PDA

View Full Version : Em7(4) akkoord



Merc Wiersma
18 januari 2006, 15:25
Beste collega gitaristen;

'K ben net aan het stoeien met een muziekstuk waarin een Em7(4) akkoord in voorkomt. Ik weet niet wat met de 4 tussen haakjes wordt bedoeld. In mijn akkoordenboekjes kom ik dit ook niet tegen. Normaal speel ik Em7 akkoord als: 0-2-0-0-0-0

Harald
18 januari 2006, 15:43
4e trap in E- akkoord is een A, tonen in akkoord dus EGABD,
dat kan op verschillende manieren, bv 000000 of 020200.

Bij de tweede blijft het dan wel in het midden of het een mineur of majeur akkoord is. Zou je zo kunnen oplossen 020203. Ikj zou even naar het origineel luisteren. (tenzij het een jazz standard is)

Kasper
18 januari 2006, 15:57
Ik weet zo goed als niets van gitaartheorie, maar als ik een akkoord zoek kijk ik op volgende site. Misschien is het deze wel?
http://www.all-guitar-chords.com/index.php?ch=E&mm=7sus4&get=Get

Is maar een gokje :satisfie:

SBloke
18 januari 2006, 18:18
4e trap in E- akkoord is een A, tonen in akkoord dus EGABD,
dat kan op verschillende manieren, bv 000000 of 020200.

Bij de tweede blijft het dan wel in het midden of het een mineur of majeur akkoord is. Zou je zo kunnen oplossen 020203. Ikj zou even naar het origineel luisteren. (tenzij het een jazz standard is)



Heb je hier ook een boekje voor dat mijn nu eindelijk eens uit kan laggen hoe accoorden an die ideote namen komen... ;) (na 4 jaartjes snap ik er og steeds niks van)

Harald
18 januari 2006, 18:51
Zijn heel wat boeken over, en dat hoeft zeker geen gitaarboek te zijn. Welk boek (en of uberhaupt een boek) voor jou het beste werkt is weer een andere vraag. Er zitten op het forum wat mensen met conservatorium achtergrond. Die kunnen dit als het goed is vlekkeloos uitleggen. Ben zelf voornamelijk streetsmart op dat gebied. Zou best een leuke topic (scales, modes en harmonie) kunnen worden maar dan hoort die in speltechnieken en theorie thuis. Er zijn er geloof ik wel wat geweest, maar of er een is die het enigzins compleet behandeld weet ik niet. Met name het begrip van akkoordenopbouw is erg handig in de praktijk.

PS @ kasper, de kneep zit hem in de toevoeging mineur aan de akkoordnaam. Het progje waar je naar linkt kent het E-7sus4 dan ook niet, alleen E7sus4. Aangezien de vierde trap de terts vervangt in het akkoord, kan de greep zowel majeur of mineur zijn. Je ziet nl. aan de terts of het een majeur (grote terts, dus een G# in E akkoord) is of een mineur (kleine terts, dus een G akkoord)

ReinoutV
20 januari 2006, 11:04
Bij dit akkoord is het inderdaad niet helemaal duidelijk of je de terts moet spelen. Waarschijnlijk wel, omdat er duidelijk bij staat dat het een mineur akkoord is. In een E mineur akkoord zitten de volgende noten: E, G en B. De 7 van E mineur is D en de 4 (eigenlijk heet deze nu 11) is de A. Dit akkoord kun je spelen als 000000, maar ik zou zelf kiezen voor x7x785 of (12)x(12)(12)(10)(10), al naar gelang waar je ergens je andere akkoorden speelt. Je merkt bij deze voicings (manieren om akkoorden te spelen) dat de B niet meer gespeeld wordt. Dit komt, omdat de kwint van een akkoord (de B in dit geval) altijd facultatief is, de kwint is alleen een verdikking van de grondtoon. In de rockmuziek gebruik je deze kwint juist wel (powerchords!) voor een vet en dik geluid.

JanB
20 januari 2006, 11:28
Heb je hier ook een boekje voor dat mijn nu eindelijk eens uit kan laggen hoe accoorden an die ideote namen komen... ;) (na 4 jaartjes snap ik er og steeds niks van)

Misschien heb je hier wat aan: http://www.tabsrus.nl/theory/?p=3

Jan