PDA

View Full Version : Kutzooi. Getordeerde hals?



marter544
17 januari 2006, 19:04
Hoi,
Ik wou net naar de les gaan, toen ik mijn gitaar ff tegen de piano zette, om iets te pakken... En toen viel ie om. Nu is opeens de lage E en A helemaal vals. Als ze open perfect gestemt zijn, en je pakt een positie, helemaal vals. Bij de andere snaren is dit niet zo. Ook kan ik niet meer op de 1e positie lage E snaar spelen, want dan ratelt ie als een gek en staat de snaar binnen een halve tel stil.
De snaren hebben nog steeds een goede actie(ongeveer 2 mm op de 12e fret), er zijn geen uitstekende fretten, en de brug staat nog steeds normaal.

Is nu mijn hals getordeert of iest anders? Ik ga morgen naar mijn lokale gitaarwinkel....

Zou mooi klote zijn als de hals getordeerd is, want dan zit er voorlopig geen nieuwe versterker meer in :( .

Het is geen heel bijzondere gitaar, een Ibanez GRX40, maar toch, het is mijn enigste, dus kan ik niet meer spelen.

Nickname
17 januari 2006, 19:08
Kan je misschien een paar fotos maken..en dan vooral langs de zijkanten van de hals.. waar de hals aan de body vastzit enzo? In ieder geval kut voor je :(

marter544
17 januari 2006, 19:14
De batterijen van de camera zitten in de oplader, dus ik post vanavond nog wel een foto. Maar zover ik kan zien is er niks raars aan de hals, net als altijd ziet ie eruit. Geen scheuren, geen grote gaten tussen hals/body verbinding.

no 1 hops
17 januari 2006, 19:15
ik hoop, dat als het een geschroefde is, alleen de hals maar wat verschoven is.
dan is het een kwestie van snaren losdraaien schroeven iets losdraaien van de hals uitlijnen en de schroeven weer stevig aandraaien.

Nickname
17 januari 2006, 19:18
Het zou inderdaad kunnen dat de hals is verschoven.. wat ook misschien nog kan is dat je topkam los zit

marter544
17 januari 2006, 19:32
De hals is geschroefd, maar zou kunnen dat ie gedraait is, want aan de ene kant steekt de hals ongeveer een halve tot een hele millimeter uit boven het hout. Maar als er iets aan moet gebeuren, doe ik dit niet zelf. Doet TAGS in Enschede dit een voor een beetje redelijke prijs?
Bij Huigens vroegen ze 90 euro voor een afstelbeurt, 2 maanden nadat ik mijn gitaar daar kocht. Maar het was toen gratis, omdat de gitaar zo waardeloos was afgestelt toen ik die kocht, maar anders wouden ze me er ook nog 90 euro voor vragen.

bert k
17 januari 2006, 19:35
Getordeerde hals kan niet van vallen. Ik denk ook eerder aan verschoven en/of topkam verschoven.

bram123
17 januari 2006, 19:40
90 euro is onredelijk.

nielsduursma
17 januari 2006, 19:50
90 euro is onredelijk.
zeker voor alleen maar een afstelbeurt. moet je nagaan wat het eventueel rechtzetten van de hals dan wel niet gaat kosten.

marter544
17 januari 2006, 19:55
Dat huigens een asociaal dure zaak is ben ik achtergekomen, heb 250 euro betaalt voor een Ibanez Jumpstart :stop: . Maarja, had er totaal geen verstand van. Maar de gitaar klinkt en speelt wel goed, gewoon goede beginnersgitaar, alleen de versterker(over die van mijn leraar klinkt ie wel goed) en kabel is crap. De kabel is zo dun, had net zo goed de lul van van een shoarma verkoper kunnen zijn.
Dan ga ik dus naar TAGS, ze zijn er vast niet blij mee, eerst een gitaar ergens anders kopen en dan door hun laten fixen, maar het is niet anders. :(

bram123
17 januari 2006, 21:43
hoezo niet blij? je gaat er vast gewon een rekening voor krijgen. Zélfs als je alles weet van de pikken van shoarmaverkopers.

bat
17 januari 2006, 22:50
hoezo niet blij? je gaat er vast gewon een rekening voor krijgen. Zélfs als je alles weet van de pikken van shoarmaverkopers.
Een beetje goede winkel pikt goed op dat je voor je gevoel bij een andere winkel slecht behandeld bent. Die weet namelijk dat als zij jou dan wel goed weten te helpen, jij waarschijnlijk vaker bij ze langs gaat komen, ook wanneer je in de markt bent om iets te gaan kopen.

harrie-beton
17 januari 2006, 23:06
laat je leraar eerst even kijken. En daarna een winkel.

Ben het met Bert eens, kromme en gedraaide halzen ontstaan niet van een kleine val. Het lijkt me een klein euvel.

Over welke muziekwinkels goed zijn en welke niet...
99% van de muziekzaken waar ik ben geweest hebben mij goed behandeld en natuurlijk zijn er winkels die fouten hebben gemaakt maar aangezien zij zich niet kunnen verdedigen vind ik het onjuist om eenzijdig allerlei dingen te roepen over muziekwinkels. De meeste zijn van goede wil hoor.

hb

dejohan
18 januari 2006, 10:06
De hals is geschroefd, maar zou kunnen dat ie gedraait is, want aan de ene kant steekt de hals ongeveer een halve tot een hele millimeter uit boven het hout.

Daar is je probleem.
Eigenlijk is de oplossing simpel: alle snaren er af, hals voorzichtig losschroeven en daarna er mooi terug opschroeven zodat er geen ruimte meer is tussen hals en body. Héél stevig aandraaien, maar ga niet tot het uiterste van je krachten, want dan kan de lak misschien kraken.

Oh ja, de kans is klein maar het kan zijn dat je een papiertje of kartonnetje ziet liggen in de halspocket (=de uitsparing in de body waar de hals in ligt), een shim heet dat, let er op of dit er ligt als je de hals er af schroeft, en laat dit mooi op dezelfde plaats liggen als je de hals er terug opschroeft.

Droffie
18 januari 2006, 11:01
Holy shit, 90 Euro voor een setup :o
Wat een criminelen.

Zelfs bij Saksioni is 't de helft goedkoper... :confused:

marter544
18 januari 2006, 15:01
De verkopers zijn wel vriendelijk, en de service is ook goed, plus dat je daar ook gewoon altijd gitaren mag uitproberen, maar de prijzen zijn wat minder....
Maar on-topic:Ik ga de gitaar niet zelf uit elkaar slopen, laat ik bij tags doen. Topic mag nu wel gesloten worden.

dejohan
18 januari 2006, 15:31
Je kan moeilijk iets makkelijker vinden dan vier schroeven losdraaien en die daarna terug vastdraaien hoor, maarja, als jij daar nu graag iemand voor wil betalen ;-).

marter544
18 januari 2006, 15:54
Ik wil dat best zelf doen hoor... Maarja, overtuig nu mijn moeder maar eens, heb ook gevraagd of mijn leraar dat niet kon doen, mocht niet. Ja, ik heb een gigantische zeur als moeder

dejohan
18 januari 2006, 16:00
Die moeders hé, ze moesten dat afschaffen.

bert k
18 januari 2006, 16:04
En als je die schroeven dus met de verkeerde kracht aanzet, heb je dus een scheve hals. Nee hoor, ga lekker naar de winkel, dat is beter.

dejohan
18 januari 2006, 17:02
En als je die schroeven dus met de verkeerde kracht aanzet, heb je dus een scheve hals. Nee hoor, ga lekker naar de winkel, dat is beter.

De schroeven waarmee de hals aan de body vastzit? Ik zie niet in hoe je daarmee een scheve hals kunt krijgen (tenzij je een schroef er maar half indraait natuurlijk). Kan je dat eens uitleggen?

Ik heb al tientallen keren met succes de hals van de body gehaald, en dit is de eerste keer dat ik dit hoor.

bert k
18 januari 2006, 19:36
De hals staat nu al scheef. Als dat aan de schroeven ligt zit er dus speling in de bevestiging. Op zich niet erg, maar je moet wel goed opletten bij het vastdraaien.

Harm
19 januari 2006, 11:29
Heb je les in Hengelo? Bij Huigens toevallig?? Zo ja vraag Paul of Anand dan ff... Bij TAGS kunnen ze je zeker wel helpen met kijken, vraag Ruud ff en anders Kaj, ze kijken er altijd naar... Huigens .... tsja, toen Henk er nog werkte was het een geweldige zaak... nu heb ik geen vertrouwen meer in de service (en prijzen) van de zaak...

Maar vraag je docent wat er aan de hand is want ik vermoed net als zovelen hier dat de hals iets verschoven is of de topkam....

Succes!

Harm