PDA

View Full Version : MXR phase 90



the feable
21 januari 2006, 13:17
Hej,

Ik zou zelf graag een MXR phase 90 willen bouwen. Ik vroeg me alleen af of dit een moeilijk pedaal is om te maken. Ik heb vrijwel geen soldeer- of bouwervaring. Laatst zelf LED's in mijn footswitch gemaakt dat was niet zo lastig, maar dit ziet er wel een heel stuk ingewikkelder uit. Is dit pedaal te lastig om mee te beginnen?

Is er verder nog een soort van recept te vinden?

Nielsje
21 januari 2006, 13:34
Het is te doen, maar ik zou er niet mee beginnen! als je absoluut geen ervaring hebt met solderen, dan geef ik je weinig kans van slagen...zeker niet de eerste keer..


probeer eens een booster o.i.d...

bovenaan de pagina bij tips en links staan genoeg pagina's.. ik zou zeggen, lees het eens door.

mayniac
21 januari 2006, 13:40
Nee, ik zou ook niet met dit pedaal beginnen, aangezien je hiervoor jfets zult moeten matchen voor het beste effect.

Dirk_Hendrik
21 januari 2006, 15:07
Nog steeds de aanrader voor hen die met 0 ervaring willen beginnen:
http://www.buildyourownclone.com

Met daarin:
http://www.buildyourownclone.com/phaser.html

JoostBaksteen
21 januari 2006, 18:33
Nee, ik zou ook niet met dit pedaal beginnen, aangezien je hiervoor jfets zult moeten matchen voor het beste effect.

Die kan je ook gematched bij Banzai kopen.

/edit: +1 voor D_H. Als het je eerste project is, is het veel makkelijker om een kant en klare print plaat te gebruiken. Als het bouwen je aanstaat en je wilt er meer maken kan je altijd nog uitzoeken hoe je zelf printplaten kan maken e.d.

dano
22 januari 2006, 13:53
Nog steeds de aanrader voor hen die met 0 ervaring willen beginnen:
http://www.buildyourownclone.com

Met daarin:
http://www.buildyourownclone.com/phaser.html

ik las dat die niet meer verschepen buiten us? of heb ik het verkeerd begrepen?

Dirk_Hendrik
22 januari 2006, 18:32
Je kunt in het order formulier nog steeds het land waar je woont aangeven. Lijkt me vooralsnog stug dus.

Robbert
22 januari 2006, 19:36
En ik heb mijn tremolo ook gewoon binnen gekregen, kostte wel een paar extra $.

Swan
22 januari 2006, 19:37
BYOC NO LONGER SELLS DIRECT
OUTSIDE OF THE U.S. Please
check our list of international
(http://www.buildyourownclone.com/distributors.html)distributors (http://www.buildyourownclone.com/distributors.html) to find your most
convenient source for BYOC
products helaas....

Fumi SG
22 januari 2006, 20:45
Ik wou al zeggen, ziet iedereen dat over het hoofd ofzo??:nervous:

dano
22 januari 2006, 23:48
wie heeft er zin om zich als importeur op te werpen?:P

Robbert
23 januari 2006, 00:50
Ik wou al zeggen, ziet iedereen dat over het hoofd ofzo??:nervous:

Ik zeg net twee minuten geleden dat ik hooguit twee weken geleden een Tremolo heb ontvangen. Jesus hey.

Swan
23 januari 2006, 11:43
wie weet waar je nog meer van ditsoort circuit boards kan bestellen? lijkt me wel handig voor mijn eerste bouwprojectje :dance:
http://www.buildyourownclone.com/sitebuilder/images/newboard-301x271.jpg

ik weet dat bijv http://www.newtone-online.nl en http://www.musikding.de ze heeft maar ik zou misschien iets anders willen maken dan the range, the lineal, the plus of the bender.

Speeddemon
23 januari 2006, 13:23
Swan; dat zijn de 'super professionele' printjes:
-wit gezeefdrukt/geplotterd met de component-locaties
-2 zijdig solderen mogelijk
-donkergroen



Die kun je hier laten maken:
http://www.futurlec.com/PCBService.shtml

Probleem is dat je ze wel in een heel specifiek bestandsformaat moet aanleveren (wat ik niet ken :( )

Je kan ook zelf printjes maken of laten maken, op olijfgroen/okerkleurig epoxy;
dat zijn ook de printjes die Newtone verkoopt. Bijna onbreekbaar spul ook trouwens!
Kosten rond de 2-5 euro, afhankelijk van grootte en aantal gaatjes. Ik besteed het uit, omdat ik er gewoonweg geen zin in heb/geen tijd aan wil besteden, en iemand gevonden die 't strak en mooi kan voor een goeie prijs.

Swan
23 januari 2006, 13:35
dank voor je suggestie, maar ik ben meer op zoek naar zo'n kant en klaar printje, ik ga denk ik voor de rangemaster van newtone, lijkt me een leuk eerste project, toch? :satisfie:

Speeddemon
23 januari 2006, 14:37
dank voor je suggestie, maar ik ben meer op zoek naar zo'n kant en klaar printje, ik ga denk ik voor de rangemaster van newtone, lijkt me een leuk eerste project, toch? :satisfie:
Ik heb 't ook over kant-en-klare prints.
Ik ga echt niet m'n 35 componenten van m'n FA-1 clones PTP of op gaatjesboard zitten verbinden. Kost me zeker 2 uur extra, en 2 uur arbeid is geen 4,50 euro wat zo'n print kost.

Swan
23 januari 2006, 14:57
ik bedoel of er ook nog andere webshops zijn met zulke printplaatjes al klaar voor montage (onderdelen kan ik altijd ergens anders bestellen/kopen) dus bijv. zo'n "the bender" of "the range" achtig projectje maar dan voor een tremelo ofzo...

Speeddemon
23 januari 2006, 15:23
ik bedoel of er ook nog andere webshops zijn met zulke printplaatjes al klaar voor montage (onderdelen kan ik altijd ergens anders bestellen/kopen) dus bijv. zo'n "the bender" of "the range" achtig projectje maar dan voor een tremelo ofzo...
Wat je kan doen (voor 1malige dingen); is zo'n PCB layout (transfer) van www.tonepad.com of www.generalguitargadgets.com halen,
en die opsturen naar iemand die printjes maakt, en 'm voor je laten etsen.

Of je stuurt een schema op, en zij verzinnen een praktische pcb layout voor je (kost je een hoop meer, maar is wel uniek). Maar dit is alleen interessant als je grotere oplages gaat bouwen. Voor die one-off dingen kun je 't beste naar 1 van de eerdergenoemde sites gaan.

Swan
23 januari 2006, 15:31
bedankt :)
dan ga ik toch maar voor een "the range" :)
die suggesties die jij deed (op t newtone forum) voor andere weerstandjes voor een vollere boost, is dat makkelijk uit te proberen?

Fumi SG
23 januari 2006, 16:13
Ik zeg net twee minuten geleden dat ik hooguit twee weken geleden een Tremolo heb ontvangen. Jesus hey.

Weet jij hoe lang ze niet meer buiten de VS verzenden dan, misschien pas sinds een week ofzo?! Jesus hey...

Sorry... ga maar weer verder!:satisfie:

Speeddemon
23 januari 2006, 16:55
bedankt :)
dan ga ik toch maar voor een "the range" :)
die suggesties die jij deed (op t newtone forum) voor andere weerstandjes voor een vollere boost, is dat makkelijk uit te proberen?
andere condensatoren! Belangrijk verschil!
Ik zou als ik jou was er 3,3nF in 't midden zetten, 4,7nF erbij voor de midboost en 22nF (of 33nF) voor de fullrange boost.

Is idd makkelijk; waar normaal de 2,2nF, 3,3nF en 6,8nF zitten, die vervangen. (of er überhaupt niet inzetten, en gelijk de hogere waardes nemen)

En evt die 3k9 weerstand vervangen met 4k7, voor wat meer output.

Swan
23 januari 2006, 22:16
ah tnx zal het onthouden :cheerup:

Swan
23 januari 2006, 22:37
t is waarsch wel aan te bevelen om er direct n paar (wwestandjes, condensatoren etc) te kopen?

Speeddemon
24 januari 2006, 00:01
t is waarsch wel aan te bevelen om er direct n paar (wwestandjes, condensatoren etc) te kopen?
Als je er maar 1 gaat bouwen, zou ik me gewoon houden aan die
2x 1Meg
1x 68k
1x 470k
1k 3k9
en dan evt. een 4k3 en een 4k7 erbij kopen.

En wat die condensatoren betreft;
10nF heb je sowieso nodig, evenals de 2 47uF elco's.

Voor input caps; haal 2,2nF, 3,3nF, 4,7nF, 6,8nF, 10nF,15nF, 22nF en 33nF.
Dan kan je eens lekker experimenteren welke 3 je 't best vind klinken.

Koop er deze strip bij:
http://www.newtone-online.nl/catalog/images/trvoet16.jpg

En knip die in stukjes van 4 pinnetjes. Die soldeer je dan waar normaal de 3 ingangscondensatoren moeten komen. En vervolgens kun je gewoon de condensators daar in'klikken'. Dus als er 1 niet bevalt, hoef je 'm niet moeilijk los te solderen (is voor beginners vaak een hel!), maar d'r met een pincet of met de hand uit te trekken.

De middelste condensator wordt je 'treble' condensator. Hou deze dus ONDER 6,8nF.
De andere 2 zijn je MIDBOOST en FULLRANGE condensatoren.

Effectief is 2,2nF - 6,8nF treble boost. 6,9nF t/m 12nF midboost, en 25-35nF fullrange.

De ingangscondensator wordt namelijk parallel geschakeld met 1 van die andere 2, als je de 3 standen schakelaar omhoog of omlaag doet (middelste stand is dus alleen de middelste condensator), en condensatoren parallel=waardes optellen.

Dus een goed uitgangspunt is bijvoorbeeld
4,7nF (cap voor midboost)
3,3nF (middenste cap)
33nF (als je met singlecoils speelt! Met humbuckers zou ik hier 22nF indoen)

je midboost is dan 3,3nF + 4,7nF =8nF.
Maar voor 't zelfde geld vind je de midboost geweldig, maar de trebleboost te dun. Dan draai je die 2 waardes om;
heb je 4,7nF als treble boost, en met 3,3nF erbij nog steeds 8nF als mid boost.

Swan
24 januari 2006, 00:27
tnx! dat klinkt slim idd, en expirimenteren met de waardes lijkt me leuk, leer ik ook nog wat van ;)
is t ook mogelijk om er n basboost van te maken?

(ben bang dat dit erg verslavend is)

Negative K3 fan
24 januari 2006, 00:39
tnx! dat klinkt slim idd, en expirimenteren met de waardes lijkt me leuk, leer ik ook nog wat van ;)
is t ook mogelijk om er n basboost van te maken?

(ben bang dat dit erg verslavend is)

het is ook erg verslavend...

een bassboost is helemaal niet moeilijk; inplaats van een hoog doorlaat filter (condensator in serie met je signaal), moet je een laag doorlaat filter maken (een condensator naar de massa/aarde), waardoor er dus minder hoog dan laag wordt versterkt en er uiteindelijk dus een bass boost ontstaat.

Speeddemon
24 januari 2006, 00:41
het is ook erg verslavend...

een bassboost is helemaal niet moeilijk; inplaats van een hoog doorlaat filter (condensator in serie met je signaal), moet je een laag doorlaat filter maken (een condensator naar de massa/aarde), waardoor er dus minder hoog dan laag wordt versterkt en er uiteindelijk dus een bass boost ontstaat.
Op zich, als je voor de Fullrange een 0,1uF (ofwel 100nF) cap neemt, klinkt dat dusdanig zompig/vol, dat 't ook als een bassboost klinkt.

Swan
24 januari 2006, 10:26
ah maar wat zou dan n mooie schakeling zijn? 3,3 - 4,7 - en dan 100 lijkt me beetje raar...

Negative K3 fan
24 januari 2006, 10:29
Op zich, als je voor de Fullrange een 0,1uF (ofwel 100nF) cap neemt, klinkt dat dusdanig zompig/vol, dat 't ook als een bassboost klinkt.

zompig idd, erg onbruikbaar lijkt me... zoals bij die SHO waar de te grote input cap icm humbuckers in mijn geval gewoon zompig en onbruikbaar is

Swan
24 januari 2006, 10:46
hoe verhouden trouwens de SHO en deze zich kwa bouwbaarheid?

Negative K3 fan
24 januari 2006, 10:50
met deze bedoel je the range??

de SHO is wel bijzonder overdreven eenvoudig, ik denk niet dat ik een simpeler effect behalve een volume pedaal ken dat eenvoudiger is dan een SHO.

Swan
24 januari 2006, 10:57
ja bedoelde the range, sorry..
hmm SHO is ook erg leuk natuurlijk, maar the range is misschien wel nuttiger..
argh! suggesties?:hippie:

Negative K3 fan
24 januari 2006, 11:12
dat hangt er helemaal vanaf waar je naartoe wil, een SHO is een clean boost voor het volle spectrum en the range is een wat viezere boost (meer vervorming) en alleen een treble boost. In mijn situatie (LP -> marshall) zou ik denk ik zelf een rangemaster verkiezen boven de SHO, maar ik heb er eigenlijk nog nooit een geprobeerd. Jij wil denk ik meer een doom/metal/industrial kant op en ik weet eigenlijk niet wat je daarvoor nodig kunt hebben... zou het eerder in gekke fuzzes zoeken, of bijvoorbeeld dingen als de ZVex machine/woolly mammoth etc.

Swan
24 januari 2006, 17:50
ah dan ga ik denk ik toch voor The Range :)

er komt al n fuzzfactory aan btw :)

JoostBaksteen
24 januari 2006, 18:01
Koop er deze strip bij:
En knip die in stukjes van 4 pinnetjes.

Met wat voor tang knip je ze dan? Ik brak ze altijd af, met 2 punttangen, maar dan gaat ongeveer 50% stuk :( Met stuk bedoel ik dat je het ijzeren-staafje van de buitenkant kan zien zitten, dat er dus een stuk buiten kant mist.

Nu heb ik zojuist geprobeerd met een zijknip tang, maar dat gaat ook niet echt lekker. Het is wel al beter, maar nu ligt het uitval percentage op ongeveer 20%. Bovendien moet je ze bijsnijden omdat de zijkantjes nog 'randjes' hebben. Maar dat had ik ook met mijn punttang methode.

Speeddemon
24 januari 2006, 18:55
Met wat voor tang knip je ze dan? Ik brak ze altijd af, met 2 punttangen, maar dan gaat ongeveer 50% stuk :( Met stuk bedoel ik dat je het ijzeren-staafje van de buitenkant kan zien zitten, dat er dus een stuk buiten kant mist.

Nu heb ik zojuist geprobeerd met een zijknip tang, maar dat gaat ook niet echt lekker. Het is wel al beter, maar nu ligt het uitval percentage op ongeveer 20%. Bovendien moet je ze bijsnijden omdat de zijkantjes nog 'randjes' hebben. Maar dat had ik ook met mijn punttang methode.
een 16cm Knipex zijkniptang.
Die randjes vijl ik meestal bij.

JoostBaksteen
24 januari 2006, 18:58
een 16cm Knipex zijkniptang.
Die randjes vijl ik meestal bij.

Zoiets eens proberen... die kracht-zijkniptang van de gamma is misschien wel een klein beetje lomp :roll:

aad
24 januari 2006, 19:39
Zoiets eens proberen... die kracht-zijkniptang van de gamma is misschien wel een klein beetje lomp :roll:

http://img139.imagevenue.com/loc242/th_34730_DSCF1096.JPG (http://img139.imagevenue.com/img.php?loc=loc242&image=34730_DSCF1096.JPG)

€ 60,= ongeveer (ik heb geloof ik € 53,= betaald).

Swan
24 januari 2006, 19:44
spullen voor "The Range" zijn besteld :D
mijn allereerste bouwproject komt er aan :dance:

Negative K3 fan
24 januari 2006, 21:37
pas maar op over een tijdje begin je met buizenamps en dan is het krat van karpaten

JoostBaksteen
24 januari 2006, 21:42
@aad zoiets is wel mooi ja :) Volgens mij hebben we zoiets zelfs nog wel liggen... hoewel het niet zo'n mooie zal zijn als jij hebt... :p Zal eens kijken.

Idd, nk3, dat bedenk ik me nu pas... We hadden de mensen eigenlijk moeten waarschuwen... voor het virus dat bouwen heet... als je er eenmaal aan begint kom je er nooit meer van af :( :D

cosmos
25 januari 2006, 09:37
De Gier Gitaarbouw wordt de dealer voor NL!

Swan
25 januari 2006, 20:16
cool, wanneer?

cosmos
25 januari 2006, 22:28
Aldus Keith BYOC:

"They should have kits in stock in the next week or two. I don't know when they'll be ready to ship."

Swan
25 januari 2006, 22:38
cool!
gaat ie ook de printjes los verkopen?

Swan
27 januari 2006, 15:56
nou ik heb mn pakketje binnen, alles erg netjes gesorteerd en in zakjes etc, goeie service bij Newtone!
alleen ben ik zo blond geweest om 2 printjes te bestellen :???:
dus als iemand er nog eentje nodig heeft van een "the range"
wat is alles trouwens klein, lol...maargoed, eerst ff tentamens afronden en dan beginnen met bouwen :)

nog 1 vraagje; ik ben van plan om de body met hammerite te doen in n leuk metaaltextuurtje, daar dan misschien nog wel wat artwork/txt op te schilderen met de hand, watvoor soort verf kan ik hiervoor gebruiken? (en dan een clearcoat er overheen)

Speeddemon
27 januari 2006, 16:38
nou ik heb mn pakketje binnen, alles erg netjes gesorteerd en in zakjes etc, goeie service bij Newtone!
alleen ben ik zo blond geweest om 2 printjes te bestellen :???:
dus als iemand er nog eentje nodig heeft van een "the range"
wat is alles trouwens klein, lol...maargoed, eerst ff tentamens afronden en dan beginnen met bouwen :)

nog 1 vraagje; ik ben van plan om de body met hammerite te doen in n leuk metaaltextuurtje, daar dan misschien nog wel wat artwork/txt op te schilderen met de hand, watvoor soort verf kan ik hiervoor gebruiken? (en dan een clearcoat er overheen)
Motip primer (grijs, acryl) en daaroverheen Motip hammerite blue (10,95 per bus). En afwerken met Motip Vernis (clearcoat).

ALLES van 1 merk gebruiken voor de beste hechting/kwaliteit!

Swan
27 januari 2006, 16:46
ok tnx voor de tip maar ik vroeg watvoor verf te gebruiken voor de txt/artwork

Speeddemon
27 januari 2006, 18:36
zou ik niet verven, maar inkjet/laserjet decals voor gebruiken.

Of je moet die handpainted look van Zvex mooi vinden... :nervous:
Overigens, die handpainted zooi van Okko is HEEL anders gedaan, met van die dikke speciale verf. :blast:

Swan
27 januari 2006, 18:53
ja zoiets als zvex wil ik, anders zou ik het niet vragen toch?

Dirk_Hendrik
27 januari 2006, 19:04
yo! chill.

Swan
27 januari 2006, 19:41
sorry was niet zo bedoelt als dat t (blijkbaar) overkomt...

Speeddemon
27 januari 2006, 19:46
sorry was niet zo bedoelt als dat t (blijkbaar) overkomt...
probeer 't met acrylverf (droogt snel).
Met olieverf ben je wel een stuk meer hard-core in kunstenaarskringen, maar dan moet je wel 100% zeker zijn dat je clearcoat op alkyd-basis is en niet op acrylbasis!

Alkyd kan WEL over acryl, maar andersom niet.

Swan
27 januari 2006, 19:52
tnx! *schrijft op*
is die Motip Vernis op Alkyd basis?

Speeddemon
27 januari 2006, 20:08
allebei te krijgen. Maar ik werk liever met alles acryl, aangezien dat stukken sneller totaal droog en gebruiksklaar is (3 uur per laag ipv 24-48 ).
En de acrylvernis en primer kan ik goedkoper vinden in autoshops, 500ml. voor 5,95 ipv 400ml voor 5,50.

Swan
27 januari 2006, 20:10
dan ga ik daar ook eens kijken.... enig idee of hamerite op acrylbasis is? waarsch. niet?

Speeddemon
27 januari 2006, 20:26
dan ga ik daar ook eens kijken.... enig idee of hamerite op acrylbasis is? waarsch. niet?
volgens mij wel, want hij droogt ook aardig snel.
Op de spuitbus staat er niks over alleen. En verder raden ze je aan hammerite in 1 dekkende laag te spuiten; ik zeg: 2 of 3 dunne laagjes (met een dag ertussen). Één dikke aag hardt nl niet goed genoeg uit.