PDA

View Full Version : Kan iemand me nou eens uitleggen, in duidelijke taal graag..



nozem
23 oktober 2002, 17:11
Wat er nou precies gebeurt bij het afstellen van je gitaar? Ik speel al een jaar of 6, waarvan 3 jaar elektrisch, maar ik heb me nooit echt bezig gehouden met de 'technische' kant van het verhaal. Ik heb een tijdje terug een USA Strat gekocht, 3 maandjes geleden ofzo en ik kon em nog eens terug brengen om hem naar mijn wensen te laten afstellen. Nou wil ik best terug naar de gitaarboer maar ik zou niet weten wat er beter aan kan eigenlijk, klank is goed, soms een beetje schel, maar het is natuurlijk een Fender, en Fenders klinken meestal een beetje schel.. Maar leg me nu eens uit, wat doet zo'n kerel dan precies als ie je gitaar afstelt, gaat ie ergens aan draaien of sleutelen, zet ie de snaren hoger of lager, tell me! :wink:

En niet meteen beginnen over de searchfunctie, die heb ik al gebruikt maar ik heb nog steeds geen duidelijk antwoord op deze vraag.

Alvast bedankt!

sebass
23 oktober 2002, 17:40
Oke ik wacht 1....2....3....4

UTFS :wink:

Nee het is gewoon de hals holler of boller zetten voor de actie dus (hoogte van de snaren tov het fretboard), de hoogte van de elementen instellen en pole pieces voor een gebalanceerd geluid en goede sustain, misschien nog de potmeters schoonmaken, octaaf zuiver maken. Dat is het denk ik wel zo'n beetje. Voornamelijk balans en bespeelbaarheid dus.

nozem
23 oktober 2002, 17:59
Als je een 'duurdere' gitaar in een goeie winkel koopt, dan is ie toch meestal al wel redelijk afgesteld toch? Ik heb begrepen dat ik terug kon als ik bijv. de snaren wat hoger wilde laten zetten ofzo namelijk, dus daar maak ik uit op dat mijn plank verder wel behoorlijk is afgesteld?

Anders Destium
23 oktober 2002, 18:15
Als je een duurdere gitaar koopt mag je meestal de gitaar binnen het jaar nog eens laten afstellen, maar die zal in de winkel ook al goed afgesteld hebben gestaan...