PDA

View Full Version : Triple-rectifier etc... Mesa-Boogie Shit...



tri-sonic
22 oktober 2002, 16:28
Ik hoor en zie vaak staan (als men het over zo'n mesa-boogie heeft) MESA BOOGIE Triple-rectifier enzo. Het kan aan mij liggen maar wat is het nut van 3 gelijkrichtbuizen? Of gelijkrichtbrug als ze daar nog geen buis hebben ontdekt...

Negative K3 fan
22 oktober 2002, 16:49
Waarschijnlijk bedoelen ze gewoon dat het een derde uti de serie is (ik heb niet veel verstand van mesa's) en het zou ik kunnen dat de triple 3 kanalen heeft en de dual 2 etc.

signsofzodiac
22 oktober 2002, 17:59
Een gelijkrichter werkt per 50 watt. Vandaar dat de Triple (150 watt) er drie heeft en de dual (100 watt) twee.

doncker
23 oktober 2002, 13:00
dat dacht ik ook zover dat ik weet

greets doncker

Moonchild
23 oktober 2002, 16:35
pcies, triple vinden sommige mensen ook een beetje onnodig, omdat je aan 100 watt eigenlijk al genoeg vermogen hebt

signsofzodiac
23 oktober 2002, 18:39
Hoe meer Watts hoe meer cleane headroom. Clean klinkt de Triple ook veel mooier dan de Dual.

Rectifier
23 oktober 2002, 19:35
Hoe meer watts hoe meer headroom inderdaad, maar daardoor klinkt ie niet beter. Dat geloof ik niet.
Hij blijft wel "langer" clean dan de Dual, dat wel. Maar hij kan niet mooier klinken.
Het circuit is t'zelfde.....

signsofzodiac
23 oktober 2002, 21:07
Ik zeg ook niet dat meer watts clean altijd mooier klinken. Alleen in dit geval wel! En dat ze hetzelfde klinken is ook niet waar met datzelfde circuit, want dat is ook niet het geval bij bijvoorbeeld de JCM900's van Marshall (de 50 en 100 watter). Het klinkt gewoon anders! Aantallen buizen, trafo, enz...

tri-sonic
29 oktober 2002, 20:01
thnx mensen
nu snap ik het eindelijk, daarom heeft een ac-30 of een marshall dat allemaal niet (wel een rectifier buis maar niet 3 stuks)

Rectifier
30 oktober 2002, 09:49
Mmmm, ben ik nog steeds niet met je eens wat Recto's betreft.
Er zit geen dusdanig verschil tussen een Triple en Dual dat ie daardoor drastisch anders klinkt. Hij heeft gewoon veel meer headroom en buizeneindvervorming zul je veel minder snel hebben. En als je de Dual met EL34's en de Triple met 6L6's instelt, klinken ze wel heel anders.

Enfin, niet alle amps hebben een gelijkrichter/rectifier. Vrijwel veel oudere buizenbakken wel, maar de moderne niet met uitzondering van de Recto en enkele Fenders.
De Prosonic is ook een mooie bak met rectifier, klinkt ook geweldig.

tri-sonic
6 november 2002, 19:16
hoo, hoo, hoo. Ik speel met ac-30's en daar zit nog altijd een rectifier tube in hoor...
Tenminste een echte buizenversterker. Je zal er geen transister of diode in aantreffen.

Ic3gl0vE
6 november 2002, 19:41
maar de ac30 is ook een oud ontwerp :smile: