PDA

View Full Version : actief/passief, verschil=?????



daron_kurt
22 oktober 2002, 09:38
ik zie vrij vaak topics staan waar er wordt gesproken over actieve en passieve pick-ups. Kan iemand mij eens PRECIES uitleggen, wat nou precies het verschil is? Alvast bedankt.
D_K

Raffel
22 oktober 2002, 10:16
het signaal wordt bij de elementen al versterkt ipv bij je multi-fx of versterker of zo.

Ik heb zelf 2x emg-81, en heb ook nooit last feedback(ongewenste) en veel ruis...

Ibanez RuleZ
22 oktober 2002, 11:24
nare bijwerking is dat het vaak klinische en onpersoonlijk klinkt. hiernaast is het niet meer zo van belang wat voor gitaar je hebt. veel "emg" gitaren klinken hetzelfde (voor zover ik kan beoordelen en voor zover ik weet). Het is wel een aardig iets voor het stevige scheurwerk

harrald

Lacrymosa
22 oktober 2002, 11:30
Das echt bullshit, jij wil zeggen dag Zakk wylde, mark knopfler en steve lukather allemaal het zelfde klinische geluid hebben?
(sorry voor de spelfouten, geen tijd om te verbeteren)

CheerS!!

FragDaddy
22 oktober 2002, 12:03
mijn ervaring is dat een lespaul die is uitgerust met EMG-81's bijna hetzelfde klinkt als een ESP met EMG-81's. dit verschil is veel groter met passieve elementen. dit is erg handig, want je kunt een gitaar uitzoeken die je verschrikkelijk lekker vind spelen, zonder op het geluid te letten. druk er EMG's in en je hebt je geluid.

het is minder handig als je echt aan het geluid van een bepaalde gitaar vast zit. zoals een lespaul of een prs. want dat karakteristieke geluid is dan zo goed als weg.


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: FragDaddy op 2002-10-22 12:04 ]</font>

taylor
22 oktober 2002, 12:40
ik heb zelf verschillende actieve gitaren gehad.heb er nu nog 2 klinken erg anders.

het geluid komt grotendeels toch uit je vingers(hoe je aanslaat enz)

groot voordeel actief is weinig ruis enzo,tussen alle snaren het zelfde volume(weinig afstellen).

nadeel ja de hoge output dus geen fender sound ofzo.(al heeft emg ook wat vintage pickups weet niet hoe dat is maar)

Ic3gl0vE
22 oktober 2002, 13:28
het is minder handig als je echt aan het geluid van een bepaalde gitaar vast zit. zoals een lespaul of een prs. want dat karakteristieke geluid is dan zo goed als weg.




Maar als je echt zo verliefd bent op het geluid van een lespaul of prs dan hoef je daar geen emg's meer in te stoppen om 'jouw' geluid te krijgen.. duhh

daron_kurt
22 oktober 2002, 21:39
okeej, dus als ik het goed begrijp in de eerste reactie, is actief dat je elementen al voorversterken, en bij passief dat ze dat niet doen??? iemand graag antwoorden met (KLOPT) of (KLOPT niet + waarom?) Dan moet ik het zeker begrijpen.....tsja sorry, maar ik ben niet zo slim :grin:

Negative K3 fan
22 oktober 2002, 21:45
Op 2002-10-22 21:39, schreef daron_kurt:
okeej, dus als ik het goed begrijp in de eerste reactie, is actief dat je elementen al voorversterken, en bij passief dat ze dat niet doen??? iemand graag antwoorden met (KLOPT) of (KLOPT niet + waarom?) Dan moet ik het zeker begrijpen.....tsja sorry, maar ik ben niet zo slim &lt;IMG SRC="/phpBB/images/smiles/icon_biggrin.gif">


Ja, actieve elementen zijn elementen die aan zijn gesloten op elektronica in je gitaar dat je geluid door voorversterkt etc. Je hebt daarom ook een 9 volt batterij nodig voor in je gitaar.

Passieve elementen gaan door je tone en volume contrtols heen en direct naar de output waardoor zij een veel karaktistieker (sp?) geluid hebben.

hoofd
22 oktober 2002, 22:57
klopt :smile:

Anders Destium
22 oktober 2002, 23:22
je verhaal klopt K3 fan, spelling is karakteristieker...

blimb
23 oktober 2002, 05:49
maar volgens mij zijn er ook actieve setjes waar bij je geen batterij in je gitaar hebt hangen .. hoe zit het daar dan mee?

Raffel
23 oktober 2002, 08:47
volgens mij haal je 2 dingen door elkaar. High output pickups en actieve pickups...

Ik denk dat EMG's hun eigen karakteristieke geluid hebben, maar inderdaad is de houtsoort bij EMG's minder belangrijk.

Het zijn ook geen elementen om voor iedere stijl te gebruiken.

Maar voor metal, progressive rock, punk, e.d. zijn ze uistekend.

Ik vind eigenlijk sowieso, dat het hele 'die gitaar heeft z'n eigen sound' gebeuren heel overdreven.

guvnor
23 oktober 2002, 08:51
Actieve elementen hebben voedingsspanning nodig anders werken de ingebouwde voorversterkers niet. Zit er geen batterij bij dan zal er spanning van een speciale versterker via de gitaarplug moeten worden afgetakt (bestaat dit al???).

En anders zou er een zonnepaneeltje bij moeten zitten... Zonder spanning geen actieve elektronica.

andoni
25 oktober 2002, 11:57
Kijk anders ook eens naar Seymour Duncans. Die hebben ook passieve PU's waarmee stevig te rocken valt, die niet ruisen en het typische geluid van je gitaar niet verknoeien.

Marc Oblivian
25 oktober 2002, 12:06
Op 2002-10-23 08:51, schreef guvnor:
Actieve elementen hebben voedingsspanning nodig anders werken de ingebouwde voorversterkers niet. Zit er geen batterij bij dan zal er spanning van een speciale versterker via de gitaarplug moeten worden afgetakt (bestaat dit al???).

En anders zou er een zonnepaneeltje bij moeten zitten... Zonder spanning geen actieve elektronica.


Jaah, maar dan kan je niet binnen spelen: alleen maar op openlucht festivals en dan moet het nog mooi weer zijn ook (en hoe vaak komt dat voor?) :smile:

dml
26 oktober 2002, 03:50
En ook Seymour Duncan heeft actieve elementen, nl. de Livewires. Ik heb nog een dergelijke HSS set te koop. Voordeel van de Livewires is dat ze veel dynamischer zijn dan EMG, ze behouden ook behoorlijk het karakter van de gitaar. En ze werken op 2x 9V batterijen. Ze klinken vintage met een moderne hifi rand. EMG's daarentegen klinken kil, karakterloos, hard zonder dynamiek.

En EMG is niet alleen maar geschikt voor rock, punk en metal maar eigenlijk wel voor alle muzieksoorten. Vince Gill is toch een countryman?? Speelt ook op EMG. David Gilmour....is zeker geen nu-metal. Enz.

Anders Destium
26 oktober 2002, 09:35
En dan heb je van Seymour Duncan ook nog hotrails, dat zijn goede humbuckers met het formaat van een single-coil (passief dat wel), voor als je een strat hebt waarbij je toch een vol geluid wilt.

Braindead
27 oktober 2002, 17:29
Ja, wat het met emg's te maken heeft, "it beats me" maar die hotrails heb ik ook goede ervaringen mee. Moddervet!!!

Chino
30 oktober 2002, 11:56
Zeg, hoe lang gaat zo'n 9v batterij eigenlijk mee wanneer je actieve (bijv. EMG) pickups gebruikt?

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Chino op 2002-10-30 11:57 ]</font>

pimmetje
30 oktober 2002, 12:21
Volgens de EMG folder gaan die dingen zo'n 3000 uur mee. Maar het gaat eigenlijk niet eens om hoe lang ze meegaan... het gaat erom wanneer ze ermee kappen. Da's natuurlijk altijd op de meest ongunstige momenten :grin:.

Rectifier
30 oktober 2002, 16:10
Dat valt wel mee. Mits je de kabel niet elke keer in je gitaar laat zitten als je niet speelt, gaan ze erg lang mee.

En hoeveel moeite is het om eens in het jaar dat ding te vervangen.
Snaren wissel je toch ook om de 2 maanden ofzo....

Ibanez RuleZ
30 oktober 2002, 16:12
ik meestal eens in de 4 weken :grin: (de snaren dan)

harrald

Rectifier
30 oktober 2002, 16:47
Mwoa, verschilt nogal. Nieuwe verse snaren vind ik klote klinken. Ik om de 2 a 3 maand afhankelijk van hoeveel ik speel.

vulvasonic
1 november 2002, 00:57
eigenlijk is het heel simpel:

actieve elementen klinken per definitie kut. Net als Zakk, Mark en Steve ;}

Rectifier
1 november 2002, 08:57
Wil ik jou weleens horen spelen...
Jij hebt vast al een eigen Signature gitaar met passieve elementen....

urezna
1 november 2002, 09:57
Ik heb in m'n ouwe Ibanez RG560 ('89) geen EMG's zitten maar wel een voorversterker (Koch). De batterij gaat bij veel spelen met gemak een jaar, mischien wel 2 mee. Dit is afhankelijk van de tijdsduur dat je snoer in je gitaar zit, want op dat moment wordt de actieve electronica ingeschakeld. Dus als je effe niet speelt, kwestie van de plug er even uit om de levensduur van je batterij te sparen.
Daarbij, kan ik, in mijn geval de pre-amp uitschakelen, dus als de batterij leeg is, kan ik nog gewoon doorspelen, maar dan passief.... en dat lukt ook heel best met een dimario paf pro.... :smile: (klopt, deze zat er origineel niet in...)

vulvasonic
1 november 2002, 13:00
Geintje Rectifier, geintje......

Steve heeft zelfs een mooi geluid (plus 28 effectenrekkies). Actief/passief, het is allemaal een kwestie van smaak. Het is voor mij dezelfde discussie als de vraag wat beter klinkt; humbuckers of singlecoils.
Gewoon alles uitproberen en laat je oren beslissen.

Rectifier
1 november 2002, 14:52
:smile: Ohhhh, ik dacht al.... :grin:

Steve heeft geen 28 racks meer... Dat was vroeger :wink:
Je hebt gelijk, het is een kwestie van smaak.

EMG's zijn wel uitermate geschikt voor veel effecten omdat je signaal constant blijft.
Maar ik heb ook een PRS met passieve pickup's, en die klinken ook geweldig :grin:

alexgit
2 november 2002, 17:55
Ja zeker zorgen dat je je snoer uit je gitaar haalt als je hem ergens neerzet ofzo.
Want dat had ik mijn batterijtje was binnen 3 maaanden op omdat ik altijd 's nachts het snoer erin had laten zitten :-S

Rectifier
2 november 2002, 18:01
Da's niet zo leep :grin:

LordSpeedyShit
18 november 2002, 20:36
hoe weet je of je elementen actief of passief zijn? ik heb geen bekend merk gitaar ofzo dus op de site kan ik niet kijken

Phizer
19 november 2002, 15:28
Op 2002-11-18 20:36, schreef LordSpeedyShit:
hoe weet je of je elementen actief of passief zijn? ik heb geen bekend merk gitaar ofzo dus op de site kan ik niet kijken

hmm geen bekend merk... als het een goedkope gitaar is kan je er zeker van zijn dat er geen actieve elementen in zitten... en anders schroef je de achterkant eens open, en kijk voor een batterij (of 2/3 :smile:)

Ibanez RuleZ
19 november 2002, 16:13
Op 2002-11-01 00:57, schreef vulvasonic:
eigenlijk is het heel simpel:

actieve elementen klinken per definitie kut. Net als Zakk, Mark en Steve ;}


nou, ik heb eerder gezegd dat ik het koud en onpersoonlijk vond, maar ik wist bijvoorbeeld niet dat mark knopfler op actief spul speelde, en ik moet zeggen dat ik zijn geluid ongeveer het mooiste clean geluid vind wat er te krijgen is op aarde!