PDA

View Full Version : Kleurcodes weerstanden



Janne
20 januari 2006, 15:38
Bij het bouwpakket voor mijn buizenversterker zaten van die keramische weerstanden met kleurcodes die de weerstand enzo aangeven. Nu lukt het me wel om te bepalen hoeveel Ohm dat is (via http://www.fontys.nl/elektro/medewerkers/tcramer/netwerken/meet/kleur/kleur5.htm), maar in de handleiding geven ze geen Ohm, maar bijvoorbeeld 680R/5W (en dan type MF 5%), hoe weet ik nu welke weerstand dat is? Dus welke kleurcode hoort daarbij of hoeveel Ohm is die weerstand?
Janne

Dirk_Hendrik
20 januari 2006, 15:44
Jouw voorbeeld:
680 Ohm, 5 watt, 5% tolerantie

JoostBaksteen
20 januari 2006, 16:10
R staat voor Ohm, dus 680Ohm

Verder, die kleurcodes, gewoon even klikken en je ziet wat er gebeurd. Hier is het dus:

Blauw (6) Grijs ( 8 ) Zwart (0) * 10 ^ Zwart (0) +/- 5% (Goud)

680 * (10^0) = 680 Ohm dus.

/edit: er is overigens geen betere manier om de waarde te weten te komen dan te meten, ivm afwijking.

Janne
20 januari 2006, 16:54
Ok bedankt, ik kreeg alleen wat waardes die niet hetzelfde waren als waardes op mijn lijstje, maar ik ga het nog eens proberen.
(Een K ipv een R zal dan wel kilo ohm betekenen denk ik?)

JoostBaksteen
20 januari 2006, 16:56
Ja, klopt.

aad
20 januari 2006, 19:02
Wellicht helpt dit?

weerstanden (en condensatoren (min of meer))
zwart = 0
bruin = 1
rood = 2
oranje = 3
geel = 4
groen = 5
blauw = 6
violet = 7
grijs = 8
wit = 9

Wist je waarschijnlijk al
bruin, zwart,rood = 1000ohm 0f 1K
eerste getal (bruin = 1), tweede getal (zwart = 0), aantal nullen achter de eerste twee getallen (rood = 3).

Metaalfilmweerstanden kunnen 4 kleurcodes hebben voor de waarde.
Dan krijg je bijvoorbeeld rood, rood, bruin, rood. 2,2,1,2 = 22K1, dit zijn 1% weerstanden. In dat geval wordt de vierde
ring het aantal nullen achter de waarde van drie cijfers.
Er staan meerdere ringen op bijvoorbeeld nog een rode aan het eind. Dit geeft aan het aantal ppm (parts per million)
een getal dat aangeeft hoevel de weerstand kan gaan afwijken bij temperatuurverschillen.
Het is soms best even lastig om zo'n weerstand af te lezen. Mede door dat 1% een E96 reeks kennen.
Belangrijk om te weten dat je de waarde moet lezen niet vanaf de gouden of zilveren ring die er ook op zit

Janne
20 januari 2006, 21:03
Ik heb een beetje gepuzzeld en dit kreeg ik eruit, alle waardes komen uit de handleiding, en ze kwamen niet allemaal overeen met wat die kleurcodes precies betekenden (als iemand zin heeft mag ie t lijstje ff langslopen :) ).
Bruin-Zwart-Bruin-Goud 100R

Rood-Blauw-Groen-Zwart 270R

Blauw-Grijs-Paars-Goud 680R

Grijs-Rood-Groen-Goud 820

Bruin-Zwart-Rood-Goud 1K

Bruin-Rood-Rood-Goud 1K2

Oranje-Wit-Rood-Goud 3K9

Oranje-Oranje-Oranje-Goud 33K

Geel(of wit?)-Zwart-Paars-Goud 47K

Groen-Blauw-Paars-Goud 56K

Blauw-Grijs-Groen-Goud 68K

Bruin-Zwart-Wit Goud 100K

Bruin-Rood-Wit-Goud 120K

Rood-Rood-Wit-Goud 220K

Bruin-Zwart-Groen-Goud 1M

JoostBaksteen
20 januari 2006, 21:09
als iemand zin heeft mag ie t lijstje ff langslopen :) )

Je kan jezelf controleren met die site die je zelf gaf. Het klopt namelijk niet (allemaal)

Oranje-Oranje-Oranje-Goud 33K

Is 33ohm, geen K. Aangezien goud als 4e ring 10^-1 betekend. De rest heb ik overigens niet gechecked. Maar zie meer 'goud' voor K staan, wat dus Ohm moet zijn.

Of bedoel je toevallig de tolerantie daarmee?

chennie
20 januari 2006, 21:14
het laatste kleurtje is volgens inderdaad de tolerantie ;)

Negative K3 fan
20 januari 2006, 21:15
ik vind die kleurcodes maar verrot, soms zijn kleuren niet van elkaar te onderschieden, ik meet ze sowieso altijd door met de multimeter ter controle.

Janne
20 januari 2006, 21:16
Ja het kan dus dat dat over die tolerantie gaat, maar die kleuren zijn dus de kleuren die ik op de weerstanden zie, en die 33K is wat er in de handleiding staat.
Er zit wel steeds een grotere ruimte tussen de derde kleur en het gouden ringetje, alleen dat kon ik op die site niet instellen ;) .
Dus de getallen op zich klopten wel, alleen het aantal nullen niet dacht ik.

chennie
20 januari 2006, 21:19
ik vind die kleurcodes maar verrot, soms zijn kleuren niet van elkaar te onderschieden, ik meet ze sowieso altijd door met de multimeter ter controle.

ik meet ook altijd, is me sneller. Ik vergeet die kleurcodes altijd en opzoeken, mah nee...geen zin. Meten is Weten.
Maar ik ben wel overtuigd dat dat gouden randje tolerantie is. 5% als ik het goed heb overigens.

JoostBaksteen
20 januari 2006, 21:22
Ja het kan dus dat dat over die tolerantie gaat, maar die kleuren zijn dus de kleuren die ik op de weerstanden zie, en die 33K is wat er in de handleiding staat.
Er zit wel steeds een grotere ruimte tussen de derde kleur en het gouden ringetje, alleen dat kon ik op die site niet instellen ;) .
Dus de getallen op zich klopten wel, alleen het aantal nullen niet dacht ik.

Ok, dan worden er dus maar 2 kleuren gebruikt voor de waarde, de 3e is de macht.

Dus bv: rood, rood, rood, goud zou dan: 22 * 10^2 = 2K2 5% zijn.

Als je op de site het eerste getal leeg laat krijg je hetzelfde resultaat.

JoostBaksteen
20 januari 2006, 21:27
Dat wit en paars op het einde lijkt me trouwens sterk... dat worden veel te hoge waardes...

Rood-Rood-Wit-Goud 220K

Dat is dus 22 * 10^9 ... lijkt me niet

nicoverduin
20 januari 2006, 21:37
Je kan jezelf controleren met die site die je zelf gaf. Het klopt namelijk niet (allemaal)

Oranje-Oranje-Oranje-Goud 33K

Is 33ohm, geen K. Aangezien goud als 4e ring 10^-1 betekend. De rest heb ik overigens niet gechecked. Maar zie meer 'goud' voor K staan, wat dus Ohm moet zijn.

Of bedoel je toevallig de tolerantie daarmee?

Site klopt als een bus hoor. Alleen je moet in de gaten houden of er 4 of 5 banden zijn. Als er 4 banden zijn, dan moet je de eerste op zwart zetten (e12 reeks). Metaalfilm weerstanden hebben nog wel eens 5 banden. In dat geval moet je alle banden invullen. Ben het echter ook eens met Nk3...Meten is weten. Je zal maar kleurendoof zijn.....

Janne
20 januari 2006, 22:32
Jup, er zaten verschillende bij met 4 en andere met 5 banden, alleen dan hadden ze allemaal 4 banden (duidelijk he ;) ). Bij sommige zat er tussen de laatste 2 banden een grotere ruimte dan tussen de andere banden en daar was die gouden band dus de tolerantie.
En dat werkt op die site dus door dan de eerste kleur leeg te laten.
Ik had het ook al gemeten eerst, maar ik begreep dat gedoe met die R en K niet.

hadv
20 januari 2006, 23:48
even de volgende opmerkingen

Rood-Blauw-Groen-Zwart 270R > 265 ohm, 1% of 2M6, 1% (zie tekst onderaan)

Blauw-Grijs-Paars-Goud 680R > kijk nog eens goed, PAARS kan haast niet goed zijn

Grijs-Rood-Groen-Goud 820 > 8,2M

Geel(of wit?)-Zwart-Paars-Goud 47K : weer PAARS

Groen-Blauw-Paars-Goud 56K : en nog een keer PAARS

Blauw-Grijs-Groen-Goud 68K > 6M8

Bruin-Zwart-Wit Goud 100K > en hier kan WIT haast niet goed zijn

Bruin-Rood-Wit-Goud 120K > idem

Rood-Rood-Wit-Goud 220K > idem

ik heb als 'hoogste' waarde op de derde ring (bij 5 en 10%) alleen blauw gezien, dus de reeks van 10M >> 99M
paars zou betekenen 100M >> 999M
grijs 1T >> 9,9T
wit 10T >> 99T
en deze waarden ben ik in 30 jaar hobby nog nooit tegengekomen

let er op dat zodra de 4e ring niet zilver of goud is er, in de regel, sprake is van weerstanden met minder tolerantie. in dat geval heb je vijf ringen waarbij de laatse, meestal zwart, de tolerantie aanduidt
bij 4 ringen met de laatste zwart weet ik het niet meer precies en pak ik mijn multimeter ;-)

tuonra
21 januari 2006, 03:05
gemak dient de mensch:
http://www.okaphone.nl/calc/resistor.shtml ;)

Janne
21 januari 2006, 12:33
Een paar van die fouten zijn iig van mijn kant. Die ene waar zwart op het einde staat moet goud zijn (typfout).
En waar ik paars heb moet oranje zijn (ja had duidelijker gekund vind ik). Wit op het einde zou ook geel kunnen zijn, en dan kloppen ze wel.
Maar dan zijn er nog 2 die ik niet zeker weet.
Als ik bruin neem ipv groen bij Grijs-Rood-Groen-Goud dan klopt die wel, maar ik vind die ring toch erg groen.
Dit kan ook bij Blauw-Grijs-Groen-Goud, maar dan krijg ik nog 680 Ohm ipv 68K.
Maar het is de enige die het kan zijn (zijn allemaal onderdelen van een bouwpakket, dus ik heb zelf niks samengesteld ofzo).