PDA

View Full Version : gitaar geluid thuis vs. live



frekie
16 januari 2006, 14:23
Hebben jullie dat nou ook, thuis op laag volume geen goed geluid kunnen krijgen met een bepaalde gitaar en live of in de oefenruimte valt alles op zijn plaats. Ik had gister mijn RW/GFS stratje mee naar een sessie, ik mocht geen 3 maar wel 6 nrs spelen! Met mijn trouwe Marshall Guvner mk1 pedaaltje op een vaag transistorbakje met een waterig galmpje wat ik er niet zo snel uitkreeg, te donker op het podium. Ik heb dus alle element standjes wel gebruikt, slag/solo enz. Ging gewoon prima, geen probleem, lekker Jimi/SRV bluesrock geluidje.
Ok koop dan een echte gitaar hoor ik jullie alweer.Hetzelfde had ik met mijn RW LP, thuis blijf ik eraan sleutelen, live met een band gaat het prima. Thuis speel je alleen, misschien ga je je dan teveel focussen op het geluid, live vallen die kleine nuances misschien wat weg.

Fuhgawz
16 januari 2006, 14:30
Ik denk eerder dat het aan de randapparatuur ligt dan aan de gitaar. Kijk maar naar buizenamps die vetter klinken op hoger volume. Ook mijn oude ProCo Rat 2 klonk thuis voor geen meter, maar in het bandgeweld kwam het ding pas goed tot zijn recht. Andersom zijn die Metalzone pedalen. Die klinken leuk op een klein SS oefenampje maar in de mix bakken ze er niks van.

marc_o
16 januari 2006, 15:07
Thuis en live zijn verschrikkelijk verschillend. Je richt je thuis op meer tonen dan dat je live nodig hebt, dus wat je er vaak extra indraait, zijn bas en hoog, welke live ten dele weg zullen vallen in resp. de basgitaar en bekkens/zang/toetsen. Mid is waar je gitaar in zal uitblinken en hoorbaar wordt in bandformat. Alleen een soundje met veel mid erin, is thuis natuurlijk niet zo lekker.
Je ziet het vaak bij Metalmannen die met een racksysteem spelen met veel gain en effecten. Spelen veel thuis met bombastische geluiden en live heb je niet in de gaten of er nu 1 of 2 gitaristen aan het spelen zijn...zonde van de moeite en zonde van het geluid.

Gear
16 januari 2006, 17:01
Ik kan thuis uren zitten te sleutelen aan m'n geluiden in m'n GT8, maar als ik ze dan gebruik tijdens de repetities klinken ze allemaal weer net niet zo als ik ze bedoeld heb, dus maak ik de geluiden af in het oefenhok, Ik sjouw ook altijd m'n eigen versterker met cabinet mee omdat ik anders mijn eigen geluid niet krijg, (ik gebruik de GT8 als pre-amp), eventjes m'n gitaar ergens inprikken vindt ik dan ook altijd erg moeilijk. 't is dan net of ik het niet meer kan, als ik m'n eigen geluid niet heb. Thuis en live zijn m.i. twee totaal verschillende dingen die je niet kunt vergelijken....

Metfuk
16 januari 2006, 18:55
Het is meestal zo dat de meeste versterkers gewoon beter klinken als je ze HARD zet.

Als je thuis een beetje zit te prutsen dan is het beter om zo'n 30 Watt dingetje te nemen zoals een Roland Cube.

Mitch
16 januari 2006, 19:27
Ik speel thuis sowieso nooit meer versterkt en dat klinkt inderdaad heel anders dan in de oefenruimte of op het podium :D
Waar ik wel soms van baal is hoe vaak het podiumgeluid wisselt. De ene keer sta je vlak met je neus op de drummer en hoor je jezelf amper, dan heb je weer zo veel afstand dat je je amp weer veel harder zou willen zetten wat de geluidsman dan weer niet leuk vindt.....altijd wel wat.
Ik ga live dan ook alleen maar af op wat ons vaste manetje in het publiek zegt hoe ik klink. Als dat OK is neem ik een duf podiumgeluid voor lief.

Droffie
17 januari 2006, 15:47
Ja ik vertrouw ook meestal maar op de geluidsman.

Zelf doe ik wat nodig is om goed door de mix te komen, genoeg mid zoals Marc terecht zegt en de nodige presence.
Idd als ik thuis een beetje zit te raggen draai ik de midden er beetje uit, klinkt wat gelikter dan. Alleen op 't podium verzuip je met zo'n geluid.

De Beer
18 januari 2006, 20:30
Je gehoor ervaart bij hard en zacht bepaalde tonen ook heel anders.

Bij lagere volumes hoor je de lage en hoge tonen minder goed dan de midden tonen. Daarom zit er op een hoop hi-fi aparatuur een loudness knop die die frequenties boost zodat je bij lage volumes toch een beter respons hebt.

Vanaf 90dB trekken die tonen en beetje bij en werkt je gehoor meer liniear. en hoor je dus ook meer laag en tophoog.

maar ik denk dat live en thuis verschillen meer te maken hebben met een band die rondom jou heen een hoop herrie maakt.
Ik heb eerder thuis mijn geluid helemaal perfect en dan de met de band erbij blijft er niks van over.
Andere cab, ander geluid
andere zaal, ander geluid
etc etc.

Robbert
18 januari 2006, 20:35
Michel, heb je dan niet de interesse om met in-ear te gaan werken, dat je jezelf wel goed hoort?