PDA

View Full Version : Buizen snel verwisselen ?



EpiCenturiesAWAy
18 januari 2006, 14:22
Hallo! Ik ben nu aan het wachten op een mail van een man (sonicart) die m'n buizen gaat verwisselen! Maar Nu heb ik hier nog een duet van Philips EL34's liggen! Nu zitten er GROOVE TUBES GT-E34Ls sylmar california's in!
Kan ik deze er gewoon snel uittrekken en de andere erin zetten of is dat te gevaarlijk ?
Rond de buizen zitten ook veertjes hoe krijg je die ervan af ?


hier foto's van de buizen:

GT : http://img81.imageshack.us/img81/7725/dscn19356vf.jpg

PHILIPS: http://img81.imageshack.us/img81/6312/dscn19406gy.jpg

cesco
18 januari 2006, 15:46
Als je je versterker uitzet kan je ze zonder gevaar verwisselen. Maar pas op dat je je fikken niet verbrand aan die krengen. Even af laten koelen dus. En tja, hoe leg je dat van die veertjes nou weer uit? Je moet in feite gewoon dat metalen dopje van de buis af leggen..

dejohan
18 januari 2006, 15:57
Euh, ik ben redelijk zeker dat je moet biasen als je poweramp buizen vervangt, en dat je buizen niet zomaar kan verwisselen.

AART
18 januari 2006, 16:11
nee, niet zelf doen, er moet gebiassed worden bij eindbuizen(el34 is eindbuis).


pre-amp buizen kan je wel zelf verwisselen, maar deze niet.

EpiCenturiesAWAy
18 januari 2006, 19:17
Ja, ik weet wel dat je moet biassen, maar omdat het hetzelfde type is ?

zjanke
18 januari 2006, 19:30
Een ander type gaat zoiezo niet passen, dus daar heeft biassen al helemaal geen zin :).
Als je weet dat de buizen goed zijn zal niet zo zijn dat je meteen je versterker sloopt als je ze er in steekt (lijkt mij dan toch, maar gelukkig heb ik er geen verstand van), maar of het nou zo geweldig gaat klinken als je versterker niet gebiassed is?

cesco
18 januari 2006, 21:07
ha, ik had al het idee dat ik even wat over het hoofd zag

Geronimo
18 januari 2006, 21:19
Stop ze er maar gewoon in, dat biasen zal wel mee vallen. Met een beetje geluk staat het nog redelijk afgesteld voor het setje dat je hebt liggen. Idd als het hetzelfde type is kan je dat best doen. Er zijn genoeg versterkers waarbij je niet eens de mogelijkheid hebt om te biasen.

Je moet gewoon aan die dingen waar de veertjes aan vast zitten trekken dan kan ie er zo uit.

Geleuter over dat biasen altijd. In het ergste geval heb je te weinig bias en zullen de anodes (die grijze dingen binnenin) roodgloeiend worden. Dan gelijk uitzetten! Ik heb dit alleen gezien bij versterkers waarbij helemaal geen bias meer is... Verder als ie moeilijk klinkt kan het zijn dat je 'm even af moet laten stellen.

nicoverduin
18 januari 2006, 22:48
Tja wat heb je te verliezen......heh? nee hoor vooral niet doen.....Hoe heette dat engelse spreekwoord ook alweer ...."penny wise pound foolish?"

renier
18 januari 2006, 23:50
Stop ze er maar gewoon in, dat biasen zal wel mee vallen. Met een beetje geluk staat het nog redelijk afgesteld voor het setje dat je hebt liggen. Idd als het hetzelfde type is kan je dat best doen. Er zijn genoeg versterkers waarbij je niet eens de mogelijkheid hebt om te biasen.

Je moet gewoon aan die dingen waar de veertjes aan vast zitten trekken dan kan ie er zo uit.

Geleuter over dat biasen altijd. In het ergste geval heb je te weinig bias en zullen de anodes (die grijze dingen binnenin) roodgloeiend worden. Dan gelijk uitzetten! Ik heb dit alleen gezien bij versterkers waarbij helemaal geen bias meer is... Verder als ie moeilijk klinkt kan het zijn dat je 'm even af moet laten stellen.

wat een onzin. je buizen vervang je toch omdat je een beter geluid wil? als ze te koud staan heb je een kutgeluid, staan ze te heet, dan heb je ze binnen een paar maanden naar de filistijnen. allebei lijken me dat slechte opties.

dus nee, ik zou het niet even snel zelf doen.

Satriani
19 januari 2006, 01:06
FF soort van off topic
Ik wil het buisje van mijn vox ad30vt vervangen wat een pre-amp buis is. Is het dan echt gewoon een kwestie van achterkant open maken buisje eruit trekken en nieuwe erin?

En maakt het btw ook nog uit welke ik er dan inzet?

dejohan
19 januari 2006, 10:35
Stop ze er maar gewoon in, dat biasen zal wel mee vallen. Met een beetje geluk staat het nog redelijk afgesteld voor het setje dat je hebt liggen. Idd als het hetzelfde type is kan je dat best doen. Er zijn genoeg versterkers waarbij je niet eens de mogelijkheid hebt om te biasen.

Je moet gewoon aan die dingen waar de veertjes aan vast zitten trekken dan kan ie er zo uit.

Geleuter over dat biasen altijd. In het ergste geval heb je te weinig bias en zullen de anodes (die grijze dingen binnenin) roodgloeiend worden. Dan gelijk uitzetten! Ik heb dit alleen gezien bij versterkers waarbij helemaal geen bias meer is... Verder als ie moeilijk klinkt kan het zijn dat je 'm even af moet laten stellen.


Ja waarom biasen toch, in het ergste geval fikt je trafo uit. Dat kost toch maar enkele honderden euro's, wie maalt daar nu om? :roll:

dejohan
19 januari 2006, 10:36
FF soort van off topic
Ik wil het buisje van mijn vox ad30vt vervangen wat een pre-amp buis is. Is het dan echt gewoon een kwestie van achterkant open maken buisje eruit trekken en nieuwe erin?

En maakt het btw ook nog uit welke ik er dan inzet?

Twee keer ja.

Geronimo
19 januari 2006, 12:25
Ja waarom biasen toch, in het ergste geval fikt je trafo uit. Dat kost toch maar enkele honderden euro's, wie maalt daar nu om? :roll:

Wat een gezemel allemaal, sommige versterkers hebben niet eens de mogelijkheid om te biasen! Dus dan zit er niks op dan er gewoon nieuwe inprikken!

Buizen van een bepaald type zijn volgens bepaalde specs die bij dat type horen gefabriceerd dus de verschillen zullen echt niet zo groot zijn dat je ot doorfikt, wat een onzin.

Hooguit klinkt het wat moeilijk als je er onwijze crapbuizen instopt die ook nog eens slecht matchen.

Dude
19 januari 2006, 12:55
Geronimo

waar haal jij die info vandaan ?? je meent dit echt serieus ?

Mr.Bluesbreaker
19 januari 2006, 13:29
Zowel in mijn inmiddels ex TSL60 als in mijn jcm 2203 heb ik gewoon een set nieuwe eindbuizen eringeprikt zonder wat dan ook te doen. Klinkt meteen beter als voorheen en niets nodig. Wat Geronimo zegt, als het moeilijk begint te doen meteen uitzetten en laten biassen, echter dit heb ik nog nooit meegemaakt.
Wat een overhaaste reacties allemaal over uitfikken van trafo's, hebben degenen die niet zozeer voorstander zijn van zonder biassen verwisselen, wel eens in het echt eindbuizen verwisseld zonder dit te doen?

Een tech zal natuurlijk zeggen dat je ten alle tijden moet biassen, duh. Kan hij weer aan de bak voor teveel geld terwijl het soms gewoon niet nodig is. Toch is die controle wel een stukje zekerheid voor jezelf.

Geronimo
19 januari 2006, 13:31
Geronimo

waar haal jij die info vandaan ?? je meent dit echt serieus ?

Ja tuurlijk meen ik dit, is dat zo gek dan?

Dezelfde bronnen als jullie heb ik. Eigen ervaring, internet, boeken, waar moet je het anders vandaan halen.

Een 5150 bijvoorbeeld heeft geen biaspot en zo zijn er wel meer versterkers die dat niet hebben. Wat hebben die ontwerpers gedacht dan? Als het gevaarlijk zou zijn zoals jullie hier allemaal roepen waarom zouden ze dan daarvoor kiezen??

nicoverduin
19 januari 2006, 13:36
Ach dat was het natuurlijk....ik heb er geen verstand van....dwazen

Geronimo
19 januari 2006, 13:41
Zowel in mijn inmiddels ex TSL60 als in mijn jcm 2203 heb ik gewoon een set nieuwe eindbuizen eringeprikt zonder wat dan ook te doen. Klinkt meteen beter als voorheen en niets nodig. Wat Geronimo zegt, als het moeilijk begint te doen meteen uitzetten en laten biassen, echter dit heb ik nog nooit meegemaakt.
Wat een overhaaste reacties allemaal over uitfikken van trafo's, hebben degenen die niet zozeer voorstander zijn van zonder biassen verwisselen, wel eens in het echt eindbuizen verwisseld zonder dit te doen?

Een tech zal natuurlijk zeggen dat je ten alle tijden moet biassen, duh. Kan hij weer aan de bak voor teveel geld terwijl het soms gewoon niet nodig is. Toch is die controle wel een stukje zekerheid voor jezelf.

Hehe eindelijk eens iemand die het hier met mij eens is. Er wordt hier soms echt te veel met de wolven in het bos meegehuild vind ik. Als jullie misschien juist wat meer lezen kom je misschien ook andere meningen tegen. Biassen is niet altijd nodig.

Geronimo
19 januari 2006, 13:46
Ach dat was het natuurlijk....ik heb er geen verstand van....dwazen

Dat zeg ik toch niet? Ik heb er misschien minder verstand van dan jij maar dit weet ik toch echt zeker. Ik vind het gewoon bangmakerij en dat is nergens voor nodig. Hij kan ze er best inprikken en kijken hoe het klinkt. Wat kan er misgaan dan? Uitfikkende ot? Onzin. Ja eentje van de Aldi misschien kom op hee.

Dick Wolkendeck
19 januari 2006, 14:37
Intersssant onderwerp, vond een artikel van Randall Smith, de grote man van Boogie. Over biasing.

http://www.mesaboogie.com/US/Smith/biasadjust.html

Lees dit! Wat hij zegt is dat de bias niet bijgesteld hoeft te worden als die niet verlopen is (door bv. vibraties). Boogies (en 5150's) hebben een fixed bias, dus je kunt ze niet eens bijstellen.

De grote grap - hij zegt: als je goede buizen hebt (within boogie specs), hoef je niet te biassen. Slechte buizen behoeven biassing vanwege... het zijn slechte buizen. Dusss... Argument van Randall Smith: biassen wordt gedaan op aangeven van de verkopers van buizen, die de 30% slechte buizen (na test en matching) ook moeten/willen verkopen vanwege brood op de plank en ook zij hebben huur te betalen.



Mooi citaat:

Consider our patented Simul-Class circuitry where there are two different bias voltages used for separate pairs of power tubes ... and changing one voltage also changes the other. Great care goes into getting this just right and we think we'd be asking for trouble to have it adjustable for the world to play with ... unless you like paying to have your amp messed up. Sorry, I meant to say, "Uh, ... your amp needed biasing."



Wat vinden jullie hiervan?Ik vind zijn manier van argumenteren erg overtuigend.

AART
19 januari 2006, 14:44
bij boogie werken ze met kleurcodes.

ik kan niet zomaar alle boogie 6l6 buizen in mijn mark iv prikken, moet de goede kleurcode gebruiken.

maar ik hb er geen verstand van, dus hou me er verder buiten, wilde dit alleen ff meedelen.

Dick Wolkendeck
19 januari 2006, 14:53
bij boogie werken ze met kleurcodes.

ik kan niet zomaar alle boogie 6l6 buizen in mijn mark iv prikken, moet de goede kleurcode gebruiken.

maar ik hb er geen verstand van, dus hou me er verder buiten, wilde dit alleen ff meedelen.

Ik had er zo'n vermoeden bij dat Mesa dan inderdaad zelf de verkoop van de buizen in de hand houdt. Hoeft niet erg te zijn, als het dan ook erg goede buizen zijn die ook lang meegaan.

Maar hoe ga je dan om met een experiment om er bv. eens een keertje Groove Tubes in te zetten? Of Tesla's? Gewoon inpluggen en luisteren maar, lijkt me.

:dontgeti: En natuurlijk met een voltmetertje meten of het wel 52 Volt is... (zie artikel)? Of eerst het voltage zelf meten, andere buizen erin en dan meten of het hetzelfde biasvoltage oplevert (en dus "past"???) ??

nicoverduin
19 januari 2006, 15:07
Intersssant onderwerp, vond een artikel van Randall Smith, de grote man van Boogie. Over biasing.

http://www.mesaboogie.com/US/Smith/biasadjust.html

Lees dit! Wat hij zegt is dat de bias niet bijgesteld hoeft te worden als die niet verlopen is (door bv. vibraties). Boogies (en 5150's) hebben een fixed bias, dus je kunt ze niet eens bijstellen.

De grote grap - hij zegt: als je goede buizen hebt (within boogie specs), hoef je niet te biassen. Slechte buizen behoeven biassing vanwege... het zijn slechte buizen. Dusss... Argument van Randall Smith: biassen wordt gedaan op aangeven van de verkopers van buizen, die de 30% slechte buizen (na test en matching) ook moeten/willen verkopen vanwege brood op de plank en ook zij hebben huur te betalen.



Mooi citaat:

Consider our patented Simul-Class circuitry where there are two different bias voltages used for separate pairs of power tubes ... and changing one voltage also changes the other. Great care goes into getting this just right and we think we'd be asking for trouble to have it adjustable for the world to play with ... unless you like paying to have your amp messed up. Sorry, I meant to say, "Uh, ... your amp needed biasing."



Wat vinden jullie hiervan?Ik vind zijn manier van argumenteren erg overtuigend.
Dus....Als ik nu een Mullard of Philips buis pak die vele malen beter is dan welk fabrikaat van tegenwoordig neem, die in de Mesa zet waardoor de MESA eraan gaat, dan is het een slechte buis....omdat MEsa de enige is die goede buizen verkoopt.......Wat een ge...l...l

Mesa gebruikt een vaste bias weerstand omdat:
- ze daardoor voorkomen dat men eenvoudigweg andere merk buizen erin zet
- ze daardoor omzet daling kunnen krijgen
- klanten aan de BIAS gaan draaien en daardoor de versterker beschadigen waardoor ze een reputatie verlies kunnen lijden = omzet verlies
- Het gebruik van de zgn. kleurcodes is een andere aanduiding van de stroom die door de buis loopt.

Dat laatste klopt. Ik brand zo af en toe nog wel eens een partij NOS buizen in waarna ze oa. getest worden op steilheid en anode spanning. Het resultaat is toch wel een grote variatie van parameters. Op zich niet erg als je er genoeg hebt om ze daarna te matchen.

Maar gezien de variatie, kan het gebeuren dat er zonder BIAS afstelling een te grote stroom gaat lopen met gevolg schade. Zijn dit nu slechte buizen.....dacht het niet. Dit zijn 6V6 buizen (ex. defensie) die als het moeten tot 150% kunnen gaan voordat ze rood worden. Moet je tegenwoordig proberen.....

Ik vrees dat iedereen wel zijn eigen verhaal heeft over wel of niet BIASsen. Maar een versterker is net als een auto of ander apparaat. Zo af en toe moeten ze geserviced worden. Dat kun je altijd overslaan. Ook de olie verversing van de auto. Maar meestal is de schade later groter dan als jer gewoon zo af en toe dat ding laat nalopen. Oftewel "voorkomen is beter dan genezen".

Ik heb laatst een verhaal gehoord van een collega die even een versterker mocht reviseren....oorzaak...verbrande trafos'....oorzaak.....versleten versterker...niet effe laten nakijken....kan wel....gaat wel....En inderdaad het GING wel ....in het begin....Maar hij had dat geeltje wel uitgespaard....Toen

Nico

dejohan
19 januari 2006, 15:09
Zowel in mijn inmiddels ex TSL60 als in mijn jcm 2203 heb ik gewoon een set nieuwe eindbuizen eringeprikt zonder wat dan ook te doen. Klinkt meteen beter als voorheen en niets nodig. Wat Geronimo zegt, als het moeilijk begint te doen meteen uitzetten en laten biassen, echter dit heb ik nog nooit meegemaakt.
Wat een overhaaste reacties allemaal over uitfikken van trafo's, hebben degenen die niet zozeer voorstander zijn van zonder biassen verwisselen, wel eens in het echt eindbuizen verwisseld zonder dit te doen?


Natuurlijk. Ik bias op gehoor, en als ik dat doe bespeel ik dus eerst een 'ongebaiste' amp voordat ik hem ga afregelen. En je hoort het meteen als hij slecht gebiased staat: Clean klintk hij steriel en de oversturing klinkt verschikkelijk (te koud) of hij overstuurt te snel (te heet).

Jij hebt blijkbaar nog nooit gebiased. Eigenlijk zou jij het eens moeten proberen, want je geluid kan er echt op vooruit gaan. Op dit forum heb ik toch al een aantal mensen geholpen die klaagden dat hun amp niet goed klonk, en die op mijn aanraden hun amp biasten, waarna ze wel tevreden waren.

Negative K3 fan
19 januari 2006, 15:11
mja biassen is eigenlijk ook niet zo heel erg boeiend en het zegt heel erg weinig want er zijn veel storende factoren aanwezig bij bv. de 1ohm cathode weerstand meting, zegt in principe niets. 5150s zijn ook niet gemaakt om gebiast te worden, dus zitten ze dik in crossover distortion, de combinatie van hard spelen en een goed gebruik van de NFB controls (pres resonanca) kun je perfect de hoeveelheid crossover distortion bepalen die voor jou goed werkt en de 5150 een unieke grind geeft. De Machine van ZVex is ook een distortion pedaaltje die niets clipt, maar die crossoverdistortion toevoegt.

crrrN
19 januari 2006, 15:41
Ik heb zelf 4 nieuwe eindtrap buizen besteld voor mn RM100. Nu zitten er 4 Ruby EL34's in en heb JJ E34L's besteld, moet ik dan ook biassen of werkt dit nog met elkaar?

Alvast bedankt

Mr.Bluesbreaker
19 januari 2006, 15:48
Jij hebt blijkbaar nog nooit gebiased. Eigenlijk zou jij het eens moeten proberen, want je geluid kan er echt op vooruit gaan. Op dit forum heb ik toch al een aantal mensen geholpen die klaagden dat hun amp niet goed klonk, en die op mijn aanraden hun amp biasten, waarna ze wel tevreden waren.

Ik heb een van mijn oude amps laten biassen nadat ik hem ietsje te koud vond. Dit was een Bedrock 651 waar het net even anders te werk ging als bv de pots achterop een The Twin wat heel simpel is. Ik weet dus wel degelijk hoe het geluid kan verbeteren door de bias af te (laten) stellen. Zelf heb ik ook niet de apparatuur om de waarden vast te stellen.
Prima dat je mensen dit aanraad, maar ik ben er dus zeker bekend mee. Het is niet zo dat ik probeer over te brengen dat het nooit nodig is, puur dat als het na vervangen van buizen supergoed klinkt, geen must is. Voor mij dan.

chennie
19 januari 2006, 16:15
ik heb ook niet zoveel verstand van biassen, sterker nog, ik geloof wel dat het moet gebeuren uit een electrotechnisch perspectief, maar zweer er niet zo bij eigenlijk. Maargoed, hoorde laatst dit op een mesa boogie forum:

omdat ik nieuwsgierig was dat al die leden daar lukraak buizen inzetten en niet aan die kleurcodes houden. Vroeg ik waarom?
Antwoord: Mesa stelt zijn amps zo af dat er een marge in gedachten wordt gehouden zodat het altijd safe is.

Persoonlijk vind ik dit de grootste onzin, maar goed zelfs op forum is diegene met de meeste posts en de grootste mond, die altijd gelijk heeft en dat ben ik daar niet.

AART
19 januari 2006, 16:25
Ik had er zo'n vermoeden bij dat Mesa dan inderdaad zelf de verkoop van de buizen in de hand houdt. Hoeft niet erg te zijn, als het dan ook erg goede buizen zijn die ook lang meegaan.

Maar hoe ga je dan om met een experiment om er bv. eens een keertje Groove Tubes in te zetten? Of Tesla's? Gewoon inpluggen en luisteren maar, lijkt me.

:dontgeti: En natuurlijk met een voltmetertje meten of het wel 52 Volt is... (zie artikel)? Of eerst het voltage zelf meten, andere buizen erin en dan meten of het hetzelfde biasvoltage oplevert (en dus "past"???) ??


als ik er andere buizen ijn wil moet ik effe de goede uitzoeken die overeenkomen met de mesa waardes, zoals nu in het geval van de sovteks die in mijn mark IV zitten.

chennie
19 januari 2006, 16:39
Ik had er zo'n vermoeden bij dat Mesa dan inderdaad zelf de verkoop van de buizen in de hand houdt. Hoeft niet erg te zijn, als het dan ook erg goede buizen zijn die ook lang meegaan.

Maar hoe ga je dan om met een experiment om er bv. eens een keertje Groove Tubes in te zetten? Of Tesla's? Gewoon inpluggen en luisteren maar, lijkt me.

:dontgeti: En natuurlijk met een voltmetertje meten of het wel 52 Volt is... (zie artikel)? Of eerst het voltage zelf meten, andere buizen erin en dan meten of het hetzelfde biasvoltage oplevert (en dus "past"???) ??

ik had schijnbare kapotte buizen en ging dus naar de gitaaboer. Die vertelde me dat hij wel elke catgorie kon krijgen wat buizen betreft. Hij kon alleen niet vertellen welke kleurcode van mesa overeenkomt met bias categorie, zoals hij dat hanteerde.
buizen waren alleen niet daadwerkelijk kapot en heb dus nog steeds de oude.

nicoverduin
19 januari 2006, 19:13
Ik had er zo'n vermoeden bij dat Mesa dan inderdaad zelf de verkoop van de buizen in de hand houdt. Hoeft niet erg te zijn, als het dan ook erg goede buizen zijn die ook lang meegaan.

Maar hoe ga je dan om met een experiment om er bv. eens een keertje Groove Tubes in te zetten? Of Tesla's? Gewoon inpluggen en luisteren maar, lijkt me.

:dontgeti: En natuurlijk met een voltmetertje meten of het wel 52 Volt is... (zie artikel)? Of eerst het voltage zelf meten, andere buizen erin en dan meten of het hetzelfde biasvoltage oplevert (en dus "past"???) ??
Als je de bias spanning instelt op dezelfde waarde als waar hij met de oude buizen op stond, heb je het niet begrepen. De BIAS spanning kan je zien als een kraan die de het water regelt in een waterleiding. hiermee stel je dan de basis doorvoer van in.
Als er nu een buis in komt waarop een hogere druk staat maar de kraan blijft op dezelfde stand, dan is er een ander basis doorvoor en niet die die gewenst is.
De BIAS stel je in door de stroom door de Anode te meten en die te vermenigvuldigen met de Anode-kathode spanning. Het berekende gedissipeerde vermogen moet rond de 70-75% van het maximale anode dissipatie van de buis zijn. De 1 ohm kathode manier meet minder nauwkeurig omdat er dan ook de G2-stroom bij zit.
Maar goed deze discussie komt geloof ik elke 2-3 maanden terug.

Nico

Dick Wolkendeck
19 januari 2006, 20:38
Als je de bias spanning instelt op dezelfde waarde als waar hij met de oude buizen op stond, heb je het niet begrepen. De BIAS spanning kan je zien als een kraan die de het water regelt in een waterleiding. hiermee stel je dan de basis doorvoer van in.
Als er nu een buis in komt waarop een hogere druk staat maar de kraan blijft op dezelfde stand, dan is er een ander basis doorvoor en niet die die gewenst is.
De BIAS stel je in door de stroom door de Anode te meten en die te vermenigvuldigen met de Anode-kathode spanning. Het berekende gedissipeerde vermogen moet rond de 70-75% van het maximale anode dissipatie van de buis zijn. De 1 ohm kathode manier meet minder nauwkeurig omdat er dan ook de G2-stroom bij zit.
Maar goed deze discussie komt geloof ik elke 2-3 maanden terug.

Nico

Ok ik kom er wel, je verhaal helpt. Dat van dat kraantje komt ook voor in het verhaal van Mesa, is alleen gebruikt voor een heel andere filosofie. Ik neig overigens meer naar jouw kant, is minder star, anders ben je gebonden aan één soort (Mesa) buis. Thanx!

EpiCenturiesAWAy
21 januari 2006, 16:41
NU ga ik deze week m'n buizen laten verwisselen in sonicart :)
Maar ik ben eigenlijk niet zeker of ze wel op zijn :s
Maar soms heb ik als ik clean speel wel gekraak en volumewisselingen en hij klinkt ook behoorlijk 'dicht', toegesmeerd!
De buizen ZIEN er nog nieuw uit maarja :s
Iemand info? Ze doen niets als ik er tegen tik !

zjanke
21 januari 2006, 16:54
Geert van Sonicart meet je buizen door en zal wel advies geven of het nodig is om te vervangen. Hij kijkt alles na en maakt zaken als buisvoetjes en dergelijke meteen schoon. Ik zou me er niet druk over maken of je onnodige zaken vervangt.
Je krijgt je oude buizen terug, dan weet je dus ook zeker wat er vervangen is en hij hoeft ze zelf niet weg te gooien ;)


Als ik mijn oude buizen in de doos stop en ze terugleg in de winkel valt het niemand op......totdat je ze in een amp steekt, ze waren echt wel versleten. :)