PDA

View Full Version : eerste hiphop recording, iemand tips/trucs/technieken?



amon
19 januari 2006, 10:40
Tja, hiphop ja...

Voor school ga ik een maat van me opnemen die in het hiphop wereldje zit. We willen een demo maken met 1 nummer op de cd, maar dat nummer moet dan wel zo goed mogelijk zijn.

Er moet een real-life drummer inzitten en nog iets met snaren, wat dan een bassist wordt. Dus geen fruity loops of reason als grondbasis voor de beat, maar echte instrumenten.

Mijn vraag (aan de mensen die me kunnen helpen): wat kan ik het beste doen, qua microfoon plaatsing (ja, ik moet natuurlijk zelf uitvogelen waar precies, maar in grote lijnen; wat wordt vaak gebruikt), andere tips, trucs, etc, die veel gebruikt worden bij het recorden van hiphop/rap artiesten.

Ik heb dezelfde vraag ook al op futureproducers.com geplaatst, maar nog geen reactie. Hopelijk zijn hier mensen die me al een beetje kunnen helpen?

Ik ben momenteel veel naar hiphop aan het luisteren (tja, nou niet echt mijn nummer 1 genre, maar het moet maar) en zit veel op internet te zoeken, maar ik kom weinig tegen over echt instrumentale hiphop, bijna alles lijkt wel met samples gedaan te zijn. Ik kan natuurlijk ook samples opnemen en dan aan mn maat geven (de hiphopper...) en zeggen dat hij daar maar zijn beat mee moet maken, maar dat wil ik niet...

wie-o-wie kan mij wat tips ed geven?

bert k
19 januari 2006, 11:12
Ik zou een tijdje naar Rage against the Machine luisteren, is wel geen hiphop, maar wel te pruimen, en alles met echte instrumenten.

taylor
19 januari 2006, 11:48
wat voor een soort spullen dacht je te gebruiken voor die opnames?

hiphop is vaak sequencer based dus met sampels/midi enz misschien is er iemand op die school die je daar mee kan helpen?

Ic3gl0vE
19 januari 2006, 11:52
MPC of iets dergelijks gebruiken met GOEIE drumsamples. Dan ga je een veel beter geluid mee krijgen dan wanneer je zelf met microfoons bezig gaat (want ik neem aan dat je wel op een budget zit)

amon
19 januari 2006, 14:12
nee, het gaat er gewoon om dat er een drumstel en iets met snaren in moet zitten en wel zelf opgenomen, dus geen samples (of ik moet die samples weer zelf op gaan nemen, etc).

Ik zat gewoon te denken aan een drumtrack van samples opgebouwd en dan op de voorgrond gewoon een echte kick en rimshots oid op de snare. Beetje Cypress Hill achtig.

Drumkit dus als main source, maar wel begeleid door een beat opgebouwd uit samples, waardoor het geheel er zo strak mogelijk uit gaat komen.

taylor
20 januari 2006, 11:38
als je alleen de snare en kick wil gebruiken en de rest sampels dan zul je de snare en kick ook moeten sampelen anders wordt het moeilijk.

het zo kunnen dat je dus het idee van het nummer eerst opneemt met alleen snare en kick en dan de rest via sampels er om heen bouwt maar dat lijkt me een vrij moeilijke methode.(niet onmogelijk maar)

dan kun je beter of alleen met sampels werken of het hele drumstel opnemen in 1 keer dat werkt sneller en makkelijker.

hoofd
20 januari 2006, 15:52
en ik zou gewoon met samples gaan werken, of met een goede drumcomputer. Ik wordt altijd een beetje achterdochtig als ik een hiphop groep zie met een echte drummer...dat betekend meestal een of andere crossover of fusion, das nooit goed :(

Amon, misschien ken je 'm al, maar luister naar Everlast. Een van de weinige die het wel lukt om blues & rock gitaren in een hiphop track te gieten.

Herman
20 januari 2006, 19:43
Ik zeg de band Neuk!
Heeft toch als je het mij vraagt ook zeer zeker wel hiphop invloeden...

hoofd
20 januari 2006, 19:54
Ik zeg de band Neuk!
Heeft toch als je het mij vraagt ook zeer zeker wel hiphop invloeden...

een punk/metalband met hiphop invloeden, zoals Neuk, is anders dan een hiphopband met punk/metalinvloeden, zoals bijv. Osdorp Posse ;)

Debaser
21 januari 2006, 01:03
ik zeg :

URBAN DANCE SQUAD

genoeg caps voor vandaag.

edit : ik zou het in elkgeval tussen hiphop en rock plaatsen ..

amon
21 januari 2006, 10:32
ik ga eens wat van bovenstaande bands beluisteren. Bedankt!

Maar weet iemand nog echte hiphop geluidjes/microfoon trucjes/eq settings/etc?

Voor de EQ kwam ik bijvoorbeeld ergens op internet tegen dat voor de diepe bass ik geen 30 hz ofzo erin moet draaien maar iets tussen 70-90, zodat overal (dus auto, huis-tuin-en-keuken-radiootjes ed) bass te horen(/voelen) is.

Zijn er mensen die nog meer van dit soort tips ofzo hebben?

taylor
21 januari 2006, 11:15
nogmaals wat voor een soort spullen ga je gebruiken een pc alleen met recording software?

ga je die kinck en snare sampelen in een programma/sampler of toch gewoon opnemen?

al dat techinsche gelul er over helpt je niet veder je moet gewoon een keer doen/proberen.

met samples /midi ect is het voordeel dat de geluiden al goed klinken je hoeft dan alleen het componeren en redelijk goeie mix neerzetten niet dat je dat zo ff snel doet maar je begrijpt het wel denk ik.

Das Schaap
21 januari 2006, 15:09
ik ga eens wat van bovenstaande bands beluisteren. Bedankt!

Maar weet iemand nog echte hiphop geluidjes/microfoon trucjes/eq settings/etc?

Voor de EQ kwam ik bijvoorbeeld ergens op internet tegen dat voor de diepe bass ik geen 30 hz ofzo erin moet draaien maar iets tussen 70-90, zodat overal (dus auto, huis-tuin-en-keuken-radiootjes ed) bass te horen(/voelen) is.

Zijn er mensen die nog meer van dit soort tips ofzo hebben?
Bonkend laag frequentie gebied ligt van 80-200 Hz. :rockon:
Dus in dat gebied maar lekker klooien, ik weet niet precies wat je zoekt. Sommige hip hop heeft echt alles aan het bonken andere hebben weer een mix van bonkende bas met scherpere beats (meer drum n bass sound).
Zoek je sound. :soul:

amon
21 januari 2006, 17:05
nogmaals wat voor een soort spullen ga je gebruiken een pc alleen met recording software?



mics ter beschiking:
AKG D770
AKG dynamic
Behringer B2
Behringer B5
CAD E200
Realistic PZM
Nog een PZM, maar dan beter
SE A2
SE 2200A
Shure BG1
Shure BG5
Shure PG52
Shure PG56
Shure PG81

Dat gaat naar een Mackie DXB tafel en wordt opgenomen in Protools. Verder kan ik gewoon alle andere programma's gebruiken die ik wil (reason erbij of dat soort dingen), maar er meot gewoon een reallife drum én iets met snaren in zitten. Een strijkinstrument lijkt me op zich ook geen slecht idee! (maar ik ken niemand die een strijkinstrument bespeeld).

taylor
22 januari 2006, 12:12
als ik dat zie staan zou ik gewoon de hele kit mic-en en opnemen misschien gelijk met een bassist.

of gewoon compleet live opnemen dus met rap al, ja er zijn zoveel manieren om iets doen..

amon
22 januari 2006, 17:04
Ik ga sowieso de hele kit close micen om een zo strak mogelijk geluid te krijgen. Om het dan nog strakker te krijgen gooi ik nog wat samples in de mix van een fijne kick oid. Samen met de bassist er meteen bij. De rap zelf doe ik daarna liever apart.