PDA

View Full Version : Mini 12ax7 ampje?



Jeanken
15 januari 2006, 14:41
Er is onlangs een topic geweest over een miniampje voor bv in een pedaalbehuizing. Als ik me niet vergis ging het over de Ruby : http://www.runoffgroove.com/ruby.html
Door het principe in bv de Vox Tonelab toestanden waar de 12ax7 geschakeld wordt als een eindtrap vroeg ik me af of het mogelijk is een soort Tuby te maken, dus zo'n mini ampje maar met een preampbuizen eindtrap..
Of misschien is het al gedaan (als het mogelijk is waarschijnlijk wel..) maar ben ik er gewoon nog niets over tegengekomen.
Hij zou wel op 9/18V (zoiets, you get the picture) DC moeten werken, want als je met transfo's moet gaan werken en hoogspanning kan je evengoed een gewone amp maken natuurlijk.

bert k
15 januari 2006, 14:49
Tja, buizen werken toch meestal wel op hoogspanning...

Jeanken
15 januari 2006, 15:04
Ik bedoelde eigenlijk om geen dure transfo's te moeten gebruiken ofzo..

nicoverduin
15 januari 2006, 15:17
Dan kom je in de wereld van de koptelefoon versterkers met buizen van een hele lage interne impedantie. Ik meen dat een EL509 zoiets had. Maar dan nog steeds op een hoge spanning.

Wat jij wilt is zoeken naar een schema van een oude auto radio die op buizen werkte en daar het schema van gebruiken. En dan moet je er ook nog een hebben zonder dat tril ding die alsnog een hoogspanning genereerde.

Maar....ik geef je weinig kans. En vergis je niet in de power die je nodig hebt om die speaker aan te sturen:
- stel amp werkt op 12 V
- stel je wilt wattje of 2
- speaker impedantie is 8 ohm
- je nul lijn komt dan op 6 V. voor een pp (maximale uitgangsspanning) van 12V max.
- om 2 watt te sturen heb je dus een stroom nodig van 6 / 8 = 750mA nodig die door die buis moet.

Ik denk niet dat je dat gaat lukken
Nico

Jeanken
15 januari 2006, 15:29
Mja, het was maar een ideetje dat in me opkwam, was er wel nieuwsgierig naar, maar als het quasi onmogelijk geacht wordt door jou is het dat helemaal voor mij.
Een koptelefoonversterkertje ala Ruby is niet verkeerd, maar wonderen moet je er ook niet van verwachten, ik verbeeld me dan ook niet dat iets in die kostensector met een buis veel beter of gewoon al beter zal klinken, maar de buis is een beetje de heilige graal van de gitaarversterker, leek wel leuk om zoiets eens door proberen te trekken. Waarschijnlijk zou 50% van de gitaristen het al goedkeuren omdat er een buisje inzit dat opgloeid..

Enterprice
15 januari 2006, 15:37
Heb het wel eens geprobeerd om op 12 volt een ecc82 als eindpitje te laten werken, kreeg er alleen een heel slap en dun geluidje uit.
Op hoogspanning werkt het wel aardig en dan heb je ongeveer een halve watt output.

birt
15 januari 2006, 17:02
zoek eens naar de Sopht amp

nicoverduin
15 januari 2006, 17:34
Heb ik gedaan.Niet verwacht dat er nog aan die buizen te komen was. Kosten relatief geen drol in de US (rond de 5 US$). Weinig vermogen (rond de 40mW). Maar wel volledig op 12 volt. Wel lekker veilig voor onze startende bouwers,
Moet je nog wel een trafo vinden met primair 800 ohm naar 4 of 8 ohm.
Nico

nicoverduin
15 januari 2006, 18:18
Even dat lijntrafo verhaal uitgezocht. Een 4 watt trafo met een 15-16 ohm tap is voldoende om 600 ohm te halen bij 4 ohm secundair. Kosten ongeveer 7 euro. Dus al met al kan je waarschijnlijk een eenvoudige versterker bouwen voor rond de 50 euri (kast, onderdelen, adapter, buizen, trafo(tje)). Valt mee. Kitje iemand?
NIco

Jeanken
15 januari 2006, 18:31
Haha, het blijkt toch zo gek nog niet.
http://www.sopht.ca/index.php?s=27 die zou ik wel eens willen proberen bijvorbeeld..
@Nico, je mag me altijd eens PMen voor een kitje ;)

nicoverduin
15 januari 2006, 18:37
Ik ga gewoon is een paar setjes van die buizen bestellen kijken of het wat is. Wordt vervolgt.
NIco

Gerbren
15 januari 2006, 20:12
ik heb van de sopth amp een dist. effect gemaakt. draait rustig op 12v, en klinkt vet:D

Negative K3 fan
16 januari 2006, 00:46
Ik ga gewoon is een paar setjes van die buizen bestellen kijken of het wat is. Wordt vervolgt.
NIco

lijp!!!

etcetera