PDA

View Full Version : Die lak van tegenwoordig..



morroow
17 januari 2006, 10:34
Hallo leute,

Jullie kennen het wel.. van die oude gitaren waar je aan de bovenkant door het vele gebruik van je gitaar een kale plek krijgt van de plectrum die over de body heen glijd..

ff voorbeeldje: http://community.webshots.com/photo/299629225/299735279BkuZRD

Maar ik heb het idee dat dit alleen bij die nitro-nogwat lak gebeurt.. en dat de lak van tegenwoordig veel te dik of te sterk is. Dus ik ben nu op zoek naar iets wat de lak verzwakt.. want ik hoor wel eens dat je je gitaar niet mag schoonmaken met bepaalde schoonmaakmiddelen omdat het de lak aantast..

Dus is er iets wat de lak versnelt doet slijten en afbladeren?? Waardoor ik niet hoef te schuren en een nep-relic hoef aan te brengen.. ik wil het natuurlijke proces alleen versnellen ;)

Cheers

almarvk
17 januari 2006, 10:38
Ej! jij hier?? :)

Ash ketchum
17 januari 2006, 11:08
je kan h'm aan de gemiddelde punkband een maandje uitlenen? Dat gaat best snel bij die gasten.
Of ander iets van thinner ofzo.

dejohan
17 januari 2006, 11:45
Geen idee hoe je het doet.

Maareuh


Wie is die lekkere chick man!?

sickpunk
17 januari 2006, 12:04
het enige wat er bij mij aangaat is de achterkant... dat komt door me riem ben ik bang... maar verder word het erg moeilijk!

Ganjaman
17 januari 2006, 12:30
dat 'relicen' komt idd door de nitrocelluloselak, die is (iig in nederland) per 1 januari 2006 verboden, omdat het erg ongezond is voor degene die het erop spuit.
Gibson gebruikt het nog steeds voorzover ik weet

Stratman70
17 januari 2006, 12:32
Ik ben het met je eens dat de lak van de gitaren van tegenwoordig erg dik is, zeker in vergelijking met vroegah.
Je zult het toch wat moeten zoeken in (voor de hand liggend) de lak afbijtmiddelen denk ik.

Ik heb hier een middel in huis staan, Blue Wonder van Sorbo (allesreiniger voor uw hele interieur), waarop de volgende nadrukkelijke info wordt vermeld op de fles:

Niet op onbehandeld Aluminium en Nitrocelluloselak gebruiken.

Het lijkt me dus een middel bij uitstek geschikt voor Nitrocellulose gelakte gitaren die wat "aging" kunnen gebruiken.
Ik krijg dan ook bijna de neiging om een enkele gitaar van me er mee te gaan poetsen, maar dat vind ik dan toch weer zonde en niet echt.

Orpheo
17 januari 2006, 13:03
dat 'relicen' komt idd door de nitrocelluloselak, die is (iig in nederland) per 1 januari 2006 verboden, omdat het erg ongezond is voor degene die het erop spuit.
Gibson gebruikt het nog steeds voorzover ik weet

fuck, meen je niet!! hoe moeten gitaarbouwers dan de gitaren MOOI en GOED afwerken?imo is er maar een lak, en das nitro.

maar als je t wilt verouderen, en rap ook, kan je bv met vloeibaar stikstof in de weer,of droog ijs (bevroren CO2). dan breekt je lak mooi op, vind ik dan.

maar slijtplekken..tja, gewoon HEEL VEEL spelen.

chennie
17 januari 2006, 13:08
dat het verboden is nu, had ik nog niet eerder gehoord, maar dat sukt enorm!

Lord Abortion
17 januari 2006, 13:24
Wie is die lekkere chick man!?
Kom op! Wiewiewiewiewie?

pol
17 januari 2006, 13:27
waarom zou je wel een lak willen die begint af te bladderen als je er een beetje raar naar kijkt ?
oh ja, laat me raden, voor de tone zeker ? Net of dat iets uitmaakt bij een electrische gitaar.
Bij de hals van mijn Sg is de lak er gewoon vanzelf afgegaan, door veel spelen, ik heb ze dan maar volledig afgeschuurt en in de olie gezet.

Orpheo
17 januari 2006, 13:29
waarom zou je wel een lak willen die begint af te bladderen als je er een beetje raar naar kijkt ?
oh ja, laat me raden, voor de tone zeker ? Net of dat iets uitmaakt bij een electrische gitaar.
Bij de hals van mijn Sg is de lak er gewoon vanzelf afgegaan, door veel spelen, ik heb ze dan maar volledig afgeschuurt en in de olie gezet.


ik vind dat nitro beter is voor een gitaar. daarnaast. het aged ook (mooier) en dat vind ik belangrijk. een mooie sunburst die moet imo na een paar jaar gewoon faden door gebruik en zonlicht. nitro reageert met/op licht, en die dikke plastieklagen op gitaren nauwelijks. ik speel gitaar hoor, niet een houten plank met 6 snaren, 3 magneten en een hoop koperdraad!

ACSlater
17 januari 2006, 13:33
Kom op! Wiewiewiewiewie?

Als ik het bijschrift bekijk dan kom ik tot de conclusie: gitariste van Auf Der Maur? Volgens mij is dat het bandje van een voormalig Smashing Pumkins lid (bassiste)

imlikeajungle
17 januari 2006, 13:45
Moet zo ongeveer de mooiste SG ooit zijn...

dejohan
17 januari 2006, 14:18
Als ik het bijschrift bekijk dan kom ik tot de conclusie: gitariste van Auf Der Maur? Volgens mij is dat het bandje van een voormalig Smashing Pumkins lid (bassiste)


Voormailig lid van Hole dacht ik, niet smashing punpkins (toen speelde daar een andere dame).


Maar hoe heet ze? Hoe? Hoe?

schizo910
17 januari 2006, 14:23
Melissa Auf der Maur (Montreal, 17 maart 1972) is een Canadees zangeres en bassiste. Ze speelde korte tijd voor Hole en de Smashing Pumpkins voordat ze aan een solo-carrière begon.

maar dat is niet die met die SG op de foto. Melissa is de bassist... De dame met die SG is volgens mij Kim Pryor.

Bram+
17 januari 2006, 14:36
Melissa Auf der Maur (Montreal, 17 maart 1972) is een Canadees zangeres en bassiste. Ze speelde korte tijd voor Hole en de Smashing Pumpkins voordat ze aan een solo-carrière begon.

maar dat is niet die met die SG op de foto. Melissa is de bassist...

Melissa bast inderdaad, maar degene op de foto is volgens mij de gitariste van haar liveband, Kim Pryor (http://www.kimpryor.org/).

dejohan
17 januari 2006, 14:41
Jaja dat is ze:

http://totallyburnt.net/images/admpromo10.jpg

Hm, ik besef net dat ik een gitarist voor m'n band zoek...

chennie
17 januari 2006, 14:46
ik heb auf der maur nog live gezien, ferme dame.


Maar ik vind nitro lak ook mooier, het kleurt mooi met de leeftijd en slijt natuurlijker. Maar dat slijten is voor mijn geen pré. Relicen is zowieso fout, een instrument mag wel de nodige slijtplekken tonen, maar dan op een natuurlijke manier en natuurlijk niet door verwaarlozing.
Een instrument waar de geschiedenis van is af te lezen is toch een schitterend zicht ?

schizo910
17 januari 2006, 15:14
Melissa bast inderdaad, maar degene op de foto is volgens mij de gitariste van haar liveband, Kim Pryor (http://www.kimpryor.org/).


haha, ik had het net ge-edit...

Negative K3 fan
17 januari 2006, 15:27
dat 'relicen' komt idd door de nitrocelluloselak, die is (iig in nederland) per 1 januari 2006 verboden, omdat het erg ongezond is voor degene die het erop spuit.
Gibson gebruikt het nog steeds voorzover ik weet

nog een leuk triviaal weetje: echte nitro cellulose zoals ze dat in de jaren 50 (en evt. 60) gebruikten op de bij ons zo legendarische gitaren bestaat AL LANG niet meer, het wordt niet meer gemaakt en je kunt het nergens meer krijgen, ik heb me laten vertellen dat de nitro cellulose lak die we tegenwoordig kennen nauwelijks te vergelijken valt met 'the real thing', maar of dat beter of slechter is hangt er maar net vanaf (waarvanaf, geen idee).

dejohan
17 januari 2006, 16:12
Een instrument waar de geschiedenis van is af te lezen is toch een schitterend zicht ?

Geschiedenis is saai en welke oen gaat dat nu op een gitaar schrijven?

morroow
18 januari 2006, 09:44
hey thnx voor de vele reacties :)

de dame op de foto is inderdaad Kim Pryor van de band Auf der Maur... als je het mij vraagt 1 van de weinige vrouwen die overweg kan met een elektrische gitaar.. en effecten!! want zei is verantwoordelijke om de soms erg aparte effecten na te bootsen die op het album voorbij komen. Ze heeft ook hele interresante keuze van versterkers effecten en gitaren. Op het gebied van gitaren is ze een beetje mannelijk als je het mij vraagt.. voor de rest is het op en top een hele leuke vrouw ;)

Ik heb ook liever dat de lak van mijn gitaar zich uit zichzelf vern**kt.. maar dat gaat zo lastig.. en vooral bij mijn zwarte SG vind ik het noodzakelijk dat de lak loslaat omdat ik helemaal zwart eigenlijk niet zo heel geweldig vind.. ander slagplaat is geen optie... dus als er wat houtkleur doorheen komt zetten wordt ie al wat minder zwart en omdat ie nu een beetje halve vintage look heeft mag het van mij nog wel wat erger... ik zal er wat eigen huis tuin en keuken middeltjes op los laten en dan laat ik hier het resultaat wel zien ;)