PDA

View Full Version : Beginnersvraagje over cabinet



xantrax
20 januari 2006, 20:41
Hallo,
Ik ben een gitarist en speel al een hele tijd op een tour reverb (head), en speakers waarvan ik niet eens weet wat ze juist zijn. Ik weet alleen dat ze door iemand zelf gebouwd zijn.
Nu wordt het stilaan tijd om verder te gaan en wil de speakers vervangen door betere. Ik heb eens gekeken op internet maar kan door het bos de bomen niet meer zien. Mijn tour reverb is 100watt op 4 ohms en 75watt op 8 ohms. Kan iemand me advies geven hierover? Ze moeten voornamelijk goed zijn in metal.

AART
20 januari 2006, 22:34
wat is je budget?

Er is genoeg, maar heel veel zal ook buiten je budget vallen denk ik.

en wil je 2x12 of 4x12?

xantrax
20 januari 2006, 23:20
Ik wil zeker niet meer dan 800euro eraan uitgeven.
Wat is net het verschil tussen 2x12 en 4x12?
Sorry voor de waarschijnlijk ongelofelijke domme vraag, maar ik heb mij nooit echt beziggehouden met versterkers. Het was altijd gewoon inpluggen en spelen...

chennie
20 januari 2006, 23:49
2x12 = 2 keer 12 inch speakers
4x12 = 4 keer 12 inch speakers

De meningen zijn verdeeld, dus ik denk dat het afhankelijk is van versterker, bouw, speakers en speelstijl. De een zegt dat de ene meer bass geeft, of meer "oompf" in je geluid, of komen aan met termen als spreiding of verdeling van je geluid, soms lees ik nog eens over dat de een harder gaat dan de andere....(wat dus niet kan).

Je moet even uittesten wat je zelf leuker vindt. Voor 800 kan je wel goed uit de voeten en kan je wel een 4x12 kopen, die zijn natuurlijk duurder dan een 2x12.
Maar ik denk dat celestion v30 speakers heel goed gangbaar zijn voor metal. Het zijn redelijk populaire speakers en veel metal bandjes, kleine maar ook grote spelen op deze speakers.
Check ook de site van celestion (http://www.celestion.com) Daar heb je ook wel clips enzo.

Bins
21 januari 2006, 02:17
geloof me... vervang eerst je amp, en daarna pas je cab. Ik heb ook een tijd met een tour reverb gespeeld, en hoewel dat zeker geen slechte amp is, is imo een degelijke amp door een crappy cab beter dan een "mwa" amp door een degelijke cab.
Voor mij ging het zo:
TR + Attax cab: niet verkeerd
TR mee naar gigs + bv. 1960a/b cabs ed: Mwa.. iets beter wel
Mesa .50+ + Attax cab: Stuk beter
Mesa.50+ + Attax cab met eminence governors: Nice!
Een speaker zal je geluid altijd "kleuren", maar voor de basis is je amp veel belangrijker. (mijn mening)

Edit: je zegt metal en 800 euro: ik zeg dan: 2ehands 5150 door je huidige cab, wedden dat het "meer metal" is dan je tour reverb door een cab van 800 eurs..

xantrax
21 januari 2006, 12:37
Ok, ik ga dan eens kijken op wat online veilingsites of ik een goede amp kan vinden. Is dit aangeraden of kan je beter gewoon een nieuwe kopen?

StereoX
21 januari 2006, 12:40
altijd 2e hands. maak je ook minder verlies bij verkoop

AART
21 januari 2006, 13:11
http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=gitvers&md=details&id=55207

Bins
21 januari 2006, 16:00
http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=gitvers&md=details&id=55207

Aarg.. GAS.. Euuhh.. mesa.50+ kopen iemand?? :)

AART
21 januari 2006, 22:59
Aarg.. GAS.. Euuhh.. mesa.50+ kopen iemand?? :)


:soul:

jammer dat ik geen poet heb :satisfie:

BTW, je hebt een prive bericht.