PDA

View Full Version : Superbass Plexi ombouwen naar Superlead specs



Don Olivier
15 januari 2006, 12:37
Iemand die weet hoe je dat moet doen of nog beter: is er iemand hier die er ervaring mee heeft? Wat wordt er precies veranderd en wat zijn de resultaten?

Ik heb 2 Marshall tops, te weten:

1 x JMP 50 Watt Master Lead ('79)
1 x Superbass ('67 Plexi-model)

Als ik beide versterkers helemaal openzet door een vintage Checkerboard 4x12 mis ik bij de Superbass namelijk net die openheid en extra gain die ik wel uit mijn JMP 50 Watt ('79) haal...hoewel ik wel moet melden dat in die JMP ooit door iemand een extra soort presence knop is ingezet en die natuurlijk werkt met 'pre-gain'.

Tevens loopt de Superbass op 2 El 34's en 2 6L6's tsja, geen last van brom maar misschien heeft dat ook te maken dat ik gain en helderheid mis?

Anyway....alle informatie is zeer welkom!

Negative K3 fan
15 januari 2006, 13:25
Hmm interessant... je weet niet zeker wat er met je JMP is gebeurd, mnaar hij klinkt wel beter/anders dan je superbass. Misschien/waarschijnlijk omvat de modificatie een stuk meer dan alleen een extra presence knop. Daarnaast is het ook absoluut niet nbormaal dat er in de eindtrap van een superbass 2 el34s en 2 6l6s zitten, dit is volgens mij niet mogelijk zonder interne modificaties (in bv. het bias circuit) en het zou ook de reden kunnen zijn voor het klank verschil.

Superbasses klinken naar mijn mening (en ook volgens anderen) best wel vet en ik vraag me af of jij de oplossing in de goede hoek zoekt aangezien er met beide versterkers iets geks aan de hand is. Om uitsluitsel te krijgen zal je ze moeten laten nakijken door een tech.

Nielsje
15 januari 2006, 13:34
ik zou hem niet ombouwen. een superbass is lekker vol en romig...

bovendien, zoals je het nu aangeeft, wil je dus eigenlijk dat beide versterkers hetzelfde gaan klinken...??

waarom heb je dan 2 versterkers nodig??

Ik zeg, niet zo moeilijk doen en verkoop dan die superbass maar gewoon aan mij :P

Don Olivier
15 januari 2006, 13:36
Mmm...tsja zou het ook niet weten, iemand anders misschien?

Ik hou zowieso niet erg van rommelen aan versterkers maar ik denk toch dat een Superbass te gek zou kunnen klinken

Don Olivier
15 januari 2006, 15:32
Superbasses klinken naar mijn mening (en ook volgens anderen) best wel vet en ik vraag me af of jij de oplossing in de goede hoek zoekt aangezien er met beide versterkers iets geks aan de hand is. Om uitsluitsel te krijgen zal je ze moeten laten nakijken door een tech.[/QUOTE]


Tsja, dat kost weer een hoop duiten he...

Anyway heb net wat opname's gemaakt van de amps en tsja moet toch concluderen dat de JMP 'brighter' klinkt en de Plexi donkerder MAAR wel warmer...hmmm, misschien maar eens een tijdje mee optreden en de 2 amps vergelijken wat de beste is in de long run zeg maar.

Negative K3 fan
15 januari 2006, 15:34
om een amp wat brighter te maken volstaan veel simpelere modificaties dan hem helemaal om te bouwen... misschien dat een bright capje, of een lagere kathode bypass condensator hier en daar al wat wonderen doet

Don Olivier
15 januari 2006, 15:55
Ok, is het dan ook zo als je em wat brighter maakt dat je meer gain krijgt? Lijkt mij wel maar misschien zit ik er weer eens helemaal naast?
Wat zou je dan moeten veranderen?

Negative K3 fan
15 januari 2006, 16:26
Ok, is het dan ook zo als je em wat brighter maakt dat je meer gain krijgt?
als je in gain praat in termen van oversturing heeft het twee antwoorden: zowel ja als nee.

1) Als je gain of oversturing technisch kan bekijken kun je er getalswaardes aanvastknopen, percentages van harmonischen etc. Wat dat betreft moet je het zo bekijken: meer signaal krijg je niet, alleen minder, dus oversturen je buizen ook niet meer, en is er geen sprake van meer vervorming. Maar aan de andere kant: met dezelfde hoeveelheid vervorming, maar minder lagere toenen is het relatieve aandeel dus meer.

voor zover een meer theoretische benadering
2) omdat het hier om muziek, smaak en subjectieve perspectie gaat, kun je natuurlijk niet spreken in percentages maar gaat het er puur om wat de luisteraar/gitarist als oversturing/gain definieert. Meer hoge tonen klinkt agressiever en als je een reeds overstuurde toon nog wat naEQd met meer hoog, zullen de harmonischen minder verzwakt worden en is er dus ook weer sprake van een duidelijkere aanwezigheid van de vervorming.

Het belangrijkste is dus het een beetje te interpreteren naar een bruikbare situatie: klankverschil, en wat dat betreft kom je niet onder experimenteren uit.


Lijkt mij wel maar misschien zit ik er weer eens helemaal naast?
Wat zou je dan moeten veranderen?

https://schematicheavencom.secure.powweb.com/marshallamps/1986_bass_mk_11.pdf uitgaand van dit schema is het eerste wat mij opvalt de grote waarde van de kathode bypass cap (direct tusse de input linksboven en 1m volume), de waarde van 320uF is exceptioneel groot en zoiets heb ik in geen enkel ander schema gezien. Ik raad je aan die te verlagen naar een waarde van 1uF of 0.68uF die een stuk conventioneler zijn in gitaarversterkers. Over de 1M volume pot zou een bright cap geplaatst kunnen worden en als laatste zou je de waardes van de koppelcondensatoren in de fase draaier kunnen verlagen van .1uF naar .048 of .022 uF.

Opzich kan iedereen met een klein beetje soldeer ervaring dit wel doen, MAAR lees goed alle veiligheidsinstructies dooor want in buizenversterkers bevinden zich hele hoge spanningen, ook als de stekker niet in het stopcontact zit!!!

Negative K3 fan
15 januari 2006, 16:31
http://www.drtube.com/schematics/marshall/1986u.gif zelkfde geldt voor deze, dit is waarschijnlijk jouw exemplaar

edit: http://www.drtube.com/schematics/marshall/1959u.gif dit is een schema van een 'normale' plexi en die gebruikt ipv de 320uF 250uF, dat zou je natuurlijk ook kunnen proberen hoewel die waarde nog steeds vrij groot is: experimenteren dus.

Don Olivier
15 januari 2006, 18:56
Poeh! Daar heeft ik geen kaas van gegeten vres ik, he he

Ik zal em eens lans een tech brengen die hier en daar de amp zowieso even kan nakijken of alles werkt zoals het zou moeten...


Hier wat foto's van de amp, wellicht dat jullie daar wat aan kunnen zien???


www.mijnalbum.nl/Album=CYZZWQWX

Dank!

mathe
15 januari 2006, 19:05
Het verschil tussen een super bass en super lead is niet zo groot en ombouw is vrij eenvoudig uit te voeren. Het verschil in geluid vindt je terug in iets meer hoog (klein verschil), minder vet laag maar vooral meer midden.
De master volume versterker heeft meer gain omdat daar een extra voorversterkertrap inzit.
Ik zou die super bass laten opknappen (twee EL34 en twee 6L6??? kan natuurlijk nooit goed ingesteld staan zoals ze in jouw versterker zitten....) en erop spelen. Dat hij nu misschien niet top klinkt lijkt mij meer een buizen en filtercondensator probleem dan iets anders.
Ik heb zelf zo'n super bass en die klinkt nadat ik een 100pF condensator over de volumepot heb gezet ook op lagere volumes prima.

Marc

mathe
15 januari 2006, 19:08
Ik zie op de foto's al wat je hoog probleem veroorzaakt. Je moet de rechter mixer weerstand van 470k overbruggen met een 470pF condensator....

Is Eric trouwens familie van je?

Marc

Don Olivier
15 januari 2006, 19:37
[QUOTE=mathe]Ik zie op de foto's al wat je hoog probleem veroorzaakt. Je moet de rechter mixer weerstand van 470k overbruggen met een 470pF condensator....

Krijg ik dan juist MEER hoog of minder?

Negative K3 fan
15 januari 2006, 19:41
Het verschil tussen een super bass en super lead is niet zo groot en ombouw is vrij eenvoudig uit te voeren.

toen ik naar beide schema's keek was ik verrast dat het in feite precies de verschillen waren die ik had genoemd nav het superbass schema en idd, dat scheelt maar heel weinig (dus reden genoeg om hem superbass te laten)

Negative K3 fan
15 januari 2006, 19:44
Hier wat foto's van de amp, wellicht dat jullie daar wat aan kunnen zien???

www.mijnalbum.nl/Album=CYZZWQWX

die filter caps(?) rechts op het turretbord zien er niet echt gezond uit :S

Negative K3 fan
15 januari 2006, 19:45
[QUOTE=mathe]Ik zie op de foto's al wat je hoog probleem veroorzaakt. Je moet de rechter mixer weerstand van 470k overbruggen met een 470pF condensator....

Krijg ik dan juist MEER hoog of minder?

meer!

mathe
15 januari 2006, 20:52
[QUOTE=mathe]Ik zie op de foto's al wat je hoog probleem veroorzaakt. Je moet de rechter mixer weerstand van 470k overbruggen met een 470pF condensator....

Krijg ik dan juist MEER hoog of minder?
Meer hoog. Als je die erin zet ben je van je probleem af.
Als ik me niet vergis zit er van origine een kermamische buiscondensator in van Murata. Die zijn helaas niet meer te vinden maar ik heb er wel eentje van een ander merk voor je. Als je me je adres emailt stuur ik er wel eentje op.

En zo moet hij erin gezet worden:
http://home.kabelfoon.nl/~mathti/470.jpg

Marc

Dude
16 januari 2006, 10:06
Sorry Don !


Zo te zien is er al aardig wat versleuteld aan die amp, 4 GROTE gaten in het chassis, andere input en de standby switch is vervangen...

wie zegt dat hij intern nog wel orgineel is,

leuk en aardig dat Negk3Fan met allemaal opties komt maar als je amp van binnen volledig versoldeerd is dan kom je daar geen steek mee verder,

breng dat ding naar Dr Tube, ben je voor nieuwe buisjes en een beurtje nakijken tussen de 150 en 180 euro (er van uitgaand dat het 1 a 2 uur werk is) kwijt en doet die het weer als een tiet !


Maar ja, je kan je ook compleet gek laten maken door allemaal weerstand waarden, filtercaps verhalen en weet ik wat waar je toch geen hol van snapt... (net als ik trouwens)

Don Olivier
16 januari 2006, 10:49
[QUOTE=Dude]Sorry Don !


Zo te zien is er al aardig wat versleuteld aan die amp, 4 GROTE gaten in het chassis, andere input en de standby switch is vervangen...

wie zegt dat hij intern nog wel orgineel is,

leuk en aardig dat Negk3Fan met allemaal opties komt maar als je amp van binnen volledig versoldeerd is dan kom je daar geen steek mee verder,



DAT had ik reeds zelf al gezien maar goed dat je het nog zegt!
Ik waardeer de hulp van de mensen op het forum, want wie zegt dat ie aan de binnenkant volledig omgesoldeerd is? Maakt mij trouwens ook niet veel uit ook, als ie maar goed klinkt en daar ben ik naar op zoek. Ga eerst proberen met een set el-34's...

Franc
16 januari 2006, 11:30
Je laat toch niet voor niets foto's van de binnenkant zien??
Je kunt er gerust vanuit gaan dat iemand als Marc daar wel aan kan zien of er veel aan versleuteld is.
Als je het mij vraagt ziet ie er op het eerste gezicht vrij onaangetast uit dus wat heb je te verliezen?
Zet er 4 gematchete EL34s in en volg Marc zijn advies.
Dat is 1 condensatortje solderen en je weet het.

Dat heeft niets met "gek maken" te maken.

Don Olivier
16 januari 2006, 13:54
Dat dacht ik ook ! Thanks!

Negative K3 fan
16 januari 2006, 14:13
ik moet dude gelijk geven, ik schrok in eerste instantie al van die filter elco's binnen in en als je jou foto http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto=WINEWX77 vergelijkt met andere superbass foto's van internet http://www.wahvarikellari.fi/superbass_after.jpg http://www.landrocket.com/sled/67%20SuperBass/internal%20caps (deze lijkt me ook aangepast) http://casper-hansen.dk/fkh/69purplestack/7.jpg dan zie je duidelijk dat er in jouw exemplaar is gesoldeerd

er ontbreekt trouwens ook een bias pot om je bias in te stellen, maar het kan zijn dat ie ergens verstopt zit.

Don Olivier
16 januari 2006, 14:34
Ok, afgezien van het feit dat er in gesoldeerd is, niet door mij want ik snap er niks van, zou ik em eens langs kunnen brengen bij iemand die er iets aan kan doen. Met wat aan kan doen, bedoel ik dus; dingetjes opknappen die slecht zijn en wat meer helderheid eruit krijgen. Dat moet dus niet zo moeilijk zijn denk ik ookal heb ik er de ballen verstand van ha ha

Antoon
16 januari 2006, 14:56
Mathe zal het wel precieser weten maar bij mijn weten was rond '67 het verschil tussen de SB en de SL de 470pF bypass cap over de mixerweerstand van het bright kanaal, de 0.022 ipv 0.1uF koppelcondersatoren voor de eindtrap en de bright cap op de volume regelaar van het bright kanaal. Een jaar later kwam daar volgens mij de 0.68uF kathode bypass cap op de tweede buis bij voor de SL. Een marginaal verschil dus.
De SL specificatie veranderde ook door de jaren heen, met name de tap waar de feedback loop aan vast zit, de feedback weerstand en de interne spanningen die de voedingstrafo maakt. Verder kwamen de kathodes van de eerste versterkingstrap los van elkaar met een andere RC combinatie op het bright kanaal. De eerste 0.022uF koppel cap werd op een gegeven moment 0.002uF en kwam er een andere schakeling voor de presence regelaar. Ook de trafo's en de mate van filtering veranderde. Om je gain te verhogen zijn er nog zat andere simpele trucs.

Dit is op internet trouwens zo te vinden en behalve de trafo's kan iedere oetlul dit zo veranderen. Ik zou het alleen niet doen. Misschien dat jij gewoon liever een jaren 70 Marshall SL hebt ipv een plexi. Bijna alle bovengenoemde veranderingen zijn daar al in uitgevoerd. Voor één '67 SB kun je heel wat 1959 en 2203 exemplaren kopen. Om beunwerk van eerder eigenaars ongedaan te maken zou ik Mathe's aanbod voor de juiste componenten zeker niet afslaan..