PDA

View Full Version : Ervaringen met tekst-decals



Speeddemon
19 januari 2006, 23:18
Ik heb vandaag een nieuw pedaal gemaakt, waarbij ik voor de verandering eens geen 8-12 losse stukjes text-decal gebruik, maar 1 decal ter grootte van 't pedaal zelf heb gemaakt.

Voordeel=
-het ziet er heel strak (bijna gezeefdrukt) uit. Geen zichtbare randjes meer etc.
-je hoeft maar 1x een decal aan te brengen, ipv 8x ofzo.

Nadeel=
-het vergt extreem veel meetwerk, aangezien de tekst precies moet komen waar er al geboord is (in en outputs bijv.) en waar er gaten uitgesneden moeten worden voor footswitch, potmeter(s) en LEDhouder.
-je zit vast aan de geprinte afstanden onderling van de tekst. Met losse decals kan je nog schuiven, als een knop toch 2mm verder naar rechts zit ofzo
-je verbruikt veel 'witruimte' van je decalpapier.*

*=normaal zet ik alle losse woorden (IN, OUT, LOOP 1, etc.) achter elkaar in 1 lange strook, zodat je zo efficiënt mogelijk met je decalpapier om gaat.
Ik gebruik dan zeg maar 18cm x 1 cm per pedaal ofzo.
Nu (voor een 1590BB) gebruik ik ineens 11,5cm x 9,1cm per pedaal. (5,8x zo veel oppervlak)

Verder is mijn ervaring ook: beter 1 laag clearcoat op de decal (voordat ie losgeweekt wordt) te veel dan te weinig! Als je er te weinig op hebt gedaan, dan drijft de inkt er af, zodra je 'm los gaat weken. Met als gevolg lelijke onregelmatige gaten in je tekst.

nicoverduin
20 januari 2006, 08:22
Dus zou je kunnen concluderen:
- Eerst tekening maken van de layout
- Deze op de decal uitprinten
- deze eveneens op een stuk wit papier printe
- Dat laatste op de kast plakken
- En dan pas boren....

Dan zit je later niet met dat ge-emmer.

matto
20 januari 2006, 09:31
Waar haal je dat decalpapier?
En hoe werkt dat dan?

Speeddemon
20 januari 2006, 10:04
Waar haal je dat decalpapier?
En hoe werkt dat dan?
ik haal 't meestal bij www.smallbearelec.com

Je print met je inkjet printer op dat papier.
je laat 't drogen voor een paar uur.
-spuit er 2-3 lagen blanke lak overheen.
-laat 't een dag drogen.
-losweken in water (zodat de 'folie' van 't papier loskomt)
-aanbrengen op pedaal
-half uurtje laten drogen
-overspuiten met 1-2 lagen blanke lak.

@Nico; da's volgens mij nog MEER werk, en boren met papier erop/naast is meestal niet precies.

JoostBaksteen
20 januari 2006, 10:09
Volgens mij snap jij niet wat Nico bedoeld. Als je nu heel veel moet meten e.d. dan is de manier van Nico zeker wel beter sneller en preciezer.

Je maakt gewoon zoals je nu doet je decal op je PC. Vervolgens print je die niet alleen op je decal uit maar ook op normaal papier. Op dat ontwerp zitten dus ook de plekken waar de gaten moeten komen.

Dat (normale) papier plak je op je behuizing en boor je de gaten doorheen. Vervolgens plak je de decal erop en alles past perfect. Het zijn immers dezelfde ontwerpen.

Preciezer kan niet lijkt mij.

Speeddemon
20 januari 2006, 11:05
Ik denk van wel.
Ik moest voor mijn laatste project 4 knoppen naast elkaar hebben, en 7mm gaten boren met ong. 2.2cm ertussen. Dit luistert heel nauw, aangezien ze allemaal op 1 lijn moeten zitten. Als je dat met papier op je behuizing boort, en niet op de behuizing zelf lijnen hebt getekend, is 't veel sneller zo dat je er een mm of 2 naast zit. Met als gevolg geen nette lijn meer.

Kijk, voor een behuizing met 1 potmeter, 1 switch en 1 LED is dat meestal geen probleem, maar voor meer omvattendere effecten ben ik liever niet afhankelijk van een (beweeglijk) velletje papier.

birt
20 januari 2006, 11:12
je maakt metalen plaatjes die "perfect" geboord zijn en mooi overeen komen met de zijkant en bovenkant van je behuizing. op die afmetingen maak je de decals en je gebruikt ze als boormal;)

Nielsje
20 januari 2006, 11:23
Ik moest voor mijn laatste project 4 knoppen naast elkaar hebben, en 7mm gaten boren met ong. 2.2cm ertussen. Dit luistert heel nauw, aangezien ze allemaal op 1 lijn moeten zitten.


pssst... boormalletje? :razz: (ja ik weet wel dat ie het niet meer doet...)

matto
20 januari 2006, 13:42
[QUOTE=Speeddemon]ik haal 't meestal bij www.smallbearelec.com (http://www.smallbearelec.com/)

Je print met je inkjet printer op dat papier.
je laat 't drogen voor een paar uur.
-spuit er 2-3 lagen blanke lak overheen.
-laat 't een dag drogen.
-losweken in water (zodat de 'folie' van 't papier loskomt)
-aanbrengen op pedaal
-half uurtje laten drogen
-overspuiten met 1-2 lagen blanke lak.

Ok bedankt ik zal eens zien of ik aan dat papier kan komen.:p

chocorookie
20 januari 2006, 23:23
Ha die Matto,

decals worden ook veel in de modelbouw gebruikt.
Mijne haal ik uit Schoonhoven.

http://shop.modelbrouwers.nl/catalog/index.php/cPath/66_67?osCsid=df46be9afb65163c8f334e4c487be7d3

Je hebt ook wit decal papier.
Tis wel duur spul maar je hebt het binnen 2 dagen in huis.

Gr. Choc

aad
20 januari 2006, 23:36
Ik denk van wel.
Ik moest voor mijn laatste project 4 knoppen naast elkaar hebben, en 7mm gaten boren met ong. 2.2cm ertussen. Dit luistert heel nauw, aangezien ze allemaal op 1 lijn moeten zitten. Als je dat met papier op je behuizing boort, en niet op de behuizing zelf lijnen hebt getekend, is 't veel sneller zo dat je er een mm of 2 naast zit. Met als gevolg geen nette lijn meer.

Kijk, voor een behuizing met 1 potmeter, 1 switch en 1 LED is dat meestal geen probleem, maar voor meer omvattendere effecten ben ik liever niet afhankelijk van een (beweeglijk) velletje papier.

Stel, je doet alles wat hiervoor gesuggereerd is (zo doe ik dat ook namelijk) en je ontwerpt je decal met een cirkeltje van 1mm precies in het centrum van je potmetergat.
Je neemt een boortje van 1mm en boort voor zo nauwkeurig mogelijk in het midden van dat cirkeltje. Dan moet het toch wel aan de Vodka te wijten zijn als je meer dan 0,5mm afwijkt. :D

Speeddemon
21 januari 2006, 18:06
Stel, je doet alles wat hiervoor gesuggereerd is (zo doe ik dat ook namelijk) en je ontwerpt je decal met een cirkeltje van 1mm precies in het centrum van je potmetergat.
Je neemt een boortje van 1mm en boort voor zo nauwkeurig mogelijk in het midden van dat cirkeltje. Dan moet het toch wel aan de Vodka te wijten zijn als je meer dan 0,5mm afwijkt. :D
Ik boor altijd met 1 van m'n 2 Unibits (getrapte boren), ofwel van 3mm tot 12.5mm in stapjes van 0.75mm, ofwel van 6 tot 18mm in stapjes van 2mm.

Een 1mm boor gebruiken op een kolomboor is meestal geen succes. :(

nicoverduin
21 januari 2006, 18:18
Stel, je doet alles wat hiervoor gesuggereerd is (zo doe ik dat ook namelijk) en je ontwerpt je decal met een cirkeltje van 1mm precies in het centrum van je potmetergat.
Je neemt een boortje van 1mm en boort voor zo nauwkeurig mogelijk in het midden van dat cirkeltje. Dan moet het toch wel aan de Vodka te wijten zijn als je meer dan 0,5mm afwijkt. :D
printbare plakfolie gebruiken.
NIco

JoostBaksteen
21 januari 2006, 18:31
Een 1mm boor gebruiken op een kolomboor is meestal geen succes. :(

Werkt hier perfect met mijn dremel in zijn kolom :)

aad
21 januari 2006, 20:33
Werkt hier perfect met mijn dremel in zijn kolom :)

Da's luxe zo'n kolommetje. :)
Ik moet het met een losse Dremel doen. Of mijn accu-boormachine dan.
Het voorboren gaat best goed zo.

@ Speeddemon, Waarom zet je er geen machineklem onder dan?
Als je niet weet wat dat is:
Een soort bankschroef die je onder je kolom kunt bevestigen en de hele constructie van de bekken kun je in X en Y verplaatsen door twee schroefhandels. Zo kun je zo'n boortje prima centreren. Tenzij je een Gamma ding hebt die ellipsvormig boort. :D
(heb ik ook eens gehad).

Gaby
21 januari 2006, 22:38
Altijd!!!!! eerst met een centerpons (een soort van geharde spijker met een scherpe punt) een deukje in het materiaal slaan (dit dan met een hamer op de centerpons) zodat je boor niet "wegloopt". Dan kun je met gemak zeer precies boren, als het deukje tenminste op de goede afgetekende plek zit. Zelfs met een handboormachine.

Tip: als je in aluminium draad wil tappen, dan even met de tap in de spiritus, snijdt een stuk makkelijker. Kan ook helpen met het boren.

JoostBaksteen
21 januari 2006, 23:17
Da's luxe zo'n kolommetje. :)

Dat wel, maar het bespaart wel een hoop boortjes. Met mijn kolom heb ik er nog 0 gebroken :).

Overigens gebruik ik ook een centerpunt... of ... nou ja... een priem :p