PDA

View Full Version : Probleempje 4Ohm of 16Ohm



combo
15 januari 2006, 22:29
Hey,

Ik heb een combo eens aangesloten op iemand zijn ashdown cabinet.

Ik heb 4 en 8 Ohm uitgang.

Cabinet heeft 4 en 16Ohm ingang

Ik sluit op 4 Ohm aan, speel ik dan maar op 2 speakers van de 4 ?

Fumi SG
15 januari 2006, 22:33
Kun je dat niet horen??:???:

chennie
15 januari 2006, 22:56
nee dat zijn wel alle vier.
Waarschijnlijk zijn het 4x16ohm speakers wat erin zitten. DIe zullen serie-parallel zijn geschakeld, dus 160hm of allen parallel dus 4 ohm.

hoofd
15 januari 2006, 23:11
nee dat zijn wel alle vier.
Waarschijnlijk zijn het 4x16ohm speakers wat erin zitten. DIe zullen serie-parallel zijn geschakeld, dus 160hm of allen parallel dus 4 ohm.

Dan heb ik hierop aansluitend nog een vraagje:
is het dan ook niet mogelijk die 4X16ohm speakers zo aan te sluiten dat je een 8ohm aansluiting hebt?

chennie
15 januari 2006, 23:27
met alleen die vier speakers van 16ohm elk. Stel dat ik gelijk had. speakersnoer en je soldeerbout kan je daar nooit 8 ohm uitkrijgen en alle vier tegelijk aansluiten.

vester86
16 januari 2006, 00:36
chennie, je legt het nogal moeilijk uit.
nee het kan niet je bent gebonden aan 16 of 4 ohm, helaas. tenzij je 2 speakers uitschakeld ;-)

PeeVee
18 januari 2006, 14:54
is het dan ook niet mogelijk die 4X16ohm speakers zo aan te sluiten dat je een 8ohm aansluiting hebt?

Dat klopt ja, het is niet mogelijk ;-)

Met 4 x 16 Ohm kun je 16 Ohm maken met een (2-in-serie)-in-parallel aansluiting, 4 Ohm maken met alles parallel en 64 Ohm met alles in serie. Waarom zou je 8 Ohm willen als je amp een 4 Ohm uitgang heeft?

Een goeie buizenversterker in de praktijk overigens redelijk straffeloos LAGER afsluiten vermits je binnen 100% mismatch blijft dus b.v. een 8 Ohm versterker met 4 Ohm cabinet. Buizenversterkers liever niet met te hoge impedantie afsluiten, dat kan hoge piekspanningen in het uitgangstrafo veroorzaken. Je hebt daar niet a la minute last van maar zal op den duur toch problemen geven. Ik heb hier een 4 Ohm patient (Bassman) op de werkbank gehad die jarenlang met een 16 Ohm cabinet was afgesloten en dat was "not a pretty picture" om het maar even netjes te houden.

Je kunt een transistor versterker juist weer probleemloos afsluiten met een HOGERE belasting alleen zal de versterker dan niet optimaal vermogen kunnen leveren. Vermits je weer binnen die 100% blijft, is dat volumeverschil maar een paar dB en nauwelijks waarneembaar (b.v. een 16 Ohm cabinet aan een 8 Ohm versterker).

hoofd
18 januari 2006, 15:12
Hey PeeVee, bedankt voor de duidelijke uitleg! (Chennie ook bedankt, PV legt het alleen wat gedetailleerder uit ;) ).

Droffie
18 januari 2006, 15:44
Dat klopt ja, het is niet mogelijk ;-)

Met 4 x 16 Ohm kun je 16 Ohm maken met een (2-in-serie)-in-parallel aansluiting, 4 Ohm maken met alles parallel en 64 Ohm met alles in serie. Waarom zou je 8 Ohm willen als je amp een 4 Ohm uitgang heeft?

Een goeie buizenversterker in de praktijk overigens redelijk straffeloos LAGER afsluiten vermits je binnen 100% mismatch blijft dus b.v. een 8 Ohm versterker met 4 Ohm cabinet. Buizenversterkers liever niet met te hoge impedantie afsluiten, dat kan hoge piekspanningen in het uitgangstrafo veroorzaken. Je hebt daar niet a la minute last van maar zal op den duur toch problemen geven. Ik heb hier een 4 Ohm patient (Bassman) op de werkbank gehad die jarenlang met een 16 Ohm cabinet was afgesloten en dat was "not a pretty picture" om het maar even netjes te houden.

Je kunt een transistor versterker juist weer probleemloos afsluiten met een HOGERE belasting alleen zal de versterker dan niet optimaal vermogen kunnen leveren. Vermits je weer binnen die 100% blijft, is dat volumeverschil maar een paar dB en nauwelijks waarneembaar (b.v. een 16 Ohm cabinet aan een 8 Ohm versterker).


Tja altijd weer even fijn de geheugen opgefrist te krijgen. Deze info gaat bij mij altijd het ene oor en het andere weer uit. Terwijl ik 't wel altijd graag wil weten.
Is hier niet een handig tabelletje van of zo dat ik in mijn combootje kan plakken?

chennie
18 januari 2006, 17:24
Een goeie buizenversterker in de praktijk overigens redelijk straffeloos LAGER afsluiten vermits je binnen 100% mismatch blijft dus b.v. een 8 Ohm versterker met 4 Ohm cabinet. Buizenversterkers liever niet met te hoge impedantie afsluiten, dat kan hoge piekspanningen in het uitgangstrafo veroorzaken. Je hebt daar niet a la minute last van maar zal op den duur toch problemen geven. Ik heb hier een 4 Ohm patient (Bassman) op de werkbank gehad die jarenlang met een 16 Ohm cabinet was afgesloten en dat was "not a pretty picture" om het maar even netjes te houden.



Dit is dan heel frappant, ik heb hier een mesa bak staan, dus buizen. En daar heb ik een cab op aan hangen met een hogere impedantie dan de versterker
cab=16Ohm, amp=8Ohm. Ik heb de handleiding geraadpleegt en gemaild naar Mesa en dit was 100% een safe mismatch. Oftewel het is voor mij andersom dan wat jij zegt.
Sterker nog, zoals jij het verteld, lagere cab op hogere amp impedantie werd sterk afgeraden en komt niet eens voor als safe mismatch. Oftewel, wanneer safe mismatch is of niet is amp afhankelijk, lijkt mij.

Droffie
18 januari 2006, 17:28
Kan je die mail hier posten?

PeeVee
19 januari 2006, 11:58
Dit is dan heel frappant
Vind ik ook heel frappant van Mesa Boekie

Er is al een eerdere thread over geweest dus ga het hier niet dunnetjes overdoen. Al, Nico en ondergetekende waren eensgezindt en we kregen backup van niemand minder dan de technische dienst van Koch die het verhaal beaamde. Er zijn veel misverstanden over maar wat ik schreef is echt waar.

Ik moet wel zeggen dat een mismatch van 100% zowieso niet dramatisch is, zeker als je je bedenkt dat "impedantie" een soort schijnbare wisselspannings weerstand is. Een speaker "is" niet 4 Ohm maar is 4 Ohm bij een bepaalde frequentie (ik gok dat men 1000 Hz gebruikt als index punt). Bij lagere frequenties of bij hogere frequenties kan de de "schijnbare AC weerstand" (want dat is impedantie) hoger of lager zijn. Ook een uitgangstrafo heeft een zeker werkgebied en bedenk je ook dat b.v. de spanning waarop eindbuizen werken kan variëren van 300V - 500V wat ook weer impact heeft op uitgangsimpedantie.

Het ultieme bewijs van het feit dat een veeeel te lage impedantie geen kwaad kan is misschien wel het feit dat Fender in al haar buizenamps de speaker uitgang KORTSLUIT naar aarde (0 Ohm dus, oftewel oneindig lage load) wanneer er geen plug in de uitgangsjack zit. Ik durf gerust met volume op 10 te gaan raggen; het kan geen kwaad. I.t.t. een transistor, gaat er in de buis geen extreem hoge stroom lopen. De buis zal gewoon z'n max. vermogen dissiperen (zoals ie ook doet wanneer er een speaker aan zal hangen). Dat vermogen kan ie echter niet/nauwelijks kwijt aan de uitgangstrafo vanwege de mismatch dus het opgenomen vermogen zal worden omgezet in warmte. Goed is het dus niet want het wordt zo erg heet, maar echt kwaad kan het niet. Het klinkt een beetje raar maar hoe meer geluid er uit een amp komt, hoe minder warm ie wordt; immers het opgenomen vermogen in de buis wordt omgezet in geluidsenergie i.p.v. warmte.

Een uitgangstrafo zit tussen buizen en speakers. Aan de buizenkant heb je hoogspanning (+/- 450V), aan de speaker kant laagspanning (+/- 20VAC). Wanneer de speaker "terugveert" naar z'n uitgangspositie wekt de speaker zelf een spanninkje op en/maar aangezien de trafo ook andersom werkt zal dat spanninkje ook hoogspanning in de uitgangstrafo opwekken. Wanneer je de speaker impedantie 2 x zo hoog maakt, zal de opwekte spanning ook 2 x hoger zijn. Dat gaat allemaal nog net (opgewekt spanning in speaker is ook niet zo heel hoog), wanneer je een 4x te hoge speaker impedantie aansluit dan kan zo'n speaker wel erg (te!) hoge spanningspieken veroorzaken in je uitgangstrafo en daar kan ie echt niet tegen.

Geloof wat je geloven wilt, zoals ik ergens anders al schreef, "it's a free country" maar blijf kritisch en blijf jezelf afvragen waarom iets zo is papegaai niet klakkeloos na wat je hoort / leest. Bedrijven hebben het niet altijd bij het rechte eind, in dit geval de heren van Koch wel!

Even voor de duidelijkheid. Het effect van te hoge afsluiting merk je niet binnen een minuut, een uur, een dag. Het gaat vaak jaren goed maar OT vind het niet leuk en die kan eraan gaan.


daar heb ik een cab op aan hangen met een hogere impedantie dan de versterker cab=16Ohm, amp=8Ohm.
Dat zal geen onoverkomenlijke problemen opleveren omdat de door de speaker opgewekte spanningkjes aan de andere kant in OT nog geen spanningen op zal wekken die boven de 600V uitkomen (waar meestal de parts op berekend zijn). Even de zoekfunctie gebruiken dan vind je de originele thread vast wel weer. Daarin staat ook het mailtje van Koch.