PDA

View Full Version : Improvisorische attenuator?



Jeanken
18 januari 2006, 20:11
Kheb een cheap ass speaker in een combo zitten maar de conus is gescheurd.
Stel, ik verwijder de conus maar lat de rest zitten, krijg ik dan attenuatie of niet?
Is er geen regel die zegt dat verdubbeling van aantal speakers +3dB geeft?
In dat geval maakt het behalve Ohmage niet uit of die speaker erin zit of niet, bv 1 speaker geeft 10dB, twee dan 13dB, maar 1 werkt niet dus krijg je gewoon weer 10dB..

bert k
18 januari 2006, 20:41
Dan krijg je een half uurtje een kutgeluid, en dan brand de spreekspoel door. Die wordt dan niet meer afgeremd door het gewicht van de conus, en die zal als een bezetene gaan klapperen.

aad
18 januari 2006, 20:48
Kheb een cheap ass speaker in een combo zitten maar de conus is gescheurd.
Stel, ik verwijder de conus maar lat de rest zitten, krijg ik dan attenuatie of niet?
Is er geen regel die zegt dat verdubbeling van aantal speakers +3dB geeft?
In dat geval maakt het behalve Ohmage niet uit of die speaker erin zit of niet, bv 1 speaker geeft 10dB, twee dan 13dB, maar 1 werkt niet dus krijg je gewoon weer 10dB..

Als je die conus weghaalt kun je er vanuit gaan dat de spreekspoel er vanzelf uitgaat met niet te voorziene gevolgen, althans: het zou kunnen zijn dat bij de eerste aanslag op je gitaar je moeders theeservies (wat zij nog van haar Bet-overgrootmoeder heeft ge-erfd) eraan gaat. Die spreekspoel wordt namelijk door je conus op zijn plaats gehouden, tenzij je er spanning opzet. Afhankelijk van de polariteit van die spanning zal de spreekspoel zich naar voren of naar achteren willen begeven. Als die spanning verandert naar bijv 0volt gaat de spreekspoel door de veerkraxcht van de conus terug naar zijn nulpositie. Als je de conus weghaald is er dus niets meer dat de spoel ervan weerhoudt om eventueel als een komeet gelanceerd te worden.

Bijgevolg kun je 'm dus niet laten zitten. Je krijgt dus een gat in je speakerkast.

Jeanken
19 januari 2006, 09:39
Nija, het was toch nooit de bedoeling het te gaan gebruiken, maar ik vroeg het me wel af.
En iemand die een antwoord heeft op het dB vraagstuk?

nicoverduin
19 januari 2006, 11:30
Probeer zelf eens te redeneren over dat dB vraagstuk:

Als 1 speaker al het vermogen dissipeert en dat worden er nu 2 met dezelfde speaker, dan is het vermogen over elke speaker gehalveerd (wordt gedeeld als beide impedanties gelijk zijn). Dus een verdubbeling van het geluid gaat niet op. Anders zou je een 20 watt versterker kunnen gebruiken en die voor thuis gebruiken. als je dan in het Ahoy zou spelen, gewoon 200 boxen aansluiten en klaar.... Niet dus.

Dat het harder klinkt, komt deels door het grotere oppervlakte van de speakers en tenslotte krijg je ook nog eens het rendement van de speaker.

Nee dus...Damm heb ik het toch weer voor hem gedaan...

Enterprice
19 januari 2006, 11:35
Misschien wel leuk om te lezen: http://amps.zugster.net/articles/attenuation/

Rock&Roll
19 januari 2006, 11:38
leuke contaminatie in die titel :D

Squier4ever
19 januari 2006, 11:42
bij een verdubbeling van de geluidsintensiteit wordt er +3 dB aan volume toegevoegd

PeeVee
19 januari 2006, 12:07
Is er geen regel die zegt dat verdubbeling van aantal speakers +3dB geeft?
Nee die is er niet

Is ook wel logisch want anders zou een 5W versterkertje (bf Champ) met 16 speakers net zo hard moeten klinken als een 80W versterker met 2 speakers (bf Twin Reverb) en dat is toch echt niet zo ;-)

Je hebt wel een beetje een case als je met meer speakers het geluid zou kunnen bundelen. Je krijgt dan net als b.v. bij richtantennes (gebruikt door zendamateurs) een soort versterking t.o.v. een uitgangsituatie (b.v. de standaard dipool of de virtuele isotroop straler geloof ik, versterking is dan resp. in dBd of dBi).

Negative K3 fan
19 januari 2006, 15:41
die discussies over het rendement en het aantal speakers is al eens ergens anders voorbij gekomen, en er is een formule bekend die het verklaart dat meer speakers harder gaan met een zelfde vermogen