PDA

View Full Version : 4x12 Cabinet half-open back maken........?



skabouter
17 januari 2006, 22:40
hello!! ik heb dus nu een Framus Dragon 4x12, met een closed back. uiteraard kan deze hele plaat er wel uit. maar ik zat eventjes te spelen met het volgende idee: wat nou als ik die plaat es door het midden zaag? dan heb ik 2 platen, die los van elkaar te verwijderen zijn. dus boven- halfopenback of beneden- half openback.

zou dit interessante geluidsveranderingen geven? bij onder- halfopenback kan ik me voorstellen dat de bassen wat lekkerder wegvloeien, zal waarschijnlijk bassiger worden maar minder strak? en voor recording ook wel leuk, omdat je er een apart micje voor kan plaatsen en dit kan mixen met het signaal van de mics aan de voorkant (wordt ook vaak gedaan bij open-back combo`s).

dus waarom wel/niet? ALS ik het doe, en ik ben niet te spreken over de andere geluiden die je krijgt, en ik zou hem permanent weer gewoon vastschroeven (2 helften), zou dit dan toch invloed hebben op het geluid wat ik eerst had? de plaat vult de hele achterkant op, maar wel met een snee in het midden natuurlijk....................

iemand ervaringen of theorien? welkom :)

Negative K3 fan
17 januari 2006, 22:56
ik las laatst een redelijk uitgebreide posts op HCAF waarbij werd gewezen op de voordelen van open backs in een kleine ruimte en ik kan het beamen, ik heb zelf een open back combo met 2 greenbacks en een oversized 4x12 met greenbacks en het is dat het lastig is om mn top op de combo aan te sluiten, maar ik vind het geluid in de zolderkamer wel beter.

skabouter
17 januari 2006, 23:00
maar je hebt dan toch geen referentie? hoe weet je nou hoe het anders zou klinken?

Negative K3 fan
17 januari 2006, 23:01
verklaar u nader mijn bruine vriend?

skabouter
17 januari 2006, 23:02
nou, wat sluit je nou op wat aan? je combo op je cab? en dan zeg je dat dat anders is? tja, maar dat kan natuurlijk ook liggen aan verschil tussen 4x12cab en 2x12 combo EN de gebruikte speakers erin........dan weet je nog niet waar het aan ligt..........

Negative K3 fan
17 januari 2006, 23:03
nou, wat sluit je nou op wat aan? je combo op je top? en dan zeg je dat dat anders is? tja, maar dat kan natuurlijk ook liggen aan verschil tussen 4x12cab en 2x12 combo EN de gebruikte speakers erin........dan weet je nog niet waar het aan ligt..........

top op combospeakers, de ac30 over de 4x12 past absoluut niet :D en voor de rest heb je helemaal gelijk ik had erbij moeten zetten: FWIW!

chennie
18 januari 2006, 00:06
Ik zou het niet doorzagen. Ik zou een nieuwe plank maken. Als je het doormiddenzaagt, zaag je door je tolex heen. Dat gaat rafelen. Punt. Dat werk je niet zo mooi weg, ja misschien met een randje erop of iets. Maar mooi wordt het niet.
Ten tweede als je geen platen zager hebt, wordt het nooit recht en dan kan je blijven vijlen of schuren. Recht wordt het niet. Oftewel dat wordt ook nooit mooi, met twee helften die niet mooi recht zijn.

Ga naar de houthandel en laat een of twee planken op maat zagen. Half lenght, drie kwart length bijvoorbeeld. Dan spuiten of tolexen, de schroevgaten gaten van je originele plank gebruiken. Klaar.

Welke speakers zitten erin ?
V30 is bijv toch echt wel een closed back speaker in tegenstelling tot de greenbacks van negk3

skabouter
18 januari 2006, 00:41
is mss niet zo`n slecht idee nee. hoewel me dat wel weer geld gaat kosten en hout is niet goedkoop. moet het bovendien niet ook gelijk GOED hout zijn, voor goeie tone?

een zaagmachien valt wel aan te komen, de buren laten hun hele huis verbouwen en hebben veel apparaten/vakmannen over de vloer. rafelend tolex valt ook wel wat aan te doen. dus opzich moet mn ouwe plan ook nog kunnen, behalve dat het een onomkeerbaar proces is............................

ik hou je idee zeker in gedachten hoor, maar eerst wil ik nog wat reacties afwachten, voor ik uberhaupt iets ga doen.

jorrit
18 januari 2006, 01:15
k zou het ook op chen's manier doen arjan, hier krijg je spijt van als je hm weer wilt verkopen en dat ga je toch ooit wel weer doen :P

almarvk
18 januari 2006, 08:25
Koop gewoon 1 plaat hout die er in past. Zo behoud je je originele plaat en sloop je niets.

DarknessAwaits
18 januari 2006, 09:04
Anders neem je eerst een stuk mdf om een beetje een idee te krijgen van het resultaat van een gedeeltelijk open kast.

Mocht het erg bevallen wordt het alleen maar beter met een goede houtsoort.

almarvk
18 januari 2006, 09:32
Jupz, altijd jammer als je iets sloopt of ergens teveel geld aan uit geeft wat het uiteindelijk misschien niet waard blijkt te zijn...

Dude
18 januari 2006, 10:05
mannen mannen mannen....


weet je wel wat een stukje plaat kost van (hoe groot is een 4x12??) laten we zeggen 50 bij 70 cm...


GEEN HOL !


ook niet als je hem bij de lokale bouwboer (gamma hubo) op maat laat zagen, dat is tientjeswerk. Gewoon zoals chennie schreef Half lenght, drie kwart length bijvoorbeeld

skabouter
18 januari 2006, 11:36
mja jullie hebben gelijk! ik bestel wel zo`n plaat. maar wat bedoelen jullie met Half lenght, drie kwart length?

en wat voor hout kan ik het beste nemen? heeft goedkoop/slecht hout invloed op mn tone? moet ik hetzelfde materiaal nemen als mn cab nu is? of maakt het weer GEEN HOL uit :P

vester86
18 januari 2006, 11:40
half lengt 4/5 lengt betekent dat de kast tot de helft gesloten is of voor 3/4 gesloten....dus dat je nieuw te kopen plaat de helft tot 3/4 van de achterkant bedekt

Dude
18 januari 2006, 11:42
ik zou een plaatje berken multiplex nemen

persoonlijk zou ik voor iets dikker gaan dan de dichte plaat die er nu inzit,

en ik zou zelf gaan voor iets meer dan 1/3 van het geheel open, en dan in het midden. Dan heb je nog een goede speaker bescherming ook

Squier4ever
18 januari 2006, 13:27
http://marshallamps.com/product.asp?productCode=JTM45-100&pageNumber=1

je bedoelt zoiets?

Thijssie
18 januari 2006, 13:30
Helaho,

Ik zou eens beginnen met de achterkant er af te schroeven en kijken of dat meer richting is, naar het geluid wat je zoekt. Ik weet niet wat voor speakers er in je cab zitten maar de ene speaker doet het met een open achterkant beter dan de andere. (V30s bijvoorbeeld klinken voor geen ene meter in een open kast).

Dan was is neem je een grote plaat en zet je die met 4 lange lijmklemmen tegen de achterkant zodat je wat kunt testen met de grootte van de opening door te schuiven met de plaat. Op die manier kun je er achter komen wat jij het lekkerst vind klinken in jouw setup.

Nog een tip wat je zou kunnen doen is de cab in 2 compartimenten verdelen, dus een gesloten en een open compartiment. Dan heb je het beste van 2 werelden, de openheid en warmte van een open cab en druk en directheid van een gesloten cabinet.

Succes!