PDA

View Full Version : Van geschroefde naar gelijmde hals



Archenemy
17 januari 2006, 16:44
Ik heb een strat body en een strat neck nu wil ik een gelijmde hals maken in plaats van een geschroefde ,
Mijn idee is dus :
Gaten op de body dicht maken , gaten op de hals dichtmaken ( dit allebei met epoxy)
En dan goed recht in de pocket schuiven vastlijmen en laten drogen daarna de body en hals in dezelfde kleur spuiten.

Is dit mogelijk , vertel het me even aub

gr Tim

hoofd
17 januari 2006, 17:12
Het zal wel mogelijk zijn, maar ik denk zelf dat de verbinding vrij zwak is...

Maar waarom wil je een geschroefde hals gaan vast lijmen?

Bram+
17 januari 2006, 17:49
Susteen natuurlijk.
Voor een sterke verbinding moet de hals ook praktisch naadloos in de body moeten passen d.w.z. de hals zou in feite zonder lijm ook vast in de body moeten blijven zitten. Dat heb ik nog nooit gezien bij stratocaster.

Javaca
17 januari 2006, 18:54
Lood om oud ijzer

Mattia
17 januari 2006, 18:59
Sustain Schmustain. M'n all-mahogany bolt-on strat heeft ellenlange sustain. Dat ding vastlijmen zou IMO niet per se meer sustain, laat staan een betere klank (als je sustain wil, bouw dan een gitaar uit steen ofzo).

Het kan in principe wel, alleen...er is weinig support aan de zijkanten (vooral aan de treble kant) en de 'fit' tussen body en hals moet gewoon lekker 'strak' zijn, strakker dan 'gewoon' bij een bolt-on het geval is.

Oja, en gaten dicht je gewoon met houtpluggen. Of kneedbaar hout. Epoxy is nogal overkill. Oja, en laat de gaten in de hals gewoon zitten, heb je toch geen last van.

RopStop
17 januari 2006, 19:11
Het zal wel mogelijk zijn, maar ik denk zelf dat de verbinding vrij zwak is...

Maar waarom wil je een geschroefde hals gaan vast lijmen?

Lijmen kan heel sterk zijn. Als je een verbinding goed lijmt en je zet er daarna kracht op, is er een grote kans dat de zwakheid van het houd een zwakkere schakel is dan de lijmverbinding. Ik zie niet in waarom het niet zou kunnen.

100% naadloos hoeft ook niet. Polyurethaanlijm zet bijvoorbeeld uit na toepassen en vult dan ook open ruimte op.

Het enige nadeel wat ik kan verzinnen is dat je moeilijk je hals kan vervangen naderhand. Dat is de reden ook dat Leo Fender heeft gekozen voor een schroefconstructie.

Of het echt uitmaakt voor je geluid? Ik weet het niet, maar ik denk niet veel. Sustain is voor sommigen een toverwoord, maar het is eerder klankkleur dan sustain waardoor je gitaar mooi klinkt.

Gerrit
17 januari 2006, 20:06
Als je dan perse wilt lijmen, kan je ook gewoon schroeven en lijmen,
hoef je ook geen gaten weg te werken en loop je ook niet het risico dat het niet sterk genoeg is,
en lekker makkelijk klemmen.
Al denk ik dat je geen verschil zult merken,
ik denk dat het verschil vooral zit hoe de nek/body verbinding is ontworpen.
Je kan dat verschil duidelijk zien als je een start nek/body verbinding vergelijkt met die van een les paul.
Die van een les paul hoort superstrak te passen(wat Mattia zij) want je haalt het toch niet uit elkaar,
Een soort gelijmde perspassing.

Igv Succes.

glacius
20 januari 2006, 21:02
beter doe je de scroefplaat vervangen voor inserts die je wat diep in je body plaatst en dan schroef je hem vast en daar doe je plamuur over heen.

ook eens gedaan en dan met stukje hout en plamuur de hiel geimiteerd... zag er echt geloofwaardig uit.. helemaal toen ik er een gibson logotje op had gemaakt ...

heb er nog wel foto's van

Mattia
20 januari 2006, 22:11
Lijmen kan heel sterk zijn. Als je een verbinding goed lijmt en je zet er daarna kracht op, is er een grote kans dat de zwakheid van het houd een zwakkere schakel is dan de lijmverbinding. Ik zie niet in waarom het niet zou kunnen.

Klopt, ja. Maar het hangt er ook af hoe de verbinding in elkaar zit, welke lijmoppervlaktes goed tegen elkaar zitten. Bij een 'sloppy' verbinding is maar een beperkte hoeveelheid contact (zeg, alleen het vlakke deel waar de schroeven inzitten); en dan heb je wel erg weinig lijmoppervlakte, en hout is minder sterk dan metaal (schroeven). Dat is gewoon zo. Een set neck vergt een betere, strakkere verbinding dan een bolt on.



100% naadloos hoeft ook niet. Polyurethaanlijm zet bijvoorbeeld uit na toepassen en vult dan ook open ruimte op.

Het enige nadeel wat ik kan verzinnen is dat je moeilijk je hals kan vervangen naderhand. Dat is de reden ook dat Leo Fender heeft gekozen voor een schroefconstructie.


Wat betreft het tweede heb je gelijk, maar het eerste is een van ronduit slechtste stukken advies die ik hier heb gelezen!

Polyrethaan lijm moet HEEL goed vastgeklemd worden. Ja, het zet uit, maar die uitgezette schuim heeft ABSOLUUT GEEN kracht. Die opgevulde ruimte had net zo goed leeg kunnen zijn. Als je het niet goed genoeg vastklemd kan het uitzetten van de lijm leiden tot een slechte verbinding doordat de lijmnaad te groot wordt. Epoxy, dat kan best een beetje lijmnaad hebben, en kleine open ruimtes opvullen, en heeft zelfs een niet al te vast op elkaar gelijmde oppervlakte nodig. Is ook de enige lijm die een wat 'ruw' oppervlak nodig heeft, ipv het liefst een vers geschaafd oppervlak.



Of het echt uitmaakt voor je geluid? Ik weet het niet, maar ik denk niet veel. Sustain is voor sommigen een toverwoord, maar het is eerder klankkleur dan sustain waardoor je gitaar mooi klinkt.

Amen to that. Daar ben ik het weer helemaal, volledig mee eens.

Gerko
28 juni 2006, 20:22
beter doe je de scroefplaat vervangen voor inserts die je wat diep in je body plaatst en dan schroef je hem vast en daar doe je plamuur over heen.

ook eens gedaan en dan met stukje hout en plamuur de hiel geimiteerd... zag er echt geloofwaardig uit.. helemaal toen ik er een gibson logotje op had gemaakt ...

heb er nog wel foto's van

als je dan de zelfde schroeven gebruikt kom je er dan niet door heen????

Dude
29 juni 2006, 15:07
Dat zal je effe moeten meten !! kom op he geen voor de hand liggende vragen stellen ;)

maar eeugh... post die fotos eens ? ben wel benieuwd

Dirk W
29 juni 2006, 16:18
als je dan de zelfde schroeven gebruikt kom je er dan niet door heen????

Je kunt gewoon (ongeveer) dezelfde schroeven kopen maar dan korter. Gewoon zon schroef meenemen naar de bouwmarkt en even rondneuzen (handig als je vooraf even de dikte en lengte van de schroef meet)

charlotte
30 juni 2006, 09:57
Hey allemaal,

Ja, sustain ,toverwoord voor sommigen idd, als je perse sustain wilt, maak/koop dan een LP, geeft gruwelijk sustain,wil je persé een strat achtig iets met sustain, bouw dan zelf een body waar je de hals in kunt lijmen, ongeveer zoals ik het met mijn Jem gedaan heb,dan kun je de hals fatsoenlijk lijmen in de body.Zoals eerder al gezegd door anderen, de hals moet er eigenlijk zonder lijm al goed in blijven zitten, hierdoor is het contact tussen de hals en body optimaal, wat weer resulteerd in meer sustain, maar ook van belang is hoe de snaren op de brug vast zitten, de brug zelf vast zit etc... .
alle kleine dingetjes helpen hierbij, door daar op te letten, zie ook mijn LP , verbeter je de sustain.

groetjes Charlotte :lp:

G.G.
30 juni 2006, 19:08
Hey allemaal,

Ja, sustain ,toverwoord voor sommigen idd, ..........................wil je persé een strat achtig iets met sustain, bouw dan zelf een body waar je de hals in kunt lijmen,

Of kijk hoe ik het aanpak. OOk een optie.

charlotte
30 juni 2006, 19:13
Hey


Yip, dat kan ook idd.


groetjes Charlotte :lp: