PDA

View Full Version : Oude DeArmond kabel vervangen door GeorgeL:



jpb
15 januari 2006, 16:01
De oude kabel is ong. 40 jaar oud en deed het nog goed. Nu heb ik hem vervangen door dezelfde lengte (4 m) GeorgeL 0.155. Klinkt nu helderder, maar ook scherper. De vraag is, wat moet ik ermee? Ik moet het hoog wat dicht draaien om de scherpte eruit te krijgen, waardoor de toon weer wat dichtslaat. Zo slecht was die ouwe dus niet????
Verder reageert de gitaar (archtop met de "zwevende" DeArmond Model 1000) veel beter wanneer het volume van de amps open gaat, dus dat is weer een voordeel. De oude kabel raakte uit balans met de versterker hoger dan standje 4.
Als ik het goed begrijp geeft de GeorgeL het signaal het beste door; maar accentueert hij ook freqs.????
Moet ik nou echt op kabeljacht om de beste kabel voor mijn jazzgitaar te vinden? Of ga ik wel wennen aan die GeorgeL's???

Jeroenvanhulsteijn
15 januari 2006, 16:25
die kabel "accentueert" niet. Het ding laat gewoon meer door.

Persoonlijk zou ik eerst eens een tijde proberen te spelen met die GeorgeL. Je bent immers gewend aan de andere kabel.

Mss je versterker ietsje anders instellen.

Je zou daarna idd eens andere kabels kunnen proberen als je het nog steeds te schel vind klinken. Of je zou een parametrische EQ of grafisch EQ pedaaltje kunnen proberen.

Bij tools4tones staat een Carl Martin en op marktplaats staat een goedkope GE7 van Boss.

Negative K3 fan
15 januari 2006, 16:36
uit een interview met César Diaz: o.a. gitaartech SRV


They would send me all of this free stuff and I was very excited because I could manage these things for a guy like Stevie, who really didn’t even know how to wash dishes. All he knew how to do was play the guitar, but God
bless him for that, because he really did something with what he knew. Anyway, I took these cables we got to Stevie and he said, “I hate these things.” I asked him, “Why, man, they’re the best cables in the world?” He said, “They pass to much electricity.” Those were his exact words, and I’ll never forget it as long as I live. “They pass too much electricity.”

They were too efficient…
Yeah, so he sent me out to the local Radio Shack and told me to buy every gray coil cord they had – not the black ones, only the gray ones. And I thought, “Hhmm, this freakin’ hick from Dallas is telling me this?” I got them and ran them through my capacitance meter and found out that they added
like almost .05 mfd to the signal chain. That made it sound solid – it was like having a tone control, and the brightness and harshness that the Marshalls had was eliminated. There isn’t a single picture of Hendrix…back then they already had high-end cables, but there isn’t a single picture of Hendrix
where you see him playing with a straight cable. Why? This is something I brought up to Eric Johnson – whether he heard me or not I don’t know, but it could be the second coming of coil cables.

Negative K3 fan
15 januari 2006, 16:38
en btw. een capaciteit van 0.05uF in je kabel is gigantisch en verandert niet alleen de frequencie respons van je gitaar, maar zorgt ook voor een veranderde electrische wisselwerking tussen gitaar en amp.

Ic3gl0vE
15 januari 2006, 17:11
als die wisselwerking verandert, ga je dan geen schokken oid krijgen?

Negative K3 fan
15 januari 2006, 17:16
hehe, nee dat heeft er absoluut niets mee te maken, de manier waarop ik wisselwerking gebruikte in die post was trouwens in de niet technische zin van het woord, aangezien wisselwerking geen (electrische) grootheid is.

jpb
15 januari 2006, 17:21
Ja, gewoon maar eens een tijdje op spelen; ik begin er al wat aan te wennen. Overigens met nieuwe kabel zijn mijn boost-pedalen (fat-boost & Timmy) wèl heel goed te gebruiken. Vooral de eq v/d Timmy (low en treble) werkt perfect, dus ook een voordeel.
Het probleem is dat de kabel met een speciale schroef op de pu zit waardoor ik niet zomaar even van kabel kan wisselen (anders was er niets aan de hand natuurlijk..). Die schroeven is onmogelijk aan te komen.

En de wijsheid uit Haaksbergen is helemaal waar. Als ik dan Grant Green (Sonny Clark sessie) weer eens opheb, dan vind ik zijn geluid slecht; speelde toen nog op ES330 met die neuzige P90. Maar wat een goede gitarist; dus het is maar betrekkelijk.....
Toch ben ik op zoek naar dat open geluid; sprankelend en toch warm; soort note-bloom; moeilijk te omschrijven; dacht dat ik er was met die GeorgeL......hm

wietse
15 januari 2006, 17:21
De oude kabel is ong. 40 jaar oud en deed het nog goed. Nu heb ik hem vervangen door dezelfde lengte (4 m) GeorgeL 0.155. Klinkt nu helderder, maar ook scherper. De vraag is, wat moet ik ermee? Ik moet het hoog wat dicht draaien om de scherpte eruit te krijgen, waardoor de toon weer wat dichtslaat. Zo slecht was die ouwe dus niet????


tja als je eenmaal een vintage kabel gewend bent dan heb je dat :D.

Negative K3 fan
15 januari 2006, 17:25
En de wijsheid uit Haaksbergen is helemaal waar. Als ik dan Grant Green (Sonny Clark sessie) weer eens opheb, dan vind ik zijn geluid slecht; speelde toen nog op ES330 met die neuzige P90. Maar wat een goede gitarist; dus het is maar betrekkelijk.....
Ik snap niet helemaal hoe je dit bedoelt tov SRV verhaaltje


Toch ben ik op zoek naar dat open geluid; sprankelend en toch warm; soort note-bloom; moeilijk te omschrijven;

aren't we all... :D

jpb
16 januari 2006, 12:56
Klinkt veel beter nu (met GeorgeL), want ik heb de oude 12AX7 vervangen door een JAN philips 12AX7WA. Veel beter nu, niet meer pinnig en strak laag. Het ziet er dan toch naar uit dat het goedkomt met die GeorrgeL. Mischien maak ik nog wel eens een verlooppluggje om verschillende kabels te testen (en verschillende 12AX7's...........en speakers.........en pickup..........en snaardikte.............en snaar merk.......en pluctra.........ik word GÈÈÈÈÈK!!!!)