PDA

View Full Version : Lengte gitaarkabels



Fuhgawz
16 januari 2006, 11:31
Ik heb eigenlijk geen idee waar dit topic precies hoort, dus mijn excuses als ik in het verkeerde subforum zit. Mijn vraag is de volgende: Welke lengte kabels gebruiken jullie A) van je gitaar naar je pedalboard B) van de pedalen naar de FX loop en terug en C) van de pedalboard naar de amp? Nadat mijn pedalboard binnenkort klaar is wil ik namelijk kabels op maat gaan maken. Ik ben echter bang dat ik door te lange kabels (zeker gezien het feit dat ik nog door een FX loop moet en terug) te veel signaal verlies.
Dus, hebben jullie tips over de lengte van de kabels en bij welke lengte deze (hoorbaar) signaal gaan verliezen?

SBloke
16 januari 2006, 11:34
Signaalverlies treed niet zo snel op... een metertje meer of minder is IMHO geen enkel probleem...

Het wordt pas vervelend als je 10 meter te veel hebt liggen ofzo.

Nickname
16 januari 2006, 11:35
Ik heb eigenlijk geen idee waar dit topic precies hoort, dus mijn excuses als ik in het verkeerde subforum zit. Mijn vraag is de volgende: Welke lengte kabels gebruiken jullie A) van je gitaar naar je pedalboard B) van de pedalen naar de FX loop en terug en C) van de pedalboard naar de amp? Nadat mijn pedalboard binnenkort klaar is wil ik namelijk kabels op maat gaan maken. Ik ben echter bang dat ik door te lange kabels (zeker gezien het feit dat ik nog door een FX loop moet en terug) te veel signaal verlies.
Dus, hebben jullie tips over de lengte van de kabels en bij welke lengte deze (hoorbaar) signaal gaan verliezen?

Signaalverlies is echt onmerkbaar over een metertje.. koop gewoon goeie kabels die goed geisoleerd zijn en van ongeveer de goede lengte. Het heeft natuurlijk geen zin om een kabel van 6 meter te gebruiken voor een afstand van een halve meter :satisfie:

bert k
16 januari 2006, 12:12
Na pakweg 10 meter kan het hoorbaar worden, soms. Maar let goed op hoe snel dat aangroeit! 6 meter van je gitaar naar je pedalen, nog eens zes meter naar je amp, en je zit er al aan... Dus idd koop vooral goeie kabels.

Fuhgawz
16 januari 2006, 12:30
Ah oke, dus ik hoef me niet zo druk te maken om de lengte. Toch wil ik het niet te lang maken. Als al mijn kabels maar drie meter zijn zit toch al aan vier maal drie is twaalf meter kabel.
Ik was van plan om een aantal meters Cordial kabel te kopen en daar Neutrik pluggen aan te solderen. Op mijn pedalboard ligt George L.
Thanks voor de antwoorden dudes! Nu nog de vraag, welke lengtes gebruiken jullie zelf? Heeft een reden (problemen met andere lengtes of zo)?

Lord Abortion
16 januari 2006, 12:41
Er bestaan Cordial kabels met Neutrik pluggen aan. Dat bespaart je het soldeerwerk.

Fuhgawz
16 januari 2006, 12:47
Er bestaan Cordial kabels met Neutrik pluggen aan. Dat bespaart je het soldeerwerk.
Idd, maar dan ben ik twee keer zo duur uit. Ik kies er dus echt bewust voor om het zelf te solderen. Iemand nog tips wat betreft lengte? Vooral richting FX-loop en terug ben ik benieuwd naar.

Droffie
16 januari 2006, 13:05
Zorg voor een goede kabel van je gitaar naar je eerste fx.
Daarna gaat 't op line niveau naar je amp dus daar maar de kwaliteit/lengte een stuk minder uit. ;)

fhensen
16 januari 2006, 13:10
Een buffer aan het begin van je effectenreeks helpt ook om signaalverlies over lange kabels tegen te gaan

Droffie
16 januari 2006, 13:24
Zeker maar zorg er wel voor dat je eventuele true bypass pedalen in het begin hebt zitten en geen buffer voor zich hebben. Gaat meestal tenkoste van 't geluid.

Elk Boss pedaaltje of Ibanez zorgt voor een buffer. Ongemod natuurlijk ;)

Dick Wolkendeck
16 januari 2006, 13:36
Een buffer aan het begin van je effectenreeks helpt ook om signaalverlies over lange kabels tegen te gaan

Inderdaad, of gebruik een pedaal waarin een buffer zit, zoals de Morley Bad Horsie, als eerste pedaal. Sommige effectsloops zijn ook gebufferd. Na iedere buffer kan je volgens mij weer op nul beginnen, op naar de volgende 10 meter kabel.

Negative K3 fan
16 januari 2006, 13:49
Inderdaad, of gebruik een pedaal waarin een buffer zit, zoals de Morley Bad Horsie, als eerste pedaal. Sommige effectsloops zijn ook gebufferd. Na iedere buffer kan je volgens mij weer op nul beginnen, op naar de volgende 10 meter kabel.

nog sterker, als je een beetje een buffer op je pedalbord hebt zitten (de meeste pedalen bufferen sowieso als ze aanstaan) dan maakt de capaciteit ed. van de kabellengte erna bijna niets meer uit, de kabel van je gitaar naar je pedaalbord is dus het cruciaalst, als je bang bent voor signaal verlies. Veel ouderwetser georienteerde gitaristen maken echter gebruik van dat effect door overdreven lange en gekrulde kabels te gebruiken die je t00n in principe erg aantasten, maar dat zou ook net een gewenst effect kunnen zijn.

Ik gebruik zelf het liefst kabels van ongeveer 6 of 7 meter.

Negative K3 fan
16 januari 2006, 13:54
en nog een soldeer handleiding gepost door robbert in het vintage amps forum:


benodigdheden:

- Twee stukjes krimpkous van 1,5 cm, bij voorkeur doorzichtig;
- twee stukjes krimkous van een centimeter of 5 in een willekeurige kleur;
- twee mooie Switchcraft stekkers;
- Een centimeter of 15 kwaliteits kabel (Canare, Mogami) en
- aansteker;
- Stanley mes;
- een lijmpistool en
- soldeerijzer.

Haal van de kabel ongeveer 1,5 cm af, zodat ze goed op de stekker kunnen. Soldeer eerst één kant van de kabel.

Schuif vervolgens het kleine doorzichtige krimpkousje naar het soldeerpunt. Schuif het er iets overheen. Gooi dan een flinke dot lijm over de soldering en schuif snel de krimpkous eroverheen, aansteker eronder dat de lijm eruit wordt geforceerd.
Laten drogen voor een minuutje en snijd de overtollige lijm weg.

Dan het gekleurde krimpkousje eroverheen en vervolgens afsluiten met de mantel van de stekker.

Nu heb je een soldering waarbij de zuurstof weggeperst is van de soldering een zeer stugge mantel bij de soldering, dus geen kraakjes.

Let op bij het solderen van de andere kant, dat alle kousjes en mantel in omgekeerde volgorde op de kabel zitten alvorens te solderen, anders gaat het niet werken he!


Succes!

Oh. En let op bij duurdere kabels, dat er een geleidende extra mantel om de kern zit. Die moet je dus inkorten!

Fuhgawz
16 januari 2006, 13:57
Hartelijk dank voor de antwoorden mensen! Aangezien ik een buffer vóór de fx-loop heb (Korg DT-10) en een buffer in de fx-loop (MXR Phase 90, Ibanez FL-99 en DML-20) hoef ik me dus geen zorgen te maken.
Andere tips over lengte zijn nog steeds welkom.

Gear
16 januari 2006, 16:42
Heb je brian may ooit gezien in wembley , 30 meter krulsnoer en toch klonk het niet verkeerd, Ik gebruik al 15 jaar dezelfde leader kabels van ongeveer 7,5 meter per stuk zonder problemen. Eenvoudig truckje om een kabel te testen: Gooi de kabel eens op de grond terwijl je ingeplugd bent, als je het hoort heb je geen goede kabel , zo niet tata.... Geld ook voor microfoonkabels enzo.

Scali
16 januari 2006, 16:57
Nou zou Brian May natuurlijk een buffertje in de gitaar ingebouwd kunnen hebben... Ik weet niet of het zo is, maar het zou kunnen.
Bij EMG-elementen maakt het gitaarsnoer trouwens ook niet veel uit. Het voorversterkertje werkt uiteraard ook als buffer.

bert k
16 januari 2006, 17:42
FF praktisch: je gaat toch niet serieus het podium op met drie meter snoer aan je gitaar? Dan kom je echt helemaal nergens, dat moet echt wel vijf a zes meter zijn, voor een beetje bewegingsvrijheid.

martinuz
16 januari 2006, 18:56
Eenvoudig truckje om een kabel te testen: Gooi de kabel eens op de grond terwijl je ingeplugd bent, als je het hoort heb je geen goede kabel , zo niet tata.... Geld ook voor microfoonkabels enzo.
Geldt dat ook als je een overdrive hebt aanstaan?

Mike McCready
16 januari 2006, 19:05
Ik heb 6 meter naar mijn pedalboard liggen en 6 meter van pedalboard naar gitaar. Dit gebruik ik op grote podia en ook op kleine podia.

Fuhgawz
16 januari 2006, 19:10
FF praktisch: je gaat toch niet serieus het podium op met drie meter snoer aan je gitaar? Dan kom je echt helemaal nergens, dat moet echt wel vijf a zes meter zijn, voor een beetje bewegingsvrijheid.
Gitaar naar pedalboard heb ik eerder altijd met drie meter gedaan. Nooit problemen mee gehad. Pedalboard naar versterker deed ik eerder met 6 meter maar had ik eigenlijk altijd te veel aan. Nu ik mijn board heb geupdate en fatsoenlijk heb ingedeeld wil ik alles precies op maat hebben, vandaar de vraag. Ik denk dat ik het hou op vier kabels van vijf meter.
Nogmaals thanks voor de antwoorden mensen. En lang leven dit vernieuwde forum!!

chennie
16 januari 2006, 19:22
ik heb 5-6 meter van de gitaar, geen pedalboard. Als ik toch met een pedal of iets speel is meestal een kort snoertje van dat pedaal naar de amp. Live had ik nog wel lang snoer tussen gitaar, eventueel pedaal en amp, puur voor de bewegingsvrijheid.

Signaal verlies door gitaarkabel zou ik niet zo nauw nemen. Omdat de versterker hoogohmig is ten opzichte van de kabel, hoef je ook niet druk te maken om impedantieverschillen wat je wel eens hoort dat door fabrikanten als marketing stunt wordt gebruik. Wat nog kan mee tellen is het capacitaire effect, maar voor een gemiddelde lengte is dit niet zo heel erg nauw. Wat wel belangrijk zijn, zijn natuurlijk goede soldeerpunten van de kabel en de jack. Voor mij gold altijd de betrouwbaarheid, ik ben nogal lomp. Nu ik er overal neutrix op heb gezet heb ik nergens meer last van.