PDA

View Full Version : irritante feedback



pipokoeien
19 januari 2006, 17:34
Wie kan mij helpen , ik ben in het bezit van een PRS Swamp ash en heb vanaf het begin eigelijk al problemen met het ding.
Hij speelt wel fijn maar op de meest vreemde momenten krijg ik een rare feedabck,, eigelijk is het meer een hoge toon , je kunt er niets mee aanvangen.
Ligt dit aan de elementen of aan het hout.
Het gebeurt alleen bij oversturing van het geluid , clean is alles perfect

Nickname
19 januari 2006, 17:36
Wat voor amp heb je en wat voor elementen zitten er in je PRS?

Fumi SG
19 januari 2006, 18:20
Heb je toevallig je Gain (bijna) voluit staan?? Dan wil het nog weleens heel irritant zijn jah, ik had het laatst ook met een Gibson Les Paul over een Randall... takkeherrie!:confused:

iwamoto
19 januari 2006, 19:21
of mischien te dicht bij je amp staan? maar idd, let op je overdrive, want te hoog, en dan ben je de sjaak.

[ffe offtopic], ik had voor mn pod xt een patch gedownload, en wat een feedback, nooit gedacht dat het mogelijk was om op een pod xt feedback te krijgen :P

pipokoeien
20 januari 2006, 08:29
Er zitten de Mcartney Bass and Trebble pickups op.
Het is geen feedback van te dicht bij de versterker, dan zou je moeten kunnen beinvloeden en dat lukt ook niet meer als ie piept dan is er geenhouden meer aan en is dempen de enigste mogelijkheid.
Ik heb idd wel eens gezien dat bepaalde gibsons dat probleem ook hebben.
Ik heb de gain op de gitaar helemaal open staan dan klink ie wel het vetste..
Maar ik weet niet wat het hout nog aan klank toevoegd ,, ik wil nog eens proberen om er andere elementen er in te zetten maar wilde weten of er ook andere mensen zijn met een gitaar van dergelijk hout ( swamp ash ) dit schijnt normaal vooral voor bass gitaren gebruikt te worden.

LaurentB
8 februari 2006, 20:35
Er zitten de Mcartney Bass and Trebble pickups op.
Het is geen feedback van te dicht bij de versterker, dan zou je moeten kunnen beinvloeden en dat lukt ook niet meer als ie piept dan is er geenhouden meer aan en is dempen de enigste mogelijkheid.
Ik heb idd wel eens gezien dat bepaalde gibsons dat probleem ook hebben.
Ik heb de gain op de gitaar helemaal open staan dan klink ie wel het vetste..
Maar ik weet niet wat het hout nog aan klank toevoegd ,, ik wil nog eens proberen om er andere elementen er in te zetten maar wilde weten of er ook andere mensen zijn met een gitaar van dergelijk hout ( swamp ash ) dit schijnt normaal vooral voor bass gitaren gebruikt te worden.

Dat is zgn. microfonische feedback. Bij 'mooie' feedback raakt de snaar door het geluid van je versterker in resonantie, en krijg je een mooie boventoon, maar in dit geval gaat het element door de heftige trillingen als een microfoon functioneren en krijg je die fluittonen.
Het heeft grotendeels met de elementen te maken, geloof ik. In zeer extreme gain- en volumesituaties kan het altijd wel eens optreden, maar sommige elementen zijn er gevoeliger voor dan anderen. Ik had er met mijn oude elementen op een Ibanez Musician meer last van dan met de EMG's die er later opzette.

Eko
8 februari 2006, 20:43
Pipokoeien,
Ik begrijp niet waarom je een instrument kiest dat heel erg licht en gevoelig moet reageren( swamp ash) met bijbehorende p.u`s.
De klacht die je hebt komt waarschijnlijk van je hout. Het is gevoelig voor bepaalde frequenties. Het gaat resoneren en de gevoelige p.u`s verhogen dat nog een keer.
Heb je het ook nog als je de coils split?
Vraag het ook eens aan je dealer voor je gaat zagen , schroeven en boren.
Een beetje PRS kost meer dan een maandsalaris.

pipokoeien
8 februari 2006, 21:17
@Laurent ,, klinkt wel aannemelijk ik wilde zowieso een langs een winkel gaan om te kijken welke elementen ik er in ging zetten.

@eko, ik weet dit was een duure aankoop, nu zou ik deze gitaar niet meer kopen maar het is een hele mooie gitaar en ik vind het zonde om hem weg te doen ( hebn hem gekocht toen ik wel geld te veel had ! ), ik denk dat er overigens weinig mensen zo'n gitaar tweedehands kopen het blijft een hoop geld.
Ik probeer er nu gewoon een beetje een andere gitaar van te maken,, ik heb overigens wel al meer op internet gelezen dat swamp ash idd veel kan resoneren. als ik de coil split uitvoer is alles weg maar dan is het gewenste geluid ook niet meer.

Eko
8 februari 2006, 22:30
Pipokoeien,
Kun je door het gebruik van een compressor of een noisegate het niet onderdrukken? Vraag eens info bij een muziekwinkel. Kan best zijn dat bij gebruik van een van de genoemde pedalen de kwaal sterk minder is.

vibro
9 februari 2006, 12:05
welke versterker gebruik je? buizen of transistor.Je zou zelfs kunnen proberen je elementen iets naar beneden te schroeven.
Geloof er niks van dat dit aan het swampash zou liggen, fantastisch hout.Eko heeft gelijk dat je ermee naar de dealer moet.

Scali
9 februari 2006, 12:14
Het zou idd aan de versterker kunnen liggen, als het een buizenversterker is (microfonisch buisje, waarschijnlijk in de preamp). Maar dan zou ie het met andere gitaren ook moeten doen.

Een andere mogelijkheid is dat de elementen wat te losjes in de ringen hangen (wat eigenlijk bijna altijd het probleem is bij veel gain, vandaar dat zware jongens graag hun elementen direct op de kast vastschroeven).
Als die feedback weer voorkomt, probeer dan eens met een vinger op het element te drukken, zodat ie niet meer kan trillen.
Als de feedback dan stopt, dan is dat dus het probleem. Beetje schuimrubber oid onder het element proppen lost dat dan wel op. Of gewoon dat element dus op de kast vastschroeven ipv in de ring hangen.
Zoniet, dan is waarschijnlijk het element zelf microfonisch, en is ie niet goed gewaxpot. In dat geval zou ik idd de gitaar terugbrengen, dat moet gewoon onder de garantie vallen.

MauP
9 februari 2006, 12:33
Heb ik ook eens gehad, niet te harden... Iedere gitaartech zou hier wat aan kunnen doen, het is waarschijnlijk een losse spoel in het element die ongewenste trillingen veroorzaakt wat weer een fluitende pieptoon (of piepende fluittoon) oplevert. Meestal wordt dit verholpen door met een soort kaarsvet de spoel vast te gieten... waxpotten dus, bedankt scali

pol
9 februari 2006, 16:13
idd, dit heeft geen bal met het hout van de gitaar te maken.
En dat de pickup in de body gaat meetrillen heb ik ook es gehad, maar dit was
wel een hele lage toon.
Kan zeker ook een microphonische voorbuis zijn, dit kun je testen door even
de volgorde van de voorbuizen om te wisselen.

Noisegate is onzin, als je gitaar en amp in orde zijn heb je dit niet nodig of
staat de gain op je amp te ver open.

MauP
9 februari 2006, 16:28
Noisegate is onzin, als je gitaar en amp in orde zijn heb je dit niet nodig of
staat de gain op je amp te ver open.

Blijkbaar is de gitaar (of i.i.g. zijn de elementen) niet in orde

Noisegate idd zinloos. Behalve dan wanneer je last hebt van het oppikken van externe storingen, zoals hoogspanningskabels, spoorwegen, trams. Maar dan nog is het effect te weinig, er blijft altijd iets brommen (met humbuckers heb je hier weer minder last van