PDA

View Full Version : Probleem met boss eff en préamp



habberdoedas
22 oktober 2002, 00:32
Bezit een Mesa Boogie formula préamp. Ik sluit een boss reverb en een boss chorus via de eff send return van de Formula aan. De boss pedaalje worden gevoed door 2 afzondelijke boss adaptors van het type PSA.
De snoeren die ik voor het aansluiten gebruik zijn van het merk Klots met Neutrix pluggen. Alles duizende keren doorgemeten met multimeter. Geen rare grappen en grollen gevonden. Maar het probleem dat zich blijft voordoen is een gigantische kut brom die ik langzaam hoor opkomen. Als ik de eff uitschakel is de brom weg. Als ik de boss eff niet via de eff send return aansluit maar gewoon in lijn. dus gitaar -- reverb -- chorus -- naar gitaar input préamp niënto problemen. Wat is hier in godsnaam aan de hand. Ohja achter op de préamp zit een regelpotmeter voor signaalmix voor eff send return als deze ook maar ietsje open staat bromt het ook al. Wie weet er raad ????

Dirk_Hendrik
22 oktober 2002, 09:10
Waarschijlijk heb je een probleem met loops (geen groundloops want je adapters zijn waarschijnijk niet geaard) die een brom opwekken door faseverschillen in je adapteropzet. Waar het op neer komt is dat je massa van je Mesa sweeft ten opzichte van de massa van je pedalenvoedingen als je het bekijkt vanuit het lichtnet. Vaag? klopt. Dit is een voorbeeld van "hogere voedingenleer"

Om dit even snel te checken zou je je pedalen even met een batterij moeten voeden. Als het probleem dan weg is weet je dat je niet in je signaalkabels hoeft te zoeken voor een oplossing. Een verdere oplossing kan ik zo snel even niet aanraden omdat bromproblemen met DC gevoedde apparatuur een vry gedetailleerde analyse nodig hebben.

Lacrymosa
22 oktober 2002, 11:40
hogere voedingenleer???????
dit kreeg ik in mn eerste jaar, dat ik studeerde al........

CheerS!!

habberdoedas
22 oktober 2002, 12:50
Hé Dirk Jan ik heb de boss reverb en chorus ook met batterij geprobeert en het probleem blijft. Zou er iets mis zijn met de eff send return van de Mesa Boogie formula préamp ??

Chiel
22 oktober 2002, 14:10
Probeer eerst eens de pedalen tussen de gitaar en de preamp (serie). Wanneer je je probleem blijft houden zal het idd aan de voeding van de pedalen kunnen liggen, anders aan de Parallele FX

habberdoedas
22 oktober 2002, 15:10
Ha Chiel,

Ik heb de boss reverb en chorus ook zoals jij zegt aangsloten. Ik heb het geprobeert met de boss PSA adaptors en met batterijen. Dan heb ik geen problemen. Echter als ik het op de Préamp via de eff send return aansluit zowel met boss PSA adaptors of met batterijen dan is de brom er weer. Ik wordt er knetter gek van. Zit zwaar te dubben om het hele spul maar in te ruilen voor wat anders.

Dirk_Hendrik
23 oktober 2002, 10:44
Op 2002-10-22 11:40, schreef Lacrymosa:
hogere voedingenleer???????
dit kreeg ik in mn eerste jaar, dat ik studeerde al........

CheerS!!


Guess not! maar als je dat zo stelt, geef dan ook even en strakke analyse van waar het probleem zit zodat het morgen opgelost is. Het is in elk geval geen simpele groundloop. Dat kreeg ik wel in mijn eerste jaar.

Dirk_Hendrik
23 oktober 2002, 10:46
Nog een, gericht op het feit dat het probleem ook met batterijen blijft: Gooi de massa van een kabel aan 1 kant los van de verbinding met de plug. (plug openmaken dus). Ik denk dat je probleem dan weg is.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Dirk_Hendrik op 2002-10-23 10:47 ]</font>

habberdoedas
23 oktober 2002, 13:02
Ja ga ik ff proberen om een massa van een kabel los te maken, wie weet en laat hopen dat het probleem weg is.
Alvast bedankt voor jullie antwoord suggesties en tips.