PDA

View Full Version : Hardcore



vipskate
21 januari 2006, 16:43
ik zou graag weten hoe je hardcore liedjes speelt ( dus met welke akkoorden speel je die? )
mijn stijl is madball,blood4blood,..

alvast bedankt

hoofd
21 januari 2006, 17:06
powerchords...that's it. Stem je lage E naar een D en lekker knallen met die zooi.

SBloke
21 januari 2006, 18:14
..en demp je bovenste drie snaren ;)

vipskate
21 januari 2006, 19:36
waar vind ik een site waar ik veel informatie vind over powerchords?
met duidelijke vingerzetting enzo

SBloke
22 januari 2006, 13:50
Powerchords...

Eigenlijk niets anders als de basisnoot, een kwint en ee octaaf eroverheen.
Dit komt dus neer op een standaard E greep. (ken je vast wel hoop ik) die je vervolgens over de hals schuift door er een barré van te maken...

http://www.acousticguitar.com/lessons/Power_Chords/Images/LeftMute.jpg

Hier op het plaatje zie je dus zo'n greep. De wijsvinger drukt alle snaren in op de 3e positie, Middelvinger 4e positie en 3e snaar, en de ringvinger en pink op de 5e positie en respectivelijk de 4e en 5e snaar.

http://www.howlingdog.com/images/pow_crd.gif

De greep komt overeen met de FMaj zoals hierboven. Alleen is de F dus op de 1e positie. Schuif je hem telkens een positie op kom je telkens een halve noot hoger....
Dit is een standaard majeur powerchord.
Kijken we eve inhet plaatje hierboven naar de DMin zie je dat je eignelijk alleen je middelvinger weg moet laten voor een mineur powerchord.

Overigens gebruik je in metal (en aanverwanten) meestal alleen de bovenste drie snaren (de dikste, snaartjes 4,5 en 6.. of hoe je het ook wilt noemen)



...mocht het og onduidelijk zijn... Google dan eventjes naar powerchords enzo
http://www.google.nl/search?hl=nl&q=power%20chords&sa=N&tab=iw


meer als genoeg te vinden.

Trocar
22 januari 2006, 15:29
@ SBloke:
Uhm... correct me if I'm wrong... maar eerst zeg je dat een powerchord een basisnoot + kwint + octaaf is (wat volgens mij ook klopt).
Maar dan begin je over majeur en mineur powerchords en volgens zijn dat dus geen powerchords meer, maar gewoon mineur en majeur 'chords'. Juist het ontbreken van de maj. of min. (gr./kl. terts) maakt het een powerchord dacht ik. Slechts drie snaren, toch?

Coco
22 januari 2006, 20:42
Wim van Rumpt heeft een drietal leuke boeken geschreven, vol met powerchords. De titel is Rockbasics en de uitgeverij is Kavepé. Er wordt ook aandacht aan de achterliggende theorie besteed. Misschien is dit iets voor je, of ben je dat niveau al voorbij?

Harry
22 januari 2006, 20:53
hehehe van Wim van Rumpt heb ik ook nog een tijdje les gehad....

chennie
22 januari 2006, 23:54
ik zou graag weten hoe je hardcore liedjes speelt ( dus met welke akkoorden speel je die? )
mijn stijl is madball,blood4blood,..

alvast bedankt


dit soort nummers speel je inderdaad het beste met powerchords. Met google kan je er veel over vinden. Het is totaal geen diepgaande theorie. Het zijn akkoorden met 3 snaren, soms zelfs 2 bij bepaalde nummers.
Als je tabs kan lezen, op internet zijn ok veel tabs te vinden.

treblemaster
23 januari 2006, 09:30
Gewon op google madball and tabs intypen. Bijv. hier http://www.ultimate-guitar.com/tabs/madball_tabs.htm

Idd gewoon powerchords en veel dempen met je rechterhand (als je rechts speelt tenminste ;)). Als je niet weet hoe dat dempen moet, zoek maar eens op "palm muten".

SBloke
23 januari 2006, 12:56
@ SBloke:
Uhm... correct me if I'm wrong... maar eerst zeg je dat een powerchord een basisnoot + kwint + octaaf is (wat volgens mij ook klopt).
Maar dan begin je over majeur en mineur powerchords en volgens zijn dat dus geen powerchords meer, maar gewoon mineur en majeur 'chords'. Juist het ontbreken van de maj. of min. (gr./kl. terts) maakt het een powerchord dacht ik. Slechts drie snaren, toch?


I stand corrected....

De basis van powerchrods is inderdaad een basis + kwint + octaaf. (EMaj die eventueel opgeschoven wordt en waarvan je alleen de bovenste 3 snaren speelt.) Maar er zijn dus variaties op te vinden. Maar dan wordthet dus weer wat meer als een power chord....

Ik zal het nog maar even ene klein beetje herschrijven tot zijn simpelste vorm:

Een power chord is een greep die eenvoudig opgeschoven kan worden waarbij je op de bovenste 3 snaren een basisnoot, een kwint en een octaaf samen speelt.

Heb ik het goed?

pol
23 januari 2006, 13:19
de grondnoot hoeft niet de laagste noot van je powerchord te zijn.

bv

gewoon A powerchord


d-2-
a-0-
e ---

met een extra lage E erbij + hoge A
g-2
d-2
a-0-
e-0-

zolang het maar een combinatie is van de grondnoot + kwint + eventuele octaven hiervan

en powerchords zijn niet mineur of majeur, om dit te bepalen heb je de terts nodig. is juist het leuke deraan, dat geeft extra mogelijkheden om erover te soleren.

Gitaro
23 januari 2006, 16:42
Blah blah blah, gewoon E naar D stemmen (drop D, evt. dan alle snaren nog lager) en de hele tijd als een bezetene deze akkoorden spelen
D|-1-0-2-3-4-5-6-7-8-9-----
A|-1-0-2-3-4-5-6-7-8-9-----
D|-1-0-2-3-4-5-6-7-8-9-----

hoe stem je E naar D.. normaal is E|--5-- = A|--0--. Zorg ervoor dat E|-7- = A|-0-. klaar

volgens mij is chimaira - power trip een redelijk makkelijk "hardcore" lied, pak daar maar eens een tab van

SBloke
23 januari 2006, 18:27
Blah blah blah, gewoon E naar D stemmen (drop D, evt. dan alle snaren nog lager) en de hele tijd als een bezetene deze akkoorden spelen
D|-1-0-2-3-4-5-6-7-8-9-----
A|-1-0-2-3-4-5-6-7-8-9-----
D|-1-0-2-3-4-5-6-7-8-9-----

hoe stem je E naar D.. normaal is E|--5-- = A|--0--. Zorg ervoor dat E|-7- = A|-0-. klaar

volgens mij is chimaira - power trip een redelijk makkelijk "hardcore" lied, pak daar maar eens een tab van


.. en dan zit je daar met een drop-D gestemde gitaar.....

Da's de makkelijke oplossing... té makkelijk als je het mij vraagt. Gitaar in E stemmen en dan "lekker raggen"... leuk en aardig, maar dat noem ik geen gitaarspelen meer...

hoofd
23 januari 2006, 18:31
Makkelijk of niet, drop D is de stemming die gewoon goed klinkt bij hardcore, die lage D geeft het net dat logge lompe geluid dat hardcore nodig heeft. Dat het makkelijk speelt is mooi meegenomen bij het neerzetten van een goede show, wat ook belangrijk is bij hardcore.

chennie
23 januari 2006, 19:44
ik wil hier even op ingaan dat bij hardcore het niet nodig is om lomp en log te klinken. Alhoewel veel bands drop D gebruiken, heb ik dat nooit een pré gevonden bij hardcore. Het is de agressie.
sick of it all, Bane, Shai Hulud, Strongarm, stretch arm strong, turning point, minor threat etc...allemaal hardcore bands, maar niet met drop d =)

Als ik aan drop stemmingen denk, denk ik aan dat metal wat de eind jaren 90 domineerde, nu metal ? heette dat zo ? korn, limp bizkit, papa roach, linkin park, pod etc...

zal wel aan mij liggen...

hoofd
23 januari 2006, 19:57
Yup, ligt aan jou ;). Al die nu-metal bands die je noemde spelen nog een flink stuk lager dan drop D, vaak ook met behulp van een 7 snarige gitaar. Ik heb een tijd in een hardcore band gezeten, en drop D was toch echt wel de beste stemming. Maar goed, dat is persoonlijk.

En verder, lomp & log en agressie sluit elkaar niet uit... integendeel, door die lompe logge sound krijg je mij echt zwaar aan 't beuken in de pit ;).

chennie
23 januari 2006, 20:13
Yup, ligt aan jou ;). Al die nu-metal bands die je noemde spelen nog een flink stuk lager dan drop D, vaak ook met behulp van een 7 snarige gitaar. Ik heb een tijd in een hardcore band gezeten, en drop D was toch echt wel de beste stemming. Maar goed, dat is persoonlijk.

En verder, lomp & log en agressie sluit elkaar niet uit... integendeel, door die lompe logge sound krijg je mij echt zwaar aan 't beuken in de pit ;).

De bands die ik noemde was bedoeld als drop stemming, niet persé drop D. Dat had ik erbij moeten zeggen.
Ik heb ook heel lang in een hardcore band gespeeld, gewoon in E. Kan best.
Maargoed mijn punt was dat drop stemming je niet de "edge" hoeft te geven in een "hardcore" sound.

Gitaro
23 januari 2006, 21:54
Ach, ik ben geen hardcore kenner, maar de nummers die ik ken zijn in drop X beuken met de pet op. En veel technisch werk zat er niet in. De oudere hardcore is waarschijnlijk beter dan moderne hardcore, net als bij elke metalsoort.

Nee, niks subjectief, objectief :D!

hoofd
23 januari 2006, 22:19
Ach, je kan hardcore zo gecompliceerd maken als je zelf wil natuurlijk... Dillinger Escape Plan schijnt ook onder hardcore te vallen :o

chennie
23 januari 2006, 22:22
inderdaad je kan zo gecompliceerd maken, blood for blood is echt heel erg simpel, maar gesproken over dillinger...niet te geloven, kheb ze nog live gezien, naast de gekste dingen ok nog eens de gekste spastische bewegingen en dan nog die loopjes en riffjes eruit knallen...pffff

Trocar
23 januari 2006, 22:27
Ach, je kan hardcore zo gecompliceerd maken als je zelf wil natuurlijk... Dillinger Escape Plan schijnt ook onder hardcore te vallen :o

Gaat wel iets verder dan 'hardcore'; volgens de site zelf:
"Dillinger is [...]a creation merging new-school hardcore, progressive metal, and free-jazz".
Dan kom je er niet met enkel het schuiven van powerchords ;) (precies wat jij ook zegt eigenlijk).

MauP
2 februari 2006, 16:33
De bandnamen die ik hier voorbij hoor komen zijn meer metal-core, Hardcore stamt uit een verder verleden, Dead Kennedys waren zo'n beetje de oervaders, het belangrijkste element is vaak hoge snelheid (de snelle 2 kwartsmaat favoriet). Bands als Madball en Biohazard hebben de groove geintroduceerd en dat zware geluid hoor je dan weer verder in de (kots) Nu Metal van oa Limp Bizkit en volgelingen. Luister ook eens naar oudgedienden als MinorThreat, Descendents, D.R.I., MDC, VictimsFamily of NoMeansNo en je zegt nooit meer dat Hardcore simpel powerchords schuiven is :-)
Voor hardcore en punk raad ik Indepedent Outlet (http://www.outlet.nl) in Amsterdam aan. Een betere verzameling kun je volgens mij in Nederland niet vinden.

Bloodline
3 februari 2006, 17:12
wat vaak bij metalcore/hardcore gedaan wordt is bijvoorbeeld dit.

neem nou deze riff van me (dropped) tempo 210, 8ste noten :


Spoor 1
E E E E E E E E E E E E E E E E
E||--------------------------|--------------------------|
B||--------------------------|--------------------------|
G||--------------------------|--------------------------|
D||--------------------------|--------------------------|
A||--5-----5-----5-----5-----|--4-----4-----4-----4-----|
D||-----0-----0-----0-----0--|-----0-----0-----0-----0--|


E E E E E E E E E E E E E E E E
--------------------------|--------------------------||
--------------------------|--------------------------||
--------------------------|--------------------------||
-----------------------7--|-----6-----8-----7--6--7--||
--5--------7-----8--------|--------------------------||
-----0--0-----0-----0-----|--0-----0-----0-----------||

die zou ik kunnen opleuken en wat meer melodisch maken door er een A# als gond noot bij te doen dus wordt het dit:


Spoor 1
E E E E E E E E E E E E E E E E
E||--------------------------|--------------------------|
B||--------------------------|--------------------------|
G||--------------------------|--------------------------|
D||--------------------------|--------------------------|
A||--5-----5-----5-----5-----|--4-----4-----4-----4-----|
D||-----0-----0-----0-----0--|-----8-----8-----8-----8--|


E E E E E E E E E E E E E E E E
--------------------------|--------------------------||
--------------------------|--------------------------||
--------------------------|--------------------------||
-----------------------7--|-----6-----8-----7--6--7--||
--5--------7-----8--------|--------------------------||
-----0--0-----0-----0-----|--0-----0-----0-----------||

dus om bijv inplaats van dit te spelen:


E E E E E E E E E E E E E E E E
E||--------------------------|--------------------------|
B||--------------------------|--------------------------|
G||--------------------------|--------------------------|
D||--------------------------|--8-----5-----------------|
A||-----5-----8-----8--7--5--|--------------7--5--4--5--|
D||--0-----0-----0-----------|-----0-----0--------------|


E E E E E E E E E E E E E E E E
---------------------------|--------------------------|-----||
---------------------------|--------------------------|-----||
---------------------------|--------------------------|-----||
---------------------------|--------------------------|-----||
--------8-----7-----10--8--|--------8--7--------5--4--|-----||
--0--0-----0-----0---------|--0--0--------0--0--------|-----||

kan ik het bijvoorbeeld veel interesanter maken door hem zo te spelen:


E E E E E E E E E E E E E E E E
E||--------------------------|--------------------------|
B||--------------------------|--------------------------|
G||--------------------------|--------------------------|
D||--------------------------|--8-----5-----------------|
A||-----5-----8-----8--7--5--|--------------7--5--4--5--|
D||--0-----0-----0-----------|-----0-----0--------------|


E E E E E E E E E E E E E E E E
---------------------------|--------------------------|-----||
---------------------------|--------------------------|-----||
---------------------------|--------------------------|-----||
---------------------------|--------------------------|-----||
--------8-----7-----10--8--|--------8--7--------5--4--|-----||
--8--8-----8-----8---------|--5--5--------7--7--------|-----||

MauP
7 februari 2006, 16:47
Best geinig hoor die drop D-tuning, scheelt een hoop debiele vingerzetting om een gestoorde chord te fabriceren. Who needs a 7-string anyway?
Nu oppassen dat het geen Nu-metal wordt natuurlijk.

treblemaster
7 februari 2006, 22:50
Toch zou ik voor de old-school hardcore nooit drop-D gebruiken.....Waarom niet? Omdat juist bands als Minor Threat, Negative Approach, Black Flag, Sick of it All (in iets mindere mate) veel gebruik maken van het typische :

E|---------------|
B|---------------|
G|--5-5---------|
D|--5-5--5-5-5--|
A|--3-3--5-5-5--|
E|------- 3-3-3--|

Met een gewone stemming kun je heel snel alleen je ringvinger en pink bewegen, terwijl je barre vinger in het derde vakje blijft.