PDA

View Full Version : Vastzittend en gefrustreerd



Sjaaakie
18 januari 2006, 14:06
Hoi,

ik speel inmiddels een jaar of 12 gitaar en ik heb het gevoel behoorlijk vastgeroest te zitten.

Het probleem zit hem niet zozeer in praktische snelheid (in beide handen) maar eerder het mentaal niet kunnen volgen van die snelheid.

Ben nu aan het oefenen met Guitar Speed Trainer. Een leuk programmaatje waarmee je eerst op verschillende gebieden een "speed profile" neerzet om vervolgens aan de hand van je speed profile opbouwend met een aantal standaard riffs aan de gang te gaan. Afhankelijk van je speed profile bouw je die riffs op. hier wat screenshots om het idee duidelijk te maken:

Als eerste een voorbeeld van een speedprofile
http://members.home.nl/jmaas2/speedproblems1.jpg

Na het doorlopen van een test waarmee je speedprofile wordt bepaald, kwam hierop uit in 1 van de onderdelen:
http://members.home.nl/jmaas2/speedproblems2.jpg

en dit riffje hoort bij dat onderdeel om je snelheid op te kunnen bouwen:
http://members.home.nl/jmaas2/speedproblems3.jpg

De ideale opbouwende curve is starten op de "easy" snelheid langzaam opbouwen tot in de "broken" snelheid (waarin je het riffje kunt volgen maar een aantal noten mist) en vervolgens terug naar de "tyring" snelheid en dat even volhouden.

Nu heb ik het gevoel dat de snelheid en het riffje niet het probleem zijn. Ik raak gewoon mentaal of psychisch in de war. Op het moment dat mn verstand op nul staat gaat het goed, maar zodra ik begin te denken (wat onvermijdelijk is) "ojee nu gaat het fout", pak ik de verkeerde noten. Alsof mijn geheugen / handen of whatever het niet toestaan een riffje te onthouden en te spelen.

Ook merk ik, dat wanneer ik aan het improviseren ben, ik continu uitkom op dezelfde riffs en licks (qua ritme en melodie). En tijdens bovenstaande oefeningen pak ik dan ook vaak de noten die in die standaard riffs voorkomen die ik speel.

Ik ben om mijn spectrum te vergroten en nieuwe inspiratie op te doen op klassieke gitaarles gegaan, waarbij ik bladmuziek ala Bach enz speel. Ook hier merk ik dat alleen na heel veel oefenen ik de stukken me zo eigen maak, dat ik ze AF EN TOE foutloos kan spelen. Af en toe, want ook hier zijn het vaak misgrepen die me doen stoppen en overnieuw laten beginnen.

Ik denk dat ik nu al een jaar of 5 op hetzelfde niveau gitaar speel en hier keihard in blijf hangen. Frustratie ten top dus...

Heeft iemand deze zelfde ervaring en hoe los je zulke problemen op? Ik speel elke dag ongeveer een uur of 2 en meestal na het doorlopen van verschillende oefeningen, zet ik mn gitaar nog net niet tegen een stoel om de nek door te trappen... :(

Mijn gevoel zegt dat het probleem hem in een verkeerde denkwijze zit, maar wat is dan een oplossing voor iemand die zich een verkeerde denkwijze heeft aangeleerd...

nog even om wat meer info te geven:
Ik speel en heb in verschillende bandjes gespeeld, waarmee ik altijd wel leuke en technische metalcore maakte. Verder speel ik op het moment dus klassiek (spaanse) gitaar en heb een elektrische Ibanez S540.

alvast bedankt,

Sjaaakie

Sjaaakie
18 januari 2006, 14:08
btw waarom posten veel mensen meer dan 1 keer? hehe naja...

Ravanelli
18 januari 2006, 14:13
Misschien is het verstandig om stil te staan bij het doel dat jij voor ogen hebt. Ik vind het zowiezo al erg verstandig van je dat je op klassiek les bent gegaan. Maar kun je misschien iets beter aangeven wat gitaar spelen voor je inhoud en wat je ermee wilt bereiken?

Sjaaakie
18 januari 2006, 14:27
Allereerst bedankt voor je reactie

wat gitaarspel voor me betekent, tja da's een goeie...

ik zie mijn gitaar voornamelijk als uitlaatklep. Ik denk dat ik daarin 2 antwoorden heb. Allereerst wil ik in een band niet de beperking van snelheid en het niet in herhaling vallen hebben. Ik wil origineel en melodisch zijn en met name in de metal is snelheid en techniek dan erg belangrijk lijkt me. Ik ben niet iemand die proffessioneel muzikant zou willen worden, omdat daar gewoonweg veel te veel anderen beter in zijn. Ik wil gewoon lekker mee kunnen draaien in een band en merk bijvoorbeeld dat wanneer ik in een oefenruimte aan het improviseren ben, ik nooit of te nimmer een vette riff 2keer hetzelfde speel. Wat natuurlijk uiterst irritant is, want wanneer een bandlid dan ineens roept: "oooh, die riff rockt!!" dan ben ik alweer vergeten wat ik speelde en ben ik de rest van de repetitie aan het worstelen om precies datgene te spelen wat zo ongelooflijk rockte...

Daarnaast wil ik voornamelijk op klassieke gitaar meer kunnen spelen dan alleen standaard aangeleerde stukken. Ik wil gewoon lekker voor mn raampje gaan zitten en wegdromen met mn gitaartje. Wanneer iemand aan me vraagt, hee sjaaakie speel eens iets leuks, kom ik met wat stukken die ik dan op dat moment aan het instuderen ben en meer ook niet.

Niet dat ik dat niet kan, maar ik ben dan altijd ontevreden over de stukken die ik tijdens improvisatie momenten speel. Altijd hetzelfde tokkeltje, dezelfde akkoorden en nooit (of meestal niet) de inspiratie om daar eens vanaf te wijken. En als ik daar dan al vanaf wijk, kom ik altijd weer terug bij een van dei standaard riedeltjes...

Zoals ik aangaf, een erg moeilijke vraag... Ik wil gewoon lekker kunnen spelen en ik wil af van die frustraties die me in mijn spel beperken... Dat wil niet zeggen dat ik morgen wil kunnen shredden en ik snap dat voor verder gaande snelheden en technieken als sweepen gewoon veel oefening nodig is. Maar voor mn gevoiel sla ik een stap over als ik daar mee begin. Natuurlijk heb ik al vele malen geprobeerd om me dit soort technieken aan te leren, maar meestal mondt dat uit op willekeurig zo snel mogelijk proberen te spelen en niet luisteren naar noten die je mist enzo. Ook merk ik dan, dat de coordinatie tussen mn linker en rechterhand gaande weg helemaal verdwijnt.

Ik hoop dat het je duidelijk is zo.

gr Sjaaakie

sneez0r
18 januari 2006, 15:06
Wat jij over je klassieke gitaarspel beschrijft komt vaker voor. Sommige stukken kan je spelen, maar niet consistent goed. Hoe gaat het met 'mooi' spelen (dus op dynamiek, klankkleur, tempo, ... letten/je ziel erin gooien)? Meestal gaat dat dan vrij lastig (als je dus van maat naar maat speelt). Het kan zijn dat je qua repertoire te hoog grijpt.

Wat helpt als denkstap: eerst mooi, daarna snel. Het heeft geen zin om een stuk twintig keer slordig op zicht door te spelen. Je moet aan elke noot gaan schaven. Het lijkt me beter dat je je doelen iets bijstelt. Zo'n snelheidscurve lijkt aardig, maar moet geen doel an sich worden. Je wil jezelf ontplooien als gitarist, daarbij kan snelheid en een feilloze techniek een middel zijn, maar focus je er niet al teveel op, beperk (de komende periode) de tijd die je erin steekt (15 minuten per middag of zo). De rest kan je aan leukere, creatievere dingen besteden. Improviseren of zo, of dingen van CD's naspelen. Zelf ben ik het afgelopen jaar nauwelijks meer 'snelheid' gekweekt, toch heb ik het gevoel dat ik als muzikant gegroeid ben.

Scali
18 januari 2006, 15:48
Volgens mij komt iedereen vaak uit op dezelfde licks... Dat is nou juist wat een muzikant herkenbaar maakt in z'n spel.
Ik denk dat de oplossing vooral ligt in het verzamelen van licks, en een gevoel ontwikkelen voor wanneer je welke licks kunt gebruiken.
Hoe meer licks je weet, en hoe slimmer je ze toepast, hoe minder het opvalt (sowieso valt het anderen een stuk minder op dan jou).

Verder moet je natuurlijk ook wel wat 'vrij' kunnen improviseren qua melodie etc, maar dat blijft toch altijd wat beperkter, denk ik. Je kunt niet minutenlang goede ideeen blijven verzinnen, en zeker niet als dat op een hoog tempo gaat... Dus is het handig om af te wisselen met ingestudeerde licks.

SBloke
18 januari 2006, 18:14
....wanneer ik in een oefenruimte aan het improviseren ben, ik nooit of te nimmer een vette riff 2keer hetzelfde speel. Wat natuurlijk uiterst irritant is, want wanneer een bandlid dan ineens roept: "oooh, die riff rockt!!" dan ben ik alweer vergeten wat ik speelde en ben ik de rest van de repetitie aan het worstelen om precies datgene te spelen wat zo ongelooflijk rockte...


Hier is een hele eenvoudige oplossing voor... een recorder...
Leg standaard bij elke repetitie een recorder neer (bijvoorbeeld een DAT, maar je kunt natuurlijk ook in het mengpaneel prikken met een HD recorder of wat dan ook.... genoeg opties, die je in het betreffende subforum hier maar even uit moet zoeken)

Het hoeft niet zo heel veel te kosten. Toch kun je alles wat je speelde nog eens terughoren (leer je heel veel van) je verloren riffjes terugvinden... en ben je klaar met die opnames dan neem je de voglende sessie er gewoon overheen.

taylor
19 januari 2006, 10:47
dat je vaak de zelfde riffs speelt of licks dat heeft iedereen denk ik wel,het wordt pas irri als je alleen maar licks kan zo van ff die dan die er achter enz zelf vind ik dat not done dan kun je nog beter 2 mooie noten spelen.

je moet proberen om iets te vinden op dingen die je moeilijk vind bv speed misschien ligt alternate jou niet zo en ligt economy picking jou wel of combinatie of meer legato etc als je blijft proberen vind je wel iets.

jonathan
19 januari 2006, 16:11
hoe ben je eigelijk aan het progje *speed trainer* gekomen?

ik heb hem al gegoogled maar kreeg wel links, maar dan moest je $29 gaan betalen,
en dat heb ik er niet voor over..
heb je hem gratis gedownload

P****Fred
19 januari 2006, 18:12
ik denk dat ik ongeveer in het zelfde schuitje zit als sjaakie...

Ik heb ook guitar speed trainer, ik probeer zaken te spelen via guitar pro, speed mechanics for lead guitar etc., maar het wil maar niet vooruit gaan... :-s

Wat ik mis is een structuur... je kan mij zoveel oefeningetjes geven als je wilt, ik moet een volgorde hebben waarin ik die oefeningen moet spelen, en ik moet weten, wanneer ik mag overgaan naar een nieuwe oefening etc...
:-( *crying for help* :P

moretel
19 januari 2006, 19:31
Misschien hebben jullie hier wat aan
http://www.guitarprinciples.com/
Tesamen met het magazine guitar technique kun je nog aardig vooruitgang boeken.
Laat bepaalde zaken die nu niet lukken eens rusten, vaak merk je dan na een aantal weken of maanden dat bepaalde dingen wel lukken.

jonathan
19 januari 2006, 22:45
hoe/waar kan je dat progje speed trainer gratis downloaden??

spanky_franky
19 januari 2006, 23:19
Misschien hebben jullie hier wat aan
http://www.guitarprinciples.com/
Tesamen met het magazine guitar technique kun je nog aardig vooruitgang boeken.
Laat bepaalde zaken die nu niet lukken eens rusten, vaak merk je dan na een aantal weken of maanden dat bepaalde dingen wel lukken.
Guitar techniques is een fantastisch blad!! Ingespeelde tracks en de backings erbij, bladmuziek+tabs, verklarend stuk tekst voor moeilijke stukken.. werkt voor mij er goed!

Sjaaakie
21 januari 2006, 17:25
hee thanks voor alle reacties mannen!

ik dacht geabonneerd te zijn op mn post maar die laatste reacties had ik nog niet meegekregen.

Goed om te horen dat er mensen in hetzelfe schuitje zitten iig. Ik ga alle opties proberen.

Opnemen in de oefenruimte doen we altijd, maar dan nog vind ik het moeilijk om opgenomen riffs precies zo na te spelen.

Naja komt toch weer op hetzelfde neer, oefenen oefenen oefenen oefenen... ;)

Een beetje p2per heeft GST zo gevonden trouwens ;)

gr Sjaakie