PDA

View Full Version : Afplak Tape?



Bastin
16 januari 2006, 00:22
Ik wil een bulleye (ala Zakk Wylde) op mn gitaar.
Nu heb ik mijn gitaar al wit laten spuiten (2 componenten) en nu moeten de zwarte ringen erop.

welke afplaktape kan ik hier het beste voor gebruiken zonder dat:

- het witte van de body afkomt
- het zwart er niet strak op komt

dus wat gebruiken jullie daarvoor?

blimb
16 januari 2006, 09:20
Ik denk dat ik met een soort van plakplastic.. ala boekinbindspul .. zou werken ... eerst allemaalcirkels er in snijden met een passer/mes ding .. daarna alles er op plakken en vervolgens weghalen wat weggehaald moet worden en dan spuiten... en vervolgens hopen dat alles goed komt en de verf niet is gaan uitlopen...

no 1 hops
16 januari 2006, 11:15
zou eens vragen naar masking tape of ander materiaal dat gebruikt word in de airbrush wereld.
dat is vaak licht plakken spul soms ook doorzichtig in vellen te krijgen.
t'is maar een idee

crazylay
16 januari 2006, 12:17
probeer het eens op VoxHumana (http://www.voxhumana.nl)
mischien hebben ze daar wel wat tape voor wat jij wilt.
kan altijd eens kijken.

Mattia
16 januari 2006, 17:33
Blauwe afplaktape, 3M, de minste 'plakkerige' lijkt me een goed idee.

Maar: ga eens naar mimf.com, registrer even (is gratis), en zoek dan in de library naar "Doing a bull's-eye pattern finish, step-by-step", heb je misschien wat aan.

chennie
16 januari 2006, 19:34
ik heb gewoon schilderstape gebruikt, van dat witte brede plak tape. Eerst aftekenen op de body met een witpotloodje en dan de randen doen. Ja je kan wel rondingen maken met dat plakband, je taped af, dus het boeit niet of de tape gaat kreukelen of bobbels inzit of iets dergelijks.
Schilderen, drogen, tape afhalen, restjes wegwerken, klaar.

crazylay
17 januari 2006, 14:20
en een blanke beschermings laag er over :D

tenminste dta is wat ik altijd deed toen ik nog gitaartjes maakte.
grondlaag-schuren-grondlaag-schuren-gitaar verflaag-polijsten-gitaarverflaag-polijsten-polijsten-blanke beschermingslaag-polijsten en klaar.
heb wel eens in totaal 2 weken alleen aan de verf laag besteed.
bij mij zagen ze er altijd top uit!
en heb sommige voor een mooie prijs verkocht en sommigen nog op m'n kamer hangen. ik kan wel eens ff wat foto's der op zetten.

crazylay
17 januari 2006, 14:51
hier wat foto's van m'n zelf gemaakte gitaren die ik nog aan m'n muur heb hangen :D Klik hier (http://marcoluten.myphotoalbum.com/view_album.php?set_albumName=album01)

fred dons
17 januari 2006, 16:44
2 e poging vanuit roemenie (ik kan het niet nalaten in te loggen)

voor special paints op gitaarbodies gebruik ik frisk film dit is een low tac arbrush film die per rol wordt verkocht
de breedte is net niet genoeg om de gehele body te bedekken maar dat kun je oplossen door er 2 stukjes aan vast te plakken

de cirkels teken ik uit door een marker aan een touwtje vast te maken en hiermee cirkels te trekken, deze snij ik daarna uit met een exacto mes

waar je wel met low tac tapes en plastic mee op moet letten is dat de verf minimaal 24 uur is uitgehard moet zijn voordat je dit met het tape bedekt omdat het zelfde spul dat er voor zorgt dat de lijm niet uit hard er ook voor zorgt dat de lak weer zacht wordt
acryl op waterbasis is overigens sneller met friskfilm te bedekken omdat hier dus geen chemische oplosmiddelen in zitten
succes

fred dons
17 januari 2006, 16:46
btw crazylay ik vind die mahonie ibanez proline achtige gitaar wel heel erg cool
mooi gedaan!

Dirk W
17 januari 2006, 16:55
mee eens ja!

crazylay
17 januari 2006, 17:07
hey thanks y'all.
maar het is geen nagemaakt model.
eigen model is het, ik wou geen namaak meer maken maar gewoon eens een eigen soort modelletje.
dus ik heb eens wat rond gezaagd:D en de Kop eens wat bij geschuurd(lkkr scherpe punt is het)
en zo kwam dit model er uit.
en ja het lijkt wel een beetje op een Strat/proline enzo maar dat was niet m'n bedoeling.

en btw:
over die tape sorry daar kan ik je niet mee helpen verder.
ik ben er zelf ook niet zo'n fan van.. van al die strepen.
wat ik nou wel weer eens gaaf vind is: Klik hier (http://www.ibanezrules.com/images/gallery/uvmc_3g.jpg)
ooit haal ik er ook zo'n 1 op.
leuke dingetjes.. lekker velle kleuren enzo.:gitarist: yeah dude.

Bastin
17 januari 2006, 17:13
Dat frisk spul lijkt me wel wat. ik heb ook al een site gevonden waar ik het kan bestellen.

http://www.airbrush-services-almere.nl/shop6/contents/nl/d48.html

zit er nog veel verschil tussen die orginele en die createx (behalve de prijs)

crazylay
17 januari 2006, 18:00
ow wacht eens..
ik heb wel eens Orange County Choppers gekeken.
En toen ze die motoren gingen spuiten deden ze er ook wel eens vlammen op.
Hun gebruiken van dat Flexibele Tape die hele dunne.
is dat niet wat"?..

fred dons
18 januari 2006, 08:25
flexibele tape is ook prima maar niet voor cirkels (wel als je per ongeluk ovalen wilt maken )

en helaas met frisk film is het het beste als je de originele duurdere neemt, de goedkope versie is te dik waardoor hij moeilijk over een carved top te vouwen is, daarnaast plakt hij slecht en is hij moeilijker te snijden
frisk is overigens verkijgbaar in mat en hoogglans en je hebt de matte versie nodig (daar kun je ook met potlood mee op tekenen)

fred dons
26 januari 2006, 14:04
in the meantime ben ik voor een kennis aan een rusted bulls eye begonnen
omdat ik zelf even wilde controleren of de tip met friskfilm en spijkertje + draadje wel goed werkte
en hier is de tussenstand (er moeten nog wel wat details met roest op komen)
http://www.pixum.nl/members/freddons/?act=a_view&album=2017236&i_pos=4&page=1&ktw=2134304c9ae53f7b08b12571c53112b7

Bastin
27 januari 2006, 12:13
Ik heb het nu zo opgelost:

een maat van mij kent dus iemand die in de reclame bestikkering zit. En die had speciale spuitfolie De cirkels digitaal ingeleverd. hij heeft daar dus zon grote A0 snijder staan. 1 minuut later is het klaar. Nu hopen dat het werkt. Volgende week waarschijnlijk weer naar de spuiter