PDA

View Full Version : Koch StudioTone



Bulgozer
20 januari 2006, 13:40
Hallo,

ik ben vrij onervaren met buizenversterkers en ik heb vroeg me af wat de Koch Studiotone combo voor een versterker is.

Heeft ie genoeg vermogen om in een vrij luide alternatieve rockband te gebruiken, waarin ik de enige gitarist ben? Is het geluid daar ook geschikt voor?
Hoe kan je het geluid typeren, is het meer vintage achtig of meer modern? Voor welke muziekstijlen is deze versterker geschikt?

Andere nuttige tips mbt deze versterker?

Alle meningen zijn welkom! Alvast dank!

Dude
20 januari 2006, 13:51
Dit forum heeft ZEER goede zoek opties


over deze amp zijn de laatste maanden al 3 topics geweest

zoek effe op studiotone

Bulgozer
20 januari 2006, 13:53
Ok, ben hier nieuw en had al ff gezocht maar zal nog wat beter mijn best doen dan :satisfie:
Thanks dude.

Dude
20 januari 2006, 14:01
geeft niks


ik heb dr zelf een,

er is vrij veel info op dit forum

conclusie is..


1 geile amp

2 BREED inzetbaar

3 van sexy clean naar vette rock naar hardrock (hardcore doet die niet)

4 weegt geen drol dus ideaal mee te nemen

5 20 watt buizen gaat HARD maar ik durf je niet te zeggen of het combootje het trekt als je enige gitarist bent. Head versie over een 2x12 of 4x12 daarintegen vast wel.

6 in de oren van velen klinkt koch wat steriel.... ik durf je echter te zeggen dat ik dat absolute bullshit vind. Koch is koch en je moet dr van houden. Het is een modern gevoice'te versterker die gewoon doet wat die moet doen !

Wicked Willy
20 januari 2006, 16:45
Ik hem zelf al een tijdje en gebruik hem ook tijdens optredens. 20 watt is zat in een kroeg, bovendien kun je hem lekker over zijn nek laten gaan, wat weer resulteert in lekkere eindtrap oversturing.

Voordelen verder: compact, 3 verschillende mooie sounds (met een boostpedaaltje zelfs 4 verschillende sounds), zeer geschikt voor in de STUDIO en voor thuis. Hij is vrij allround, metal en hardcore doettie niet. Ik gebruik mijn combo in combinatie met een koch 2x12 kast. Komt de studiotone net iets meer tot zijn recht. Voor een buizenversterker is hij ook niet duur, ik heb er 799 voor betaald.

Alternatieven zijn er natuurlijk ook, ENGL heeft ook een wat kleinere combo (naam is me ontschoten), Bogner heeft ook onlangs een 18 watter gepresenteerd, maar of die in dezelfde prijsklasse vallen....

BartL
20 januari 2006, 17:04
Alternatieven zijn er natuurlijk ook, ENGL heeft ook een wat kleinere combo (naam is me ontschoten)
ENGL SCREAMER + Z-5 FOOTSWITCH

4 Kanalen, schakelbare reverb & schakelbaar solo-volume! :D

Ook nog goedkoper dan die studiotone :D :D

Bulgozer
20 januari 2006, 17:53
Willy, maar denk je dat het zonder cabinet ook hard genoeg gaat in een oefenruimte? Ook clean?

Ik ben inmiddels overtuigd van de kwaliteit, ik wil alleen nog weten of ik hem ook kan gebruiken waar ik hem voor nodig heb, anders heb ik er weinig aan natuurlijk.

BartL
20 januari 2006, 17:56
Zelf gebruikte ik vaker een Marshall DSL 201 (20 watt buizen) in de band en heb er ook mee opgetreden. Klinkt goed hoor :) De studiotone ken ik niet, maar 20 watt buizen moet op zich geen probleem zijn.

Wicked Willy
21 januari 2006, 13:36
Ik speel in een band met drums, bas, 2x gitaar, 3 blazers en een toetsenist. In ons oefenhok gaat de studiotone hard zat en ook voor optredens in kroegen issie zeer geschikt, grotere podia....tjsa dan grijp ik gewoon naar mijn multitone :). Trouwens voor de nieuwprijs van een studiotone heb je ook een tweedehands twintone (maar das wel een wat andere versterker).

Bulgozer
21 januari 2006, 16:35
Ok, dan zal het wel lukken denk ik inderdaad.

Allemaal bedankt voor de tips!

SBloke
21 januari 2006, 19:10
metal en hardcore doettie niet.

Geen metallica??? of ander wat steviger spul..?

Lijkt mij toch wel op te vangen met een pedaaltje of niet?

Wicked Willy
21 januari 2006, 22:17
Metallica zou nog wel moeten kunnen, maar verwacht geen High Gain geluiden van de studiotone.

SBloke
22 januari 2006, 13:33
Metallica zou nog wel moeten kunnen, maar verwacht geen High Gain geluiden van de studiotone.

High Gain... zoals??? Ik poot maar even wat bandnaampjes neer:

After Forever
Epica
Orphanage
Death

Welk geluid bedoel je precies?

(ben totaaaaaaal niet thuis in de electrische versterking op het momenten.. ik speel hoofdzakelijk accoustisch...)

Wicked Willy
22 januari 2006, 13:42
Ik denk dat de bands die je noemt wel onder het segment HG vallen. Heavy rock kun je er nog wel mee spelen, maar echte metal en hc gaat niet lukken (al kun je natuurlijk je geluid verneuken en er een Metal Zone voor hangen). Als je op zoek bent naar een 'heavy' geluid.....dan is de studiotone niet echt een optie....maar misschien denken anderen daar anders over.

Dude
22 januari 2006, 15:59
Ik heb hem toevallig net voor het eerst (samen met antal) even op maximaal volume gespeelt over een marshall 1x12 speakerkast

Geluid staat wel, wordt niet breiig ofzo, maar of je hem nou half of vol open zet. Meer volume krijg je niet. Wel meer eindbuizen oversturing.

Verwacht geen oorverdovende pleurisherrie zoals een marshall 50/100 watter die staat te bulderen. Ik denk dat je in een beetje kroeg wel uitversterkt moet spelen met deze combinatie.

Bulgozer
22 januari 2006, 22:59
Waaraan merk je dat je buizenversterker overstuurt; hoe hoor je dat?

Is oversturing het enige voordeel tov een transistor versterker?

jozum
23 januari 2006, 11:34
Er worden veel termen gebruikt om oversturen aan te geven, maar uiteindelijk moet je het zelf kunnen horen. Op gegeven moment breekt het cleane geluid op, krijgt een randje, om twee termen te noemen. Over de voordelen van een buizenversterker tov van transistor: daar zijn de meningen nogal over verdeeld. Over het algemeen geven buizen een warmer organischer geluid en een betere oversturing (ook mijn mening). Sinds praktisch alle gitaarhelden over buizen spelen is het ook het meest herkenbare geluid.

jozum

Toaster
23 januari 2006, 12:32
Ik heb zelf een powertone,

en ik merk aan mijn clean kanaal dat ik dat ook erg mooi kan laten oversturen ( op de pre amp)


Vooral met een humbucker gitaar is er een mooi efect te bereiken.


( Kun je ook als nadeel zien ivm headroom, maar daar heb je weer een mastervolume voor)

Negative K3 fan
23 januari 2006, 16:14
Waaraan merk je dat je buizenversterker overstuurt; hoe hoor je dat?

tjaaa... vrij lastig :) ik denk dat je het wel in de gaten hebt als je erover speelt

Geronimo
23 januari 2006, 16:58
Waaraan merk je dat je buizenversterker overstuurt; hoe hoor je dat?

Is oversturing het enige voordeel tov een transistor versterker?

Dat hoor je als ie gaat scheuren, net als bij elke andere versterker. Eigenlijk kan de versterker (of een bepaalde trap in de versterker) zijn ingangssignaal niet meer aan, het is te groot voor hem en dan gaat het uitganssignaal vervormen. Das idd het grote voordeel van een buizenversterker, die oversturen "mooier" dan transistorversterkers. Het is volgens mij ook de enige zinnige reden dat lampenversterkers zo geliefd zijn tov transistorversterkers want er zitten naar mijn idee verder alleen maar nadelen aan.
De oversturing klinkt muzikaler, ik meende door de meer even-harmonischen die een buis produceert als die overstuurt. Ook gaat een buis geleidelijker in oversturing, terwijl een transistor bij een bepaald niveau meteen clipt, met een erg naar snerpend geluid tot gevolg. Er zijn wel schakelingen met transistors waarbij ze wel enigzins muzikaal oversturen, door bijvoorbeeld de snerpende frequenties eruit te filteren, en het brute clippen te dempen.
De buis blijft het alleen toch winnen van de transistor omdat denk ik omdat ie van nature en zonder kunstgrepen al zo mooi overstuurt. Het is een beetje zoals met tieten, ik heb toch liever echte dan siliconen http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon10.gif Maarja smaken kunnen natuurlijk verschillen...

Bulgozer
23 januari 2006, 17:16
Wat heb je dan bijvoobeeld aan een 100 watt buizenversterker?
Ik neem aan dat je dat ding niet zo hard gaat zetten dat je 100 watt buizen gaat oversturen? :satisfie:

Scali
23 januari 2006, 17:23
100w stamt ook nog een beetje uit de tijd dat er nog geen PA-systemen waren.
Je moest dan alles uit je gitaarversterker halen (en heel vroeger speelde iedereen over de 'gitaar'-versterker, niet alleen de gitarist... AC30 enzo).
In een grote zaal of in de open lucht is 100w dan wel handig (er zijn zelfs 200w Marshalls geweest).
Tegenwoordig wordt er echter bijna altijd naar de PA gegrepen, ook bij wat kleinere zaaltjes, en wil de geluidsman liever niet dat de gitaar zo hard staat op het podium, want dan kan hij het moeilijker in de hand houden.
Nu is 100w dus een stuk minder interessant als je voor de eindbuis-distortion wilt gaan. Je ziet dan ook een trend ontstaan van buizenversterkers met minder vermogen...
Maar als je juist clean wilt hebben, is 100w nog steeds fijn. Buizenversterkers klinken toch anders dan transistorversterkers, zeker in het geval van gitaarversterkers.

wytz
23 januari 2006, 17:39
Wat heb je dan bijvoobeeld aan een 100 watt buizenversterker?
Ik neem aan dat je dat ding niet zo hard gaat zetten dat je 100 watt buizen gaat oversturen? :satisfie:

nee....maar je hebt ook nog zoiets als oversturende voorbuizen .... oversturende eindbuizen is niet altijd een gewenst effect...

AART
23 januari 2006, 17:45
100w stamt ook nog een beetje uit de tijd dat er nog geen PA-systemen waren.
Je moest dan alles uit je gitaarversterker halen (en heel vroeger speelde iedereen over de 'gitaar'-versterker, niet alleen de gitarist... AC30 enzo).
In een grote zaal of in de open lucht is 100w dan wel handig (er zijn zelfs 200w Marshalls geweest).
Tegenwoordig wordt er echter bijna altijd naar de PA gegrepen, ook bij wat kleinere zaaltjes, en wil de geluidsman liever niet dat de gitaar zo hard staat op het podium, want dan kan hij het moeilijker in de hand houden.
Nu is 100w dus een stuk minder interessant als je voor de eindbuis-distortion wilt gaan. Je ziet dan ook een trend ontstaan van buizenversterkers met minder vermogen...
Maar als je juist clean wilt hebben, is 100w nog steeds fijn. Buizenversterkers klinken toch anders dan transistorversterkers, zeker in het geval van gitaarversterkers.


Als je High gain speelt wil je ook geen overstuurde eindbuizen, tenminste, ik niet iig, mijn SL-X had het als ie op 8 stond, en dat vond ik niet geslaagd.

Het voegt ook een ontzettende hoeveelheid OOMPH, laag en strakheid toe aan het geluid.

Geronimo
23 januari 2006, 18:15
Wat heb je dan bijvoobeeld aan een 100 watt buizenversterker?
Ik neem aan dat je dat ding niet zo hard gaat zetten dat je 100 watt buizen gaat oversturen? :satisfie:

Nee maar je hebt ook voorversterker-oversturing... Dan overstuur je de voorversterkerbuisjes en misschien de fasedraaier van de eindtrap. De meeste hedendaagse buizenversterkers maken daar gebruik van. Een powersoak wil wel helpen bij eindtrap-overdrive op wat respectabelere volumes, en ik geloof dat Eddie van Halen soms een eindlamp uit zijn versterker trok voor meer crossover vervorming in z'n eindtrap, voor nog meer ranzigheid...

Bulgozer
23 januari 2006, 18:27
Hehe, klinkt leuk Geronimo maar ksnap er niet veel van :D

Ik heb trouwens de studiotone (2e hands) aangeschaft! Kan um helaas thuis niet echt testen....

Als ik um nou op 10 zet, overstuur ik dan de voor- of eindbuizen?

Geronimo
23 januari 2006, 18:40
Hehe, klinkt leuk Geronimo maar ksnap er niet veel van :D

Ik heb trouwens de studiotone (2e hands) aangeschaft! Kan um helaas thuis niet echt testen....

Als ik um nou op 10 zet, overstuur ik dan de voor- of eindbuizen?

Eeh waarschijnlijk allebei... Maar pas op want waarschijnlijk overstuur je je trommelvliezen ook haha!
Een Studiotone is maar twintig watt geloof ik maar dan nog het gaat best hard voor je gevoel denk.

Maakt verder niet zoveel uit als je het niet helemaal begrijpt. Komt nog wel. In ieder geval een Studiotone lijkt me een ok versterkertje. Koch is ok. Maar waarom kan je 'm thuis niet testen?

Maar je weet zeker of je de eindtrap overstuurt als je de versterker op "clean" zet en de "master" zover opendraait dat ie gaat grommen. Waarschijnlijk gaat dat behoorlijk hard dus pas op!

bram123
23 januari 2006, 18:41
Als ik um nou op 10 zet, overstuur ik dan de voor- of eindbuizen?

waarschijnlijk zijn de buren overstuur.

Daniël_san
23 januari 2006, 21:13
lol :D :D


Maar dan overstuur je dus je voor- en eindbuizen.

Bulgozer
24 januari 2006, 00:10
Haha, ik denk dat mijn buren het idd niet op prijs zouden stellen want ik woon in een flat. Maar ja, ik heb ook een kleine van 2 maanden en die is ook al vaak genoeg overstuur dus laat ik het maar niet erger maken :confused:

Dude
24 januari 2006, 09:01
Studiotone klinkt ook op volume standje laag geweldig hoor !

Het geluid wordt (zeker op het overdrive kanaal) niet verschrikkelijk anders zoals bij bijvoorbeeld een marshall die je open draait.

Het cleane kanaal krijgt op hoge volumes wel een mooi randje

Toaster
24 januari 2006, 13:47
he als je nou een keer dat ding hebt kunnen gebruiken, vertel ons dan eens wat je er van vindt.

Lijkt mij nog steeds een hele ideale amp

Bulgozer
28 januari 2006, 23:00
Zo, eindelijk mijn studiotone voluit kunnen testen bij de repetitie.

Ik speel in een 3mans band en ben dus de enige gitarist. Op het cleane kanaal heb ik nauwelijks voldoende vermogen om erboven uit te komen. Het viel me ook op dat op harde volumes er weinig verschil zit tussen het cleane kanaal en het OD kanaal, het OD+ kanaal klinkt wel veel harder en dan heeft ie ook genoeg ballen. Ik moet wel zeggen dat we meestal belachelijk hard spelen. De drummer houdt van zijn bekkens zal ik maar zeggen en de bassist speelt op een 300watt Ampeg VST (oid) top dus dan wordt het ook lastig om je als gitarist hoorbaar te maken.

Voorheen speelde ik op een Fender Cyber Deluxe (65 watt moddeling amp) en die had wel meer vermogen maar het geluid werd daarmee meer een brei. Het geluid van de Koch is op een of ander manier veel feller, scherper wat goed is omdat ik me dan beter kan onderscheiden van het basgeluid.

Om meer vermogen te krijgen heb ik de Koch ook nog aan een oude 4x10'' Laney cabinet gekoppeld. Ik kreeg daardoor niet echt meer vermogen, alleen maar een iets minder fel geluid, dat beviel niet echt. Wat wel hielp was om de koch stereo te maken door hem te koppelen aan de Fender (via de effect return zodat ie alleen de speaker van de fender gebruikt), erg vet!
Ik had um in 1e instante stereo gemaakt door hem in de input van de Fender amp te pluggen maar na een paar minuten begon ie ongelooflijk rond te zingen, dus ben nu half doof, geen aanrader dus ;) Wat ook niet aan te raden is, is om um op het OD+ kanaal vol open te draaien en dan de reverb te gebruiken, dan gaat ie ook over de pis.

Ik moet nog wel eea proberen de volgende keer want ik heb weinig ervaring met versterkers en moet nog klooien met verschillende instellingen.
Conclusie, ik denk dat deze amp voor mij heel goed is als ie meer vermogen zou hebben. Ook het cleane kanaal mag van mij wat warmer klinken maar ik denk dat dat komt door het te weinig vermogen. Op een laag volume klinkt ie clean super.

Dude
29 januari 2006, 01:47
Conclusie, ik denk dat deze amp voor mij heel goed is als ie meer vermogen zou hebben. Ook het cleane kanaal mag van mij wat warmer klinken maar ik denk dat dat komt door het te weinig vermogen. Op een laag volume klinkt ie clean super.

klooi wat met speakerkasten

1x12 ... mjah, niet mijn ding

2x12 ... sja... gebruik ik nu maar ook niet echt heel erg "zn doel bereikt"

4x12 ... totaal compleet geslaagd (wel greenbacks trouwens) Warm fel agressief en mooi in een !!

Punt
29 januari 2006, 02:47
Je koop zo'n klein licht ampje om niet te veel te hoeven sjouwen lijkt me.
Ik in ieder geval wel, lijkt me leuke repeteer amp.
In dat geval is een 4 x 12 er aan hangen geen optie.