik bij iemand op z'n H&K Triamp combo gespeeld, die vond ik eigenlijk hetzelfde 'probleem' hebben als mijn 6101. Daar zitten ook JJ's in, misschien zie ik een verband.

ziggie
2 februari 2006, 00:30
Ik denk dat het juist is te concluderen dat JJ's een heel andere sound geven dan bv EH's. Ik speel zelf meer clean en vooral met een randje of lichte distortion. Bluesrock-achtige muziek e.d. (sorry Scali, ik weet dat je het niks vindt).

Voor dat soort muziek doen JJ's het gewoon heel erg goed vind ik. Ze zijn wat donkerder en hebben beduidend minder gain. Vandaar dat ik destijds dus gekozen heb voor JJ's in de huidige amp van Scali.

De originele buisjes (gelabeld met Marshall) waren overigens hoogstwaarschijnlijk van Chinese makelij (volgens Dr.Tube). Die gilden ook al zo enorm, waarschijnlijk nog meer dan die EH's.

Dude
2 februari 2006, 00:43
Blues is kut, ik heb een hekel aan blues.



say whaaaaaat ??????

wytz
2 februari 2006, 09:54
Mensen onderschatten mijn kennis en ervaring, en overschatten zichzelf.


......
volgens mij schat jij jezelf ook wel erg hoog in...

Negative K3 fan
2 februari 2006, 11:45
Dan bouwt ie toch zoiets? home.casema.nl/hartm294/

haha ik was weer even vergeten hoe dat ding van jou in elkaar zit, echt respect dude!

Negative K3 fan
2 februari 2006, 11:46
gebruikt 4 buizen tegelijkertijd, die buizen zijn dus niet om die andere versterkers na te bootsen

beter man!

Scali
2 februari 2006, 12:04
Dat is zeker beter.
Er zitten in totaal dus 7 ECC83 buizen in, waarvan 1 fasedraaier.
Van die andere 6 is er 1 voor het clean-kanaal, 2 voor het crunch-kanaal, en 3 voor het lead-kanaal, waarbij dus de eerste buis van het crunch-kanaal hergebruikt wordt.
Je hebt dus een echt lead-kanaal met 4 buizen, dus dat is toch wel richting Mesa en dergelijke hi-gain buizenversterkers.
Bij een DSL of TSL heb je 4 ECC83 buizen, waarvan ook 1 fasedraaier, neem ik aan. Dan heb je dus 3 buizen over voor alle 3 de kanalen. Absoluut niet vergelijkbaar met mijn lead-kanaal dus. Ik neem aan dat er bij de DSL en TSL een transistorboostertje in zit. Dat zit in mijn 6101 ook in het crunch-kanaal, denk ik, want met die 2 buisjes kun je belachelijk veel gain produceren in mode C ('JCM900').
Vandaar dus dat ik zeg dat mijn lead-kanaal al meer buisjes heeft dan een DSL (en ook een TSL, zoals nu blijkt).

Negative K3 fan
2 februari 2006, 12:08
... wat jij wil beste jongen...

Scali
2 februari 2006, 12:11
Ik wil het niet, ik heb het.

Scali
2 februari 2006, 12:41
......
volgens mij schat jij jezelf ook wel erg hoog in...

Overschatten heeft niets te maken met de absolute hoogte, maar meer met een verschil tussen de ingeschatte hoogte en de werkelijke hoogte van het niveau.
Ik heb mij niet overschat, want ik heb de adviezen van een aantal 'kenners' genegeerd, en toch het resultaat gekregen dat ik beoogde. De 'kenners' hebben zich dus overschat. Zal wel komen door het feit dat dit toch een vreemde eend in de Marshall-bijt is, zoals ik al eerder aangaf.

peter_heijnen
2 februari 2006, 12:48
Scali, ik ben blij voor je dat je tevreden bent met de buisjes. Je hoort het verschil.

Helaas moet ik daarnaast ook toegeven dat blues inderdaad helemaal kut is. Je hebt gewoon helemaal gelijk en wij primitievelingen onderschatten inderdaad jouw kennis en ervaring. Neem het ons niet kwalijk dat we het verkeerd zagen.

Oh ja, je kunt beter niet D-lydisch over die D in de mineur afloop op het eind spelen. Dat vind namelijk iedereen, die het wel hoort, helemaal kut.

Scali
2 februari 2006, 12:52
Je kunt ook gewoon niet reageren. Dit is allemaal zo jammer he.

wytz
2 februari 2006, 13:25
Je kunt ook gewoon niet reageren. Dit is allemaal zo jammer he.

Je kunt ook gewoon niet reageren! Dit is allemaal zo jammer he...

peter_heijnen
2 februari 2006, 13:32
Goede Scali,

Je hebt gelijk, het is ook jammer.

Alleen lijk jij nogal vaak dit soort reacties op te roepen. Dat lijkt vaak te beginnen waar jij jezelf tekort voelt gedaan. Je reageert snel aangebrand en gaat dan ook redelijk snel dingen roepen over onderschatting en ervaring.

Dit is een forum. Als je een (open) vraag stelt, zal niet iedereen met dat antwoord komen dat jij meteen nodig hebt voor de oplossing van je probleem of zelfs graag zou willen horen. Ook kan er nav die vraag een hele discussie ontstaan. Ook dan zal niet iedereen het met je eens zijn.
Ik vind jou doorgaans zelf degene die zich allerlei reacties laat ontglippen in de al vaker dan eens verhitte posts die ik tot nu van jou heb gelezen.
Ik ken je niet en heb geen beeld van je behalve uit je posts. Daarin vind ik je doorgaans aardig en hulpvaardig. Tot het moment waarop jij je aangevallen voelt, zo lijkt het.

Ik was in mijn vorige post niet aardig voor je. Nee, maar ik wilde je duidelijk maken dat wanneer jij zomaar de bij velen zo favoriete blues als onherroepelijk kut kunt bestempelen, jij iets dergelijks natuurlijk net zo goed terug kunt verwachten. Sterker nog, na zo'n kutopmerking gaan mensen juist in een hinderlaag zitten wachten op het eerste foutje dat je zult maken om je er genadeloos mee terug te kunnen pakken.

Niemand is bezig met jouw kennis en ervaring. Valt het je niet op dat wanneer die al ter sprake komen, jij degene bent die daar over begint.
Kennis en ervaring zijn geen "proeve van bekwaamheid" om vooraan mee te mogen lullen op dit forum, of je er zelf mee op de borst te slaan. Kennis en ervaring kun je gebruiken om jezelf je omgeving mee vooruit te helpen.
Dit forum is en jouw maar ook onze omgeving.

Met de beste bedoelingen, peter_heijnen.

Scali
2 februari 2006, 13:44
Dat lijkt vaak te beginnen waar jij jezelf tekort voelt gedaan. Je reageert snel aangebrand en gaat dan ook redelijk snel dingen roepen over onderschatting en ervaring.

Sorry hoor, maar ik koop net een luxe dure versterker, waar ik eigenlijk al tijden naar uit heb gekeken, en dan wordt me maar even verteld dat ik er geen verstand van heb, dat ik de verkeerde versterker gekocht heb, of zelfs dat ik een Line6 Spider moet kopen.
Verplaats je eens in mijn situatie, als je kunt.


Ik was in mijn vorige post niet aardig voor je. Nee, maar ik wilde je duidelijk maken dat wanneer jij zomaar de bij velen zo favoriete blues als onherroepelijk kut kunt bestempelen, jij iets dergelijks natuurlijk net zo goed terug kunt verwachten. Sterker nog, na zo'n kutopmerking gaan mensen juist in een hinderlaag zitten wachten op het eerste foutje dat je zult maken om je er genadeloos mee terug te kunnen pakken.

In jouw geval koppel je zelfs complete onafhankelijke quotes aan elkaar om toch maar iets te kunnen vinden.


Niemand is bezig met jouw kennis en ervaring.

Jawel, lees de eerste reactie in dit topic maar, het begint meteen goed.
Ja, dit is de eerste buizenversterker die ik bezit. Maar dat wil niet zeggen dat ik nog nooit over een buizenversterker heb gespeeld, of dat ik geen beeld heb bij hoe een Marshall hoort te klinken. Het probleem was niet zozeer het gebrek aan ervaring, maar meer het feit dat mijn versterker tammer overkwam dan andere Marshalls waar ik over had gespeeld. En omdat dat niet mijn versterkers waren, weet ik ook niet precies wat voor buisjes daarin zaten. Daar kwam mijn vraag dus uit voort. Vooral gericht aan mensen die zelf ook een Marshall hebben, en daar ook ongeveer dezelfde muziek op spelen. Electro Harmonix lijken het dus in ieder geval goed te doen.

peter_heijnen
2 februari 2006, 13:50
Ja, ja, en ja.

En toch probeer ik het nog een keer: waarom overkomt jou dit steeds?

Scali
2 februari 2006, 13:57
Omdat mensen zich hier al gauw beter voelen dan jou, en in plaats van alleen advies geven, meteen jou maar even beledigen.
Ik ben nu eenmaal niet iemand die over zich heen laat lopen, dus ik pak je terug.

Geronimo
2 februari 2006, 14:02
Scali heb je een schema van je versterker?

Hoeveel buisies er in je versterker zitten zegt niet zo heel veel.
Een Mesa Recto heeft vijf buisjes, waarvan 1 PI en 1 fxloop buffer.
Er blijven dus maar 3 buisies over als echte gainstages. En dan wordt 1 helft van 1 buis ook nog eens niet gebruikt.
Conclusie is dus dat een recto maar 1 gainstage meer heeft dan een JCM800 2203/04 waarop ie gebaseerd is. Bij Peavey hebben ze die ene loze helft er wel weer als gainstage tussen gestopt, waardoor die denk het meest opgefokt is van allemaal.
Een Diezel VH4 heeft in totaal 9 voorversterkerbuisies maar heeft dan ook 4 aparte fxloops. Ja dan blijven er nog maar vijf over voor de vier kanalen. Ik heb nog nooit een schema gezien maar volgens mij ziet het er van de buitenkant allemaal bruter uit met al die lampies dan dat het in werkelijkheid is.

En gast chill nu eens een keer... Reageer eens wat relaxter. Het heeft geen zin om zo moeilijk te doen man kom op.

Geronimo
2 februari 2006, 14:03
En trouwens ik wil die EH dingen ook wel eens proberen hehe. Welk type had je bestelt en waar had je ze ook weer vandaan?

Scali
2 februari 2006, 14:15
Scali heb je een schema van je versterker?

Bij Dr. Tube staat wel wat, van de 6100 (head), en dan de LM-versie dacht ik. Maar die schijnt bijna niets te verschillen met de 6101LE die ik heb. Iets andere buizen, hier en daar iets andere weerstandjes enzo.
Clean/Crunch circuit (http://www.drtube.com/schematics/marshall/6100-61-04.pdf)
Lead/master circuit (http://www.drtube.com/schematics/marshall/6100-62-04.pdf)
Poweramp (http://www.drtube.com/schematics/marshall/6100-63-04.pdf)


Hoeveel buisies er in je versterker zitten zegt niet zo heel veel.

Weet ik, maar volgens de handleiding (http://www.drtube.com/schematics/marshall/30thanniv.pdf) zijn V2, V3, V4 en V5 verantwoordelijk voor het lead-kanaal.
Aangezien er geen reverb in zit, en de fx loop over alle kanalen werkt, neem ik aan dat deze buizen ook echt specifiek voor het lead-kanaal zijn.


Ik heb nog nooit een schema gezien maar volgens mij ziet het er van de buitenkant allemaal bruter uit met al die lampies dan dat het in werkelijkheid is.

Het is ook geen brute hi-gain versterker, maar desondanks zal het toch meer effect hebben als je 4 buisjes met een ander karakter erin stopt, dan bij een versterker met maar 2 buisjes (en een transistortrap?).

Ik heb de buisjes bij http://www.tubetown.de besteld. Dat lijkt me sowieso al een van de goedkoopste adresjes voor buizen, en zij verkochten dus ook de bulk-versie (http://www.tubetown.de/ttstore/product_info.php/info/p818_EH-12AX7---ECC83-Bulk-Version.html) van de EH-buisjes, die helemaal geen drol kosten. Omdat EH op zich redelijk consistent schijnt te zijn, durfde ik dat wel aan.

peter_heijnen
2 februari 2006, 14:22
"Ik ben nu eenmaal niet iemand die over zich heen laat lopen, dus ik pak je terug."

Als iemand jou probeert te beledigen, ben jij zelf degene die dat toestaat of juist niet. Probeer er eens boven te staan in plaats van agressie te gebruiken.
Ik weet, dat is doorgaans een stukje lastiger, maar het geeft veel minder gedoe en getuigt ook van echte klasse!
Negeren die handel, zou ik willen zeggen.

Scali
2 februari 2006, 14:29
Negeren die handel, zou ik willen zeggen.

Verplaats je in mijn situatie, zou ik zeggen.
Ik heb pagina's lang van beledigingen en kutopmerkingen aan me voorbij laten gaan, maar op een gegeven moment ben ik het ook gewoon zat.
Jij zou het vast niet beter gedaan hebben. Waarschijnlijk zelfs minder. Maarja, beste stuurlui staan aan wal he?

Dude
2 februari 2006, 14:31
Scali ...


ik vind dit een beetje een zeik discussie worden, en volgens mij ben jij degene die deze zeikdiscussie begonnen is... en ook aan blijft wakkeren.
Lekker boeiend welke buizen voor wat zorgen en welke circuitje wat doet, als dat ding volgens jou lekker klinkt is dat toch ok ??

jij bent blij met je amp


dat is dan toch prima ??

cut the fucking bullshit nu !! :)

Scali
2 februari 2006, 14:39
ik vind dit een beetje een zeik discussie worden, en volgens mij ben jij degene die deze zeikdiscussie begonnen is... en ook aan blijft wakkeren.

Vind ik niet. Eerste reactie maakte al een zeiktopic ervan, omdat ie niet inging op de vraag, maar op mijn vermeende gebrek aan ervaring en kennis. Hee verrek, dat is jouw post!
Verder beginnen al die out-of-context quotes in de signatures van mensen me ook wel de keel uit te hangen.
Laat die mensen eens volwassen doen, en gewoon die quotes eruit halen.

peter_heijnen
2 februari 2006, 15:03
"Jij zou het vast niet beter gedaan hebben. Waarschijnlijk zelfs minder. Maarja, beste stuurlui staan aan wal he?"

Beste Scali,

Ik moet er een beetje om lachen.

WAAR MAAK JE JE TOCH ZO KWAAD OVER.

Ik probeer je iets constructiefs mee te delen en je begint te flippen. Het gaat zo maar door, en door, en door.
Ik zal hierna beter niet meer reageren.

Scali
2 februari 2006, 15:15
Ik maak me nergens kwaad over. Ik vind alleen dat je wel erg makkelijk praat, en je absoluut niet in mijn situatie kunt verplaatsen. Stel, jij koopt jouw 'ideale' versterker, en je geeft daar een flink bedrag aan uit. Meer dan 1000e. Je speelt al meer dan 10 jaar, en hebt alles al zo'n beetje gezien en gehoord, qua versterkers, effecten etc.
Je stelt een simpele vraag: wat zijn de meest geschikte buisjes voor een hi-gain lead-geluid?
Je krijgt meteen pagina's vol met reacties waarin min of meer gezegd wordt dat je een beginner bent, absoluut niet weet waar je mee bezig bent, dat je zo stom bent geweest om de verkeerde versterker te kopen, dat je wel achterlijk moet zijn omdat je een multifx gebruikt van 'het verkeerde merk', dat je je oude ValveState versterker nog steeds wel aardig vindt klinken, en dat je eigenlijk niet meer waard bent dan een Line6 Spider beginnersversterkertje.
En dat alles terwijl er eigenlijk maar 1 of 2 mensen daadwerkelijk een advies over bepaalde buizen hebben gegeven (waar ik ook heel dankbaar voor ben).

Ik voel dus dat ik een flinke lading stront over me heen heb gehad, die ik totaal niet heb verdiend, en dat ik me menselijkerwijs lang genoeg heb ingehouden, en alles genegeerd heb, maar dat de maat op een gegeven moment toch wel vol is.

Negative K3 fan
2 februari 2006, 15:45
ahh slachtofferrol...

nou scali, ik zit hier met tissues achter de computer en dat is niet omdat ik traantjes weg pink omdat je zo zielig bent
mwahaha

Negative K3 fan
2 februari 2006, 15:46
Bij Dr. Tube staat wel wat, van de 6100 (head), en dan de LM-versie dacht ik. Maar die schijnt bijna niets te verschillen met de 6101LE die ik heb. Iets andere buizen, hier en daar iets andere weerstandjes enzo.
Clean/Crunch circuit (http://www.drtube.com/schematics/marshall/6100-61-04.pdf)
Lead/master circuit (http://www.drtube.com/schematics/marshall/6100-62-04.pdf)
Poweramp (http://www.drtube.com/schematics/marshall/6100-63-04.pdf)

wow er zit helemaal geen enkele buis in het lead/master circuit!!!11

Scali
2 februari 2006, 15:52
wow er zit helemaal geen enkele buis in het lead/master circuit!!!11

Kennelijk begrijp jij nog minder van die schema's dan ik.
Je moet natuurlijk wel het signaal terug volgen naar de input. Op het lead/master-schema zie je dat een signaal van con102 binnenkomt. Als je die terugzoekt op het clean/crunch-schema, zie je dus dat het vanaf de gitaar-input via 4 buisjes bij con102 aankomt.
De namen die Marshall aan die schema's heeft gegeven zijn dus een beetje verwarrend voor mensen die er niet zoveel van begrijpen, zoals jij.
Ik neem aan dat Geronimo er wel uit is gekomen, die weet er vast meer van dan ik.

Negative K3 fan
2 februari 2006, 15:57
oh wat dom van mij

Scali
2 februari 2006, 16:00
oh wat dom van mij

Ja, wat een afgang. Daar gaat je laatste beetje geloofwaardigheid.

wytz
2 februari 2006, 16:11
Ja, wat een afgang. Daar gaat je laatste beetje geloofwaardigheid.

hahaha

alsjeblieft, gooi een slotje op dit topic...

chennie
2 februari 2006, 16:13
verdikkemes ik wil ook zo'n koele scali quote in mn sig !

Negative K3 fan
2 februari 2006, 16:15
Ja, wat een afgang. Daar gaat je laatste beetje geloofwaardigheid.

mja dit is de eerste keer dat ik het schema bekijk van een versterker met alleen al meer buizen in het lead kanaal dan het totaal in een marshall dsl en dus niet zomaar een standaard versterkertje!

wytz
2 februari 2006, 16:19
mja dit is de eerste keer dat ik het schema bekijk van een versterker met alleen al meer buizen in het lead kanaal dan het totaal in een marshall dsl en dus niet zomaar een standaard versterkertje!

:seriousf: (10 tekens)

Dude
2 februari 2006, 16:21
Vind ik niet. Eerste reactie maakte al een zeiktopic ervan, omdat ie niet inging op de vraag, maar op mijn vermeende gebrek aan ervaring en kennis. Hee verrek, dat is jouw post!


sorry ????

lees het dikgedrukte stuk eens effe man...


je hebt die amp gisteren gehaald, volgens mij had je daarvoor geen buizenamp dus misschien nog wat weinig verstand van buizenamps

sorry hoor zie dit niet als kritiek want ik herken je enthousiastme om spullen te kopen en uitproberen enzo

maar je hebt die amp net 24 uur, nog niet eens volluit gedraait, en nu wil je er al andere buizen in doen omdat het lead kanaal "tam" is, de vorige eigenaar schreef zelf al in je topic dat je hem volluit moet proberen, met pedaaltjes kan klooien enz enz..

wacht nou maar effe met die buizen wisselen, heeft ws totaal geen meerwaarde zeker omdat je hem nog amper geprobeert hebt. Ga gewoon effe lekker spelen met dat ding, probeer alles eens goed uit en dan kan je inderdaad bepalen of het aan de buizen ligt

wat is daar niet constructief aan ??

sorry hoor scali.... jij gedraagt je als de gebeten hond hier en bent blijkbaar wat snel op de spreekwoordelijke penis getrapt.

Ik zeg, stel je niet zo aan en reageer niet op alles zo heftig, je roept het op jezelf af. En dat zeg ik alleen omdat je mijn reactie in dit topic bestempeld als de aanstichting tot zeiken.

En dit topic gaat nu al 14 paginas over niks dan ouwehoeren dus ik snap niet dat die niet al lang dicht gegooid is.

Scali
2 februari 2006, 16:27
wat is daar niet constructief aan ??

Je schat me gewoon helemaal verkeerd in. Ik ben geen idioot die voor het eerst een gitaar in z'n handen heeft, en nog nooit een buizenversterker van dichtbij gezien heeft. Kom op zeg, ik heb zelfs buizenapparatuur gerepareerd, en het moge duidelijk zijn dat ik ook wel langer gitaarspeel dan vandaag.
Dan vind ik het dus uiterst vervelend om dit soort dingen te horen, terwijl ik een doodnormale vraag stel, en duidelijk wel weet wat ik aan het doen ben, en wat ik vraag. Ik wil gewoon een antwoord. Anders had ik wel gevraagd "Welke versterker moet ik kopen?" of iets in die geest.
Ik geef jou niet de schuld van het hele topic, maar jij zet wel meteen de toon. Daarna komen er nog tig soortgelijke reacties van anderen, en dat maakt het er voor mij allemaal niet leuker op. En dan krijg je ook nog idioten als NegK3 die niet eens weten hoe een 6101 in elkaar zit, en een hekel aan je hebben omdat jouw gehoor nou eenmaal wel kan registreren dat John Frusciante onzuiver speelt, en dat van hem niet. Alsjeblieft zeg. Kunnen we dat soort mensen niet gewoon opsluiten?

wytz
2 februari 2006, 17:04
en een hekel aan je hebben omdat jouw gehoor nou eenmaal wel kan registreren dat John Frusciante onzuiver speelt, en dat van hem niet.

Ik vind het bijzonder hoe jij denkt dat iedereen jaloers op jou moet zijn omdat jij zo'n supergehoor hebt, een 6101, en al 10 jaar gitaar speelt. Ik zie in heel veel van deze posts dat mensen jou op een constructieve manier proberen duidelijk te maken wat voor ideeën en ervaringen zij ermee hebben, waarna jij meteen beledigd reageert. Als jij niet voortdurend op eenzelfde manier zou reageren, zou je ook een hoop minder modder naar je kop krijgen. Het is niet de eerste keer dat je een topic tot een eindeloos geruzie en gezeik helpt....

Scali
2 februari 2006, 17:08
Ik vind het bijzonder hoe jij denkt dat iedereen jaloers op jou moet zijn omdat jij zo'n supergehoor hebt, een 6101, en al 10 jaar gitaar speelt.

Dat denk ik helemaal niet. Verder zou het helpen als figuren als jij dit soort leugens achterwege laten in dit soort topics, dan krijg je een hoop minder reden tot geruzie. En die signature mag je ook wel weer weghalen. Je mag mij wel eens uitleggen wat voor reden je hebt om zo'n sig te gaan voeren. Slaat toch nergens op?
Verder heb je helemaal geen supergehoor nodig om te horen dat John Frusciante onzuiver speelt, maar dat terzijde.

Geronimo
2 februari 2006, 17:15
He joh gaddamn keyboardwarriors!!

Hahaha! Kom op Neg k3 kijk eens goed naar dat schema, er zitten wel degelijk 4 buizen in dat lead kanaal. 1 inputbuis en dan 3 kathodevolgers.

Het is alleen zo'n kutschema met allemaal aparte stukkies...



Maar 1 ding Scali, je zegt elke keer dat je BELEDIGD wordt, maar wanneer dan? Is dat je een Spider moet halen een belediging? Als ze je een randdebiel noemen dat is een belediging. Maar als je bepaalde naar mijn inziens niet beledigende opmerkingen als beledigend ervaart dan is dat jouw probleem en niet die van anderen. Doe er wat aan en bekijk de reacties met wat meer humor zou ik zeggen.

Mooie versterker trouwens, ziet er indrukwekkend uit.

Ik heb nog steeds je post niet gehoord, doe ik zo ff. Ben nog steeds aan het werk.

wytz
2 februari 2006, 17:25
Dat denk ik helemaal niet. Verder zou het helpen als figuren als jij dit soort leugens achterwege laten in dit soort topics, dan krijg je een hoop minder reden tot geruzie. En die signature mag je ook wel weer weghalen. Je mag mij wel eens uitleggen wat voor reden je hebt om zo'n sig te gaan voeren. Slaat toch nergens op?
Verder heb je helemaal geen supergehoor nodig om te horen dat John Frusciante onzuiver speelt, maar dat terzijde.

" Komt allemaal een beetje over als jaloerse reacties omdat ik een 6101 heb.."
"Dit is niet zomaar een standaard Marshall versterkertje natuurlijk. In het lead-kanaal alleen al zitten al meer buizen dan in een DSL."
"Nu snap ik het, je bent jaloers :)"
"Maar dan heb je nog steeds halfzachte versterkers zonder een vet lead-kanaal." (als reactie op k3's 'nah, ik bouw wel echte jtm45s, plexis, 18 watters en jcm800s')
"Ik denk dat daardoor een hoop misverstanden zijn ontstaan. Mensen onderschatten mijn kennis en ervaring, en overschatten zichzelf."
"Waarschijnlijk zelfs minder. Maarja, beste stuurlui staan aan wal he?"
"Je speelt al meer dan 10 jaar, en hebt alles al zo'n beetje gezien en gehoord, qua versterkers, effecten etc."
" Kennelijk begrijp jij nog minder van die schema's dan ik."
"en het moge duidelijk zijn dat ik ook wel langer gitaarspeel dan vandaag."
"En dan krijg je ook nog idioten als NegK3 die niet eens weten hoe een 6101 in elkaar zit, en een hekel aan je hebben omdat jouw gehoor nou eenmaal wel kan registreren dat John Frusciante onzuiver speelt, en dat van hem niet. Alsjeblieft zeg. Kunnen we dat soort mensen niet gewoon opsluiten?"


een greep uit jouw uitspraken...
gelogen? lijkt me niet....
maar goed, ik zal er maar over ophouden, want ik geloof niet dat het zin heeft...

Scali
2 februari 2006, 17:26
Hahaha! Kom op Neg k3 kijk eens goed naar dat schema, er zitten wel degelijk 4 buizen in dat lead kanaal. 1 inputbuis en dan 3 kathodevolgers.

Ja, 3 en een half eigenlijk, want alleen de eerste triode van de V2-buis wordt gebruikt. De buffer van de fx-loop is een transistor, als ik het goed gezien heb.


Maar 1 ding Scali, je zegt elke keer dat je BELEDIGD wordt, maar wanneer dan? Is dat je een Spider moet halen een belediging?

Op de manier waarop het gezegd werd wel. Er werd gezegd dat ik een Marshall 6101 niet waard ben, en alsof ik het verschil niet zou merken tussen een 6101 en een Spider. Niets ten nadele van Spiders en hun eigenaren, maar een 6101 is toch wel van een andere orde. Ik heb natuurlijk die 6101 niet gekocht omdat ik eigenlijk een Spider wou.
Dus ja, ik vind het een belediging als ik een 6101 koop, misschien wel de mooiste Marshall ooit, en ik krijg te horen dat ik hem weg moet doen aan iemand die die versterker wel kan waarderen, en dat ik maar een Spider moet kopen.
Jij moet trouwens ook die versterkers van je wegdoen, en een Spider kopen, dat werd wel duidelijk na jouw Cry For You.


Doe er wat aan en bekijk de reacties met wat meer humor zou ik zeggen.

Zoals ik al zei, de humor ging er een beetje vanaf na een aantal pagina's.


Ik heb nog steeds je post niet gehoord, doe ik zo ff. Ben nog steeds aan het werk.

Je moet hem vooral zien als vergelijking met de eerdere buizen. Ik heb dezelfde instellingen zo veel mogelijk geprobeerd aan te houden. Met die JJ's was dat ongeveer het beste dat ik eruit kon krijgen, naar mijn smaak. Ik gebruikte een midboost, omdat het laag boosten te muddy werd, en het hoog boosten weinig effect had. Met deze buizen werkt de boost anders, en zou ik eerder voor een hoge boost kiezen. En ik zou ook de eq wat bijstellen, om het iets minder schel te laten klinken. Waarschijnlijk klinkt het dan ook wat minder 'plastic' via de line-out.

Scali
2 februari 2006, 17:29
een greep uit jouw uitspraken...
gelogen? lijkt me niet....

Gelogen, uit z'n verband getrokken, niet de humor ervan inzien etc.
Als er een smiley achter staat bv, dan is het bedoeld als een grapje.

Verder zijn dit gewoon feiten:

"Dit is niet zomaar een standaard Marshall versterkertje natuurlijk. In het lead-kanaal alleen al zitten al meer buizen dan in een DSL."
"Maar dan heb je nog steeds halfzachte versterkers zonder een vet lead-kanaal."

Geen idee waarom je die ertussen zet.

Geronimo
2 februari 2006, 17:48
Jij moet trouwens ook die versterkers van je wegdoen, en een Spider kopen, dat werd wel duidelijk na jouw Cry For You.

Kijk wat doen we weer aardig. Ik zie het maar als jouw gevoel voor humor he.
Ik heb 6 jaar gewerkt aan die versterker, das wel anders dan er ff eentje kaufen.

Dat cry for you zo brak klonk lag meer aan de mic en de geluidskaart dan de versterker.
Download het fillempie van Harriebeton maar eens, en lees de reacties van de mensen die op de meeting waren maar.
Als je met je versterkertje naar de volgende meeting komt zal je eens merken hoe het is om weggeblazen te worden haha! Volgens mij wil je dan ook meteen dat ik er ook eentje voor je bouw!

Je piept dat je beledigd wordt, maar je kan er zelf ook wat van vriend, dus hou alsjeblieft op met dit gezeik.

Wees de wijste en laat je niet zo op de kast jagen. Zeg eens een keer sorry of ok het ligt ook aan mij laten we kappen met dit gedoe. Dit schiet toch niet op? Je laat elk topic waar je je kop laat zien in dit gezeik verzanden, das toch de bedoeling niet?

bat
2 februari 2006, 17:55
Je schat me gewoon helemaal verkeerd in.
Is jou reactie op de vraag van Dude waarom je zijn post niet constructief vond. En begint daarna jezelf fervent te verdedigen, dat we je helemaal verkeerd begrepen hebben.

En daar gaat het dus al mis. Als ik je posts lees, krijg ik vooral het gevoel dat eenieder die niet reageert zoals jij had gehoopt, je persoonlijk aanvalt.

Zo'n basishouding maakt het voor jezelf en de anderen niet prettig om met je te discussieren.

Het resultaat is in dit topic (maar ook enkele andere waarin je deelneemt) te zien: jij over de zeik, een aantal anderen over de zeik (die ook verstandiger zouden moeten zijn) en voilá, weer een interessant topic naar de eeuwige jachtvelden.

Geronimo
2 februari 2006, 18:13
JOp de manier waarop het gezegd werd wel. Er werd gezegd dat ik een Marshall 6101 niet waard ben, en alsof ik het verschil niet zou merken tussen een 6101 en een Spider. Niets ten nadele van Spiders en hun eigenaren, maar een 6101 is toch wel van een andere orde. Ik heb natuurlijk die 6101 niet gekocht omdat ik eigenlijk een Spider wou.
Dus ja, ik vind het een belediging als ik een 6101 koop, misschien wel de mooiste Marshall ooit, en ik krijg te horen dat ik hem weg moet doen aan iemand die die versterker wel kan waarderen, en dat ik maar een Spider moet kopen.

Dat je dit uberhaupt ook serieus neemt als mensen dit roepen snap ik ook niet echt van je, ik vind het een beetje kinderachtig. Je laat je echt door niks op de kast jagen gast.

Scali
2 februari 2006, 18:13
Kijk wat doen we weer aardig. Ik zie het maar als jouw gevoel voor humor he.
Ik heb 6 jaar gewerkt aan die versterker, das wel anders dan er ff eentje kaufen.

Dat cry for you zo brak klonk lag meer aan de mic en de geluidskaart dan de versterker.
Download het fillempie van Harriebeton maar eens, en lees de reacties van de mensen die op de meeting waren maar.
Als je met je versterkertje naar de volgende meeting komt zal je eens merken hoe het is om weggeblazen te worden haha! Volgens mij wil je dan ook meteen dat ik er ook eentje voor je bouw!

Je piept dat je beledigd wordt, maar je kan er zelf ook wat van vriend, dus hou alsjeblieft op met dit gezeik.

Niet leuk he, als mensen dat soort dingen zeggen? Wou het je even laten ondervinden, ik meende het verder niet. Blijkbaar zit jij ook meteen op de kast en ga jij je ook meteen verdedigen. Pot verwijt de ketel, als je het mij vraagt.

Scali
2 februari 2006, 18:19
Is jou reactie op de vraag van Dude waarom je zijn post niet constructief vond. En begint daarna jezelf fervent te verdedigen, dat we je helemaal verkeerd begrepen hebben.

Inderdaad, het is niet constructief omdat ik al lang weet hoe Marshall buizenversterkers ongeveer klinken als ze hard of zacht staan, en ik al lang voor mezelf had besloten dat er eerst iets aan de preamp moest gebeuren, te beginnen met de buisjes, omdat dat niet zo duur is, en niet zo veel werk is.
Het had constructief geweest als ik inderdaad geen idee had van hoe een buizenversterker werkt, en hoe je ergens een goed geluid uit kunt krijgen, zoals ik werd ingeschat. Maar ik werd dus fout ingeschat.
Het is net zoiets als vragen: "Zal ik een Les Paul Custom of een Standard kopen?" en dan iemand met het antwoord komt: "Je moet een akoestische gitaar nemen."

Geronimo
2 februari 2006, 18:25
Je schat me gewoon helemaal verkeerd in. Ik ben geen idioot die voor het eerst een gitaar in z'n handen heeft, en nog nooit een buizenversterker van dichtbij gezien heeft. Kom op zeg, ik heb zelfs buizenapparatuur gerepareerd, en het moge duidelijk zijn dat ik ook wel langer gitaarspeel dan vandaag.

Hoe weet Dude dat nou?? Moeten ie dat ruiken ofzo? Het zou toch kunnen dat je wel een bijdehante dork bent die niks weet? Snap dat toch en zie het niet gelijk als een aanval!

Scali
2 februari 2006, 18:30
Hoe weet Dude dat nou?? Moeten ie dat ruiken ofzo? Het zou toch kunnen dat je wel een bijdehante dork bent die niks weet? Snap dat toch en zie het niet gelijk als een aanval!

Da's een beetje het punt, nietwaar?
Omdat hij het niet weet, neemt ie maar meteen aan dat ik een 'bijdehante dork ben die niks weet'.
Dat had ie ook anders kunnen doen.
En zoals ik al zei, dat is nog niet zo erg, maar na een paar pagina's vol met dergelijke reacties van mensen, heb ik het wel gehad. Moet je kijken hoe jij na 1 opmerking al op de kast zit.

Negative K3 fan
2 februari 2006, 18:30
Niet leuk he, als mensen dat soort dingen zeggen? Wou het je even laten ondervinden, ik meende het verder niet. Blijkbaar zit jij ook meteen op de kast en ga jij je ook meteen verdedigen. Pot verwijt de ketel, als je het mij vraagt.

je begrijpt er echt niets van he :D ondertussen weet ik wel dat genoeg forummaars weer heerlijk zitten te genieten bij dit topic en misschien dat het nog niet echt tot je doordringt wat 'iedereen' zegt :D

je bent echt STRONTEIGENWIJS!!!

alleen je lijkt het je niet te beseffen, ik ben zelf ook stronteigenwijs en (in het verleden) hebben mensen ook vaak genoeg op mij zo gereageerd zoals de manieren waarop jij nu in vrijwel ALLE topics waar je post de aandacht naar je toe weet te trekken in meer of mindere mate van bewustheid. Als ik jou was zou ik even een poosje rust nemen en even met afstand naar het forum gaan kijken, want je doet ECHT iets fout en ik denk dat iedereen hier op het forum dat wel kan beamen en nou zal waarschijnlijk jouw eerste ingeving zijn om hier een 'slimme' tegenreactie op te geven (op deze post), maar ga nou ajb eens bij jezelf te rade dat scheelt echt een hele hoop frustratie van jouw kant, terwijl ik zeker weet dat mensen zich helemaal bescheuren om dit soort topics.

Scali
2 februari 2006, 18:31
je bent echt STRONTEIGENWIJS!!!

Dat zal dan wel, jij bent de ervaringsdeskundige op het gebied.

Geronimo
2 februari 2006, 18:33
Niet leuk he, als mensen dat soort dingen zeggen? Wou het je even laten ondervinden, ik meende het verder niet. Blijkbaar zit jij ook meteen op de kast en ga jij je ook meteen verdedigen. Pot verwijt de ketel, als je het mij vraagt.

Het doet me weinig als je het echt wilt weten. Ik zit nog lang niet op de kast echt niet, ik kan best wel wat hebben.

En er zit wel het een en ander met een knipoog bedoelde prietpraat in mijn 'verdediging'.

En dat over het piepen slaat ook hier niet op maar op de rest van de posts...

Ik vind het gewoon jammer dat je altijd zo moeilijk doet terwijl dat helemaal niet nodig is.

Bazzey
2 februari 2006, 18:34
Eej,
ik heb allebei die opnames goed geluisterd,en mij valt eigenlijk meteen op dat die 6101 veel voller en warmer klinkt dan die zoom.
Die zoom klinkt eigenlijk als net niet...;)

Negative K3 fan
2 februari 2006, 18:35
Dat zal dan wel, jij bent de ervaringsdeskundige op het gebied.

je durft het nog steeds niet aan te nbemen, is het niet erg genoeg dat wildvreemden zoiets tegen je zeggen en dat al 3 wildvreemden een uitspraak door jou gemaakt op een sarcastische manier in hun onderschrift hebben om er op zn minst eens over na te gaan denken? Hoeveel andere topics zie jij die op een manier ontsporen als de topics waarin je bezig bent, en dan doel ik ook op het frusciante topic.

Scali
2 februari 2006, 18:35
Ik vind het gewoon jammer dat je altijd zo moeilijk doet terwijl dat helemaal niet nodig is.

Ik dacht toch echt dat de vraag "welke buisjes" heel simpel was. Het zijn vooral de antwoorden waarin erg moeilijk gedaan wordt.

Geronimo
2 februari 2006, 18:37
Da's een beetje het punt, nietwaar?
Omdat hij het niet weet, neemt ie maar meteen aan dat ik een 'bijdehante dork ben die niks weet'.
Dat had ie ook anders kunnen doen.
En zoals ik al zei, dat is nog niet zo erg, maar na een paar pagina's vol met dergelijke reacties van mensen, heb ik het wel gehad. Moet je kijken hoe jij na 1 opmerking al op de kast zit.

Dat heb je altijd! Mensen gaan atijd van het ergste uit. Nou laat maar zien dat dat niet zo is maar doe dat op een relaxte manier. Je kan toch wel een beetje uitkijken wat je zegt en er voor zorgen dat je mensen een beetje te vriend houdt.
Met geschreven tekst valt er zo wat verkeerd. We kunnen elkjaars smoelen niet zien en dat scheelt zo onwijs veel!

Scali
2 februari 2006, 18:38
je durft het nog steeds niet aan te nbemen, is het niet erg genoeg dat wildvreemden zoiets tegen je zeggen om er op zn minst eens over na te gaan denken? Hoeveel andere topics zie jij die op een manier ontsporen als de topics waarin je bezig bent, en dan doel ik ook op het frusciante topic.

Het interesseert me inderdaad geen flikker wat wildvreemden van me denken. Jou toch ook niet? Anders zou je je niet constant als zo'n vervelende betweter op dit forum gedragen.
En ben je er nou nog niet overheen dat ik Frusciante z'n solo's niet goed vind? Dat het topic daardoor ontspoort is meer onvolwassenheid van een paar Frusciante-fans als je het mij vraagt.

Geronimo
2 februari 2006, 18:39
Ik dacht toch echt dat de vraag "welke buisjes" heel simpel was. Het zijn vooral de antwoorden waarin erg moeilijk gedaan wordt.


welkom op het forum....

Scali
2 februari 2006, 18:42
Nou laat maar zien dat dat niet zo is maar doe dat op een relaxte manier. Je kan toch wel een beetje uitkijken wat je zegt en er voor zorgen dat je mensen een beetje te vriend houdt.

Dat heb ik geprobeerd, een behoorlijke tijd lang, maar op een gegeven moment raakt m'n geduld op. Ten eerste is het al erg genoeg dat bijna niemand daadwerkelijk iets zegt over welke buisjes ik zou kunnen proberen. Ten tweede werd het gezeur over boosters en andere versterkers etc ook steeds hardnekkiger. Ik dacht toch dat ik duidelijk had uitgelegd dat ik op zoek was naar buisjes, en dat ik pas daarna zou kijken naar een booster, of een hotplate of wat dan ook. En dat ik al helemaal niet geinteresseerd was in een andere versterker. Deze versterker was niet goedkoop, en die heb ik ook niet zomaar gekocht. Voor het geld had ik een aardige nieuwe versterker kunnen kopen, maar daar heb ik dus niet voor gekozen. En zoals je zelf misschien ook aan de schema's hebt kunnen zien, is dit toch wel een geinig versterkertje. Niet echt vergelijkbaar met bv een TSL112, al lijken ze veel op elkaar van buitenaf.

pol
2 februari 2006, 18:43
ik vind het verschil van geluid tussen die lampjes eigenlijk niet de moeite, als ik moet kiezen vind ik de JJ nog het best klinken, iets voller en smeriger.

Scali
2 februari 2006, 18:46
ik vind het verschil van geluid tussen die lampjes eigenlijk niet de moeite, als ik moet kiezen vind ik de JJ nog het best klinken, iets voller en smeriger.

Het verschil is misschien ook wel meer de feel dan het geluid in de opname op zich. Pinch harmonics komen er nu veel makkelijker uit, en palmmuted dingetjes voelen net ff wat strakker aan.
Verder heb ik nu wat meer vrijheid met de booster. Hij klinkt nu ook goed als ik het laag of het hoog wil boosten.
Dit geluid is nog niet zoals ik het wil hebben, maar ik heb nu wel de mogelijkheid om dat ervan te maken.

Negative K3 fan
2 februari 2006, 18:46
En zoals je zelf misschien ook aan de schema's hebt kunnen zien, is dit toch wel een geinig versterkertje.

sorry, maar dat je telkens dit soort dingen zegt werkt ook niet in je voordeel

Thijssie
2 februari 2006, 19:15
Sorry hoor, maar ik koop net een luxe dure versterker, waar ik eigenlijk al tijden naar uit heb gekeken, en dan wordt me maar even verteld dat ik er geen verstand van heb, dat ik de verkeerde versterker gekocht heb, of zelfs dat ik een Line6 Spider moet kopen.

En daar gaat het mis, omdat je tenen zo lang zijn denk je dat iemand je in de zeik neemt, terwijl dat je dat aangeraden werd, omdat je aangaf het ding voor high-gain thuisopnames te gebruiken en dan is zo'n ding gewoon veel praktischer....

Maar je zult wel gelijk hebben dat de hele wereld tegen je is :-P

Slotje?

Geronimo
2 februari 2006, 19:21
Dat heb ik geprobeerd, een behoorlijke tijd lang, maar op een gegeven moment raakt m'n geduld op. Ten eerste is het al erg genoeg dat bijna niemand daadwerkelijk iets zegt over welke buisjes ik zou kunnen proberen. Ten tweede werd het gezeur over boosters en andere versterkers etc ook steeds hardnekkiger. Ik dacht toch dat ik duidelijk had uitgelegd dat ik op zoek was naar buisjes, en dat ik pas daarna zou kijken naar een booster, of een hotplate of wat dan ook. En dat ik al helemaal niet geinteresseerd was in een andere versterker. Deze versterker was niet goedkoop, en die heb ik ook niet zomaar gekocht. Voor het geld had ik een aardige nieuwe versterker kunnen kopen, maar daar heb ik dus niet voor gekozen. En zoals je zelf misschien ook aan de schema's hebt kunnen zien, is dit toch wel een geinig versterkertje. Niet echt vergelijkbaar met bv een TSL112, al lijken ze veel op elkaar van buitenaf.

We kunnen er ook weinig over zeggen want buiten een paar opnames heb ik het ding niet gehoord en weet ik ook niet precies wat je zoekt. Ik heb alleen maar bepaalde ideeen erbij. Ik ga zelf invullen wat ik mis met eigen ervaring en redenaties. Aangezien ik ook door hetzelfde gezeik heen ben gegaan raadde ik je een goeie booster aan en waarschuwde ik je ervoor dat je niet alles moest verwachten van wat nieuwe buizen. En dat deed de rest ook. Het is allemaal goed bedoelt in eerste instantie. Dat je geduld op raakt moet je dan eigenlijk ook niet laten merken, dat is wel het laatste wat je moet doen.
En als je er moe van werd waarom blijf je dan maar reageren? Laat iedereen dan in z'n eigen sop gaarkoken denk ik dan.
Jij hebt je nieuwe lampies, het werkt, je hoeft geen booster, je houdt je zoom en klaar is Kees. Einde verhaal denk ik dan.

Verder lijkt het me als ik zo naar dat schema kijk bestwel een ok versterkertje ja, heb 'm alleen nog nooit echt gehoord. In de manier van fysieke opbouw kan ook een hoop van het geluid zitten natuurlijk, een schemaatje zegt niet alles. Dat mijn versterker beter klinkt dan een echte Recto (het is echt zo, dit is geen opschepperij, serieus niet) ligt alleen aan het feit dat ik 'm beter heb opgebouwd. Niet alles zo dicht op elkaar op een printje gepropt. Scheelt stukken.

En hehe ik raad je aan ook toch eens een goeie booster te proberen....

Scali
2 februari 2006, 19:30
En daar gaat het mis, omdat je tenen zo lang zijn denk je dat iemand je in de zeik neemt, terwijl dat je dat aangeraden werd, omdat je aangaf het ding voor high-gain thuisopnames te gebruiken en dan is zo'n ding gewoon veel praktischer....

Erm ja, tuurlijk. En een Spider is ook vergelijkbaar met een 6101.
Als er dan nog een Vetta aangeraden werd, okee. Die is qua prijs, kwaliteit, vermogen etc nog wel vergelijkbaar met een 6101. Maar een Spider? Kom op zeg. Dat is gewoon lullig bedoeld, kan niet anders.

Geronimo
2 februari 2006, 19:31
En daar gaat het mis, omdat je tenen zo lang zijn denk je dat iemand je in de zeik neemt, terwijl dat je dat aangeraden werd, omdat je aangaf het ding voor high-gain thuisopnames te gebruiken en dan is zo'n ding gewoon veel praktischer....

Maar je zult wel gelijk hebben dat de hele wereld tegen je is :-P

Slotje?

Niks slotje. Sorry maar ik zou ook geen Spider moeten, ook niet als het alleen voor thuisopnamen is.
Ik snap best dat ie denkt dat ie in de zeik genomen is maar door zo te reageren wordt dat alleen maar erger.

Net als kindertjes die gepest worden op school, als ze gaan janken en piepen zijn ze alleen maar erger de lul

Scali
2 februari 2006, 20:02
Sorry, even off-topic... Maar ik heb Marshall gemaild, en gevraagd wat er in de fabriek aan buizen in gedaan werd. Meestal waren en zijn dat Svetlana's, maar er is een periode geweest dat er Sovtek in ging... die schijnen makkelijk herkenbaar te zijn, omdat Marshall gewoon hun labeltje over het Sovtek-label heen had gedrukt.
Die Svetlana's zijn aardig aan de prijs, bij Tube town. 11e per stuk (http://www.tubetown.de/ttstore/product_info.php/info/p148_SED-12AX7---ECC83.html).
Heeft iemand ervaring met Svetlana buisjes? Ze komen uit St. Petersburg, en als de foto op de site klopt, dan zijn het dus buisjes met lange platen, net als de EHX. Duidt meestal op veel gain.

drap
2 februari 2006, 20:59
Het interesseert me inderdaad geen flikker wat wildvreemden van me denken. Jou toch ook niet? Anders zou je je niet constant als zo'n vervelende betweter op dit forum gedragen.
En ben je er nou nog niet overheen dat ik Frusciante z'n solo's niet goed vind? Dat het topic daardoor ontspoort is meer onvolwassenheid van een paar Frusciante-fans als je het mij vraagt.

En bedankt... weet ik wat voor vlees ik in de kuip heb

Geronimo
2 februari 2006, 21:03
Sorry, even off-topic... Maar ik heb Marshall gemaild, en gevraagd wat er in de fabriek aan buizen in gedaan werd. Meestal waren en zijn dat Svetlana's, maar er is een periode geweest dat er Sovtek in ging... die schijnen makkelijk herkenbaar te zijn, omdat Marshall gewoon hun labeltje over het Sovtek-label heen had gedrukt.
Die Svetlana's zijn aardig aan de prijs, bij Tube town. 11e per stuk (http://www.tubetown.de/ttstore/product_info.php/info/p148_SED-12AX7---ECC83.html).
Heeft iemand ervaring met Svetlana buisjes? Ze komen uit St. Petersburg, en als de foto op de site klopt, dan zijn het dus buisjes met lange platen, net als de EHX. Duidt meestal op veel gain.

Heb geen kleintjes gehad maar wel grote. Het is een van de betere merken net als Sovtek. Zit erg degelijk in elkaar.
Heb ook van die longplates, van Groovetubes:

Deze:

http://www.groovetubes.com/product.cfm?Product_ID=1167

Ik vind ze te bassig.

Volgens mij zijn mijn mesa's die 12ax7R3's, klinken iets beter.

ziggie
2 februari 2006, 21:34
Ik heb nog wat originele fabrieksbuisjes liggen die uit jouw nieuwe en mijn oude 6101 komen. Er staat uitsluitend een Marshal logo op en de type-aanduiding ecc83. Als Marshall gelijk heeft zouden het dan dus Svetlana's moeten zijn.

Maar....., de buisjes die ik hier heb liggen zien er toch wat anders uit dan op de foto van Tubetown. Aan de bovenzijde zitten nl 2 schijven in de buis. Op de foto lijkt er maar 1 te zitten. Neem mee in aanmerking wat Dr. Tube zei over deze buizen (waarschijnlijk Chinees). Hij is aardig op de hoogte op het gebied van buizen en hij zou een Svetlana vast wel herkennen denk ik.

Verder vind ik het jammer dat dit topic zo escaleert. Eigenlijk heb ik geen zin om me in deze discussie te gaan mengen. Ik denk dat er veel goede dingen over gezegd zijn. Maar niet iedereen reageert daar even handig op lijkt mij.

Scali
2 februari 2006, 22:01
Ik heb nog wat originele fabrieksbuisjes liggen die uit jouw nieuwe en mijn oude 6101 komen. Er staat uitsluitend een Marshal logo op en de type-aanduiding ecc83. Als Marshall gelijk heeft zouden het dan dus Svetlana's moeten zijn.

Maar....., de buisjes die ik hier heb liggen zien er toch wat anders uit dan op de foto van Tubetown. Aan de bovenzijde zitten nl 2 schijven in de buis. Op de foto lijkt er maar 1 te zitten. Neem mee in aanmerking wat Dr. Tube zei over deze buizen (waarschijnlijk Chinees). Hij is aardig op de hoogte op het gebied van buizen en hij zou een Svetlana vast wel herkennen denk ik.

Ja... beetje lastig. Waarschijnlijk is het ontwerp door de jaren ook wel wat veranderd. Buisjes uit 1992 zijn misschien niet meer helemaal hetzelfde als die van 2006.
Sovteks zijn het dus hoogstwaarschijnlijk niet.
Ofwel het zijn oude Chinezen, en wil Marshall er niet voor uitkomen dat ze soms goedkope buisjes gebruiken, ofwel het zijn oude Svetlana's, die misschien veel lijken op Chinese buisjes.
Maar het zijn wel 'hete' buizen met lange platen, hoe dan ook. Want die Chinezen hebben ook lange platen, zo te zien: http://www.tubetown.de/ttstore/product_info.php/info/p98_TT-12AX7---ECC83-Classic.html

ziggie
2 februari 2006, 22:54
De foto van die buis uit je laatste post lijkt verdomd veel op wat ik hier heb liggen! Is die buis op de fotoinderdaad Chinees spul?

Scali
2 februari 2006, 23:03
Ik denk het wel... Hier heb ik er nog een gevonden, lijkt er ook veel op: http://www.thetubestore.com/chinese12ax7.html
Die twee plaatjes bovenaan, daar had jij het ook over?

ziggie
2 februari 2006, 23:18
Ja die 2 plaatjes heb ik ook in die Marshall buisjes. Maar boven die die 2 plaatjes zitten er 2 verticale staafjes en bij deze 2 buizen van Tubetown zie ik maar 1 verticaal staafje.

Het blijft gissen denk ik wat Marshall er destijds ingestopt heeft. Mijns inziens ook niet belangrijk. Ik vond ze niet echt lekker klinken. Maar ja, dat zegt ook niks, want jij vindt JJ's weer niks, terwijlik die top vind klinken in de 6101.

Uiteindelijk gaat het erom dat jij de buizen vindt die jij lekker vindt klinken. En wie zegt dat dat die Marshall buizen zijn? De enige manier is van alles uitproberen en evt. overleggen met echte buizenexperts als Dr.Tube, Peter van Weelden, etc.

Als je van een dunne, jankende of gillende toon houdt, zou ik eens wat Chinezen proberen.

Thijssie
2 februari 2006, 23:36
Erm ja, tuurlijk. En een Spider is ook vergelijkbaar met een 6101.
Als er dan nog een Vetta aangeraden werd, okee. Die is qua prijs, kwaliteit, vermogen etc nog wel vergelijkbaar met een 6101. Maar een Spider? Kom op zeg. Dat is gewoon lullig bedoeld, kan niet anders.

Sja, je kunt wel net doen of het allemaal aan de anderen ligt maar dan zul je de rest van je leven (en niet alleen op het internet) tegen dit soort dingen aan blijven lopen.

Ik vind dat de keus op een 3 kanaals 100w marshall valt voor het maken van thuisopnames, op zijn minst een beetje vreemd. Je had imho veel beter een andere amp voor dat doel kunnen kopen.

Dan wil ik toch nog wel een positieve duit in het zakje doen omdat je zo vastbesloten bent die versterker voor dat doel te gaan gebruiken en dat is dat je denk ik het beste ergens een gitaarspeaker met veel vermogen op de kop kunt tikken (EV, Emi Legend 121, Celestion Sidewinder). Die in gesloten kist bouwen waar in je een microfoon plaatst.
Imho doe je met al het andere je versterker te kort....

Scali
3 februari 2006, 09:18
Sja, je kunt wel net doen of het allemaal aan de anderen ligt maar dan zul je de rest van je leven (en niet alleen op het internet) tegen dit soort dingen aan blijven lopen.

Sorry hoor, maar ik ben geen pubertje meer, en zit absoluut niet op 'wijze levenslessen' te wachten. Ik heb genoeg levenservaring, en hou dat geleuter voor je, ik bepaal zelf wel wat ik doe.


Ik vind dat de keus op een 3 kanaals 100w marshall valt voor het maken van thuisopnames, op zijn minst een beetje vreemd. Je had imho veel beter een andere amp voor dat doel kunnen kopen.

Vind je dat raar? Waarom?
Drie kanalen lijkt me logisch, vanwege de flexibilteit die je hebt, er zitten veel meer geluiden in dan in een een- of tweekanaalsversterker (zoals al een paar keer gezegd in dit topic, je hebt dus de JTM45, de Plexi, de JCM800, de JCM900, en dan nog het lead-kanaal, dat een beetje een Amerikaans tintje heeft. Het is praktisch een modeler qua mogelijkheden).
En 100w? Ja, dat kan ja. Maar je kunt hem ook naar 50 of 25w schakelen, en verder zit er nog een 'low volume compensation' circuit in. Hij klinkt op elk niveau goed.
Verder zit er een speakersim in, zodat je dus direct opnamen kunt maken, zonder microfoon etc. En die Marshall speakersim schijnt een van de beste te zijn (ook bekend van oa de JMP-1).
Het lijkt er dus op dat jij geen idee hebt van de mogelijkheden van deze versterker.
Maar toch ben ik wel benieuwd wat voor amp jij dan aan zou raden. En kom alsjeblieft niet aan met een Spider.

Thijssie
3 februari 2006, 11:12
Ik heb genoeg levenservaring, en hou dat geleuter voor je, ik bepaal zelf wel wat ik doe.

Behalve een klein pikkie en een te dure versterker heb je helemaal niets :-P

guhlenn
3 februari 2006, 12:11
MAg ik even radebn naar uw naam? Ik zeg nl. Dennis, en uw achternaam is een kleur.

Heb ik gelijk? Eerlijk zeggen hoor!

duckman
3 februari 2006, 12:20
Sorry, even off-topic... Maar ik heb Marshall gemaild, en gevraagd wat er in de fabriek aan buizen in gedaan werd. Meestal waren en zijn dat Svetlana's, maar er is een periode geweest dat er Sovtek in ging... die schijnen makkelijk herkenbaar te zijn, omdat Marshall gewoon hun labeltje over het Sovtek-label heen had gedrukt.
Die Svetlana's zijn aardig aan de prijs, bij Tube town. 11e per stuk (http://www.tubetown.de/ttstore/product_info.php/info/p148_SED-12AX7---ECC83.html).
Heeft iemand ervaring met Svetlana buisjes? Ze komen uit St. Petersburg, en als de foto op de site klopt, dan zijn het dus buisjes met lange platen, net als de EHX. Duidt meestal op veel gain.


Ik heb Svetlana's voor en eindbuizen in mijn 6100 (EL34), klinken erg goed.Ik gebruik kanaal drie niet, omdat dat mijn sound niet is, dus daar kan ik je niet echt mee helpen.

mazzel,
Arjan

Negative K3 fan
3 februari 2006, 13:12
je hebt dus de JTM45, de Plexi, de JCM800, de JCM900, en dan nog het lead-kanaal, dat een beetje een Amerikaans tintje heeft. Het is praktisch een modeler qua mogelijkheden).
En 100w? Ja, dat kan ja. Maar je kunt hem ook naar 50 of 25w schakelen, en verder zit er nog een 'low volume compensation' circuit in. Hij klinkt op elk niveau goed.

wat mij betreft doen deze uitspraken het hem :D

Orpheo
3 februari 2006, 14:23
:seriousf:

helaas kan ik maar 1 zo'n smiley plaatsen, anders krijg ik een foutmelding, maar ik wil eigenlijk een flink aantal regels van dat ding plaatsen. damn, scali, wat ben je een zelfingenomen, arrogante, snel op de teentjes getrapte eikel zeg. je luistert niet naar welgemeend advies, je blaat er maar op los als een blonde doos met t iq van een pindadop in een natuurkundecollege... damn... de eerste post van dude hier, dat je ff moet tunen en tweaken met je amp, HIJ HEEFT GEWOON GVD GELIJK! en je LUISERT niet. je wilt er ook niet aan dat wellicht een goedkoop kutpedaaltje je sound wellicht helemaal de hemel in kan werken....is t echt zo moeilijk om die oogkleppen weg te halen? bij mij duurde t lang, maar zeker geen 19 pagina's!

af en toe ff zeggen, JA, ik zie FOUT, scheelt een hoop! en je LEERT ervan. je bent nooit te oud om te leren, domme PUBER die je bent, ondanks je 10 jaar ervaring en je VELE buizenbakken die je al bespeeld hebt...

overigens, zoals je je amp beschrijft, het is gewoon een line6 ding met buizen erin. heeft t een ECHT eigen karakter? zoals de ballen van een jcm800, het rauwe ongegeneerde van een 5150, en de geliktheid van een recto? ik heb m eens gehoord, en ik vind er dus echt geen kloot aan. als jij m top vind, best. maar zit niet door te zagen erover. je hebt t constant over een amerikaans gevoict leadkanaal. als je dat ding zo top vindt, neem dan gewoon een 5150, doe niet zo moeilijk kerel.

je reactie op de amp van geronimo... tssss..... je hebt m niet gehoord kerel... dat ding van geronimo (maar ook van negk3fan) zou ik veel liever hebben dan de 6101.... (wel allebei tegelijk :D )

damn, wat is dit topic een heerlijke soap

Scali
3 februari 2006, 15:47
HIJ HEEFT GEWOON GVD GELIJK! en je LUISERT niet.

Ik zeg niet dat hij ongelijk heeft. Ik luister alleen niet omdat ik al lang weet wat ik van die versterker moet verwachten, ik weet wat een preamp wel en niet kan, en ik had ook gelijk dat het aan die JJ-buizen lag.


je wilt er ook niet aan dat wellicht een goedkoop kutpedaaltje je sound wellicht helemaal de hemel in kan werken....is t echt zo moeilijk om die oogkleppen weg te halen? bij mij duurde t lang, maar zeker geen 19 pagina's!

Ik heb aangegeven dat ik een pedaaltje niet praktisch vind vanwege overdreven tapdans-praktijken, en dat ik daarom het pedaaltje zo lang mogelijk wil uitstellen. Blijkt dus ook niet echt nodig te zijn.


af en toe ff zeggen, JA, ik zie FOUT, scheelt een hoop! en je LEERT ervan. je bent nooit te oud om te leren, domme PUBER die je bent, ondanks je 10 jaar ervaring en je VELE buizenbakken die je al bespeeld hebt...

Maar ik heb het nergens fout gezien. Ik heb niet ontkend dat die versterker beter klinkt als ie hard staat, en ik heb niet ontkend dat een boostertje het geluid kan verbeteren.
Aan de andere kant is er wel ontkend dat buizen een verschil konden maken. Die mensen hebben het dus wel fout gezien. Ik zou van die mensen graag willen horen dat ze fout zaten.


overigens, zoals je je amp beschrijft, het is gewoon een line6 ding met buizen erin. heeft t een ECHT eigen karakter? zoals de ballen van een jcm800, het rauwe ongegeneerde van een 5150, en de geliktheid van een recto? ik heb m eens gehoord, en ik vind er dus echt geen kloot aan. als jij m top vind, best. maar zit niet door te zagen erover. je hebt t constant over een amerikaans gevoict leadkanaal. als je dat ding zo top vindt, neem dan gewoon een 5150, doe niet zo moeilijk kerel.

Als ik het maar mooi vind. Ik wil helemaal geen 5150, daar zou ik hooguit het lead-kanaal van kunnen gebruiken, verder absoluut niet mijn ding.


je reactie op de amp van geronimo... tssss..... je hebt m niet gehoord kerel... dat ding van geronimo (maar ook van negk3fan) zou ik veel liever hebben dan de 6101.... (wel allebei tegelijk :D )

Ik kan me niet herinneren dat ik ergens ook maar iets over de amp van geronimo heb gezegd.

Verder vind ik het wel leuk dat je overal meteen beledigigen aan vast moet knopen, en de helft niet eens begrepen lijkt te hebben. Over domme pubers gesproken.

Scali
3 februari 2006, 15:48
Behalve een klein pikkie en een te dure versterker heb je helemaal niets :-P

Is dat je advies voor een versterker? Zwak hoor.

Dude
3 februari 2006, 15:52
Da's een beetje het punt, nietwaar?
Omdat hij het niet weet, neemt ie maar meteen aan dat ik een 'bijdehante dork ben die niks weet'.
Dat had ie ook anders kunnen doen.
En zoals ik al zei, dat is nog niet zo erg, maar na een paar pagina's vol met dergelijke reacties van mensen, heb ik het wel gehad. Moet je kijken hoe jij na 1 opmerking al op de kast zit.


Sorry scali

JIJ bent degene die zich hier ZEER kinderachtig opstelt

JIJ bent degene hier die na 1 opmerking als een klein kind op de kast zit te jenken

JIJ bent degene die om advies vraagt en in mijn post stond GEEN verwijzing naar een evt onkunde van je


IK vind dat je je hier echt opstelt als een SUKKEL en snap niet dat dit topic nog open is,

Scali
3 februari 2006, 15:57
JIJ bent degene die zich hier ZEER kinderachtig opstelt

Nee, ik confronteer anderen slechts met hun eigen kinderachtigheden


JIJ bent degene hier die na 1 opmerking als een klein kind op de kast zit te jenken

Helemaal niet, ik heb het pagina's lang gewoon genegeerd, zoals ik al vaak genoeg zei.


JIJ bent degene die om advies vraagt en in mijn post stond GEEN verwijzing naar een evt onkunde van je

Hoe moet ik jouw post dan lezen?
"je hebt die amp gisteren gehaald, volgens mij had je daarvoor geen buizenamp dus misschien nog wat weinig verstand van buizenamps"

Meteen al conclusie: ik weet weinig van buizenamps.
Daarna een zooi open deuren intrappen, kortom 0 nieuwswaarde voor mij, enige dat overblijft is die foute inschatting, die de rest dan voor het gemak ook maar even overneemt.


IK vind dat je je hier echt opstelt als een SUKKEL en snap niet dat dit topic nog open is,

Dat mag jij vinden. Ik vind dat ik het recht heb om mij te verdedigen.
Ik vind dat vooral die mensen die verder niets bijdragen aan het topic, maar alleen mij lopen te beledigen, zich gedragen als sukkels.

Orpheo
3 februari 2006, 16:33
Nee, ik confronteer anderen slechts met hun eigen kinderachtigheden
jep same here. jij bent gewoon een kinderachtig kereltje met een te KORT LONTJE. btw; ik beledig je helemaal niet... ik probeer je alleen maar te laten zien dat je t onderspit delft hier



Helemaal niet, ik heb het pagina's lang gewoon genegeerd, zoals ik al vaak genoeg zei.

jij negeren? that will be the day. je springt op alles als een kat op een muis...



Hoe moet ik jouw post dan lezen?
"je hebt die amp gisteren gehaald, volgens mij had je daarvoor geen buizenamp dus misschien nog wat weinig verstand van buizenamps"


Meteen al conclusie: ik weet weinig van buizenamps.
Daarna een zooi open deuren intrappen, kortom 0 nieuwswaarde voor mij, enige dat overblijft is die foute inschatting, die de rest dan voor het gemak ook maar even overneemt.

nee natuurlijk niet. maar dat jij dat doet, zijn post verkeerd interpreteren, is jou probleem. hij zei al gelijk dat ie blij voor je was dat je deze amp hebt, maar dat t wellicht aan te raden is wat te tweaken. dat zei ik ook al, en dit topic verwatert als een bezetene.



Dat mag jij vinden. Ik vind dat ik het recht heb om mij te verdedigen.
Ik vind dat vooral die mensen die verder niets bijdragen aan het topic, maar alleen mij lopen te beledigen, zich gedragen als sukkels.

je bent geen sukkel hoor. je bent alleen ZIELIG. ik ga ff de mod van dit subforum pm-en of deze dicht kan. je snapt t punt echt niet. de kans dat je amp meer gain of ballen krijgt is gewoon klein.

oh ja, over de 5150:


daar zou ik hooguit het lead-kanaal van kunnen gebruiken, verder absoluut niet mijn ding.

DE 5150 HEEFT ALLEEN MAAR EEN LEADKANAAL!!!!!! de clean kanaal wordt nl door iedereen als onbruikbaar bestempeld, en je gebruikt toch alleen maar t leadkanaal. volgens mij ken jij toch niet zoveel amps als dat je denkt! en ja, jij overschat je zelf HEEL HEEL HEEL erg!!!

Dude
3 februari 2006, 16:38
Hoe moet ik jouw post dan lezen?
"je hebt die amp gisteren gehaald, volgens mij had je daarvoor geen buizenamp dus misschien nog wat weinig verstand van buizenamps"

Meteen al conclusie: ik weet weinig van buizenamps.
Daarna een zooi open deuren intrappen, kortom 0 nieuwswaarde voor mij, enige dat overblijft is die foute inschatting, die de rest dan voor het gemak ook maar even overneemt.




je hebt die amp gisteren gehaald, volgens mij had je daarvoor geen buizenamp dus misschien nog wat weinig verstand van buizenamps

sorry hoor zie dit niet als kritiek want ik herken je enthousiastme om spullen te kopen en uitproberen enzo

maar je hebt die amp net 24 uur, nog niet eens volluit gedraait, en nu wil je er al andere buizen in doen omdat het lead kanaal "tam" is, de vorige eigenaar schreef zelf al in je topic dat je hem volluit moet proberen, met pedaaltjes kan klooien enz enz..

wacht nou maar effe met die buizen wisselen, heeft ws totaal geen meerwaarde zeker omdat je hem nog amper geprobeert hebt. Ga gewoon effe lekker spelen met dat ding, probeer alles eens goed uit en dan kan je inderdaad bepalen of het aan de buizen ligt


AAAAAHHHH

wat is er mis met jou man, voel je je altijd zo aangevallen ?? Wat zal jij een lastig leven hebben dan, normaal meng ik me absoluut niet in dit soort discussies maar de manier waarop jij alles en iedereen neer probeert te happen is te bizar...


mod sluit dit ding eens !!

Geronimo
3 februari 2006, 16:42
Dit is geloof ik de eerste keer dat ik het zinnig vind om om een slotje te vragen.

Vind het altijd een beetje kinderachtig, mensen die om slotjes vragen.

Maar dit topic is NOG kinderachtiger aan het worden.


Sorry Scali maar je bent echt DE oppermongool!

Waarom blijf je nou reageren op al die shit?

Orpheo komt als spuit elf achterin het topic wat loze dingen roepen en je gaat er weer zo serieus als het maar kan op in, sorry maar ik snap er geen reet van... Volgens mij was de basisschool echt een hel voor je, shit man hou toch op.

Geronimo
3 februari 2006, 16:43
AAAAAHHHH!

Laat maar zitten hij snapt het toch niet.

Scali
3 februari 2006, 16:45
jep same here. jij bent gewoon een kinderachtig kereltje met een te KORT LONTJE. btw; ik beledig je helemaal niet... ik probeer je alleen maar te laten zien dat je t onderspit delft hier

Dat ik het onderspit delf, was ik ook wel achter. Dat wil nog niet zeggen dat ik geen gelijk heb.
Beetje dom van je om te denken dat je me iets nieuws vertelt.


nee natuurlijk niet. maar dat jij dat doet, zijn post verkeerd interpreteren, is jou probleem. hij zei al gelijk dat ie blij voor je was dat je deze amp hebt, maar dat t wellicht aan te raden is wat te tweaken. dat zei ik ook al, en dit topic verwatert als een bezetene.

Ik ben geen randdebiel hoor, ik weet best hoe ik een amp moet tweaken, en dat heb ik uiteraard eerst ook gedaan.


je bent geen sukkel hoor. je bent alleen ZIELIG. ik ga ff de mod van dit subforum pm-en of deze dicht kan. je snapt t punt echt niet. de kans dat je amp meer gain of ballen krijgt is gewoon klein.

Jij snapt het niet. Ik ben geen randdebiel, en verwachtte ook geen wonderen van nieuwe buisjes. Maar wel iets meer bite, iets strakkere oversturing. Die heb ik dan ook gekregen. Dus als er iemand is die het punt niet snapt, ben jij het.



oh ja, over de 5150:



DE 5150 HEEFT ALLEEN MAAR EEN LEADKANAAL!!!!!! de clean kanaal wordt nl door iedereen als onbruikbaar bestempeld, en je gebruikt toch alleen maar t leadkanaal. volgens mij ken jij toch niet zoveel amps als dat je denkt! en ja, jij overschat je zelf HEEL HEEL HEEL erg!!!

Hier spreek je dus jezelf tegen.
Hij heeft een clean-kanaal zeg je, dus heeft ie niet alleen maar een leadkanaal.
Verder zeg je dat je alleen het leadkanaal moet gebruiken, omdat het clean onbruikbaar is. Dat is dus precies wat ik zeg. Blijkbaar had ik die amp dan prima ingeschat.
Kortom, je zegt exact hetzelfde.
Maar wat ik bedoelde te zeggen, was dat de 6100 wel een clean-kanaal heeft dat ik heel bruikbaar vind, en dat ik dat nooit uit die 5150 ga halen, dus zou een 5150 geen slimme keus geweest zijn. Blijkbaar overschat jij vooral jezelf, want je begrijpt er niks van, en zelfs als je het met me eens bent, doe je alsof ik onzin verkoop.

Scali
3 februari 2006, 16:49
Waarom blijf je nou reageren op al die shit?

Je hebt gelijk. Jij bent ook de enige die nog een beetje redelijk kan doen. Laatste post is wel weer een beetje overdreven aggressief helaas.
De rest is waarschijnlijk echt zo dom/jaloers/opgefokt/weet ik veel wat, en kan echt niks zinnigs of logisch melden.

Scali
3 februari 2006, 16:55
AAAAAHHHH

wat is er mis met jou man, voel je je altijd zo aangevallen ?? Wat zal jij een lastig leven hebben dan, normaal meng ik me absoluut niet in dit soort discussies maar de manier waarop jij alles en iedereen neer probeert te happen is te bizar...


mod sluit dit ding eens !!

Jij begrijpt het niet. Ten eerste gaat het niet allemaal om jouw post.
Ten tweede klopt jouw logica niet.
Het is hetzelfde als dat ik zeg: "Dit moet je niet persoonlijk opvatten, maar ik vind je een enorme achterlijke zak met het iq van een pinda".
Dan staat er wel dat je het niet persoonlijk moet opvatten, maar is er een andere manier om het op te vatten dan? Dat excuus slaat dus nergens op, wat mij betreft.

chennie
3 februari 2006, 16:58
http://www.luclin.org/files/jamond/Retarded.jpg


en nou een slotje.

Geronimo
3 februari 2006, 17:02
Je hebt gelijk. Jij bent ook de enige die nog een beetje redelijk kan doen. Laatste post is wel weer een beetje overdreven aggressief helaas.
De rest is waarschijnlijk echt zo dom/jaloers/opgefokt/weet ik veel wat, en kan echt niks zinnigs of logisch melden.

Waarom zouden ze jaloers zijn? Ik vind het echt triest dat je na zes posts denkt dat mensen jaloers op je zouden zijn. Jij bent volgens mij de eerste ook op het hele damn forum die de te term 'jaloers' bezigd. En dat al na zes posts! Raar vind ik dat. Eerst dacht ik dat je een geintje maakte dat het sarcastisch bedoelt was, maar je meent het gewoon!

Ik denk eerder dat iedereen nu echt overdonderd is door je onmogelijke koppigheid gast.
'Overdreven agressief'? Mensen die ik niet begrijp vind ik mongolen ja. Dat is niet agressief bedoelt, meer een manier om het door je dikke schedel heen te laten dringen dat je raar bezig bent en eens naar jezelf moet kijken dan maar op iedereen af te geven.
Je denkt altijd maar dat het aan de rest ligt en dat jij de redelijkheid zelve bent die alles goed doet maar helaas heb je dat mis.

Scali
3 februari 2006, 17:08
Joh, laat maar zitten.

Geronimo
3 februari 2006, 17:10
Ik wou trouwens ff zeggen, voordat ie sluit, je versterker inderdaad wat beter klinkt. Ik heb eens zitten luisteren. Wat gain betreft zitten er wat meer ballen in.

Maar ik vond de eerste versie ook wel ok klinken eigenlijk. Niet slechter, maar anders. Dat van die harmonics is natuurlijk logisch, als je meer versterkt lijkt het alsof ze er makkelijker uitkomen. Die palmmutes vond ik nog steeds wat bassig, niet echt percussiever, uiteraard wel aanweziger.

Anyway, uiteindelijk heeft iedereen een beetje gelijk denk. Ik had nog steeds een SD1 aangeschaft haha!

Scali
3 februari 2006, 17:17
Ja, zoals ik ook zei, het is meer de feel dan de sound op zich, die verbeterd is.
Alles rolt nu makkelijk uit de gitaar, daardoor lijkt het misschien ook beter te klinken tijdens het spelen. In de opnamen valt het verschil wel mee, als ik terugluister.
Ik heb nu de tone ook weer wat aangepast, wat donkerder gemaakt, want deze was toch wel erg schreeuwerig. Ook de gain iets terug, en geen boost meer. Is nu niet meer nodig om toch die aanwezige bas/attack in het geluid te krijgen.
Maar in mijn speelstijl gebruik ik veel pinchharmonics etc, soms hele stukken alleen maar met pinches, geen normale noten ertussen. Het is dan erg vervelend als je versterker daar niet overtuigend op reageert, zodat je erg het gevoel hebt dat je extra hard en zuiver moet aanslaan, en dan ga je krampachtig spelen.


Anyway, uiteindelijk heeft iedereen een beetje gelijk denk. Ik had nog steeds een SD1 aangeschaft haha!

Maar jij bent de eerste die toegeeft dat ik ook een beetje gelijk heb. Ik heb de anderen nooit tegengesproken, ik wou alleen eerst die buisjes op orde hebben.
Ik ga eens een Marshall Jackhammer proberen, schijnt de opvolger te zijn van de Shredmaster.

Geronimo
3 februari 2006, 17:18
Joh, laat maar zitten.

Hehe! Eindelijk!

Geronimo
3 februari 2006, 17:32
Maar in mijn speelstijl gebruik ik veel pinchharmonics etc, soms hele stukken alleen maar met pinches, geen normale noten ertussen.

Daarmee bedoel je flageoletten neem ik aan?
Idd met veel gain is het makkelijker om die er uit te krijgen natuurlijk. Het ligt aan je techniek ook, als je accurater op de trillingsknopen zit met je vingers en de synchronisatie van je aanslag en je linkerhand perfectioneert komen ze er natuurlijk ook makkelijker uit.

Ik heb geen ervaring met die Marshall boosters. Ik ben tevreden met mijn TS9 mod. Wel ga ik sparen voor een nieuwe gitaar. Mijn gitaar klinkt behoorlijk brak en volgens mij is een goeie gitaar nog het allerbelangrijkste van allemaal voor een goeie klank. Van stront is immers moeilijk chocola te maken....

drap
3 februari 2006, 17:43
http://www.luclin.org/files/jamond/Retarded.jpg


en nou een slotje.

Hahahahaha!!!... Laat mij dan maar kinderachtig zijn volgens meneertje Scali, maar hier kan ik om lachen. Eindelijk 1 met humor, kan je nog wat van leren Scali

Scali
3 februari 2006, 18:05
Daarmee bedoel je flageoletten neem ik aan?
Idd met veel gain is het makkelijker om die er uit te krijgen natuurlijk. Het ligt aan je techniek ook, als je accurater op de trillingsknopen zit met je vingers en de synchronisatie van je aanslag en je linkerhand perfectioneert komen ze er natuurlijk ook makkelijker uit.

Ja, flageoletten.
Ga je ook die EHX-buisjes proberen? Ik ben benieuwd of jij ook iets extra's merkt. Volgens mij speel jij ook wel met veel gain en een felle tone. Misschien is het wel wat voor jou.


Ik heb geen ervaring met die Marshall boosters. Ik ben tevreden met mijn TS9 mod. Wel ga ik sparen voor een nieuwe gitaar. Mijn gitaar klinkt behoorlijk brak en volgens mij is een goeie gitaar nog het allerbelangrijkste van allemaal voor een goeie klank. Van stront is immers moeilijk chocola te maken....

Bij mij is het 'gevoel' heel belangrijk. Een gitaar en versterker moeten goed aanvoelen. Kwalitatief zijn mijn gitaren niet zo heel geweldig, maar ze hebben wel de feel die ik zoek, dus ik speel er heerlijk op. Een veel duurdere Strat, die op zich misschien wel veel beter is, heeft die feel niet, en dan speel ik daar ook niet lekker op, hoe goed die gitaar misschien ook is.
Zo dus ook met versterkers. Mijn VS230 is ook een lekkere schreeuwlelijk als het gaat om flageoletten etc, en ook met m'n Zoom werkt dat met bepaalde distortions heel goed. Dat miste ik een beetje met de 6101.

drap
3 februari 2006, 18:18
Eureka! Het heeft niet terug gereageerd. Het begin is er

Geronimo
3 februari 2006, 18:21
Ja, flageoletten.
Ga je ook die EHX-buisjes proberen? Ik ben benieuwd of jij ook iets extra's merkt. Volgens mij speel jij ook wel met veel gain en een felle tone. Misschien is het wel wat voor jou.
Bij mij is het 'gevoel' heel belangrijk. Een gitaar en versterker moeten goed aanvoelen. Kwalitatief zijn mijn gitaren niet zo heel geweldig, maar ze hebben wel de feel die ik zoek, dus ik speel er heerlijk op. Een veel duurdere Strat, die op zich misschien wel veel beter is, heeft die feel niet, en dan speel ik daar ook niet lekker op, hoe goed die gitaar misschien ook is.
Zo dus ook met versterkers. Mijn VS230 is ook een lekkere schreeuwlelijk als het gaat om flageoletten etc, en ook met m'n Zoom werkt dat met bepaalde distortions heel goed. Dat miste ik een beetje met de 6101.

Ik neem die EH's zeker in overweging. Kan me niet echt een buil aan die paar euro's vallen en ik denk dat ik alles moet proberen. Wie weet.

Maar in dat idee over de kwaliteit van gitaren van jou ben ik het niet helemaal met je eens. Iets wat echt beter klinkt maakt muziek maken veel leuker. Echt ik kan echt de pest erin hebben als het niet naar mijn zin klinkt. Dan kan mijn gitaar nog zo lekker spelen, als ie niet klinkt speelt het nog kut.

En heb je je 6101 al goed hard gezet? Op oefenruimte niveau? Echt een brullende buizenbak is toch echt het bruutst als ie lekker openstaat. Beetje eindlampen of PI overdrive doet je geluid echt tot leven komen. Een speaker heeft ook een sweet spot qua uitsturing.

Ik kan een Valvestate ook wel waarderen maar dan wel een bepaalde. In onze ouwe oefenruimte speelden we over VS100 als ik me niet vergis (100w) en dan had je ze met originele (celestion goldback ofzo) speakers en met g12h 75's en die laatste klonk echt het best. Er stonden ook van die 80 watters en die waren beduidend minder. Vaak struinden we voor het oefenen stiekem alle hokken af om de beste te pakken haha.
Maar ook hier gold het; ik had een elcheapo Squier maar met een Dimarzio Double Whammy, de voorloper van de ToneZone, en daardoor klonk het erg goed. Beter dan de Prestige van mijn andere gitarist met van die ibanez crapelementen.

Scali
3 februari 2006, 23:28
Maar in dat idee over de kwaliteit van gitaren van jou ben ik het niet helemaal met je eens. Iets wat echt beter klinkt maakt muziek maken veel leuker. Echt ik kan echt de pest erin hebben als het niet naar mijn zin klinkt. Dan kan mijn gitaar nog zo lekker spelen, als ie niet klinkt speelt het nog kut.

Ik bedoel ook niet dat je geen goede gitaar moet gebruiken... maar meer dat je niet altijd het duurste van het duurste nodig hebt om lekker te kunnen spelen.


Ik kan een Valvestate ook wel waarderen maar dan wel een bepaalde. In onze ouwe oefenruimte speelden we over VS100 als ik me niet vergis (100w) en dan had je ze met originele (celestion goldback ofzo) speakers en met g12h 75's en die laatste klonk echt het best. Er stonden ook van die 80 watters en die waren beduidend minder. Vaak struinden we voor het oefenen stiekem alle hokken af om de beste te pakken haha.

Ik heb dus 2x10" goldback speakers erin. Die zijn wel echt 'in your face', ze zijn net iets gevoeliger voor de wat hogere bassen, waardoor je een hele vette attack krijgt op de E en A snaar, die bij een 12" speaker toch wat minder direct is.
Ik vind em ook zeer geschikt om een multifx te versterken. De eigen clean/distortion zijn goed bruikbaar, maar niet echt top... maar als je er een vette modeler voor zet, of een buizenpreamp oid, dan kun je een heerlijke sound krijgen.


Maar ook hier gold het; ik had een elcheapo Squier maar met een Dimarzio Double Whammy, de voorloper van de ToneZone, en daardoor klonk het erg goed. Beter dan de Prestige van mijn andere gitarist met van die ibanez crapelementen.

Ik heb een RG570CT met de standaard V7, S1 en V8-elementen, en die vind ik eigenlijk prima. M'n andere gitaar is een Epiphone met Gibson 490R en 498T, dus ik weet ook wel hoe 'goede' elementen klinken.
Ik heb ook wel van mensen met een 'gewone' RG570 gehoord dat de elementen in mijn gitaar veel beter klinken. Misschien passen die elementen gewoon veel beter bij mijn hout (elzen met esdoorn top) dan bij lindehout.

Orpheo
4 februari 2006, 01:08
@ scali: ik ga niet meer verder op deze "discussie" in, maar wil nog 1 ding kwijt over de 5150's leadkanaal. waaarom denk je dat de 5150 zo'n populaire amp is? wat mij betreft kon clean eruit gehaald worden, en kon t een 1-kanaals bak zijn... en zo gebruiken velen m ook. maar tja, ik geef toe, ik sprak mezelf enigszins tegen, in dien verstande dat de 5150 wel 2 kanalen heeft, maar dat ie als 1kanaals bak vaak wordt gebruikt..

peter_heijnen
4 februari 2006, 01:57
@ drap: wat jij nu probeert, Scali uit de tent lokken dus, is echt heel heel erg kinderachtig. Grow up.
@ orpheo: fijn dat jij nu ook klaar bent.

ZO, EN NOU IS HET KLAAR!

guhlenn
4 februari 2006, 10:53
fijn dat jij vind dat het klaar is peter. Maar waarom zeg je dat eigenlijk?

peter_heijnen
4 februari 2006, 12:05
Wat denk je zelf, Guhlenn?

drap
4 februari 2006, 13:46
@ drap: wat jij nu probeert, Scali uit de tent lokken dus, is echt heel heel erg kinderachtig. Grow up.
@ orpheo: fijn dat jij nu ook klaar bent.

ZO, EN NOU IS HET KLAAR!

Ik zei toch ook "Eureka! 't reageert niet meer terug! 't begin is er". Ik heb een discussie met 'm achter de rug waarin ik continu zijn mening heb gerespecteerd. Kijk ik in z'n topic van z'n buizenprobleempje waarin ik zelfs nog wat tips voor 'm heb gegeven, ook middels een andere topic, lees ik ineens dat ik en anderen niet volwassen hebben gereageerd op zijn mening in de topic over John Frusciante. Tja, dan word ik een miesotter. Meneertje Scali denkt continu de wijsheid in pacht te hebben, zelfs als hij zich ergens maar half in heeft verdiept. Lees nou eerst es die topic over Frusciante door en zeg me dan nog es dat ik ook maar op 1 of andere manier kinderachtig of onvolwassen heb gereageerd. Maar afijn, back on topic. Ik heb nu weer genoeg geklierd

drap
4 februari 2006, 13:46
Zo en nou is 't klaar! :cheerup:

Scali
4 februari 2006, 13:47
lees ik ineens dat ik en anderen niet volwassen hebben gereageerd op zijn mening in de topic over John Frusciante.

Ik heb jou nooit met name genoemd, en je had je niet aangesproken hoeven voelen.

drap
4 februari 2006, 14:02
Je hebt gelijk. Jij bent ook de enige die nog een beetje redelijk kan doen. Laatste post is wel weer een beetje overdreven aggressief helaas.
De rest is waarschijnlijk echt zo dom/jaloers/opgefokt/weet ik veel wat, en kan echt niks zinnigs of logisch melden.

Ik kan hier toch niks anders van maken Scali. Maar zand erover als ik 't verkeerd interpreteer. Reageer ik ook weer normaal. Ik had ook niks tegen je tot aan deze opmerking tesamen met de opmerking dat de mensen onvolwassen reageerden in de Frusciante topic. Ik ervaarde dit toch niet zo, ook niet van andere mensen. Ze waren het alleen niet altijd eens met je. Ondanks dat ik me daaraan gestoord heb, hoewel, nou is dat ook wel weer erg overdreven uitgedrukt, heb ik continu je mening geaccepteerd. Dan lees ik zoiets en vind ik 't ook wel best. Maar nogmaals als ik dit verkeert heb geinterpreteerd, zand erover. Maken we er weer een normaal forum van waarin ieder een ander z'n mening respecteerd :hippie: