PDA

View Full Version : reparatie pickup



no 1 hops
17 januari 2006, 16:32
zit even met volgend probleem
mijn yamaha gitaar heeft een buckie die niets meer doet.
met een ohm meter kom ik in de buurt van veel te veel ohms.
ding ligt al uitelkaar maar zit nog met volgende vraag
het koperdraad van de wikkeling is zover ik begrepen heb geen puur koper maar met een dunne isolatielaag.
hoe verwijder je die laag op het einde om hem te kunnen solderen.

ps, waarschijnlijk is er kortsluiting onstaan door roest van de pooltjes.

nielsduursma
17 januari 2006, 16:37
ik denk dat die laag wel wegsmelt als je het ergens soldeerd, en als het toch zo dun is kan je het er ook wel afkrabben met een hobbymesje ofzo.

bram123
17 januari 2006, 17:45
afkrabben met een mes. hahaha.

DarknessAwaits
17 januari 2006, 18:06
Wat is daar zo grappig aan? Volgens mij moet dat ook wel lukken, snijden is in ieder geval geen goed idee.

no 1 hops
17 januari 2006, 19:17
is echt HEEEEL erg dun koperdraad, ik heb het niet over wat uit de hummie komt maar dat wat erin zit, op de spoel, of coil

vester86
17 januari 2006, 19:18
gewoon met de scherpe kant van het mesje over de snaar schrapen, dan gaat het plastic vanzelf weg. overigens ook als je met een hete soldeerbout gaat solderen, al vraag ik me af of je um ooit nog echt goed aan de praat krijgt dan?? 2e hands nieuwe pickup geen optie?? ga je er ook nog eens qua geluid op vooruit!

marter544
17 januari 2006, 19:34
Ik zou die laag er af schuren met schuurpapier, lijkt me makkelijker als met een mesje.

bram123
17 januari 2006, 19:37
stelletje pummels, der valt helemaal niks te schrapen. als je al met een mes in de buurt van dat koperdraad komt, dan valt het al uit elkaar (bij wijze van). dit is trouwens geen nieuwe informatie het staat allemaal al in het topic.

bert k
17 januari 2006, 19:38
Nee, niet schuren of schrapen. Als je werkelijk aan het koperdraad van de wikkeling gaat solderen, doe je net of er niks opzit. De isolatie smelt vanzelf weg, geen probleem. Het is echt superdun, dus met een mes lukt het niet.