PDA

View Full Version : single coil verhogingen



iwamoto
19 januari 2006, 01:14
ja, mischien iets heel raars,
maar toen ik mijn eerste strat kreeg, stonden de pick-up's rond dezelfde hoogte als de slagplaat (ja idd, heeel laag), maar ook waren die staafjes in de elementen allemaal, ja gewoon plat,
nu is de vraag, kan ik die staafjes omhoog zetten of heeft dat geen speciaal effect?

groetjes, camiel

no 1 hops
19 januari 2006, 07:35
het is de vraag of die pickup aan de onderzijde die mogelijkheid heeft om ze te verplaatsen.
en het is de vraag of de constructie van het element dat toelaat.
zou het persoonlijk niet doen voor je het weet mep je ze eruit en dan denk ik dat het einde verhaal is.
gewoon de pickup als geheel aan de bas kant als je bij de laatste fret indrukt ongeveer 2 20 euro cent hoog bij de hoge e 1 muntje hoog

taylor
19 januari 2006, 11:09
plate singel coils noem je ook wel flushed poles en als er verschillen in zit in hoogte dan noem je ze staggerd poles.

origineel was het idee van staggerd singel coils(door fender)om volume verschillen tussen snaren te verbeteren maar na tig jaar waren elementen beter(output etc) en was dat niet meer "echt" nodig.

en nee flushed poles kun je dus niet meer verstellen ja kan wel als je het kapot wil hebben :)

Rock&Roll
19 januari 2006, 11:40
Je kan natuurlijk wel de pickup in zijn geheel wat hoger zetten. Dat maakt ze luider, maar kan ook je toon wat 'harsher' maken. Hoe lager de pup hoe warmer je toon dus...

taylor
19 januari 2006, 11:53
de pickup zelf kun je natuurlijk wel verplaatsen maar ik dacht dat die vroeg of die de pooltjes zelf hoger kon zetten misschien niet goed begrepen dan haha.

piezo
19 januari 2006, 14:17
Theoretisch kun je de magneetjes van een Strat single coil omhoogtikken, ik heb daar wel ervaring mee. Maarrrrrr .... er zijn wat maren en aandachtspunten:
- Bij echte originele Amerikaanse Fender Stratelementen of de goede vervangende van SD is de wikkeldraad rechtstreeks om de magneten gewikkeld. Hiervan kun je de buitenste 2 magneetjes helemaal NIET omhoogtikken en de binnenste 4 alleen HEEL voorzichtig. Riskant blijft het.
- Bij diverse Aziatische kopieën bestaat de plastic spoel niet uit 2 losse flenzen maar zijn deze verbonden met 6 plastic hulsjes. Hiervan kun je de binnenste 4 magneetjes vrij gemakkelijk omhoogtikken en de buitenste meestal ook nog wel. Maar je begrijpt het probleem al: van buiten kun je niet altijd zien of er wel of niet een plastic hulsje tussen magneet en wikkeling zit. Als er in de flenzen 5 vierkante gaatjes tussen de magneten zitten in ieder geval wel.
- Goedkope single coils bestaan vaak niet uit 6 losse magneetjes maar uit niet-magnetische poolstaafjes met een liggende magneet eronder. Hier valt helemaal niets aan te doen.

Overigens is het nut ervan nogal beperkt, behalve als je een dikke set met een omwonden G-snaar gebruikt of voor de D-snaar in een hele dunne set.

iwamoto
20 januari 2006, 10:07
dus gewoon laten zitten waar ie zit? ok'e da's duidelijke taal

taylor
20 januari 2006, 12:03
gaan tikken op magneten is geen goed idee...