PDA

View Full Version : Kan iemand me nou eens uitleggen, in duidelijke taal graag..



nozem
23 oktober 2002, 17:11
Wat er nou precies gebeurt bij het afstellen van je gitaar? Ik speel al een jaar of 6, waarvan 3 jaar elektrisch, maar ik heb me nooit echt bezig gehouden met de 'technische' kant van het verhaal. Ik heb een tijdje terug een USA Strat gekocht, 3 maandjes geleden ofzo en ik kon em nog eens terug brengen om hem naar mijn wensen te laten afstellen. Nou wil ik best terug naar de gitaarboer maar ik zou niet weten wat er beter aan kan eigenlijk, klank is goed, soms een beetje schel, maar het is natuurlijk een Fender, en Fenders klinken meestal een beetje schel.. Maar leg me nu eens uit, wat doet zo'n kerel dan precies als ie je gitaar afstelt, gaat ie ergens aan draaien of sleutelen, zet ie de snaren hoger of lager, tell me! :wink:

En niet meteen beginnen over de searchfunctie, die heb ik al gebruikt maar ik heb nog steeds geen duidelijk antwoord op deze vraag.

Alvast bedankt!

sebass
23 oktober 2002, 17:40
Oke ik wacht 1....2....3....4

UTFS :wink:

Nee het is gewoon de hals holler of boller zetten voor de actie dus (hoogte van de snaren tov het fretboard), de hoogte van de elementen instellen en pole pieces voor een gebalanceerd geluid en goede sustain, misschien nog de potmeters schoonmaken, octaaf zuiver maken. Dat is het denk ik wel zo'n beetje. Voornamelijk balans en bespeelbaarheid dus.

nozem
23 oktober 2002, 17:59
Als je een 'duurdere' gitaar in een goeie winkel koopt, dan is ie toch meestal al wel redelijk afgesteld toch? Ik heb begrepen dat ik terug kon als ik bijv. de snaren wat hoger wilde laten zetten ofzo namelijk, dus daar maak ik uit op dat mijn plank verder wel behoorlijk is afgesteld?

Anders Destium
23 oktober 2002, 18:15
Als je een duurdere gitaar koopt mag je meestal de gitaar binnen het jaar nog eens laten afstellen, maar die zal in de winkel ook al goed afgesteld hebben gestaan...

Afstellen is meestal de actie zo laag mogelijk zetten zonder dat je last van fretbuzz krijgt (snaren zo dicht mogelijk op de hals), en dan daarna je intonatie en dergelijke op orde brengen zodat je aangenamer speelt.

Anders Destium
23 oktober 2002, 18:16
maar het is wel een proces dat een paar keer wordt herhaald, dus wat je al zei:
Aan wat schroefjes draaien, desnoods de hals iets rechter krommer/rechter zetten enz.

Brat
24 oktober 2002, 21:36
Waarom is de service van de meeste zaken toch zo slecht. Bij mijn zakie, STAND BY in Utreg wordt elke gitaar al kost ie 20 euro afgesteld, snaren naar wens enz. Bovendien krijg je er automatisch 3 Controle beurtjes bij. Ik krijg de indruk dat je bij de meeste zaken blij mag zijn als ze erbij lachen. Volslagen bezopen IMHO.

B_FORCE
24 oktober 2002, 21:47
toen ik mijn gitaar kocht, werd ie gratis afgesteld, en later ook nog (nog 2 of 3 keer gedaan), kreeg btw ook nog 6m snoer gratiz...

Anders Destium
24 oktober 2002, 21:52
Toen ik mijn eerste Ibanez kocht mocht ik van die knakker van Rock Palace mijn Squier daar laten, vond ik wel galant...

sebass
24 oktober 2002, 23:17
Ik doe het altijd zelf :smile: