PDA

View Full Version : het grote 'japanse ebay gitaar" topic



roym
19 januari 2006, 09:58
Ik heb al verschillende topics gezien over dit ondewerp, maar ik ben nog niet echt onvertuigd om er eentje te kopen.

Ik zit al een tijdje te denken om een les paul aan te schaffen, maar zit met een aantal vragen

- welk merk is nu het beste?
- is het betrouwbaar via ebay?
- oud model (vintage) kopen of nieuwe model kopen?
- er staat vaak 'lawsuit' bij, maar betekend dit nu dat dit exacte kopien zijn van een Gibson?
- zijn ze beter dan epiphone?

Heeft iemand ervaring met het aanschaffen van een "Japanse Gibson" (Orvile, Tokai, Burny, Greco, Edwards)

Je kunt er dus van te voren niet op spelen.
Is het de gok waard?

taylor
19 januari 2006, 10:58
zo aan je vragen te zien zou ik niet doen maar eerst maar is in de materie verdiepen,anders betaal al snel teveel of wat allemaal nog niet meer...

kijk bv eerst is wat rond voor informatie over jappe kopieen uit 70 enzo kijk naar waardes zoveel mogelijk info in plaats van gelijk iets kopen.

als een leek vintage gaat kopen dan worden ze meestal genaait waar ze bij staan.

roym
19 januari 2006, 12:26
Ik heb wat reviews gelezen op harmony central, maar daar zeggen ze eigenlijk dat die jappen allemaal wel oke zijn.

Ik ben al een hele tijd aan 't kijken, ben niet zo'n impulsieve koper

wil gewoon eens weten hoe mensen er hier over denken en of iemand er ervaring mee heeft.

Ganjaman
19 januari 2006, 12:41
let er bij ebay wel op als je bijv een tokai wilt kopen dat je echt een oude jap hebt (ze worden nog steeds gemaakt, maar in korea, die schijnen een stuk minder te zijn)

taylor
19 januari 2006, 12:49
ebay is opzich wel veilig als je weet waar je naar moet kijken enzo

het blijft natuurlijk wel een gok doordat je er niet op kan spelen,ik zeg ook niet dat die kopieen slecht zijn maar dat je goed moet weten wat je koopt dus redelijk veel verstand van dat soort gitaren moet hebben anders koop je miscchien een half originele gitaar voor een 100% originele prijs bv..

vintage(algemeen) kun je beter eerst goed verdiepen voordat je tot een koop overgaat dus lees boeken ,hoe bepaal je de originaliteit van de onderdelen,waarde etc die vragen kun je dan ook stellen aan de verkoper zodat je zekerheid hebt.

Ganjaman
19 januari 2006, 12:53
merken die je best via ebay kan kopen:
Edwards
Orville
en Tokai jap.

welke ik nooit via ebay zou kopen: burny, zitten topgitaartjes tussen, maar ook crap van de bovenste plank, dus die moet je echt kunnen testen

Speeddemon
19 januari 2006, 13:08
welke ik nooit via ebay zou kopen: burny, zitten topgitaartjes tussen, maar ook crap van de bovenste plank, dus die moet je echt kunnen testen
dan zal ik wel geluk hebben gehad met mijn Burny... :listen: :roll:
Heeft me incl. EEN HOOP uiterlijke upgrades (+2x GFS elementen) nog geen 900 euro gekost (incl. verzenden, douane, etc) en speelt & klinkt beter dan menig 'echte' Gibson van 3000+ euro's.

Mijn 'ervaring' (dus veel van horen zeggen in dit geval) is dat juist Greco het merk is, waar er toppers en brandhout tussen zitten en Burny juist over 't algemeen de lat wat hoger heeft, met minder deviatie.

Orville of Edwards is sowieso vaak goed, zeker vanwege de betere elementen die er stock in zitten.
Zelf wil ik nog eens een Orville, en ook een Tobacco Burst LP Custom van Greco.

fred dons
19 januari 2006, 13:45
ik koop zelf veel via Ishibashi en music solutions in tokyo
http://tcgakki.com/menu/englishpage.html
de laatste verkoopt alleen maar 2e hands gitaren en doet dat voor hele schappelijke prijzen (vervoer is wel duur eur 120 met tnt) als je interesse heb in een gitaar vraag je om grotere foto's en vertellen je ze je alles over eventuele schades, tot nu toe altijd veel plezier gehad van mijn aankopen

Iceman
19 januari 2006, 16:07
Ik heb zelf 2 Burny's gekocht, nog 1 van over. Die ik weggedaan heb wat erg afgeragt en had al veel (te veel) meegemaakt.
Die ik nog heb is een wereldgitaar qua bespeelbaarheid en sound.

Persoonlijk vindt ik het kopen van zo'n japanse handelaar helemaal geen risico, een les Paul kopie verkoop je altijd gemakkelijk weer door als ie niet bevalt.

Er zijn enekele japanse verkopers die zeer betrouwbaar zijn, onder andere 'mysixstringskatana' http://search.ebay.com/_W0QQsassZmijsixstringskatanaQQhtZ-1

roym
19 januari 2006, 17:52
ik koop zelf veel via Ishibashi en music solutions in tokyo
http://tcgakki.com/menu/englishpage.html
de laatste verkoopt alleen maar 2e hands gitaren en doet dat voor hele schappelijke prijzen (vervoer is wel duur eur 120 met tnt) als je interesse heb in een gitaar vraag je om grotere foto's en vertellen je ze je alles over eventuele schades, tot nu toe altijd veel plezier gehad van mijn aankopen

he bedankt, dat is een interessante link

de vraag waar ik tot nu toe nog geen antwoord op heb is: zijn die jappen nu echt beter dan een epi die je hier voor ongeveer hetzelfde geld koopt?

ik kijk zelf trouwens vaker op deze ebay shop : http://stores.ebay.com/japanvintageguitars

Ganjaman
19 januari 2006, 19:38
he bedankt, dat is een interessante link

de vraag waar ik tot nu toe nog geen antwoord op heb is: zijn die jappen nu echt beter dan een epi die je hier voor ongeveer hetzelfde geld koopt?

ik kijk zelf trouwens vaker op deze ebay shop : http://stores.ebay.com/japanvintageguitars
de meeste oude tokais en de nieuwe edwards enzo zijn als je bijna alle bezitters mag geloven zelfs beter dan de meeste gibsons :)

Speeddemon
28 januari 2006, 19:12
de vraag waar ik tot nu toe nog geen antwoord op heb is: zijn die jappen nu echt beter dan een epi die je hier voor ongeveer hetzelfde geld koopt?
[/url]
Eh, volgens mij hebben wij je daar een redelijk duidelijk antwoord op gegeven hoor. :???:

Hoe dan ook, de afwerking van 't gros van de Japanners is STUKKEN beter dan die van Epiphone. Zeer af en toe kom je eens een leuke Epiphone tegen, die geweldig klinkt en speelt.

savecracker85
28 januari 2006, 20:26
kep zelf een tijdje terug een kasuga les paul gekocht..Dit was eigenlijk een soort van ibanez-merk.. Om in te spelen op de verschillende markten heeft ibanez in de jaren 70 gitaren onder verschillende merknamen uitgebracht.. Dit is een leuke site daarover http://www.ibanez-vintage-page.de/
Deze gitaar is een exacte gibson kopie, qua vorm in iedergeval.. Hij heeft ook de karakteristieke gibson kop (met kasuga in het gibson lettertype :P )..In '75, dacht ik, is er toen een rechtzaak geweest met als gevolg dat de vorm van de kop niet meer op een gibson mocht lijken..
Maargoed over de sound, het is natuurlijk geen gibson, maar hij komt verdomd goed in de buurt.. Hij overtreft iniedergeval makkelijk een epiphone..
En het mooie is dattie maar 200 euro heeft gekost :D
geen ebay maar gewoon marktplaats.nl

Ganjaman
28 januari 2006, 20:53
kasuga van ibanez?
acht dat t van tokai was...?