PDA

View Full Version : Bodyhout



Orpheo
18 januari 2006, 19:33
Ik ben benieuwd hoe een stratbody van full wenge zou zijn qua tone. heeft iemand een idee? en wat voor houtsoorten zouden mooi in de hals kunnen passen om er een fijn gebalanceerde gitaar van te maken? zou padouk met ebben of rosewood/ebben kunnen?


ja, jullie hebben t al door, kheb weer eens op de warmoth site gekeken :D

Mattia
18 januari 2006, 22:56
Vooral erg zwaar, lijkt me dat. Wenge is geen lichtgewicht houtsoortje!

Verder heb ik er eigenlijk geen idee van. Padauk/Ebben kan prima, lekker contrastrijk, ietsjes zwaar, maar minder dan rosewood/ebben.

Orpheo
18 januari 2006, 23:07
Vooral erg zwaar, lijkt me dat. Wenge is geen lichtgewicht houtsoortje!

Verder heb ik er eigenlijk geen idee van. Padauk/Ebben kan prima, lekker contrastrijk, ietsjes zwaar, maar minder dan rosewood/ebben.

moah, massa boeit niet. ik speel les paul remember? :D

t gaat me vooral om tone. hoe zou wenge zijn als bodyhout? ik heb me laten vertellen dat rosewood als body een ramp is, want het geeft alleen maar mids, en meer niet....ik wil een mahonie/maple combinatie in 1 houtsoort zeg maar. bity highs, smooth mids, lekkere bass... ik zat ook te spelen met de gedachte van korina (black, als vanzelf)

Orpheo
19 januari 2006, 19:08
*bump* iemand een idee van de tone??

JoostBaksteen
19 januari 2006, 22:54
*bump* iemand een idee van de tone??

Dat niet, maar wbt het gewicht....

Zie http://www.stijlvorm.nl/houtsoorten.htm

Wenge heeft een dichtheid van: 750 - 1000 kg/m3
Mahonie heeft een dichtheid van: 520 - 650 kg/m3

Het zou dus best kunnen dat je body 2 keer zo zwaar wordt dan als je mahonie gebruikt....

Mattia
20 januari 2006, 13:49
moah, massa boeit niet. ik speel les paul remember? :D

t gaat me vooral om tone. hoe zou wenge zijn als bodyhout? ik heb me laten vertellen dat rosewood als body een ramp is, want het geeft alleen maar mids, en meer niet....ik wil een mahonie/maple combinatie in 1 houtsoort zeg maar. bity highs, smooth mids, lekkere bass... ik zat ook te spelen met de gedachte van korina (black, als vanzelf)

Euh, vergeleken met een solide Wenge body is een zware Les Paul een lichtgewicht.

Als je die 'mahogany/maple' klank wil, neem gewoon mahogany/maple. Wenge zal wellicht werken, maar hoe smooth de mids zouden zijn, hoe sprankelend het hoog, etc...Korina lijkt me dan een geschiktere candidaat; wordt omschreven als mahonie-achtig met wat meer hoog erin, ziet er verschrikkelijk mooi uit (heb hier genoeg voor 3 gitaren liggen, eentje wordt mijn persoonlijke gitaar, ooit, met cocobolo hals).

Orpheo
20 januari 2006, 13:54
ik ben er bijna uit wat het gaat worden.. als over 2 weekjes mn salaris komt ga ik de definitieve keuze+bestelling maken... het hangt nu nog om full wenge of full mahonie (dus zonder maple top).