PDA

View Full Version : Hout voor zelfbouw.



Niels...
19 januari 2006, 16:28
Hallo,

ik ben van plan zelf een electrische gitaar te gaan bouwen en daar heb ik natuurlijk hout voor nodig. Nu was mijn vraag:
Wat is goed hout om te gebruiken en redelijk goedkoop/betaalbaar in gebruik?

Nog een vraag:
De hardware, kan ik die het beste nieuw kopen, of kan ik het ook gebruiken van een gebruikte gitaar? En als ik het nieuw aankoop, wat gaat dat dan ongeveer kosten?

Mvg.
Niels...

Javaca
19 januari 2006, 18:19
In de FAQ staan links naar winkels met onderdelen en wat houthandelaren.

Mattia
20 januari 2006, 13:45
Over hardware is recent nog een topic gestart, over waar je dat het beste kunt kopen. IMO kun je net zo makkelijk 'gewoon' nieuwe hardware kopen, werkt prima. Voor een goede trem moet je een beetje geld uitgeven, maar een hardtail hoeft niet erg duur te zijn. Gotoh mechanieken zijn prima kwaliteit (sommige beter dan Schallers), en voor 35-40 euro heb je een setje. Kijk eens bij GuitarFetish (eBay seller in de VS) voor redelijke, goedkope hardware, en voor goede pickups voor een goede prijs.

Qua hout...tja. Wat wil je bouwen? Of je nou Alder of Ash neemt, of mahonie (Afrikaans, Khaya of Sapele 'mahonie', is goedkoper en net zo goed als honduras), en gewone normale maple voor de hals, qua prijs verschilt het allemaal niet zo erg. Voor 50-75 euro kun je qua houtinkopen klaar zijn (inclusief toets).

Je maakt het zo goedkoop of zo duur als je het zelf wil. Gereedschap kost immers ook geld. Als je gewoon een gitaar wil, koop er een. Als je het leuk lijkt om een gitaar te bouwen die waarschijnlijk quasi geen herverkoop waarde heeft, en bessefend dat het pas nadat je een workshop hebt opgebouwd, en alleen als je je tijd niets waard vind, goedkoper is dan de duurdere/middensegment instrumenten (en nooit goedkoper zal zijn dan een Richwood te kopen, bijvoorbeeld), ga dan vooral je gang. Ik kan het je van harte aanraden. Ik bedoel, de kosten voor de instrumenten die ik nu bouw zijn stukken lager dan een gelijkwaardig isntrument uit de winkel, maar omdat ik geen bekende bouwer ben, zou herverkoop flink tegenvallen. Het gaat mij om het plezier van het bouwen; dat is van essentieel belang, de drang tot creatie. Als je die niet hebt, moet je een ander hobby gaan zoeken.

charlotte
20 januari 2006, 13:58
Hey luitjes, :)
Ik ben het helemaal eens met Mattia, als je idd denkt goedkoper uit te zijn, kom je bedrogen uit, maar als je gewoon voor de fun wilt bouwen, en de nodige creativiteit en drive hebt/weet op te brengen, en er wat tijd in wilt stoppen,zowel voor het bouwen, als voor het voorbereiden;dwz uitzoeken en nagaan hoe het allemaal moet,dan moet je er voor gaan.
Ook heb je met zelfbouw alle vrijheid om jou eigen creatie neer te zetten, en hardware en elektronica te gebruiken die jij wilt.
Maar, kijk goed rond op dit forum, en op onze topics, en trek je conclusies.
Tip; als je echt wilt gaan bouwen, schaf dan het boek van Melvin Hiscock, Build your own elektric guitar , aan ,hierin vindt je een schat aan informatie.

Suc6 , groetjes Charlotte .