PDA

View Full Version : Dual Opto Resistor Unit??



Daniël_san
18 januari 2006, 18:27
Wat is in mijnnaam een Dual Opto Resistor Unit? En dan bedoel ik een VTL5C4/2.
Ik heb het gevraagd bij de electrozaak en die wisten het dus niet... :(

aad
18 januari 2006, 18:33
Wat is in mijnnaam een Dual Opto Resistor Unit? En dan bedoel ik een VTL5C4/2.
Ik heb het gevraagd bij de electrozaak en die wisten het dus niet... :(

Zeker niet offtopic lijkt mij.

Een opto-resistor is gok ik een samenstelling vane een optisch element (LED) die door het uitgezonden licht een Light Dependend Resistor beinvloed. Die resistor (weerstand) varieert in waarde al naar gelang het licht. Meer licht->weerstand kleiner en vice versa minder licht meer weerstand.
Omgekeerd evenredig dus.

Maar goed met zo'n schakeling kun je bijvoorbeeld een optische potmeter bouwen. Eigenlijk is het al de helft.

Je kan zoiets zelf maken, heb ik ook gedaan in mijn compressor zelfbouw.
Een groene LED (daarvor is de LDR het gevoeligst is mijn beleving) tegen een (snelle) LDR geplakt. Van licht afgeschermd (spuitbus zwarte lak of gewoon tape) en gaan.
Heb je hier wat aan?

Daniël_san
18 januari 2006, 18:38
Ik snap het niet helemaal wat je bedoeld :S (komt ook omdat ik een electro noob ben als je het hebt over ''wat iets doet'') Maar dit is een plaatje die ik via google heb gevonden:

http://optoelectronics.perkinelmer.com/content/images/smallImages/VTLSeriesIsolators.jpg

Op google hebben ze het ook wel over Couplers. Wat dat dan ook mogen zijn.
Maar dan is het de vraag: Hoe heet dat in het NEderlands.

Daniël_san
18 januari 2006, 18:39
dubbel....

aad
18 januari 2006, 19:16
Ik snap het niet helemaal wat je bedoeld :S (komt ook omdat ik een electro noob ben als je het hebt over ''wat iets doet'') Maar dit is een plaatje die ik via google heb gevonden:

Op google hebben ze het ook wel over Couplers. Wat dat dan ook mogen zijn.
Maar dan is het de vraag: Hoe heet dat in het NEderlands.

Dubbele Lichtafhankelijke Weerstand Eenheid? Kortom een DLE, kom je weet wel. :D

Dit hoort dus thuis in het forum "spelling der Nederlandsche Taal" :)

Dirk_Hendrik
18 januari 2006, 19:33
Ik snap het niet helemaal wat je bedoeld :S (komt ook omdat ik een electro noob ben als je het hebt over ''wat iets doet'') Maar dit is een plaatje die ik via google heb gevonden:

http://optoelectronics.perkinelmer.com/content/images/smallImages/VTLSeriesIsolators.jpg

Op google hebben ze het ook wel over Couplers. Wat dat dan ook mogen zijn.
Maar dan is het de vraag: Hoe heet dat in het NEderlands.

Wat Aad beschrijft, een LDR met een LED ertegenaan, is letterlijk wat in the Vactec VTL's zit. Dat ze dat bij de elektroboer niet weten is wiedes. Die dingen zijn al jaren slecht verkrijgbaar en dus al helemaal niet leverbaar bij groothandelaar Nedis waar alle nederlandse elektroboeren hun meuk inkopen.

Het "dual" betekent waarschijnlijk dat er twee LDR's inzitten

Dirk_Hendrik
18 januari 2006, 19:35
En trouwens,

als je dat plaatje kon vinden had je deze ook kunnen vinden (google hit 1):
http://optoelectronics.perkinelmer.com/content/Datasheets/vtl5c4-2.pdf

birt
18 januari 2006, 19:39
in de meeste elektronicawinkels wordt je nogal vreemd bekeken als je zoiets vraagt. een ldr hebben ze nog wel eens maar je mag niet te kieskeurig zijn wat betreft de specs.

ik heb net een LDR gekocht die gaat van 5K min tot 1M max weerstand en die heeft me 5 euro gekost

Daniël_san
18 januari 2006, 21:32
In het schema staat dus echt een VTL5C4/2. Moet je dan per see zo 1 hebben of kan je het ook vervangen voor iets anders?

@DirkHendrik: Daar snap ik dus zelf geen zak van.....

Dirk_Hendrik
18 januari 2006, 21:55
Misschien is dat begrip dus het eerste puntje van aandacht?

Daarnaast,
welk schema?

Daniël_san
18 januari 2006, 22:03
http://www.generalguitargadgets.com/diagrams/ef440_sc.gif

Deze is het.

Dit is het origineel:
http://www.generalguitargadgets.com/diagrams/ef440_sc_old.gif

Geronimo
18 januari 2006, 22:07
In het schema staat dus echt een VTL5C4/2. Moet je dan per see zo 1 hebben of kan je het ook vervangen voor iets anders?

@DirkHendrik: Daar snap ik dus zelf geen zak van.....

Dan vervang je het toch door een relaitje!

aad
18 januari 2006, 22:07
Ach ik heb nu toch even pauze dus ik ga 't nog maar eens uitleggen.
@ Daniel
Stel je voor dat de LDR (de ene helft van je Vactec) het Duister is.
De andere helft van je Vactec is een Lamp.

Als je de Lamp aanzet is er minder Duister. Als je de Lamp uitzet is er meer Duister.

Dus als de LED in je Vactec brandt is de weerstand lager van de LDR.
Zo kun je dus signalen schakelen (bij voorkeur dus door 2 LDR's in serie denk ik) of regelen als je de stroom door de LED regelt.

Dus als je een LED tegen een LDR aanplakt heb je min of meer een Vactec gemaakt. Zo duidelijker?

/edit. In dit schema wordt met de twee LDR's (volgens wat ik lees middels een center-tapped LDR) een potmeter nagebootst die opgenomen is in een frequentie-afhankelijke tegenkoppeling.
De sturing van de Vactec is aanslag gevoelig gemaakt door de versterker/gelijkrichter schakeling rond IC1A, D1 en D2.

Daniël_san
18 januari 2006, 22:11
Ja. Dit is het duidelijkst tot nu toe :) Ik ga jouw manier proberen, als er problemen zijn heb ik weer wat te vragen :P

hadv
18 januari 2006, 23:11
@aad: ik zie niet in hoe dit een LD-potmeter kan zijn. de twee weerstanden vertonen een gelijk verloop afhankelijk van de hoeveelheid licht. als 'potmeter' zou die dus altijd in het midden blijven staan, alleen de weerstand over de potmeter neemt af. als spanningsdeler issie niet interessant.

aad
18 januari 2006, 23:27
@aad: ik zie niet in hoe dit een LD-potmeter kan zijn. de twee weerstanden vertonen een gelijk verloop afhankelijk van de hoeveelheid licht. als 'potmeter' zou die dus altijd in het midden blijven staan, alleen de weerstand over de potmeter neemt af. als spanningsdeler issie niet interessant.

Ik heb niet gezegd dacht ik dat-ie als spanningsdeler is geschakeld.
Als je de loper van een potmeter met een van de uiteinden verbindt blijft het toch ook nog steeds een potmeter?

Geronimo
20 januari 2006, 16:25
Dan vervang je het toch door een relaitje!

Echt onwijs dom van mij een relaitje gaat natuurlijk niet werken. Ik had je schema niet gezien en ze worden ook gebruikt om te schakelen zonder plopjes en klikjes in channelswitching van versterkers.

mayniac
20 januari 2006, 19:15
Echt onwijs dom van mij...

Tja, ik wilde het zelf niet zeggen ..... :mrgreen:

Dirk_Hendrik
20 januari 2006, 19:26
Echt onwijs dom van mij een relaitje gaat natuurlijk niet werken. Ik had je schema niet gezien en ze worden ook gebruikt om te schakelen zonder plopjes en klikjes in channelswitching van versterkers.
Ik vatte em een beetje cynisch op. Daarmee zat ik dus breed te grijnzen.

hadv
20 januari 2006, 23:53
Ik heb niet gezegd dacht ik dat-ie als spanningsdeler is geschakeld.
Als je de loper van een potmeter met een van de uiteinden verbindt blijft het toch ook nog steeds een potmeter?

Klopt, dat heb je niet gezegd, dat meende ik uit je antwoord te halen.
Maar in zo'n geval heb je aan een enkele LDR genoeg, waarom de moeite nemen om een moeilijk onderdeel te gebruiken.
Er moet dus een reden zijn om dit onderdeel in te zetten. Zelf kom ik niet verder dan door middel van 1 lichtbron twee delen van een schakeling op een vergelijkbare manier te beinvloeden (met de middenaftakking aan de massa of zo) of in een RC-kring ofzo

aad
21 januari 2006, 00:19
Klopt, dat heb je niet gezegd, dat meende ik uit je antwoord te halen.
Maar in zo'n geval heb je aan een enkele LDR genoeg, waarom de moeite nemen om een moeilijk onderdeel te gebruiken.
Er moet dus een reden zijn om dit onderdeel in te zetten. Zelf kom ik niet verder dan door middel van 1 lichtbron twee delen van een schakeling op een vergelijkbare manier te beinvloeden (met de middenaftakking aan de massa of zo) of in een RC-kring ofzo

Wat dacht je van een groter bereik? (afgezien van de onderkant dan natuurlijk).
Als je ontwerp met bijv minimaal 10K (2LDR's met minimale weerstand in serie) uitstekend werkt en bijv een 1x versterking oplevert, kun je door vergroting van die weerstand tot bijv 10M (ik zeg maar wat uit m'n hoofd) komen.
Theoretisch een versterking van 100x ongeveer dus. snappie?

birt
21 januari 2006, 00:22
Wat dacht je van een groter bereik? (afgezien van de onderkant dan natuurlijk).
Als je ontwerp met bijv minimaal 10K (2LDR's met minimale weerstand in serie) uitstekend werkt en bijv een 1x versterking oplevert, kun je door vergroting van die weerstand tot bijv 10M (ik zeg maar wat uit m'n hoofd) komen.
Theoretisch een versterking van 100x ongeveer dus. snappie?
of als je ze parallel zet een kleinere minimum weerstand

Daniël_san
21 januari 2006, 18:53
Nou, krijg net een mail van de electroboer. Ze kunnen een vervangend onderdeeld bestellen. Als ik er 100 koop kosten ze 5 euro per stuk.... :(

Naja..... Eerst verder doorzoeken geblazen.