PDA

View Full Version : THD Yellow Jackets: EL84's i.p.v. EL34's in de Rivera



Mitch
21 januari 2006, 00:14
Oké, vandaag kwamen ze binnen: THD Yellow Jackets (http://thdamps.com/products/yellow_jacket.htm). In het kort: adapters die het gebruik van EL84's mogelijk maken. Onze oefenruimte is vlakbij dus meteen maar uitgeprobberd en hier de eerste impressie.
Voor de volledigheid: ik heb gespeeld op mijn De Gier Custom en Fender CIJ Tele 52 RI, de éen lekker vol en de ander lekker helder :satisfie: . Amp is mijn Rivera Clubster 45 met extra 1x12 cab. Klinkt van zichzelf wat puntig, duidelijk tophoog in het clean, met aardig wat punch en een Marshall-maar-dan-flexibeler-en-niet-zo-schel drive kanaal.
Wat me opviel was dat het volume niet zo veel afnam, maar het was toch net genoeg om het clean (geen master volume) nét effe iets verder open te draaien. Gevolg: met twee boostertjes had ik er ineens een scheurkanaal bij :D . Heel erg lekker voor slag, maar door de mosfet boosters wel iets te veel tophoog om er een vloeiend lead geluid uit te halen. Slag was super lekker !
Het tophoog was iets mooier en ronder van klank dan met de EL34's. Wie zei daar 'classic EL84 chime' ? De presence knop, die in de oude situatie voor het drive kanaal lekker open kon, moest voor het clean juist niet te ver open en dat was dus altijd een beetje een compromis. Nu kon ik daar een veel betere stand voor vinden. Onverwachte meevaller !
Het drive kanaal kreeg een tikkie minder grom in het mid laag, hier was de verwijdering van de EL34's wel merkbaar, maar zeker niet pijnlijk. Belangrijkste zorg was dat mijn germanium fuzz niet zo lekker meer zou klinken (zoals bij een aantal andere EL84 amps het geval was), maar die deed nog steeds prima zijn werk. Alleen de extreem bassige, ranzige wat-trilt-de-vloer-ineens sound die ik voor een enkel nummer gebruik werd te dof, maar voor normaal lead-gebruik: prima. Sowieso kon ik weer wat pedalen anders instellen en anders gebruiken, maar daarvoor ben ik ook een Pedalennerd :sssh:
Tweede meevaller was dat ik nu mijn De Gier in de Low input kon stoppen en mijn Tele in de High input en ze nu qua volume prima in balans waren. Om de één of andere reden werkte dat met de EL34's niet zo.

Kortom: het is een nuanceverschil, geen wereld van verschil binnen mijn setup. Wel nuttig en ik denk dat ze er in blijven. Zo niet, dan is het sowieso een prima backup voor optredens. Anyway, ik zal het zootje meeslepen naar Almere. Ik denk dat het best leuk is om eens puur het verschil in eindbuizen te horen. Kunnen er weer wat fabeltjes de wereld uit...

birt
21 januari 2006, 00:18
kan je dan 1 el84 en 1 el34 gebruiken?

Mitch
21 januari 2006, 00:30
Volgens de beschrijving kun je ze alleen per paar gebruiken. Het 'mengen' van de sounds die de verschillende eindbuizen gegeven hebben lijkt me ook een beetje onzinnig. Zó groot zijn de verschillen dan ook weer niet dat je echt een best of both worlds nodig hebt. Met de Yellow Jackets in de amp vond ik eignelijk sowieso al best of both worlds :D

Negative K3 fan
21 januari 2006, 00:38
1 el84 en 1 el34?? hmm lijkt me niet het meest verstandigste maar op ziuch kan ik geen direct reden bedenken waarom het niet zou kunnen werken.

Maargoed, leuk dat het bevalt, tot hoe luid heb je je amp getest en wat voor verschil merk je nu als je je eindtrap hard over de top stuurt? Trouwens, die el84 chime, dat is echt de shit, maar ik vraag me nou af of dat puur door de el84s komt of door de circuits waar ze meestal in worden gebruikt.

Mitch
21 januari 2006, 10:37
Maargoed, leuk dat het bevalt, tot hoe luid heb je je amp getest en wat voor verschil merk je nu als je je eindtrap hard over de top stuurt? Trouwens, die el84 chime, dat is echt de shit, maar ik vraag me nou af of dat puur door de el84s komt of door de circuits waar ze meestal in worden gebruikt.

Ik heb mijn versterker gewoon precies zo hard gezet als ik in de oefenruimte nodig heb om mooi in de mix te liggen, dus niet vol open of zo. Het menselijk gehoor gaat op veel hogere volumes sowieso rare aanpassingen doen, dus hoe het dan nog op mij overkomt is totaal niet betrouwbaar meer.
Het clean kanaal (non master) ging dus net iets eerder en makkelijker opbreken en deed dat op een prettigere manier (minder brommend in het laag, maar mooier in het hoog). Drive kanaal heb ik op erg lage gain staan: zacht aanslaan is praktisch clean, normaal tot hard aanslaan is een bescheiden grom en met een boostertje heb je een steviger drive. De master staat dan dus wel half open. Het kanaal is duidelijk mid-georiënteerd, het is geen über-bass-response modern ding dus daar mis je qua bas respons wel iets t.o.v. de EL34's, maar niet veel. Je mag 'm de 29e wel hard zetten als je wil, maar dan maak ik even een ommetje :D

birt
21 januari 2006, 10:57
ik was eerder al aan het fantaseren of het mixen in een 100 watter niet mogenlijk zou zijn. aan half power switch waarbij je enkel de middelste 2 eindbuizen gebruikt (el84's) of alle vier de buizen (2 el84's en 3 el34's)

Mitch
21 januari 2006, 11:05
Dat kan hoor. Lees anders de specs op de site nog effe door, of de reviews op HC.

pimmetje
21 januari 2006, 11:16
pffffrrrrrttt....
wilde veranderen, niet opnieuw reageren.
Lastig hoor zo'n nieuw forum :D.

pimmetje
21 januari 2006, 11:17
Waar heb je ze gekocht?
En moet je nog ff extra op je impedantie letten of is dat allemaal automatisch geregeld?

taylor
21 januari 2006, 11:25
van de haar heeft ze,nee tis gewoon aansluiten en gaan maar door de hoogte passen ze geloof ik niet in elke amp.

zelf heb ik nogal wisselende dingen over gehoord de 1 vind het wel wat(in het begin) maar na een tijd doen ze toch weer weg/eruit misschien wel om wat de topic strater zegt dat het de verschillen klein blijven.je ziet ze wel eens langs komen op marktplaats/ebay enzo dus.....

Mitch
21 januari 2006, 13:06
Ik heb ze via eBay, maar Haar heeft ze inderdaad in zijn assortiment. Gezien de hoogte is het ongetwijfeld handiger voor combo's dan voor tops. Ik moet nog gaan zien hoe het loopt, maar zelfs al ga ik ze niet blijvend gebruiken: ik vind het een ideale backup. De andere gitarist in de band heeft bijv. 6L6 in zijn amp, maar mocht bij één van ons tijdens een gig een eindbuis de geest geven dan kunnen we allebei de Jackets met de EL84's erin gooien. Dat alleen was me de aanschaf al waard.

imlikeajungle
19 maart 2008, 12:44
Ik bump even een hele oude om te zien wat Mitch er achteraf nu van vond en of er nog mensen zijn met ervaringen... Ik heb een Green/Matamp GT120 met een véél te hoog volume. Ik vroeg me af of Yellow Jackets een oplossing zijn (ik heb al twee lampen getrokken) maar na het lezen van dit topic vraag ik me af of het wel genoeg verschil maakt qua volume?

Mitch
19 maart 2008, 13:05
Geen ervraing met een 100watter. Bij de 50watter kwam het breakup point wat lager te liggen, het volume was iets minder maar de headroom was duidelijk minder. Toen ik onverwacht NIET uitversterkt werd op een buitenpodium had ik een probleem :D
Het is gissen wat het doet met een 100watter, ik zou het niet durven voorspellen. Gewoon kijken of je ze tweedehands kan scoren en vind je 't niet de moeite waard kun je met minimaal verlies weer doorverkopen.

imlikeajungle
19 maart 2008, 17:57
Ik heb al twee lampen getrokken dus officieel is het een 60 watter nu...
Ik denk dat het probleem zich voor mij eerder situeert in de gain-knop, volgens mijn tech is het namelijk eerder een toneshaping knop, schematisch gezien, en dus is het eigenlijk een non-MV amp.

Mitch
19 maart 2008, 21:53
Dan zou het wel eens een eind kunnen schelen, maar nogmaals: ik heb er geen directe ervaring mee op een 'grote jongen'. Het cleane kanaal van de Rivera had ook geen master volume en van standje 1 3 was het een bescheiden verschil, tot 5 begon -ie steeds harder te crunchen en daarboven kwam er geen extra volume meer uit.
Harmony Central reviews al gelezen?

imlikeajungle
19 maart 2008, 22:20
Dat ga ik nu doen, dank je voor de tip. Zou je me kunnen zeggen wat je ze betaald hebt? Ik zie ze bij een Nederlandse shop aan 37.50/stuk, kan dat goedkoper?

Mitch
19 maart 2008, 22:26
Per stuk? Die dingen gaan altijd per set, lijkt me logischer...
Ik heb ze toen via eBay gekocht, tweedehands maar nog erg nieuw. Ook zoiets geloof ik.

imlikeajungle
19 maart 2008, 22:37
http://www.tonefactory.nl/shop2/product_info.php?products_id=2880

Dit is toch per stuk mag ik aannemen? Anders zijn ze wel zéér goedkoop.
Ik heb een setje op eBay gezien, even met de verkoper mailen en wie weet...