PDA

View Full Version : ENGL-vraagje



Franky Four Fingers
18 januari 2006, 21:41
Hallo,

ik ben van plan een nieuwe versterker te kopen en had gedacht aan ENGL E335 Screamer 50 Head en daarbij ENGL 2x12" Standard Cabinet.
1. Is dit een goede keuze als ik zowel een hele mooie, warme clean als een bluesy als lekkere scheur.
2.Nu vroeg ik me ook af wat het verschil is tussen enerzijds de ENGL 2x12" Standard Cabinet en de ENGL 2x12" Vintage Cabinet. Is hier een significant geluidsverschil op te merken, of waar ligt dan precies het verschil?
3.En dan nog een vraagje: wat is de beste keuze, de fireball of de screamer? Is enkel het aantal watt verschillend, of zijn er nog grote verschillen?

alvast bedankt voor jullie mening!!

ciao

gerrekat
18 januari 2006, 21:54
de FIREBALL is meer echt een metal versterker, de Screamer is wat meer "vintage" gevoiced maar heeft nog steeds genoeg gain voor een flinke pot herrie. De FIREBALL klinkt gewoon wat moderner. Ik denk dat de clean van de screamer iets beter is dan de FIREBALL die heeft namelijk een gedeeldeelde EQ met het gain kanaal

Lijkt em een prime keus, voor het geld heb je supertone en zeer goede amp! de cabs tja dat moet je proveren de V30 cabs hebben wat meer low end en klinken wat bassiger IMO. ik heb persoonlijk een voorkeur voor de standards maar er zijn zat mensen die de vintage cabs prefereren.

BartL
18 januari 2006, 22:16
Nee man...gewoon een Screamer combo kopen (HINT!!)....spaar je je ook nog een berg geld :D

Persoonlijk vind ik de screamer nogal modern gevoiced. Ik houd toch van wat meer vintage denk ik zo.

Josdevos
19 januari 2006, 08:47
Zeker de head én de combo proberen. Ik heb de combo gehad en vond die niet zo super klinken. (Heb wel 2 Savages als referentie natuurlijk.)
De Screamer head op een 1x12 zou al pakken beter klinken als de combo...

Franky Four Fingers
19 januari 2006, 13:33
Bedankt voor de informatie!!

Ik had inderdaad al gelezen dat je beter een head met 1*12 verkiest boven de combo! Hiermee zijn de 'geruchten' bevestigd.

Mochten er nog mensen reacties willen toevoegen, ga jullie gang!

Franky Four Fingers
20 januari 2006, 20:19
Nog een bijkomend vraagje.
Voorlopig zou ik de ENGL Screamer head 50 en de ENGL 2*12 enkel thuis gebruiken, en eventueel later dan in een bandje. Maar is die keuze te luid voor enkel thuis te oefenen? Of is dit geen probleem?

gerrekat
20 januari 2006, 20:22
bijna alle ENGLs klinken ook zeer goed op laag volume, lijkt me dus geen probleem.

Wormaap
20 januari 2006, 21:30
Overigens vind ik de clean van de Fireball zeer goed te pruimen :) Lekker warme, maar toch heldere clean. Hant wel enorm van de gitaar af. De enkele EQ is naar mijn mening geen enkel probleem, maar OK, ik ben ook vreemd :P
Bluesy scheurtje haal ik er ook zonder problemen uit. Gain lekker omhoog, en op't clean kanaal cruncht'ie érg fijn :)

Edit: Laag volume ook geen enkel probleem, heb'n jaar lang op m'n slaapkamer gespeeld met 'n FB met 4x12 :P

Wabbie
20 januari 2006, 22:03
Fireballs zijn idd fijn. Ik zat eerst ernorm te gassen op een fireball, totdat ik er een powertoneII naast zette. Die staat dus nu vrolijk op mijn kleine studentenkamertje van 15m2. Ik vond zelf de screamer neit echt overtuigen, maar ik heb hem niet heel erg lang getest, en het was bij MP met nog 10 mensen die over grote buizenamps aan het spelen waren :).

AART
20 januari 2006, 22:36
die screamer is echt geen enkel probleem op laag volume.

gerrekat
21 januari 2006, 08:37
Fireballs zijn idd fijn. Ik zat eerst ernorm te gassen op een fireball, totdat ik er een powertoneII naast zette. Die staat dus nu vrolijk op mijn kleine studentenkamertje van 15m2. Ik vond zelf de screamer neit echt overtuigen, maar ik heb hem niet heel erg lang getest, en het was bij MP met nog 10 mensen die over grote buizenamps aan het spelen waren :).

denk dat de POWERBALL eerder vergelijkbaar is met de PT, qua features en prijs. IK vind echter voor high gain KOCH geen concurrentie voor de PB, verder helemaal geen verkeerde amp.

Wabbie
21 januari 2006, 09:58
denk dat de POWERBALL eerder vergelijkbaar is met de PT, qua features en prijs. IK vind echter voor high gain KOCH geen concurrentie voor de PB, verder helemaal geen verkeerde amp.

Kun je best wel een gelijk in hebben, maargoed ik speel niet al te vaak metal dus dan heb ik zo'n monster niet nodig ;). Ik heb die Powertone gekocht omdat ik hem een mooie overdrive vond hebben die veel meer dynamiek en definitie had dan de andere versterkers die ik ernaast had staan.