PDA

View Full Version : Maatsoorten



RS-Rik
17 januari 2006, 00:36
Kan iemand me iets van maatsoorten uitleggen:

4/4 is 4 tikken in de maat, 3/4 is 3 tikken in de maat maar waar staat die laatste 4 dan voor? kwartsnoten? Betekent dat dan dat een hele noot 1 + 1/3 maat in beslag neemt?
Hoe moet ik het zien? wie o wie verheerleykt mijn kennisch der deeschen onderwerp.

SBloke
17 januari 2006, 00:42
eerste cijfer is aantal tellen in één maat.. tweede cijfer geeft aan welk type voor één tel staat

bij 4/4 gaan er vier kwarten (gesloten bolletje met een stokje) bij 3/4 gaan er van diezelfde 3 in één maat. bij 6/8 gaan er 6 achtsten in één maat (gesloten bolletje met een stokje en een vlaggetje eraan)

beetje vreemd uit te leggen maar het is vast wel duidelijk zo.

mocht het nog niet lukken verwijs ik graag naar een plaatje:
http://www.melodica.nl/Image20.gif


een hele noot is overigens 4 kwarten.. dus zal bij een 3/4 maatsoort dus 1 en 1/3 maat in beslag nemen. (4 tellen)

Nickname
17 januari 2006, 12:32
yup zo moeilijk is het niet.. eigenlijk een beetje basis wiskunde.

neem bijvoorbeeld een 3/4 maat.. dat is in princiepe even lang als een 6/8 maat als je op dezelfde BPM speelt (beats per minute) Je stopt alleen twee keer zoveel noten in een maat. Als je maatsoorten een beetje onder de knie hebt kan je hele leuke dingen gaan doen.. Ik schrijf voor mijn band veel muziek en daar gebruik ik regelmatig maatsoorten als: 4/4 5/4 7/4 7/8 9/8 en ook wel eens 15/8. Voor iemand die dit niet gewend is klinkt zulke muziek heel vreemd.. (is echt lachen als je live speelt en je publiek probeert te headbangen op de maat :D, dan staan die gasten je om de maat stom aan te kijken hoe het nou komt dat ze steeds uit te maat headbangen :o :D ) Maar als je het gewend raakt kan je er muzikaal hele leuke dingen mee :)

SBloke
17 januari 2006, 13:11
yup zo moeilijk is het niet.. eigenlijk een beetje basis wiskunde.

neem bijvoorbeeld een 3/4 maat.. dat is in princiepe even lang als een 6/8 maat als je op dezelfde BPM speelt (beats per minute) Je stopt alleen twee keer zoveel noten in een maat. Als je maatsoorten een beetje onder de knie hebt kan je hele leuke dingen gaan doen.. Ik schrijf voor mijn band veel muziek en daar gebruik ik regelmatig maatsoorten als: 4/4 5/4 7/4 7/8 9/8 en ook wel eens 15/8. Voor iemand die dit niet gewend is klinkt zulke muziek heel vreemd.. (is echt lachen als je live speelt en je publiek probeert te headbangen op de maat :D, dan staan die gasten je om de maat stom aan te kijken hoe het nou komt dat ze steeds uit te maat headbangen :o :D ) Maar als je het gewend raakt kan je er muzikaal hele leuke dingen mee :)

Dat is inderdaad altijd wel hilarisch, midden in een nummer van maatsoort veranderen geeft ook altijd de leukste reacties in het publiek. Alleen wel zorgen voor een HELE goede drummer die het allemaal klaar kan spelen.

Nickname
17 januari 2006, 13:27
Dat is inderdaad altijd wel hilarisch, midden in een nummer van maatsoort veranderen geeft ook altijd de leukste reacties in het publiek. Alleen wel zorgen voor een HELE goede drummer die het allemaal klaar kan spelen.

Geloof me.. het meest hilarische is als je juist niet zon geweldige drummer hebt :confused: :D Achjaa.. hij leert het vast wel eens

sneez0r
17 januari 2006, 15:59
yup zo moeilijk is het niet.. eigenlijk een beetje basis wiskunde.

neem bijvoorbeeld een 3/4 maat.. dat is in princiepe even lang als een 6/8 maat als je op dezelfde BPM speelt (beats per minute) Je stopt alleen twee keer zoveel noten in een maat.
Even ter overcompleet voor de topicstarter: de accenten liggen wel anders in een 3/4-maat dan in een 6/8 maat.

SBloke
17 januari 2006, 16:06
Geloof me.. het meest hilarische is als je juist niet zon geweldige drummer hebt :confused: :D Achjaa.. hij leert het vast wel eens


true, dat kan ook hilarisch zijn....

Maar als jullie allemaal gruwelijk strat spelen is het des de indrukwekkender... Doet me in geringe mate een beetje denken aan Orphanage en Meshugga

Beide af en toe ook onnavolgbaar

RS-Rik
17 januari 2006, 20:59
Het was niet dat ik het niet snapte, ik heb er gewoon nooit iets van geleerd.

Okee, dus het eerste getal zegt hoeveel tellen er in de maat gaan en de tweede (onderste) zegt hoeveel tellen een maat is.

Een kwartnoot blijft gewoon altijd een kwartnoot... en de lengte daarvan wordt gewoon bepaalt door de snelheid van het nummer (bpm)

Dat accenten niet altijd op het eind van de maat hoeft te liggen snap ik, tis niet altijd een twee drie VIER een twee drie VIER maar kan ook anders

Bedankt voor de uitleg

SBloke
18 januari 2006, 13:42
Tipje:
http://www.partitura.be/Scan_index/24681.jpg

Kost je 14,95 en is te vinden in eigenlijk ELKE winkel die bladmuziek verkoopt. het is zo ongeveer het "standaardboek" over muziektheorie zoals gehanteerd door veel muziekscholen (niet conservatoria..)
En via marktplaats vast ook nog wel makkelijk te vinden.




..eventueel is er zelfs nog een "tipboek" bladmuziek te vindne, kost je want minder, maar staat ook weer minder in natuurlijk.

doedski
20 januari 2006, 16:35
Als je maatsoorten een beetje onder de knie hebt kan je hele leuke dingen gaan doen.. Ik schrijf voor mijn band veel muziek en daar gebruik ik regelmatig maatsoorten als: 4/4 5/4 7/4 7/8 9/8 en ook wel eens 15/8. Voor iemand die dit niet gewend is klinkt zulke muziek heel vreemd..

hier wil ik nog iets aan toevoegen:

als je zelf wilt gaan schrijven in maatsoorten anders dan 4/4 of 3/4 adviseer ik je om NIET te beginnen met een riff in 4/4 en die later om te bouwen zodat-ie bv in een 9/8 past. Als je dat namelijk wel doet heb je kans dat je kunt horen dat de "originele riff" niet bedoeld was voor die 9/8, en dat maakt het eindresultaat een stuk minder aantrekkelijk

succes ermee