PDA

View Full Version : visual sound/vraagje aan de techneuten



peter_heijnen
18 januari 2006, 12:31
Hallo heren technici, mijn vraag is de volgende.

Ik vind de pedalen van visual sound erg mooi, maar ik wil ze ook erg graag op afstand, via remote, on en off kunnen schakelen (pedalen in rack/via midiswitcher).

Kan dit zonder al te veel gedoe gerealiseerd worden of is dit een technisch ingewikkelde ingreep.
Ik kan een beetje solderen en als het alleen neer komt op een schakelaartje "ontkoppelen en doorlussen", kan ik het vast zelf.
Ik begrijp uiteraard ook dat voor zo'n ingreep gaten zullen moeten worden geboord.

Alvast bedankt.

aad
18 januari 2006, 13:44
Hallo heren technici, mijn vraag is de volgende.

Ik vind de pedalen van visual sound erg mooi, maar ik wil ze ook erg graag op afstand, via remote, on en off kunnen schakelen (pedalen in rack/via midiswitcher).

Kan dit zonder al te veel gedoe gerealiseerd worden of is dit een technisch ingewikkelde ingreep.
Ik kan een beetje solderen en als het alleen neer komt op een schakelaartje "ontkoppelen en doorlussen", kan ik het vast zelf.
Ik begrijp uiteraard ook dat voor zo'n ingreep gaten zullen moeten worden geboord.

Alvast bedankt.

Kan via een router/looper, bijvoorbeeld zoals ik heb gebouwd.

Zie http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=68872

Op de overzichtsfoto zijn het de twee grotere rode dingen.
De lange balk op de voorgrond met de schakelaars bedient de vierkante rode kast op de achtergrond. Aan die kast zitten de in-outs van je effecten (die dus altijd aanstaan) en in de kast zitten een zooitje relais die het signaal schakelen. Elk relais kan aan of uit geselecteerd worden per schakelaar op de lange balk. Het geheel wordt verbonden met een 6-aderig kabeltje en uiteraard elk een voeding. Voor je schakelbalk kan dat bijv de voeding van je effectbak zijn.

Dit apparaat werkt niet op midi, maar ik denk dat zoiets er ook wel zal zijn.

peter_heijnen
19 januari 2006, 01:55
Dank voor je antwoord Aad, maar het was niet precies wat ik bedoelde.

Ik heb al een midiswitcher en zou hierop graag, indien mogelijk, visualsound pedalen willen aansluiten.
Die midiswitcher heeft ook vier programmeerbare audioloops waarmee ik pedalen via midi in en uit kan loopen. Maar daar de visual sound pedalen twee effecten, en dus twee on/off switches hebben, moet je beide switches via midi kunnen schakelen, wil je beide effecten via midi kunnen benutten.

Ik dacht dus meer aan: gaten in pedaal boren, extra (jack-)chassisdelen hierin monteren, pedaal on/off switches ontkoppelen, losgekomen draden vastsolderen aan zojuist gemonteerde chassisdelen, en pedalen middels deze verbinden met midiswitcher.

Het is wellicht wat simpel gedacht maar ik ben dan ook geen techneut en heb geen enkele weet van wat er zich binnen zo'n apparaat verder allemaal afspeelt.

Dus mijn vraag is nog steeds: is zoiets mogelijk?
En zo nee, is er dan een andere manier om visual sound pedalen zo te prepareren dat je ze kunt aansluiten op een midiswitcher?

Wederom bij voorbaat dank.

peter_heijnen
24 januari 2006, 19:49
Helemaal niemand?

aad
24 januari 2006, 19:59
Helemaal niemand?

Dat wil zeggen,
Ik weet geen ruk van MIDI. Wat ik denk dat het is (ik heb me daar nooit mee beziggehouden) een of ander serieel protocol, vergelijkbaar met RS232 of IIC of CAN etc. (correct me please if I'm wrong).
Dan helpt het dus niet als je gaten gaat boren en pluggen monteren aangezien datgene, wat je wilt besturen IN het protocol moet worden opgenomen, als een adres als het ware.

Dus beginnen bij het begin: hoe werkt MIDI????

Dirk_Hendrik
24 januari 2006, 20:31
Als ik het goed begrijp heeft de MIDI bestuurde looper in en uitgangen waarmee je het signaal of naarr het effect kunt sturen (en weer terug) of er omheen.

Wat de topicstarter wil is de 2 effecten in z'n pedaal min of meer los van elkaar trekken (met dus een input en output per effect) zodat ze afzonderlijk extern benaderd kunnen worden.

Het probleem is dat de min of meer twee effecten in het apparaat (in een H20 een chorus en een delay bijvoorbeeld) weldegelijk stukken elektronica gemeen hebben, te zijn de in en uitgangsbuffers. Aanpassen betekent dus, afgezien van het eenbrengen van extra in en outputs, het loskoppelen van de effecten intern en ze voorzien van nieuwe in en uitgangsbuffers. Gezien de hoeveelheid werk die dat met zich mee brengt wegen de kosten ervan niet op tegen de andere optie, een 2e van hetzelfde apparaat kopen. Een H20 (we houden het maar als voorbeeld) valt 2e hands gemakkelijk te scoren voor een euro of 150. Voor die prijs krijg ik, omgerekend naar tijd, die klus niet gedaan. Daarnaast kan ik niet zeggen dat een H20 me qua ontwerp echt veel lol gaf toen ik er en te repa-logeren had. Bob Weil, de ontwerpgast van VS (met RG Keen) doet zo ongeveer alles op en manier waarop ik het dus niet zou doen.

Dirk_Hendrik
24 januari 2006, 20:38
Dus beginnen bij het begin: hoe werkt MIDI????


Zoals je zelf al zegt, serieel a la RS232 maar dan nog simpeler. 31.25 K baudrate, geen handshakes, 1 startbit, 1 stopbit. Als je een seriele bus kunt programmeren kun je ook MIDI. De specificaties zijn online te vinden.

http://arts.ucsc.edu/EMS/Music/tech_background/MIDI/MIDI.html
http://www.borg.com/~jglatt/tech/midispec.htm
http://www.midi.com/questions/summary_midi_data.asp

Om er een paar te noemen.

Zonder MIDI was ik nooit met 8051's gaan stoeien.... bedankt Midi

aad
24 januari 2006, 20:42
Zonder MIDI was ik nooit met 8051's gaan stoeien.... bedankt Midi

Ben je dank zij hen toch nog redelijk terechtgekomen :D.

Dank je voor de links, ga ze lezen! :)

JoostBaksteen
24 januari 2006, 21:11
Dit vind je misschien ook wel interessant: http://home.insightbb.com/~tomatwell/midi/midi_key_intro.html (http://home.insightbb.com/%7Etomatwell/midi/midi_key_intro.html)

peter_heijnen
25 januari 2006, 11:58
Hallo, hier ben ik nog een keer om te proberen precies uit te leggen wat ik bedoel:

Ik heb een Exef Combiswitcher. Dit is een geweldig duits apparaat in 9.5" formaat, dat helaas niet meer gemaakt wordt, met 8 switchers en 4 audioloops aan boord, die in 128 presets in elke denkbare onderlinge combinatie kunnen worden geprogrammeerd en via midi opgeroepen.

De visual sound pedalen hebben twee fx aan boord. Ieder effect heeft een eigen on/off switch en deze switches zou ik graag willen aanpassen om ze op afstand via de Exefswitcher te kunnen switchen.
Met de audioloops kan ik de pedalen dan helemaal uit de signaalweg halen als ik ze niet nodig heb.

Ik wil dus niet de effecten van de vs pedalen van elkaar scheiden en dan afzonderlijk loopen maar de pedalen in hun gehaal loopen en de fx afzonderlijk on/off kunnen schakelen.

Dus: en- ieder pedaal wordt in mijn rack wel op een programmeerbare loop aangesloten; en- pas als een of meerdere effecten van een pedaal nodig zijn gaat betreffend pedaal via diens programmeerbare loop in de signaalweg; en- indien een pedaal in de signaalweg is kan via switching vanaf de Exefswitcher een keuze uit beide fx van betreffend pedaal gemaakt worden.
Alle informatie kan netjes per programma vastgelegd worden en ik kan alles via midi schakelen. Dus geen cc of pc gedoe of hoe dan ook, maar enkel "loop on/off" en "switch on/off".

De visualsound switches zien er nogal eenvoudig (mechanisch) uit, en indien zo zou het niet al te moeilijk moeten zijn een modificatie uit te voeren. Althans, dat had ik dus zo gedacht met mijn a-technische hoofd. Maar wellicht zie ik het een of ander over het hoofd.

Mijn vraag is dus of iemand hier hier wel van weet.

Wederom bedankt.

aad
25 januari 2006, 13:40
*******enz..

Wederom bedankt.

Je zegt dat je al 4 audioloops terbeschikking hebt in je Exef Combiswitcher en een MIDI controller waarmee je hem kunt aansturen.
Die audiolooper neemt het in-en uitschakelen van de effecten over. Dus hoef je alleen maar te zorgen dat die effecten met hun eigen schakelaar AAN staan, dan zorgt die looper wel voor de rest.

Simpel toch? Of ben ik nou te simpel?

peter_heijnen
25 januari 2006, 15:39
Hallo Aad, ik bedoel het dus zo:

De Exef Combiswitcher is een 9.5" apparaat met 8 switchers, en 4 audioloops die je in elke denkbare combinatie on/off kunt zetten in 128 vrij te programmeren en via midi op te roepen geheugenplaatsen.

Stel: ik heb een Visual Sound Route66 pedaal met de aldus bekende effecten compressie en overdrive.
Deze twee effecten zijn op het pedaal zelf apart aan en uit schakelbaar middels de twee aparte on/off switches.

Wat ik nu had bedacht: de R66 inderdaad aansluiten op een van de audioloops van de Exef zodat het pedaal alleen in de signaalweg zit als de loop daadwerkelijk geactiveerd is en dus enkel wanneer ik het pedaal ook echt gebruik.
Nu had ik ook bedacht dat het fijn zou zijn als ik middels 2 switchers van diezelfde Exef de effecten van de R66 zowel AAN als UIT zou kunnen schakelen. Zo kan ik dan per geheugenplaats bepalen of ik het pedaal wel of niet wil gebruiken, en welk effect van het pedaal ik aan of uit wil schakelen.

Dus bijv:
#1 Loop off
#2 Loop on / comp on / od off
#3 Loop on / comp off / od on
#4 Loop on / comp on / od on

Zo kan ik dus iedere denkbare combinatie middels een voetbeweging direct activeren.

Ik doe dit al jaren met multi-fx, maar vind dit niet meer flexibel genoeg.
De effectcombinaties die ik gebruik staan wel van te voren vast, maar op de set zelf wil ik naar wens en behoefte -en plaatselijke akoestiek-, en natuurlijk ook tijdens het spelen indien nodig, alle effect parameters snel en intuitief kunnen veranderen zonder al die "parameter menuutjes". Die monden namelijk al snel uit in "parameter minuten" of nog erger.

MAAR NOGMAALS: om de pedalen zo te kunnen switchen, zou ik de pedaalswitches moeten modificeren. Dus: zijn die switches mechanisch, of zit er nog een hoop elektronica aan vast?

Groeten.

Dirk_Hendrik
25 januari 2006, 16:39
Uitgaande van een soortgelijke situatie als in een H20 zijn de schakelaars dpdt's . (double pole double throw)Het is me met browsen nog niet gelukt om uit te vinden wat de switches in de Exef prcies zijn Als dat gewoon aan of uit is zal er in het pedaal wat extra elektronica geprutst moeten worden die die switches nadoet. Het geheel wordt al een stuk overzichtelijker.

aad
25 januari 2006, 16:55
Uitgaande van een soortgelijke situatie als in een H20 zijn de schakelaars dpdt's . (double pole double throw)Het is me met browsen nog niet gelukt om uit te vinden wat de switches in de Exef prcies zijn Als dat gewoon aan of uit is zal er in het pedaal wat extra elektronica geprutst moeten worden die die switches nadoet. Het geheel wordt al een stuk overzichtelijker.

Inderdaad, zoals D-H zegt. Dan zou je kunnen volstaan met de dpdt schakelaars vervangen door dpdt relais. Die hang je dan aan een transistor o.i.d. en logisch 1 is aan.

peter_heijnen
27 januari 2006, 01:04
Dank aan Aad en Dirk_Hendrik.

Alleen, nu wordt het dus al ingewikkeld voor me. Ik zal me eerst even in een paar dingen moeten verdiepen.

Groeten alvast.