PDA

View Full Version : En nu begrijp ik het echt... Power amps!



morris
20 januari 2006, 00:43
Ja, we lullen allemaal lekker mee over de beste amp, processor etc... maar af en toe krijg je een reality check waar je U tegen zegt.

Vandaag was ik in midden Frankrijk bij een niet nader te noemen amp goeroe (ons allen welbekend). En passant toch maar even de OD100 onder handen genomen (ik had hem al bij gelegenheid diverse malen onder verschillende omstandigheden gehoord).

Moet ik nog verder gaan?

Ok dan.

Damn... wat een lekkere sound.
Ik weet dus nu ook waar het aan ligt. Niet de preamp.
De eindtrap.
De VHT is gewoon niet de geschikte PA voor de 3+. Ik heb mijn 3+ in de return van de OD100 gekwakt "et voila!" (was per slot van rekening in Frankrijk), EXACT hetzelfde als de OD100.

Moraal van dit verhaal, we moeten stoppen met lullen over preamps...
Poweramps anyone?

kokeleko
20 januari 2006, 07:19
Das mooi dan is die VHT myhte/hype ook een keer ontrafeld.

Rectifier
20 januari 2006, 09:36
Je kan het ook eens andersom doen....

Ik heb laatst nl. een niet nader te noemen top (preamp) aangesloten op m'n VHT en ik kan je wel vertellen dat dat zeer goed klonk (minstens vergelijkbaar als de gehele top).

Suhr kan je wel een mono block poweramp maken, maar je kan net zo goed meteen een OD100 kopen. Let's face it :p

srv-man
20 januari 2006, 10:08
Ja, we lullen allemaal lekker mee over de beste amp, processor etc... maar af en toe krijg je een reality check waar je U tegen zegt.

Vandaag was ik in midden Frankrijk bij een niet nader te noemen amp goeroe (ons allen welbekend). En passant toch maar even de OD100 onder handen genomen (ik had hem al bij gelegenheid diverse malen onder verschillende omstandigheden gehoord).

Moet ik nog verder gaan?

Ok dan.

Damn... wat een lekkere sound.
Ik weet dus nu ook waar het aan ligt. Niet de preamp.
De eindtrap.
De VHT is gewoon niet de geschikte PA voor de 3+. Ik heb mijn 3+ in de return van de OD100 gekwakt "et voila!" (was per slot van rekening in Frankrijk), EXACT hetzelfde als de OD100.

Moraal van dit verhaal, we moeten stoppen met lullen over preamps...
Poweramps anyone?

Mooi dat je er nu zelf achter komt, ik heb het het afgelopen half jaar zelf ook ervaren! De OD100 eats de CAE+VHT for breakfast (& alive)!
Mijn conclusie was al dat het in de eindtrap zit. Als het een beetje meezit heb ik binnenkort een eindtrap die met de CAE3+ samen iedere top weer te lijf kan. (denk ik ;) )

wimmeltje
20 januari 2006, 10:38
Ik ben al lang van mening dat een poweramp zeker wel zo belangrijk is als een preamp. Het heeft ook met smaak te maken. Ik vind een 3+ goed klinken met een vht poweramp en morris bijvoorbeeld niet. Ik ben zelf van mening dat als een preamp en poweramp op elkaar zijn afgestemd het beste klinken. Vind ook persoonlijk dat een head als een XTC Uber Pitbull enz enz enz beter klinken als een losse pre en poweramp. Het voordeel van een losse pre en power is dat je zelf kan kiezen welke amps je wilt en bij een top zit je er een beetje aan vast. Ik heb toch het idee dat het te maken heeft met smaak en eisen die je stelt aan je setup voor het bepalen welke amp, pre of poweramp je kiest en de prijs natuurlijk.

Chiel
20 januari 2006, 11:04
Wil je een tippie hebben dan????


Ernst Traveler!!! Verreweg de beste eindtrap ever! Heb 'm gehoord icm een Soldano SP77 en dat was almost the Bomb! Kun je nagaan wat deze amp doet met een CAE 3

Rectifier
20 januari 2006, 11:17
De vorige eigenaar van mijn VHT had destijds ook een CAE3+
en heeft de VHT weggedaan omdat de CAE3+ veel beter klonk op
de eindtrap van een Plexi top.

Maar goed, misschien viel mij de CAE3+ SE ook zo tegen omdat ik de punch en de strakheid miste. Had m'n eigen VHT meegenomen om te testen.

Hoe verhoud de OD100 zich tov de HOOK top?

BeeJee
20 januari 2006, 12:27
Wil je een tippie hebben dan????Ernst Traveler!!! Verreweg de beste eindtrap ever! Heb 'm gehoord icm een Soldano SP77 en dat was almost the Bomb! Kun je nagaan wat deze amp doet met een CAE 3

Ik moet Chiel gelijk geven dat de Traveller een heerlijke eindtrap is. Ik heb hem zelf icm. de Rover (en Piranha) en hij klinkt echt als een tiet. Ik heb de VHT nooit zelf aan de tand gevoeld, kan daar dus ook niet over oordelen.
Maarruhhh... Iedereen aan de Traveller :D
Hup Holland Hup

LordRiffenstein
20 januari 2006, 12:49
Hoe verhoud de OD100 zich tov de HOOK top?

Heb ze ooit ge-A/B-ed en het staat hier ergens uitgebreid in een topic maar ik persoonlijk vond de Hook beter overall. Clean was de od100 beter maar ik vond de mids niet lekker klinken met gain en de Hook was veel meer mijn ding soundwise.

TMKXL
20 januari 2006, 15:23
hij klinkt echt als een tiet.

Hoe klinkt een tiet dan?

El Bastardo
20 januari 2006, 17:36
probeer anders eens de oude vht 2150 met de 3+.
Klinkt echt helemaal te gek, en absoluut niet als de 2/50/2 of de 2/90/2
Let wel, je tilt je helemaal het apenzuur, maar het klinkt heerlijk!!

BeeJee
20 januari 2006, 19:03
Ok, TMKXL,
Als een spreekwoordelijke tiet dan

bluegate
20 januari 2006, 21:34
Zei ik niet laatst dat je je Engl SE wegdeed om een OD100 te bekostigen... :D

morris
21 januari 2006, 01:31
Dave, je hebt gelijk. De Engl SE is verkocht.
OD 100 is op dit moment de eerste op mijn lijstje, maar ik denk dat een dagje Jukebox/Haar daar wellicht verandereing in zou kunnen brengen....

pieter25
21 januari 2006, 11:39
hoe klinkt die CAE 3+SE naast een rover preamp? heeft iemand dat getest?

El Bastardo
21 januari 2006, 11:51
Hey Morris;


gezocht: ff niks.... aub!

:seriousf::seriousf::seriousf:

lukt niet he?

BeeJee
21 januari 2006, 12:19
Origineel gepost door Pieter25:
hoe klinkt die CAE 3+SE naast een rover preamp? heeft iemand dat getest?

Chiel heeft een Rover gehad en hij heeft nu een CAE3+Se en ook SRV-man heeft al heel wat preamps in zijn bezit gehad. Zij kunnen daarover wel wat meer vertellen denk ik.
Wat ik wel weet is dat de rover (de uitgebreide versie uiteraard) qua mogelijkheden ongeevenaard is. Mega uitgebreide mixer/loop-sectie, en de mogelijkheid om de 4 kanalen te mengen, wat dus eigenlijk 7 verschillende basissounds geeft (kanaal D is niet te mengen).

bluegate
21 januari 2006, 12:49
Je zou een oude 2203/4 kunnen gebruiken als eindtrap voor de CAE 3+SE,
daar is de voorversterker ook op ontwikkeld.
Kost je misschien 600 tot 800 Euro 2e hands.

Anders het Soldano 19" monoblock, dit is de eindtrap van een SLO100 met
DeYoung transformatoren (er zitten ook DeYoung's in de OD100). :sssh:

Bij Haar staat ook de Skrydstrup versterker, maar de samples vond ik nou
niet om over naar huis te schrijven.
Divided by 13 maakt hele mooie versterkers, klinken ook goed.
Vooral de 6V6 versies.
Fuchs weet ik niet wat ik mee aanmoet, heb helemooie dingen gehoord maar
ook onwijs lelijke. Misschien toch de ultime Dumble kloon, niet voor iedereen.

Tja, ik ben nog steeds onwijs blij met de Guytron.
Probeer de GT100 F/V eens.:seriousf:

Chiel
23 januari 2006, 17:42
Dave, je hebt gelijk. De Engl SE is verkocht.
OD 100 is op dit moment de eerste op mijn lijstje, maar ik denk dat een dagje Jukebox/Haar daar wellicht verandereing in zou kunnen brengen....

Morris, je moet ook eens absoluut naar de Hook luisteren. Samen met de OD100 ook absoluut mijn favoriet!

Chiel
23 januari 2006, 17:54
hoe klinkt die CAE 3+SE naast een rover preamp? heeft iemand dat getest?

Tja, da's altijd zo lastig te omschrijven. De Rover klinkt wat minder breed als de CAE. Eigenlijk wat meer richting de Bogner Shiva (hetzij met een goede eindtrap). Hij is ook veel minder high gain als de CAE, maar ik vraag me überhaupt af wie in hemelsnaam al die gain nodig heeft! De CAE klinkt overall frisser als de Rover en heeft naar mijn idee een veel lekkerdere attack.
Maar ja.. De CAE heeft een in- en output en that's it. De Rover heeft werkelijk alles wat je hartje ooit nog maar zou mogen begeren! Maar ja. Als de tone je niet bevalt heb je d'r nog geen drol aan.

SRV-MAN nog iets toe te voegen?

morris
23 januari 2006, 18:27
Morris, je moet ook eens absoluut naar de Hook luisteren. Samen met de OD100 ook absoluut mijn favoriet!

Dat ben ik ook absoluut van plan. Ik wil ook nog een XTC, Guytron en een /13 testen. Ik wacht nog even op de Messe (als ik het zo lang uithoud) en daarna ga ik eens een dagje naar Haar...

Morris

Rectifier
23 januari 2006, 21:26
Vind je vrouw dat wel goed als je naar HAAR gaat? :p

Straks kom je met een OD100 thuis. Kan je je CAE3+ weer verkopen.

morris
23 januari 2006, 22:56
Vind je vrouw dat wel goed als je naar HAAR gaat? :p
Nee, maar dat is HAAR probleem...


Straks kom je met een OD100 thuis. Kan je je CAE3+ weer verkopen.

Nee, dat doe ik dan toch niet. De CAE blijft hoe dan ook, in mijn stereo rack.
De potentiele nieuwe head is alleen voor de WDW rig, waarbij ik dan eventueel ook de 3+ preamp zou kunnen gebruiken.
Maar, het zou ook goed kunnen dat ik TOCH voor iets anders ga... Een Naylor misschien.. Ik ben er nog lang niet uit!

Morris

srv-man
24 januari 2006, 22:03
Tja, da's altijd zo lastig te omschrijven. De Rover klinkt wat minder breed als de CAE. Eigenlijk wat meer richting de Bogner Shiva (hetzij met een goede eindtrap). Hij is ook veel minder high gain als de CAE, maar ik vraag me überhaupt af wie in hemelsnaam al die gain nodig heeft! De CAE klinkt overall frisser als de Rover en heeft naar mijn idee een veel lekkerdere attack.
Maar ja.. De CAE heeft een in- en output en that's it. De Rover heeft werkelijk alles wat je hartje ooit nog maar zou mogen begeren! Maar ja. Als de tone je niet bevalt heb je d'r nog geen drol aan.

SRV-MAN nog iets toe te voegen?

Heb de 3+SE gehad (die van Chiel) naast de Rover en heb nu een 1992 3+.

Inderdaad lastig omschrijven. Clean zijn ze wel te vergelijken, Fenderachtig, allebei erg goed.
Overstuurd is de CAE bruter en heeft veel meer punch en druk. Gain gaat ook veel verder (ja, voor mij geen probleem hoor, dat gebruik ik). De Rover heeft een veel meer op het midden gefocussed geluid en klinkt veel beschaafder dan de CAE. Met de toonregeling van de Rover extreem ingesteld (veel extra hoog en laag) gaat het een beetje richting CAE maar de klankbalans is dan wel een beetje uit verhouding bij de Rover (ja, hoe zeg je dat).

Anyway, ik speel in een redelijk stevige rockband en de Rover was daarvoor in het zwaarder overstuurde werk wat te lief en te braaf. De CAE heeft daar geen enkele moeite mee en prikt overal doorheen.

Qua functionaliteit is de CAE een neanderthaler en biedt de Rover alles wat een mens begeert (midi, VCA's, loops, mixer, etc.) De Rover is ook nog eens een fantastisch stukje techniek en je kunt altijd zo bij de bouwer terecht. Eigenlijk zou ik ze allebei gewoon moeten hebben.

srv-man
24 januari 2006, 22:08
Nee, maar dat is HAAR probleem...



Nee, dat doe ik dan toch niet. De CAE blijft hoe dan ook, in mijn stereo rack.
De potentiele nieuwe head is alleen voor de WDW rig, waarbij ik dan eventueel ook de 3+ preamp zou kunnen gebruiken.
Maar, het zou ook goed kunnen dat ik TOCH voor iets anders ga... Een Naylor misschien.. Ik ben er nog lang niet uit!

Morris

Je redt het vast niet tot de Messe: volgens mij ben je er al lang uit: je wilt gewoon dat eindtrap gedeelte van de OD100 :D Ik ken het gevoel......Past dan ook mooi in een WDW setup.
Dat verhaal van die Naylor horen we nu al meer dan een jaar ;)

morris
24 januari 2006, 22:19
Je redt het vast niet tot de Messe: volgens mij ben je er al lang uit: je wilt gewoon dat eindtrap gedeelte van de OD100 :D Ik ken het gevoel......Past dan ook mooi in een WDW setup.
Dat verhaal van die Naylor horen we nu al meer dan een jaar ;)

Haha LOL, tja, vind er maar eens eentje... Ze zijn nog zeldzamer dan gitaristen zonder gas....

Morris

bluegate
24 januari 2006, 22:44
Tja, op HRI stonden er vier te koop volgens de Search functie. :seriousf:

Gemiste kans...?

morris
24 januari 2006, 23:41
Tja, op HRI stonden er vier te koop volgens de Search functie. :seriousf:

Gemiste kans...?

Ja, 4 stuks in de afgelopen 3 jaar, en allen in de US....
Er is zoveel verschil in de verschillende produkties, dat ik hem eerst zelf wil horen...

bluegate
24 januari 2006, 23:52
Begrijpelijk.

Hoeveel zijn er aan andere landen dan de US geleverd?
Denk toch dat als je er één wil, je eerst moet zien uit te vinden wat de
beste/meest gezochte productie periode was.
En vervolgens in het diepe springen en 'm importeren.

BeeJee
25 januari 2006, 00:42
He Morris,

Bedankt he, voor mijn eerste sig. :D

BeeJee
25 januari 2006, 00:43
Nu weer ff (semi) on-topic.
SRV-man, wat is nu het verschil tussen een 3+ en een 3+SE qua sound?

ieme
25 januari 2006, 10:17
Doe je Bruno de groeten van me?

ieme

Rectifier
25 januari 2006, 11:10
Woef...

Zeer belangrijk om te melden.... :s

Jimi Hendrix
25 januari 2006, 11:15
kom kom recto, bij 3755 berichten sluipt er wel eens wat kwalitatief minder proza naar binnen.

woehaha.

morris
25 januari 2006, 22:09
Begrijpelijk.

Hoeveel zijn er aan andere landen dan de US geleverd?
Denk toch dat als je er één wil, je eerst moet zien uit te vinden wat de
beste/meest gezochte productie periode was.
En vervolgens in het diepe springen en 'm importeren.

Ik ben bang dat je gelijk hebt. In Duitsland zie je ze nog wel eens sporadisch, maar dan zijn ze snel weg. Daarom duurt het ook zo lang ;-)
Maar... een vriend van mij heeft hem, en in principe kan ik hem gebruiken wanneer ik maar wil, vandaar dat ik ook geen echte haast heb ;-)

Morris