PDA

View Full Version : Latency of niet ...



marcopolo
19 januari 2006, 21:59
Ik probeer middels cubase en vst plug-ins muziek af te spelen, maar de geluiden lopen bijna een seconde achter. Als ik wav-jes invoeg in cubase en die afspeel als onderdeel van een track, gaat het prima.

Ik gebruik een onboard geluidskaard, zo'n echte (!) AC97 ding.
Heeft het zin om het afspelen via mijn POD XT te proberen ?

Of moet ik gewoon aan een betere geluidskaart ?

Want gebeurt er nu als ik opneem via mijn POD en ik deze ook gebruik om het geluid weer te geven ??? Neemt de pc dat dat niet gelijk weer op en heb ik dus een spoor waar alle geluiden weer op terugkomen, inclusief het gitaar geluid?

Misschien een beetje onduidelijk... ik hoop dat jullie de vraag snappen...

Thanks !

syarych
20 januari 2006, 09:22
Cubase is vrij gevoelig voor latency, zeker in combinatie met een onboard geluidskaart. Het probleem is dat Cubase nu waarschijnlijk gebruik maakt van DirectX drivers en een groot deel van de verwerking van de nodige data door de processor (CPU) gedaan wordt i.p.v. door de geluidskaart terwijl de CPU ook de nodige (veel) processorkracht nodig heeft voor het draaien van Cubase, de plugins (de verwerking van audio-data niet meegerekend) en diverse achtergrondtoepassingen.
De enige oplossing die ik kan bedenken is, zoals je zelf al suggesteert, een andere geluidskaart aanschaffen, een geluidskaart met ASIO-drivers (welke doorgaans een zeer lage latency hebben) zoals bijvoorbeeld de M-Audio Audiophile 24/96 (+/- € 100,-).
Met de Pod XT heb ik geen ervaring, dus daar kan ik je niet over adviseren.

harrie-beton
20 januari 2006, 18:57
de podxt heeft wel ASIO drivers dus probeer eens.

marcopolo
23 januari 2006, 11:05
asio drivers voor de POD XT werken wel, maar het is erg omslachtig. Dit ga ik dus niet doen....

Mijn andere oplossing is het aansluiten van een betere geluidskaart. En ik wil graag een klavier kopen. Of ben ik beter af met een synth ? oude JV30 of zo ?

Ik maak nu drums met wav-jes, samples dus, maar het programmeren is echt een draak op deze manier.

taylor
23 januari 2006, 11:35
die asio drivers dat zou ik maar wel doen met cubase anders zal het nooit echt lekker werken.

al ben ik ook niet bekend met de pod xt en de mogelijkheden.cubase zonder een asio driver kaart werkt eigenlijk voor geen enne meter.ja misschien als je met 1 a 2 spoortjes werkt..

Epic
23 januari 2006, 11:41
Kijk eens op www.asio4all.com. Deze kan je AC'97 ding soms nog wel opkrikken qua latency.

Volgens mij zijn de in en uitgang van de POD-XT wel gescheiden, dus kan je die zonder problemen gebruiken..

Ic3gl0vE
23 januari 2006, 15:21
asio4all is ook niet echt geweldig.. podXT als 'geluidskaart' gebruiken werkt wel: daar is die usb aansluiting voor..
Ik kan je wel adviseren over een klavier, maar waar wil je 'm voor gaan gebruiken? Als je bijv. alleen pianostukken in wilt spelen zou ik voor een 88toetsen gewogen controller of een digitale piano gaan. wil je alleen drums maken, dan zou ik niet voor een klavier maar voor bijv. een yamaha DD50 gaan: dit is een drumpad met midi

http://www.haskell.org/zwan/music/dd50-2.gif

marcopolo
23 januari 2006, 17:00
natuurlijk heb je voor iedere kaart asio drivers nodig met Cubase. Maar wat ik bedoelde was, dat ik de POD XT niet ga gebruiken voor het weergeven van VST synths.

De POD middels USB de pc in en opnemen met cubase gaat perfect. Aangezien je de pod gewoon via de mengtafel kan versterken, kun je het kleine beetje vertraging op het gitaar signaal later prima corrigeren. Dat is ook mijn probleem niet.

Het gaat dus om overige instrumenten, zoals toetsen en drums. Mijn voorkeur gaat uit naar een ongewogen, dus gewoon plastieken, klavier.
Daarmee kan ik, mits vrij van te veel latency, ook prima drums inkloppen.

Dus nu op zoek naar een klavier/controller, al dan niet met geluiden aan boord. Iemand suggesties ? Oude synth (U20, D50, D70, JV80 achtig) of alleen een USB klavier ?

Thanks !

taylor
24 januari 2006, 11:19
met cubase zelf gebruik ik een apparte midi controller/router nooit last gehad van timing verschillen.

over andere systemen kan ik niks zeggen nooit gebruikt,er is vast wel een sinmpele usb midi controllertje voor weinig maar of dat goed werkt.

ongewogen toetsen ja dat kan.maar dit is dus de midi kant dat heeft niks te maken met asio/audio..

imlikeajungle
24 januari 2006, 13:22
M-Audio USB keyboardjes werken perfect, de Edirol varianten vond ik rommel...

Ic3gl0vE
24 januari 2006, 22:15
ik zou een oude synth kopen: dan heb je alvast geluiden (die van je XP/JV serie van roland zijn niet verkeerd!) en dan heb je voor hetzelfde geld als waarvoor je een nieuwe USB controller zou kopen, een veel beter spelend toetsenbord. meeste low budget dingetjes van tegenwoordig spelen verschrikkelijk slecht.Zelfs sommige synths van 1000 euro (dat is niet low budget) hebben een schijttoetsenbord tegenwoordig (neem bijv. de Triton LE)