PDA

View Full Version : Via koptelefooningang naar andere versterker?



treblemaster
18 januari 2006, 23:37
Ik heb een kleine oefenversterker (Tiger 10 watt) die eigenlijk een best lekkere overdrive heeft voor ranzige punk/garage/blues rock 'n roll. Nu vroeg ik me af of ik via de koptelefooningang deze versterker ook kan verbinden met het cleane kanaal van een andere versterker (dus eigenlijk de kleine versterker als een soort overdrive 'pedaal' gebruiken)?
Ik kan het natuurlijk simpelweg uitproberen, maar die andere versterker (waarvan ik het cleane kanaal gebruik) is niet van mij en ik heb dus weinig zin om risico's te lopen (is een buizenbak).

Dude
18 januari 2006, 23:49
mjah...



ik zou het niet proberen



maar dat ben ik

piezo
19 januari 2006, 10:19
Gelukkig zijn er meer meningen.
Zolang je die koptelefoon UIT(!)gang maar aansluit op de "active" of "lo Z" ingang van de versterker en de ingangsvolume/gain regelaar laag houdt kan het weinig kwaad.

treblemaster
19 januari 2006, 13:36
Hmmm, die buizenversterker heeft maar 1 ingang.

nicoverduin
19 januari 2006, 13:40
lekker op heel laag volume zetten.

treblemaster
19 januari 2006, 14:59
Ok, ik zal het binnenkort eens proberen. En anders moet ik maar het 'overdrive' circuit uit die amp slopen oid.

ccc
19 januari 2006, 19:32
Ik gebruik nogal dikwijls mijn Microcube op mijn SWR strawberry accoustische versterker en dat werkt prima. Het voordeel is dat je het input kanaal kan bijsturen.

skabouter
20 januari 2006, 01:30
ik geloof dat het wel kan, treblemaster. je headphone-in is alleen wel op een ander niveau (line?) dan je gitaar (-6db?).....tja, heb geloof ik Ieme es horen zeggen dat t best kan :D

maar ik heb ff een ander vraagje (klein beetje hetzelfde idee).
als je een grote ampwall hebt, dan hoef je geen splitter voor je signaal te kopen die naar iedere amp gaat toch? je kan toch ook iedere amp op de volgende aansluiten? grote ketting? via de line-out dan..........maar die lineout, waar zit die in de keten van je amp zelf? tussen pre- en poweramp in toch? dus hij is wel EQ-gevoelig? dus je kan de EQ steeds meer versterker naarmate je meer amps in je ketting zet? of is je line-out een clean signaal? nee toch?

ok, ik plaats een hoop (rare) uitspraken, maar ik snap hier gewoon niets van. iemand die het weet?

nicoverduin
20 januari 2006, 08:15
De line out van een versterker (als die er al in zit) is vele malen hoger dan een gitaar signaal (ongeveer factor 50). Dit betekent wel dat de andere versterkers veel verder terug gedraaid moeten worden om nog een beetje te klinken.
De eerste (buis ga ik even van uit) heeft nog geen volume regelaar. Dit betekent dat de eerste versterkingstrap, gelijk het signaal met een factor 50 verhoogd. Kan niet zeggen of elke bak daar tegen kan. Overigens nooit meegemaakt dat het niet zo is trouwens.

Bij de meeste line-outs die ik ken, is deze inderdaad na de toonregeling.

piezo
20 januari 2006, 11:25
Als je meerdere amps tegelijk wilt horen zijn diverse manieren mogelijk, maar van pre-amp A out naar de voorkant van amp B (lo-Z) is geen goed idee omdat je klank dan nauwelijks nog beheersbaar is. Van pre-amp A via een split (evt Multi FX) naar poweramp A en B is dan beter.

De Beer
20 januari 2006, 12:10
Pre-amp out, kun je in principe zo in de fx return van een andere amp prikken die verwacht een dergelijk signaal.

als je amps wilt linken zoals de skabouter bedoeld, dan kun je dit ook op deze manier doen.
fx-send/line-out in de fx return van de volgende.
Je gebruikt dan de pre-amp sectie van de 1e, en de power amp sectie van 2e,(as je de fx out gebruikt verbreek je wel het contant in die 1e amp naar de poweramp sectie van die versterker, dus is de line out handiger.)
bij een 3e amp word het wel lastiger., want je gebruikt de pre amp van de 2e niet. dus daar doet de fx-send/line out niks.

Ik heb jaren een losse pre amp gebruikt rechtstreeks in de fx return van een een Marshal amp, je gebruikt dan alleen de power amp sectie van de (in dit geval) marshall.

Ik heb ooit eens van iemand gehoord dat je dan het beste een loze plug in de gitaar input van de marshall zou moeten doen, ik heb er eigenlijk nooit het nut van ingezien. in de FX out van die amp zou ik logischer vinden.

weet iemand daar iets over?