PDA

View Full Version : Ik zoek het geluid van ...



chennie
18 januari 2006, 20:42
van chris cheney van The living End, een rock(-abilly)/punk trio.
En dan met name het geluid van dit nummer (http://home.student.utwente.nl/c.h.li/Upload/TLE.mp3)

Een flinke zoektocht heeft me alleen geleerd dat die op een oude, goedkopere Gretsch dat album had ingespeeld op een oude, gemodificeerde marshall. Nou weet ik verder nog dat die zn Gretsch ook nog eens heeft gemodificeerd, als in wat hout ertegen aan geplakt. Maar meer weet ik ook niet. Oftewel, hier heb ik niet zo veel aan.
Dus wat zouden jullie zeggen, welke amp en welke speakers zouden de trick doen? Natuurlijk, iets exact reproduceren lukt me niet, maar iets wat in de buurt komt.

Ik speel dat nu altijd na op een Mesa rect-o-verb op de pushed stand (clean met rand, voornamelijk op de eindbuizen spelen en dan de reverb goed open), met een les paul met wat minder gain pick ups, door v30 en classic lead 80. Op zich klinkt het erg goed, maar het is het natuurlijk net niet.

En de hamvraag: Zou het met zo'n 18 watter marshall lukken? Dit is omdat ik zwaar overweeg om zo iets in elkaar te draaien. Een gretsch of een andere hollow body heb ik niet, misschien een LP met p90?

-edit: geweldig zo'n werkend en snel forum

Jerre
18 januari 2006, 21:24
Dat nummer klinkt wel super goed!

GuitarMaster
18 januari 2006, 22:23
Ik denk dat een LP met P90's het niet zal doen. Dit is toch wel een vrij karakteristiek Gretsch geluid.

JvD.
19 januari 2006, 10:10
de sound doet me een beetje denken aan de niet heevig gedistorte stukken in system of a down songs

Squier4ever
19 januari 2006, 11:41
zoals je misschien hoort wordt er ook een tape echo gebruikt, ook zeker niet te missen bij dit soundje

Lock en Load
19 januari 2006, 12:00
OMG! Die gast heeft een sound. Dat nummer gaat op mn iPod:P

dejohan
19 januari 2006, 12:03
Lekker nummer.

Inderdaad zit er een slap echo op. Imho is het niet echt nodig een echte tape echo te gebruiken, een pedaal met slap echo functie kan imho even goed.

tillens
19 januari 2006, 12:13
het doet mij denken aan de brian setzer orchestra sound.. dus een fender amp met gretsch ofzo... met een flinke lading reverb...

Neals
19 januari 2006, 12:24
Mijn telecaster door een valvestate benaderd deze sound ook redelijk, maar ik zet sowieso mijn geld in op een marshall!

chennie
19 januari 2006, 13:46
Lekker nummer.

Inderdaad zit er een slap echo op. Imho is het niet echt nodig een echte tape echo te gebruiken, een pedaal met slap echo functie kan imho even goed.


een slap echo ?
is dat niet gewoon de bass die je hoort. De bassist gebruikt een staande (contra?) bass en slap techniek dus.

Jahon_MLC
19 januari 2006, 15:38
he eindelijk iemand die "the living end" kan,..

chris speelt ook nog wel eens met les paul jr.s.
en tegenwoordig op hiwatt amps..
geweldige band.. met me vorige band coverden we zo'n 25 nummers van hun..

chennie
19 januari 2006, 15:54
ik ben al helemaal gek van theliving end sinds die self titled uitkwam. Zelf speel ik ook heel veel van hun nummers, echter 25 daar kom ik nog niet, Zowieso ben ik niet zo''n hele goede speler, dus ik laat heel wat steekjes vallen. Tja.. en natuurlijk dat je die sound niet kan krijgen, dat is soms heel irritant.

Maar het heeft alles, simpele doch hele goede melodieen, maar ook weer ingewikkelde stukjes en die solo's. Vaak gebruikt die wel een zelfde soort techniek en opbouw, maar het is allemaal heel erg effectief dat het gewoon allemaal lekker klinkt !
Een keer live gezien, kippenvel :)

Negative K3 fan
19 januari 2006, 15:54
pak gewoon eens een goedkope gretsch in een gitaarwinkel en plug in allerlei (vintage) amps in en waarschijnlijk vind je er wel een paar bovenuit steken, kun je horen wat je zelf leuk vindt :) Ik dacht trouwens dat die lui van TLE hun gretsches in racksetups plugten.

closing in kom je niet vaak tegen op gitaarforum, maar een heel bruut nummer natuurlijk.

dejohan
19 januari 2006, 15:57
een slap echo ?
is dat niet gewoon de bass die je hoort. De bassist gebruikt een staande (contra?) bass en slap techniek dus.


Een slap echo is een heel kort ingestelde echo, klinkt een beetje als de galm die je hebt als je in een kelder staat te spelen.
Heeft weinig met slaptechniek op een bas te maken hoor.

Jahon_MLC
19 januari 2006, 16:44
Een keer live gezien, kippenvel :)[/QUOTE]


wordt ook wel weer eens tijd dat ze naar nederland komen...