PDA

View Full Version : mic pre-amp



Joey Handsome
17 januari 2006, 19:09
hallo, ik wil graag even een hele domme vraag stellen:

waar zijn mic preamps goed voor? Laatst las ik namelijk een artikeltje over de nieuwe 12ay7 Mic Preamp van EHX en er werd in gezegd dat de klank van het microfoon signaal er een stuk warmer van werd etc. Maar in elke mixer zitten al mic pre's, moet je die dan omzeilen als je er een externe op aansluit? Hoe werkt dit precies?

bert k
17 januari 2006, 19:47
Inderdaad, die losse mic preams zijn bedoeld als vervanging van je mengtafel. In feite is het een complete channelstrip, vaak aangevuld met compressor en limiter.
Als je een beetje dure neemt kan je je mic geluid echt lekker laten klinken, terwijl je veel andere dingen als synths door de gewone mengtafel laat lopen.

Het is natuurlijk speciaal lekker voor de home-recorder, die spoor voor spoor opneemt, met een simpel mixertje. Dan is een mic pre een toffe uitbreiding.

De route is dan mic > preamp > computer. De mengtafel doet ff niet mee.

Ic3gl0vE
18 januari 2006, 11:58
je kunt de mic pre-amp toch ook op een linekanaal van je mixer aansluiten? (bij gebrek aan inputs op je pc)

bert k
18 januari 2006, 15:18
Ja, maar dat is onzin! Je gebruikt juist een mic pre omdat je mooiere kwaliteit wil dan de simpele pre in je tafel. Maar dan moet je ook zo min mogelijk tussenstappen gebruiken om de kwaliteit zo hoog mogelijk te houden. Als je het signaal ook nog door een kanaal van de tafel laat lopen krijg je gratis alle extra ruis van je mentafel mee. Nee, ik zou echt ff stekkertjes wisselen bij de opname.