PDA

View Full Version : Marhshall?



datsun
16 januari 2006, 22:16
Hallo, ik ben van plan binnenkort een nieuwe amp aan te schaffen. Ik heb reeds veel goeds gehoord over zowel de DSL100, de TSL100 en natuurlijk de 30th anniversary. Wat ik zoek is eigenlijk een vette 70's sound(crunch denkik?), een beetje à la AC/DC, en een 'Guns n' Roses-achtig' clean geluid. Het lead kanaal heb ik niet zoveel verstand van, aangezien mijn huidige versterker dat kanaal niet heeft. Als iemand me een betere versterker (liefst head + cabinet) kan aanbevelen, dan mag die dat natuurlijk ook doen:).

Negative K3 fan
16 januari 2006, 23:01
http://img.photobucket.com/albums/v356/tokyoxsquare/newbie.gif

vester86
16 januari 2006, 23:07
flauwe reactie NegK3

Han S
16 januari 2006, 23:40
Ja, zo gaat dat wel eens op forums. Welkom Datsun.

Iedere versterker heeft zijn eigen geluid, een Marshall maakt een geluid wat je niet uit een Fender haalt en andersom is dat net zo. Het gaat er dus om wat je zelf het best vindt en er is maar één manier om dat uit te vinden, gewoon proberen.

Om je een idee te geven: in de studio gebruiken we wel een combinatie van versterkers. Ik heb wel eens de voorversterker van een Marshall gebruikt en van de line out van dat ding naar de power amp in gegaan van een Fender buizenamp. En dat gaf precies het geluid waar we naar zochten.

Gewoon met je gitaar naar een goede winkel en versterkers uitproberen. Je kunt ook onderzoeken of er forumleden bij je inde buurt wonen, misschien kun je een afspraak maken met ze om hun versterker eens te proberen.

Helter Skelter
17 januari 2006, 03:22
Wat ik zoek is eigenlijk een vette 70's sound(crunch denkik?), een beetje à la AC/DC

dat gaat wel lukken met alle drie de modellen die jij opnoemt, wel even de juiste gitaar er bij zoeken http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon12.gif of heb je die al?

taylor
17 januari 2006, 10:59
voor een 70ies sound zou ik gewoon ook een 70ies amp kopen dus een 2203 of 2204 da's waarschijnlijk goedkoper dan een nieuwe marshall top.

of een 1959 van jaren 70 is ook nog wel te doen...

Scali
17 januari 2006, 11:31
Ja, zowel AC/DC als Guns 'n' Roses zijn eigenlijk een beetje de 'standaardgeluiden' van een Marshall-versterker en een Gibson-gitaar.
Met bijna iedere Marshall kun je dat geluid wel benaderen, zelfs met een ValveState of een MG gaat dat nog redelijk.
TSL en 30th Anniversary zijn misschien een beetje 'overkill'. Er zitten 3 kanalen op met allerlei geluiden en mogelijkheden waar jij niet direct op zit te wachten, als ik het goed begrijp. Aan een DSL zou je genoeg hebben, gewoon een clean en een crunch-kanaal.

En natuurlijk is het geluid van de Marshall-crunch vaak genoeg gekloond... Laney of London City misschien?

Negative K3 fan
17 januari 2006, 19:05
flauwe reactie NegK3

ik bedoel er verder helemaal niets mee, meer zoiets als van join the club :)

Negative K3 fan
17 januari 2006, 19:08
Ja, zowel AC/DC als Guns 'n' Roses zijn eigenlijk een beetje de 'standaardgeluiden' van een Marshall-versterker en een Gibson-gitaar.
Met bijna iedere Marshall kun je dat geluid wel benaderen, zelfs met een ValveState of een MG gaat dat nog redelijk.
TSL en 30th Anniversary zijn misschien een beetje 'overkill'. Er zitten 3 kanalen op met allerlei geluiden en mogelijkheden waar jij niet direct op zit te wachten, als ik het goed begrijp. Aan een DSL zou je genoeg hebben, gewoon een clean en een crunch-kanaal.

En natuurlijk is het geluid van de Marshall-crunch vaak genoeg gekloond... Laney of London City misschien?

om nou valvestates, london citys of de jcm2000 serie te vergelijken met ac/dc en GnR is natuurlijk een beetje vloeken in de kerk :)

gitarist17
17 januari 2006, 19:10
valvestates en mg niet zo goed maar wat doen de jcm2000 in dat rijtje Neg. K3 fan?

snap ik dus niet... wat is er mis met een jcm2000?

groeten erice

Helter Skelter
17 januari 2006, 19:10
Ik speel in het oefenhok af en toe over een London City Bulldog, inderdaad marshall-esque maar iets dunner, wel prima amp zeker voor die prijs

Negative K3 fan
17 januari 2006, 19:15
valvestates en mg niet zo goed maar wat doen de jcm2000 in dat rijtje Neg. K3 fan?

snap ik dus niet... wat is er mis met een jcm2000?

groeten erice

helemaal niets mis mee, veel bekende bands gebruiken ze, vindt ze zelf niet super maar het zijn zeker degelijke buizen amps. Alleen ze doen geen recht aan de marshall legacy als je een beetje begrijpt waar ik heen wil; marshall is marshall vanwege de reputatie van haar 'vintage' versterkers bv. jtm45s, plexis en jcm800s, de jcm2000 serie past daar niet tussen, maar is daarom niet direct beter of slechter.

Scali
17 januari 2006, 19:51
Ik denk dat dat ook een beetje het gevolg is van het feit dat gitaargoden niet echt meer bestaan.
Vroeger speelde een Jimi Hendrix op een Strat en een Plexi, en hup, beiden hebben meteen een legendarische status.
Tegenwoordig heb je niet echt meer gitaristen die eruit springen... Er zijn een hoop goede gitaristen, maar niet echt iemand die er bovenuit steekt. En dus ook niet echt iemand waarbij z'n gear als legendarisch wordt gezien...
Sowieso is er nu ook een veel groter aanbod aan (goede) versterkers. Niet echt iets dat eruit springt.
Daarom zullen moderne versterkers als een JCM2000 niet echt een legendarische status krijgen, hoe goed ze ook zijn.
Maar aan de andere kant zijn die 'legendarische' versterkers dus ook maar relatief, want hoewel Marshall reissues heeft van die legendarische versterkers, zijn er dus heel veel gitaristen die toch wat anders kopen.

vester86
17 januari 2006, 20:17
en zelfs ALS iemand er bovenuit steekt, dan heeft ie vaak zo onnoemelijk veel gear dat je het als huis-tuin en keukenspeler toch niet allemaal bij elkaar verzameld krijgt...

Don Olivier
17 januari 2006, 20:34
ik bedoel er verder helemaal niets mee, meer zoiets als van join the club :)


vond het wel grappig he he

Don Olivier
17 januari 2006, 20:36
Tegenwoordig heb je niet echt meer gitaristen die eruit springen... Er zijn een hoop goede gitaristen, maar niet echt iemand die er bovenuit steekt. En dus ook niet echt iemand waarbij z'n gear als legendarisch wordt gezien...


Vergeet je niet The edge?

gitarist17
17 januari 2006, 20:41
clapton veel eerder dan the edge...
bescheiden mening en lekker offtopic... sorry...

erice

Negative K3 fan
17 januari 2006, 20:54
Ik denk dat dat ook een beetje het gevolg is van het feit dat gitaargoden niet echt meer bestaan.
Vroeger speelde een Jimi Hendrix op een Strat en een Plexi, en hup, beiden hebben meteen een legendarische status.
Tegenwoordig heb je niet echt meer gitaristen die eruit springen... Er zijn een hoop goede gitaristen, maar niet echt iemand die er bovenuit steekt. En dus ook niet echt iemand waarbij z'n gear als legendarisch wordt gezien...
Sowieso is er nu ook een veel groter aanbod aan (goede) versterkers. Niet echt iets dat eruit springt.
Daarom zullen moderne versterkers als een JCM2000 niet echt een legendarische status krijgen, hoe goed ze ook zijn.
Maar aan de andere kant zijn die 'legendarische' versterkers dus ook maar relatief, want hoewel Marshall reissues heeft van die legendarische versterkers, zijn er dus heel veel gitaristen die toch wat anders kopen.

je hebt zonder meer gelijk scali, de ene plexi was de andere ook niet :)

van horen zeggen: net als met oude/vintage strats. Voor elk perfect exemplaar had je er tien waar je je hond nog vanaf zou trappen bij wijze van spreken.

vester86
17 januari 2006, 21:24
Vergeet je niet The edge?

heeft die niet ook 3 koelkasten van racks achter zich staan??

datsun
17 januari 2006, 21:36
ok, ik denk dat ik het wel begrepen heb, proberen is de boodschap, maar ja, een 30th anniversary zie je niet in eender welke winkel staan natuurlijk... Maar misschien zoek ik wel iets totaal anders, een fender lampenversterker ofzo, ik zie wel wanneer ik in de winkel sta. Alleszins bedankt voor jullie raad!

Don Olivier
17 januari 2006, 23:27
heeft die niet ook 3 koelkasten van racks achter zich staan??


Ja dus? Misschien is hij wel de laatste 'vernieuwende' gitarist geweest, anyway, is persoonlijk en nu.....weer ON TOPIC ha ha

vester86
18 januari 2006, 00:24
Ik denk dat dat ook een beetje het gevolg is van het feit dat gitaargoden niet echt meer bestaan.
Vroeger speelde een Jimi Hendrix op een Strat en een Plexi, en hup, beiden hebben meteen een legendarische status.
Tegenwoordig heb je niet echt meer gitaristen die eruit springen... .


en zelfs ALS iemand er bovenuit steekt, dan heeft ie vaak zo onnoemelijk veel gear dat je het als huis-tuin en keukenspeler toch niet allemaal bij elkaar verzameld krijgt....

get it?? heeft geen fuck met vernieuwend te maken,maar met gear die onsterfelijk is gemaakt door een artiest, en dat kan ik me bij the edge weer niet bedenken, welke versterker HIJ nou onsterfelijk heeft gemaakt.

brian may de AC30, hendrix de strat, slash de LP+Marshall etc

edit: en JA, er zijn er meer, maar dit zijn zo maar ff snel wat gitaristen die wat gear aan hun naam "verbonden" hebben

wytz
18 januari 2006, 09:22
Ja dus? Misschien is hij wel de laatste 'vernieuwende' gitarist geweest, anyway, is persoonlijk en nu.....weer ON TOPIC ha ha

dat is idd errug persoonlijk :) Plus dat hij ook niet de nieuwe versterkers gebruikt waar wij het over hebben; speelt ie niet op ac30's ?